بهترین غذاهای سریلانکا برای عاشقان طعم های تند و آسیایی

    مریم براتی
    • مریم براتی
    • 1403/2/4
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

     چشیدن غذاهای سریلانکا در سفر به این جزیره رویایی جنوب آسیا، بخش دلپذیری از تجربه مسافران سریلانکا است.

    تور اروپا

    وقتی صحبت از سریلانکا به میان می‌آید همه به یاد سواحل بکر اقیانوسی و معبدهای پررمز و راز بودایی می‌افتند. اما غذاهای سریلانکا با وجود شباهت به غذاهای جنوب هند، بخشی از هویت متمایز این کشور است. تنوع شگفت‌انگیز غذاهای سریلانکا در این مساحت کوچک ۶۶ هزار کیلومتر مربعی به جز تنوع گیاهان و جانوران حاصل تنوع قومیتی جمعیت این کشور نیز هست. در این مطلب مجله ایوار تعدادی از خوش‌طعم‌ترین غذاهای سریلانکا را که برای مسافران تور سریلانکا چه با رژیم غذایی گیاه‌خواری چه معمولی، مناسب است معرفی می‌کنیم؛ از آسمی (Asmi) یا به قول سریلانکایی‌ها معجزه شیر و دارچین و شیربرنج سنتی سریلانکا تا آچچاروی (Achcharu) خوش‌رنگ و پرادویه، برنج با خوراک کاری و ماهی ترش.

    بهترین غذا های سریلانکا

    بهترین غذاهای سریلانکا برای گیاه‌ خواران

    اگر گیاه‌خوار باشید سفر به سریلانکا نه تنها محدودیتی برای رژیم غذایی شما ایجاد نمی‌کند، بلکه می‌توانید سفرتان را با فهرستی از خوشمزه‌ترین غذاهای سریلانکا رنگین و دلپذیر کنید. در واقع مسافران گیاه‌خوار سریلانکا نباید به‌هیچ‌وجه این غذاها را از دست بدهند. 

    ۱. آسمی یا معجزه شیر و دارچین

    آسمی (Asmi) از رایج‌ترین غذاهای سریلانکا است که در جشن سال نو و مراسم عروسی و تولد به صورت میان‌وعده شیرین سرو می‌شود. برای تهیه این غذای سریلانکایی معروف، شیر را با آرد برنج مخلوط می‌کنند و بعد از ورز دادن، برگ‌ دارچین فشرده‌شده در شیر (عصاره) نارگیل به این خمیر اضافه می‌شود. پس از سرخ ‌شدن خمیر در روغن فراوان، روی آن را با شربت یا شهد قند تزئین می‌کنند.

    آسمی از غذاهای سریلانکا

    ۲. آچچارو، بازی رنگ‌ ها در بشقاب سریلانکایی

    آچچارو (Achcharu) هم از آن غذاهای سریلانکا است که ارمغان مهمانان بوده است. آچچارو نوعی ‌ترشی متعلق به شبه جزیره مالی بوده و امروزه از محبوب‌ترین غذاها در سریلانکا به شمار می‌رود. این غذا از پخت سبزیجات، فلفل سبز، هویج، شلغم، پیاز و سیر در سس ترشی یا خردل تهیه می‌شود و طعم‌های شیرین، ترش و تند در آن با هم درمی‌آمیزد. آچچارو مانند بسیاری از غذاهای سریلانکا با ادویه فراوان سرو می‌شود.

    آچچارو غذای سریلانکا

    ۳. خوراک کاری، همان همیشگی در سریلانکا

    نمی‌توان درمورد غذاهای سریلانکا حرف زد و به خوراک کاری اشاره نکرد. اول بگوییم که کاری (Curry) نام نوعی درخت بومی جنوب آسیا است که از برگ آن در تهیه بسیاری از غذاهای سریلانکا و همسایگانش استفاده می‌شود. اما وقتی به خوراک کاری یا کاری به‌عنوان نام غذا اشاره می‌کنیم منظورمان گروهی بزرگ از غذاهای منطقه جنوب آسیا است که سس آن‌ها با ترکیبی از ادویه‌های مختلف (زردچوبه، زیره سبز، زنجبیل، برگ کاری و فلفل تند) طعم‌دار می‌شود. خوراک کاری سریلانکا تنوع بسیار بالایی دارد، به صورت گیاهی یا همراه گوشت قابل طبخ است و مردم منطقه معمولاً آن را با برنج می‌خورند. در واقع می‌توان گفت در میان غذاهای سریلانکا، برنج با کاری از آن ترکیب‌های همیشه برنده است که هیچ‌وقت تکراری نمی‌شود.

    خوراک کاری سریلانکا

    ۴. گوتو کولا مالوم سامبولا یا سبزیجات خردشده با نارگیل

    غذاهای سریلانکا گاهی نام‌های طولانی یا عجیبی دارند. اگر در سفر به این جزیره زیبا گوتو کولا مالوم سامبولا (Gotu Kola Mallum Sambola) سفارش دهید، برایتان سالاد سبزیجات سالمی می‌آورند که از مخلوط کردن سبزیجات سبز خردشده، ادویه‌های رایج، نارگیل، فلفل قرمز، پیاز و ماهی اومبالاکادا (Umbalakada) تهیه شده است. این غذا در سریلانکا همراه برنج و کاری به عنوان وعده عصرانه مصرف می‌شود.

    ۵. پولوس تند با تکه‌ های میوه گرمسیری جک‌ فروت

    یکی از غذاهای سریلانکا که انگار داغی آفتاب سواحل اقیانوس هند را به خود گرفته، پولوس (Polos) است. برای تهیه این غذای گیاهی محبوب، ادویه‌ها را بو می‌دهند و با تکه‌های کوچک جک فروت (Jackfruit) که از میوه‌های بومی شبه‌قاره هند است، مخلوط می‌کنند. سپس سیر، پیاز، برگ کاری، علف لیمو (لمون گراس) و دارچین را به ماهیتابه داغ حاوی روغن دانه خردل اضافه می‌کنند تا سس آماده شود. قطعات میوه و شیر نارگیل با این سس پوشانده می‌شود. این مخلوط به یک ساعت پخت نیاز دارد و با برنج و پاریپو خورده می‌شود.

    پولوس از غذاهای سریلانکا

    ۶. پاریپو، خوراک عدس تند

    پاریپو (Paripu) نوعی کاری سریلانکایی پرطرفدار است که با عدس قرمز پخته‌شده تهیه می‌شود. ابتدا برگ کاری، پیاز، ادویه و سیر را در روغن داغ سرخ می‌کنند. پس از افزودن این مخلوط به شیر نارگیل و دال عدس (Dahl)، خوراک کاری را حرارت می‌دهند تا رنگ آن به زرد تغییر کند و قوام خامه‌ای بگیرد. پاریپو در کنار برنج ساده بخارپزشده و ترشی بادمجان مخصوص طعم اصیل غذاهای سریلانکا را تداعی می‌کند.

    ۷. وامباتو موجو یا ترشی بادمجان

    از محبوب‌ترین مخلفات غذاهای سریلانکایی باید به وامباتو موجو (Wambatu Moju) اشاره کرد. این نوع ترشی بادمجان بافت تردی دارد که با برش دادن بادمجان و غوطه‌ور کردن برش‌ها در روغن تهیه می‌شود. پس از این مرحله، بادمجان‌ها در محلولی کاراملی از شکر، سرکه، فلفل سبز، پیاز قرمز و دانه‌های خردل خوابانده می‌شوند. وامباتوموجو را همراه برنج ساده و نان برشته سریلانکایی (Paan) مصرف می‌کنند.

    امباتو موجو یا ترشی بادمجان

    بهترین غذاهای سریلانکا با گوشت

    همان‌طور که گفتیم، تنوع غذاهای سریلانکا این کشور را به یک مقصد گردشگری جذاب برای مسافرانی با رژیم‌ها و ذائقه‌های بسیار متفاوت و البته علاقه‌مندان شکم‌گردی تبدیل کرده است. در سفر به سریلانکا تجربه این غذاهای گوشتی بی‌نظیر را نباید فراموش کرد:

    ۱. ماهی آمبول تیال یا ماهی‌ ترش

    عجیب نیست که یکی از محبو‌ب‌ترین غذاهای سریلانکا خوراک ساده ماهی‌ باشد؛ در یک جزیره اقیانوسی با ۱۵۰۰ کیلومتر خط ساحلی و ۱۰۳ رودخانه، ماهی از غذاهای رایج‌ مردم به شمار می‌آید. برای پخت این غذای لذیذ، ماهی آمبول تیال (Ambul Thiyal) را پس از برش مکعبی در ترکیب ادویه‌های معطر تفت می‌دهند. بعد آن را تا زمان کم‌آب شدن می‌پزند. مردم سریلانکا این خوراک دریایی را با نان‌های مخصوصی به نام تتی پان (Theti Paan) صرف می‌کنند.

    ماهی آمبول تیال یا ماهی‌ ترش

    ۲. کوتو یا همبرگر سریلانکایی

    کوتو (Kottu) هم از پرطرفدارترین غذاهای سریلانکا است که با استفاده از نان تَخت تردی به نام گودامبا روتی (Godamba roti) تهیه می‌شود. پس از غوطه‌ور کردن نان در روغن، آن را خرد می‌کنند و سبزیجات و ادویه‌های مختلف به آن می‌افزایند. این ترکیب با سس کاری تند سرو می‌شود و احتمالاً ظاهرش شما را کمی به یاد ماکارونی یا لازانیا می‌اندازد.

    ۳. کاری کوکول ماس

    گفتیم که کاری یک پایه اصلی در غذاهای سریلانکا به حساب می‌آید. برای تهیه کاری کوکول ماس (Kukul Mas) ادویه‌ها را در روغن سرخ می‌کنند و به آن شیر نارگیل و پوره گوجه فرنگی می‌افزایند. پخته شدن تکه‌های مرغ در این سس غلیظ و تزئین آن‌ها با برگ کاری، علف لیمو و برگ پاندان همان چیزی است که کوکول ماس را به یکی از محبوب‌ترین غذاهای سریلانکا تبدیل کرده است. مردم کلمبو، پایتخت سریلانکا این کاری خوش‌طعم را با برنج ساده یا نان تتی پان مصرف می‌کنند.

    کاری کوکول ماس از غذاهای سریلانکا

    ۴. لامپریس با گوشت در سس سامبال چیلی

    درست است که در میان غذاهای سریلانکا ریشه لامپریس (Lamprais) به هلند برمی‌گردد، اما ترکیب و شیوه پخت این غذای خوش‌طعم کاملاً بومی شده است. تصور کنید گوشت گاو یا بره، برنج و سس سامبال چیلی (Sambal Chili) را در یک بسته برگ موز بپیچند تا بخارپز شود. این فرایند عطر خاص برگ موز و البته حس و حال جنگل‌های بارانی سریلانکا را به غذا اضافه می‌کند. سپس برنج با کاری گوشت روی یک برگ موز سر میز شما می‌آید.

    لامپریس با گوشت از غذاهای سریلانکا

    ۵. هوپرز تخم مرغ یا پنکیک صبحانه

    غذاهای سریلانکایی که در وعده صبحانه صرف می‌شوند معمولاً از نظر گردشگران این جزیره خوش‌آب و هوا در میان جذاب‌ترین بخش‌های سفر قرار می‌گیرند. هوپرز (Hopers) پنکیک اصیل سریلانکا است که با تخم مرغ، شیر یا عسل طعم‌دار می‌شود. وقتی یک آشپز سریلانکایی آرد برنج، شیر نارگیل و شکر را خمیر می‌کند و آن را در ماهیتابه کوچک مخصوص می‌پزد و می‌چرخاند تا یک‌دست شود، می‌دانید که باید منتظر هوپرز صبحانه‌تان باشید. البته کار همین‌جا تمام نمی‌شود؛ یک تخم مرغ درون این پنکیک کاسه‌ای‌شکل شکسته می‌شود و با تزئین فلفل قرمز، لونو میریس (Lunu miris، سس سنتی با نمک و انواع فلفل)، پیاز، آب لیمو و نمک در مقابل شما قرار می‌گیرد. سریلانکایی‌ها این صبحانه جذاب را هم با سس چیلی تند، کاری دال عدس و چاتنی (ترشی مانگوی ادویه‌دار) می‌خورند.

    هوپرز تخم مرغ یا پنکیک صبحانه

    ۶. شیربرنج کیریبَث

    کیریبات (Kiri Bath) از آن دسته غذاهای سریلانکا است که پختنش به صورت بخشی از مراسم مناسبتی و جشن‌های کشور درآمده است. تهیه این شیربرنج سنتی فقط به جوشاندن برنج، پختن آن با شیر نارگیل و افزودن کمی نمک نیاز دارد. وقتی مخلوط قوام چسبناکی پیدا کرد آن را به صورت ورقه‌ای برش می‌دهند و با سس لونو میریس تزئین می‌کنند.

    ۷. سیب چوبی میوه‌ ای از جنوب شرقی آسیا

    با چیزهایی که درمورد تنوع غذاهای سریلانکا گفتیم دیگر تعجبی ندارد که یکی از میوه‌های خوش‌طعم جنوب شرق آسیا به نام سیب چوبی (Wood apple) هم در فهرست این غذاها دیده شود. سیب چوبی هم‌اندازه نارگیل است و پوسته سختی دارد. درون این پوسته خمیر قهوه‌ای‌رنگ خوراکی‌ای شکل می‌گیرد که سریلانکایی‌ها از آن اسموتی غلیظ تهیه می‌کنند. این اسموتی یا آب سیب چوبی، مخلوط میوه با نعناع یا شکر سفید یا زرد و آب است و طعم ترش و شیرین فوق‌العاده‌ای دارد. 

    سیب چوبی میوه‌ ای از سریلانکا

    جشنواره تنوع طعم از غذاهای سریلانکا

    غذاهای سریلانکا به تنوع و تمایز مزه‌ها و ترکیبات شهرت دارند. اگر اهل شکم‌گردی باشید در سریلانکا غذاهایی می‌چشید که هم ترکیب و هم طعمشان برایتان تازگی دارد. شاید به همین دلیل است که برخی «سرزمین برنج و کاری» را برای توصیف جزیره سریلانکا لقبی دقیق‌تر از «مروارید اقیانوس هند» می‌دانند.

    جالب آن که امروز تأثیر سال‌ها استعمارگری هلند، پرتغال و انگلستان در این سرزمین را می‌توان به خوبی در ترکیب و تنوع غذاهای سریلانکا دید؛ مثلاً لامپرِیس یک غذای هلندی است که در سریلانکا محبوبیت بالایی دارد، تهیه بیشتر شیرینی‌ها در سریلانکا از سبک پخت پرتغالی‌ها تأثیر گرفته است و اثر تکنیک‌های آشپزی بریتانیایی در پخت رست بیف و مرغ سوخاری کاملاً مشخص است. البته این تنوع در غذاهای سریلانکا ارمغان روابط با همسایگان و سفرهای تاجرانی از هند، اندونزی، اروپا، عربستان، آفریقا و جزایر مالی هم هست.

    جشنواره تنوع طعم از غذاهای سریلانکا

    سؤالات متداول 

    ۱. معروف‌ترین غذاهای سریلانکا چیست؟

    بعضی از معروف‌ترین غذاهایی که باید در سریلانکا امتحان کنید ماهی آمبول تیال، همبرگر کوتو، کاری کوکول ماس، لامپریس و هوپرز تخم مرغ است.

    ۲. غذاهای سنتی سریلانکا کدام است؟

    برنج بخارپزشده و کاری از غذاهای اصلی مردم سریلانکا به حساب می‌آید. در سریلانکا کاری را از مواد بسیار متنوعی مانند گوشت، غذاهای دریایی، عدس و سبزیجات تهیه می‌کنند. مخلفات این غذاها انواع ترشی و سس است.

    ۳. صبحانه سنتی سریلانکا چیست؟

    شیر برنج و کاری اصلی‌ترین صبحانه‌ای است که در سریلانکا مصرف می‌شود.

    مریم براتی مریم براتی
    {{selectedRate}}

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}