17 تا از جاهای دیدنی کلمبو که در سریلانکا باید ببینید!

    فاطمه روستا
    • فاطمه روستا
    • 1403/2/2
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

    جاهای دیدنی کلمبو گنجینه ای از تاریخ، فرهنگ و طبیعت را در خود جای داده که هر گردشگری را مجذوب خود می کند.

    تور اروپا

    پایتخت کشور سریلانکا، شهر زیبای کلمبو است که در آن ترکیبی از فرهنگ و تاریخ گذشتگان دیده می‌شود. در این شهر مکان‌های گردشگری متعددی وجود دارند که توریست‌ها می‌توانند بعد از سفر به کلمبو از این مکان‌ها دیدن کنند. جاهای دیدنی کلمبو شامل مکان‌های طبیعی و انواع موزه‌های تاریخی هستند که باعث می‌شوند اصلاً از سفر به این شهر خسته نشوید. اگر شما هم قصد سفر با تور سریلانکا و بازدید از شهر زیبای کلمبو را دارید، در ادامه ابن مطلب از مجله ایوار با برخی از پربازدیدترین جاهای دیدنی کلمبو آشنا خواهید شد که بازدید از هر یک از این مکان‌ها در تور سریلانکا می‌تواند تجربه شگفت‌انگیزی برای شما در کشور سریلانکا باشد.

    جاهای دیدنی کلمبو

    فهرست جاهای دیدنی کلمبو 

    •  برج نیلوفر آبی
    •  موزه ملی کلمبو
    • افلاک نمای سریلانکا
    • پارک ویهاراماهادوی
    • باغ وحش ملی سریلانکا
    • تئاتر نلوم پوکونا ماهیندا راجاپاکسا
    • ساحل کوه لاوینیا
    • موزه ملی تاریخ طبیعی
    • معبد گانگارامایا
    • پارک ورلد اینترتینمنت اکسل
    • گال فیس گرین
    • موزه هلندی کلمبو
    • بازار شناور پتا
    • مسجد سرخ
    • قبرستان عمومی کانات
    • دریاچه بره
    • موزه ملی راه آهن

    ۱. برج نیلوفر آبی؛ مرتفع‌ ترین برج جنوب آسیا

    یکی از جذاب‌ترین و مرتفع‌ترین مکان‌های گردشگری و دیدنی کلمبو، برج نیلوفر آبی (Lotus Tower) است که با نام برج لوتوس کلمبو نیز شناخته می‌شود. این برج یکی از جدیدترین سازه‌های شهر کلمبو شناخته می‌شود و به عنوان بلندترین سازه مستقل در جنوب آسیا با ارتفاع ۳۶۸ متر نیز شهرت دارد. زمانی که گردشگران به بالای این برج می‌روند، می‌توانند چشم‌اندازی خیره‌کننده از شهر کلمبو و دریای اطراف آن مشاهده کنند.

    در برج نیلوفر آبی تجهیزات مخابراتی بسیار زیادی وجود دارند و بخش زیادی از مراکز نوآوری این شهر در آنجا واقع شده‌اند. در قسمت پایینی این برج، یک مرکز خرید بزرگ، رستوران با کیفیت به‌صورت سرپوشیده و فضای باز وجود دارند. نکته جالب توجه درباره برج نیلوفر آبی این است که در اطراف آن از بیرون به طور کامل چراغ LED کار شده است و هر شب بر اساس فصلی که در آن هستیم، شکل‌های مختلفی را به نمایش می‌گذارد. از این رو، هم بخش داخلی برج و هم قسمت خارجی آن می‌تواند برای گردشگران جالب باشد.

    برج نیلوفر آبی کلمبو

    ۲. موزه ملی کلمبو با عتیقه‌جات هزار ساله

    اگر به دنبال بهترین جاهای دیدنی کلمبو در کشور سریلانکا می‌گردید، باید موزه ملی کلمبو را به شما پیشنهاد دهیم. همان طور که از نام آن هم مشخص است، در این موزه می‌توانید انواع لوازم مرتبط با فرهنگ هزاران ساله سریلانکا را مشاهده کنید.

    در موزه ملی انواع اثار و مصنوعات، جواهرات، اسلحه، سکه، صنایع دستی و حتی لباس از هزاران سال پیش جمع‌آوری شده‌اند و به نمایش عموم در می‌آیند. این لوازم در واقع نشان دهنده میراث فرهنگی و طبیعی کشور سریلانکا هستند که به امروز رسیده‌اند. تاریخ راه‌اندازی موزه ملی سریلانکا به سال ۱۸۷۷ باز می‌گردد. تنها کافی است چند ساعت از وقت خود را در این موزه سپری کنید تا بیشتر با فرهنگ مردم کشور سریلانکا و شهر کلمبو آشنا شوید.

    موزه ملی کلمبو

    ۳. افلاک نمای سریلانکا برای علاقه‌ مندان به آسمان

    از دیگر جاهای دیدنی کلمبو در کشور سریلانکا، می‌توان به افلاک‌ نمای سریلانکا (Sri Lanka Planetarium) اشاره کرد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این مکان در واقع اولین و تنها سیاره‌نمای سریلانکا شناخته می‌شود که در دانشگاه کلمبو واقع شده است. برای داخل شدن به این مکان، باید از روبروی میدان استقلال وارد شوید.  افلاک‌ نمای سریلانکا دارای سالنی بزرگ با ۵۷۰ صندلی بوده و سقف آن به شکل گنبدی شکل طراحی شده است. در قسمت سقف این مکان، صور فلکی و آسمان شب دیده می‌شوند. علاوه بر نمایشگاه فوق‌العاده منحصربه‌فرد، این سازه حتی از نظر معماری هم جذابیت‌های چشمگیری دارد. به عنوان مثال، استفاده از طرح گل نیلوفر آبی، کلیساهای نمادین لیورپول، انگلستان و برزیل برخی از آنها هستند.

    این مکان گردشگری در شهر کلمبو همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر در اختیار عموم بوده و گردشگران می‌توانند از آن دیدن کنند. در روزهای شنبه ساعت ۱۰ صبح و ۴ بعد از ظهر، می‌توان از نمایش‌های عمومی ۹۰ دقیقه‌ای فوق‌العاده جذابی بهره‌مند شد که قیمت بلیط آنها کمتر از یک دلار است. علاوه بر این، در همین محوطه یک پارک علمی نیز وجود دارد که بچه‌ها می‌توانند هم در آنجا بازی کنند و هم اطلاعاتی درباره سفر به فضا و انواع اکتشافات به دست بیاورند.

    افلاک نمای سریلانکا

    ۴. پارک ویهاراماهادوی؛ مجسمه غول‌پیکر بودا

    گردشگران شهر کلمبو می‌توانند برای استراحت و لذت بردن از نور خورشید، به پارک ویهاراماهادوی (Viharamahadevi Park) در این شهر بروند. این فضای سبز بسیار بزرگ به عنوان پارک مرکزی کلمبو شناخته می‌شود و علت نامگذاری آن، همنام بودن این مکان با یکی از ملکه‌های باستانی کشور سریلانکا است. البته در گذشته این پارک با نام پارک ویکتوریا شناخته می‌شد. پارک ویهاراماهادوی در میان تالار شهر و موزه ملی کلمبو واقع شده است.

    در این پارک فوق العاده بزرگ، فواره‌های متعدد و باغ وحش کوچکی وجود دارند. همچنین شما می‌توانید از یادبود جنگ سنوتاف و کتابخانه عمومی کلمبو در این مکان استفاده کنید. علاوه بر این موارد، در این پارک یک مجسمه از بودا بزرگ با ارتفاع نزدیک به ۴.۵ متر وجود دارد که از جنس برنج است. همچنین به اندازه یک کیلومتر مسیر پیاده‌روی فوق‌العاده زیبا و دلنشین در این پارک مسیر می‌توان از انواع غذاخوری‌ها و غرفه‌های مختلف خرید کرد. یکی دیگر از کارهای سرگرم‌کننده در پارک، این است که دوچرخه‌ای کرایه کرده و در مسیر تعیین شده دوچرخه سواری کنید.

    پارک ویهاراماهادوی کلمبو

    ۵. باغ وحش ملی سریلانکا؛ انواع گونه‌ های حیوانی

    باغ وحش ملک سریلانکا یا باغ ملی جانورشناسی دهیوالا یکی دیگر از جاهای دیدنی کلمبو شناخته می‌شود که در منطقه دهیوالا در این شهر واقع شده است. این منطقه حفاظت شده برای حیوانات و انواع پرندگان وجود دارد و یکی از قدیمی‌ترین باغ وحش‌های آسیا شناخته می‌شود. در باغ وحش ملی سریلانکا نزدیک به ۳۰۰۰ گونه حیوان در شکل و اندازه‌های مختلف دیده می‌شوند. باغ وحش ملی کلمبو هفت روز از هفته از ساعت 8:30 صبح تا 6 بعدازظهر برای عموم باز است.

    باغ وحش ملی سریلانکا

    ۶. تئاتر نلوم پوکونا ماهیندا راجاپاکسا با طرح گل نیلوفر آبی

    از دیگر جاهای دیدنی کلمبو در کشور سریلانکا، می‌توان به تئاتر نلوم پوکونا ماهیندا راجاپاکسا (Nelum Pokuna Mahinda Rajapaksa Theatre) اشاره کرد. این مجموعه بزرگ، مکان اصلی هنرهای نمایشی مختلف مانند موسیقی، رقص و نمایش‌های فرهنگی است. نام این مرکز هنری اخیراً با نام رئیس جمهور سابق کشور سریلانکا، ماهیندا راجاپاکسا تغییر کرده است.

    مانند خیلی از مکان‌های گردشگری دیگر سریلانکا، این طرح نیز نماد گل نیلوفر آبی بوده و نام نلوم پوکونا (Nelum Pokuna)  در زبان محلی این کشور به معنای برکه نیلوفر آبی است. در این مرکز فرهنگی فوق العاده، انواع کنسرت‌های پاپ مدرن، نمایش‌های سمفونیک و اپرا و انواع برنامه‌های دیگر برگزار می‌شوند که می‌توان آنها را به صورت حضوری یا حتی آنلاین تماشا کرد.

    تئاتر نلوم پوکونا ماهیندا راجاپاکسا در کلمبو

    ۷. ساحل کوه لاوینیا؛ اوقات لذت بخش در کلمبو

    کوه لاوینیا در حومه شهر کلمبو واقع شده است و در آنجا هتل‌های متعددی وجود دارند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای اقامت در مرکز شهر کلمبو باشند. فاصله این کوه تا مرکز شهر کلمبو، ۳۰ دقیقه رانندگی و با قطار، ۱۵ دقیقه است. لازم به ذکر است که اگر به ساحل کوه لاوینیا (Mount Lavinia Beach) رفتید، موقع شنا کردن در دریا نهایت دقت را داشته باشید یا تا حد امکان اصلاً شنا نکنید. زیرا این ساحل محافظت شده نیست و ممکن است گاهی مواقع آب خیلی خشن به ساحل برسد و اتفاقات ناگواری بیفتد. در این ساحل می‌توانید انواع کسب و کارها در حوزه‌های مختلف را مشاهده کنید که هر چیزی که در آن منطقه بخواهید را به شما می‌فروشند.

    ساحل کوه لاوینیا سریلانکا

    ۸. موزه ملی تاریخ طبیعی با انواع فسیل‌ ها 

    موزه ملی تاریخ طبیعی در شهر کلمبو دقیقاً روبروی پارک ویهاراماهادوی در مرکز این شهر واقع شده است که در آنجا می‌توانید انواع گیاهان و جانوران باورنکردنی را مشاهده کنید. در موزه ملی تاریخ طبیعی انواع گیاهان، حشرات، دوزیستان، ماهی‌ها و بیشتر حیوانات بومی مربوط به کشور سریلانکا به نمایش گذاشته می‌شوند.

    حتی می‌توانید در آنجا بسیاری از حیوانات در معرض خطر انقراض را نیز مشاهده کنید. علاوه بر حیوانات و گیاهان، در این مرکز فرهنگی انواع فسیل‌ها و اسکلت موجودات باستانی و منقرض شده مانند دایناسورها نیز دیده می‌شوند. پس اگر به شهر کلمبو یا کشور سریلانکا سفر گردید، حتماً سری به موزه تاریخ طبیعی بزنید.

    موزه ملی تاریخ طبیعی کلمبو

    ۹. معبد گانگارامایا؛ برای علاقه‌ مندان به بودا

    معبد گانگارامایا (Gangaramaya Temple) یکی دیگر از جاهای دیدنی کلمبو در سریلانکا شناخته می‌شود که در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده است. اگرچه این معبد بیشتر برای عبادت در نظر گرفته شده است، اما بسیاری از مردم که می‌خواهند درباره بودا آموزش ببینند، به این معبد می‌روند. همچنین در حال حاضر معبد گانگاریا به نوعی موزه تبدیل شده است و در آنجا انواع لوازم فیزیکی، از جواهرات گرفته تا سکه‌های باستانی و قدیمی وجود دارند.

    در  این معبد یکی از مقدس‌ترین یادگارهای مذهبی مردم سریلانکا، یعنی یک دسته از موهای بودا و یک درخت مقدس دیده می‌شوند. در سراسر ماه فوریه در این معبد مراسم مذهبی رنگارنگی برگزار می‌شود و این موضوع برای توریست‌ها می‌تواند یک جاذبه گردشگری فوق‌العاده باشد.

    معبد گانگارامایا کلمبو

    ۱۰. پارک ورلد اینترتینمنت اکسل با انواع سرگرمی‌ ها

    اگر به همراه خانواده و به خصوص فرزندان خود به سریلانکا سفر می‌کنید، بهتر است حتماً به پارک ولد اینترپینمنت اکسل (Excel World Entertainment Park) در کلمبو بروید. در این پارک جهانی علاوه بر لوازم بازی متعدد، مرکز خرید، محل دوچرخه سواری، سالن بولینگ، سالن سینما، یک پاساژ بسیار بزرگ و چندین مکان‌های سرگرمی دیگر وجود دارند.

    نکته جالب توجه درباره پارک ولد اینترتیمنت اکسل این است که در ماه دسامبر که آخرین ماه میلادی است و با آذر ماه در تاریخ شمسی مطابقت دارد، مکانی سرشار از برف در اختیار شما قرار می‌دهد. این مکان در واقع تنها جای سریلانکا به شمار می‌آید که با بابانوئل، کریسمس را جشن می‌گیرند.

    پارک ورلد اینترتینمنت اکسل

    ۱۱. گال فیس گرین؛ از ساحل تا فروشندگان محلی

    افرادی که به بازی‌های ساحلی علاقه دارند، باید حتماً سری به گال فیس گرین (Galle Face Green) در کنار اقیانوس کلمبو بزنند. این پارک بین اقیانوس هند و جاده کال واقع شده است و دقیقاً وسط شهر کلمبو در کنار منطقه فورت قرار دارد. این منطقه گردشگری یکی از بزرگ‌ترین جاهای دیدنی کلمبو با فضای باز شناخته می‌شود که ۵۰۰ متر ساحل در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. توریست‌ها می‌توانند علاوه بر لذت بردن از ساحل، از فروشندگان محلی در همین قسمت محصولات مختلفی خرید کنند. بهترین زمان برای رفتن به گال فیس گرین در کلمبو، شنبه و یکشنبه شب‌ها است.

    گال فیس گرین سریلانکا

    ۱۲. موزه هلندی کلمبو؛ انواع مصنوعات نظامی و صنایع دستی

    کشور سریلانکا در زمان‌های مختلف جزء مستعمره کشورهای بریتانیا، هلند و پرتغال بوده است و این امر موجب شده که فرهنگی از این کشورها نیز وارد سریلانکا شوند. از این رو، یک موزه با نام موزه هلندی در کلمبو وجود دارد که در آنجا می‌توانید تاثیر هلند بر کشور سریلانکا را مشاهده کنید. در این موزه انواع مصنوعات و آثار هنری و دستی به همراه لوازم نظامی و اسلحه وجود دارند و اطلاعات مورد نیاز درباره هر یک از اثار باستانی به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند. ساختمان موزه هلندی کلمبو در اواخر قرن هفدهم ساخته شد و اقامتگاه رسمی فرماندار هلندی بود. هلندی‌ها نزدیک به ۲۰۰ سالف یعنی بین سال‌های ۱۶۴۰ تا ۱۷۹۶ بر سریلانکا تسلط کامل داشتند. در آن زمان، کشور سریلانکا با نام سیلان شناخته می‌شد و یکی از مهمترین مراکز تجاری هلند به شمار می‌آمد.

    ۱۳. بازار شناور پتا؛ مهمترین مرکز صنعتی شناور

    از دیگر جاهای دیدنی کلمبو که به احتمال خیلی زیاد برای گردشگران جذاب باشد، بازار شناور پتا (Pettah Floating Market) است. این منطقه از کلمبو تقریباً از سال ۲۰۰۰ به بعد، به یکی از مهمترین مراکز صنعتی شناور که در آنجا نزدیک به ۱۰۰ فروشنده فعالیت می‌کنند. بازار شناور پتا در مرکز شهر کلمبو واقع شده است و با وسیله نقلیه شخصی، تنها ۵ دقیقه با محله فورت فاصله دارد. این بازار از ساعت ۸ صبح تا ۸ عصر به صورت مداوم باز است و از آنجا می‌توانید انواع مواد خوراکی و غذاهای خیابانی، صنایع دستی، جواهرات، لوازم الکترونیکی و حتی لباس پیدا کنید.

    بازار شناور پتا کلمبو

    ۱۴. مسجد سرخ؛ مسجدی با مناره قرمز 

     اگر به بازار شناور پتا رفتید، بد نیست سری هم به مسجد سرخ بزنید که با نام مسجد جامی الفار نیز شناخته می‌شود. این مسجد به خاطر داشتن مناره‌های قرمز رنگ سنگی و گنبدی که شبیه به پیاز و انار دیده می‌شود، شهرت زیادی دارد. گنبدهای این مسجد شبیه به معماری روسی هستند و به نام سبک هندو ساراسنیک شناخته می‌شوند. مسجد سرخ که در نزدیکی بندر قرار گرفته، در قرن بیستم ساخته شد و تضاد رنگ سفید و قرمز در آن، این مسجد را به مکانی فوق‌العاده جذاب برای بازدید و عکاسی تبدیل کرده است. همه بازدیدکنندگان می‌توانند از این مکان دیدن کنند و نهایت لذت را ببرند.

    مسجد سرخ کلمبو

    ۱۵. قبرستان عمومی کانات؛ قبرستانی برای انواع ادیان

    یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده قبرستان عمومی کانادا به عنوان جاهای دیدنی کلمبو شناخته شود، این است که در آنجا می‌توانید فرهنگ مردم محلی را به وضوح مشاهده کنید. این قبرستان در قرن 19 افتتاح شد و به عنوان قبرستان اصلی کلمبو شناخته می‌شود. در قبرستان عمومی کانات (Kanatte) می‌توانید ترکیبی از همه ادیان و باورها را مشاهده کنید. هر کدام از قسمت‌های این قبرستان، برای دین خاصی در نظر گرفته شده‌اند و هر یک سبک مخصوص به خود را دارند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در قبرستان عمومی کانال، آرامگاه نویسنده مشهور داستان‌های علمی تخیلی، آرتور سی کلارک است. این نویسنده در سال ۲۰۰۱ داستان علمی تخیلی «یک ادیسه فضایی» را نگاشته است. از این رو، افرادی که به داستان‌های علمی تخیلی علاقه دارند، برای بازدید از آرامگاه این نویسنده مشهور به قبرستان عمومی کانات می‌آیند.

    قبرستان عمومی کانات کلمبو

    ۱۶. دریاچه بره؛ لذت بردن از فضایی خانوادگی

    یکی دیگر از جاهای دیدنی کلمبو که مکان فوق العاده خوبی برای پیک نیک، استراحت و قایق سواری و دویدن است، دریاچه بره (Bere) به نظر می‌رسد. البته توجه داشته باشید که دریاچه دیگری نیز در کلمبو وجود دارد که با نام دریاچه بیرا (Beira) شناخته می‌شود و نباید این دو را با یکدیگر اشتباه بگیرید. شما می‌توانید برای دویدن به ورزش کردن به دریاچه بره بروید. همچنین قایق‌هایی به شکل قو در این دریاچه وجود دارند که می‌توانید با کرایه کردن، سراسر دریاچه را گردش کنید. چندین فروشگاه تنقلات به همراه یک رستوران شناور نیز در این دریاچه وجود دارند و باید حتماً غذاهای آن را امتحان کنید. این مکان یکی از بهترین جاهای دیدنی کلمبو شناخته می‌شود که زوج‌های عاشق می‌توانند برای قدم زدن، به آنجا بروند و فضایی عالی برای عکس گرفتن هم دارد.

    ۱۷. موزه ملی راه آهن؛ انواع موتور های بخار و راه‌ آهن

    در نهایت، آخرین مکان دیدنی کلمبو که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم، موزه ملی راه آهن است که مانند نمونه‌های قبلی، جذابیت بسیار زیادی دارد. این موزه روباز در نزدیکی ایستگاه اصلی راه آهن مارادانا و در مرکز کلمبو واقع شده است. در این موزه می‌توانید اطلاعات بسیار زیادی درباره راه آهن و انواع واگن‌های قطار و موتورهای بخار آنها به دست بیاورید. این موزه به جز روزهای تعطیل، همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۴ عصر برای عموم در دسترس است.

    موزه ملی راه آهن کلمبو

    سؤالات متداول

    1. چرا برج نیلوفر آبی شهرت زیادی در کلمبو دارد؟

    این برج به خاطر داشتن ارتفاع بسیار زیاد، یکی از مرتفع‌ترین برج‌های جنوب آسیا با چشم‌انداز بسیار زیبا شناخته می‌شود.

    2. بهترین موزه‌های کلمبو کدام‌اند؟

    برخی از بهترین موزه‌های شهر کلمبو، شامل مواردی مانند موزه ملی کلمبو، موزه ملی تاریخ طبیعی و موزه هلندی کلمبو می‌شوند.

    3. بهترین باغ وحش‌های کلمبو کدام‌اند؟

    اگر به حیوانات و گونه‌های جانوری علاقه دارید، ما رفتن به پارک ویهاراماهادوی و باغ وحش ملی سریلانکا را پیشنهاد می‌کنیم.

    فاطمه روستا فاطمه روستا
    {{selectedRate}}

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}