کورنیش دوحه، هلال افسانه‌ ای هفت‌ کیلومتری قطر

    مریم براتی
    • مریم براتی
    • 1403/2/5
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

    کورنیش دوحه گردشگاهی ساحلی به شکل هلال است که هفت کیلومتر از حاشیه خلیج دوحه را در پایتخت قطر در بر می گیرد.

    تور اروپا

    کورنیش دوحه امروز از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری قطر به حساب می‌آید و مهم‌ترین جشن‌های سالانه کشور، از جمله مراسم روز ملی قطر و روز ملی ورزش با شکوه بسیار در آن برگزار می‌شود. هرجا صحبت از گردشگری در قطر باشد، تصویری از جاهای دیدنی کورنیش دوحه به چشم می‌خورد؛ در میان صفحه‌های بروشور آژانس‌های گردشگری، پست‌های اینستاگرام معرفی جاذبه‌های قطر یا برنامه بهترین تورهای غرب آسیا. این هلال افسانه‌ای از بنای هرمی هتل شرایتون در شمال تا موزه هنر اسلامی در جنوب کشیده شده، اما بین این دو اثر بی‌مانند جهانی، بلوار کورنیش با ردیف نخل‌‌های حاشیه‌ و صدها رستوران، کلاب، پارک و جاذبه فرهنگی، مانند آهنربا مردم قطر، مهاجران و گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. پس تعجبی ندارد که یکی از ضروری‌ترین کارها قبل از پیدا کردن تور قطر، آشنایی با جاهای دیدنی کورنیش دوحه، این تفریحگاه ساحلی همه‌ چیز تمام باشد.پس تا انتهای این مطلب از مجله ایوار همراه ما باشید.

    کورنیش دوح قطر

    تاریخچه کورنیش دوحه

    کورنیش دوحه (Doha Corniche) در گذشته گذرگاه ساده‌ای بود که فقط بنای هتل شرایتون در افق آن به چشم می‌آمد؛ اما دولت قطر در قرن بیست و یکم توسعه پرشتابی را در این منطقه رقم زد و ده‌ها آسمان‌خراش با معماری خیره‌کننده به شمال کورنیش اضافه کرد. این توسعه از نتایج رونق اقتصادی قطر بود و بخشی از تلاش این کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس با هدف ترویج گردشگری به حساب می‌آمد، هدفی که برگزاری بازی‌های آسیایی سال 2006 نقش بسیار مهمی در پیش‌برد آن داشت.

    تاریخچه کورنیش دوحه

    ۳ بخش اصلی منطقه کورنیش دوحه

    • پارک و تفریحگاه کورنیش مقصدی بسیار محبوب برای علاقه‌مندان به فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، اسکیت‌ و انواع فعالیت‌های تفریحی و اجتماعی است.
    • خیابان یا بلوار کورنیش مسیر مهمی است که منطقه تجاری جدید خلیج غربی دوحه را به جنوب شهر و فرودگاه بین‌المللی دوحه متصل می‌کند. شکل‌گیری این خیابان نتیجه لایروبی گسترده و تغییر خط ساحلی دوحه در اوایل دهه 1980 بود.
    • منطقه دولتی کورنیش مجموعه‌ای از ساختمان‌های اداری اصلی قطر، از جمله دیوان امیری یا دفتر اداری امیر قطر و مقر دولت با منظره‌ای چشمگیر از خلیج دوحه است.

    بسیاری از مشهورترین جاذبه‌های دوحه در میان جاهای دیدنی کورنیش متمرکز شده‌اند؛ پارک و هتل شرایتون، پارک زیبای الدفنا، موزه هنر اسلامی، آسمان‌خراش‌های مدرن در خط افق دوحه، پارک البدع با طراحی خیره‌کننده و تفریحات پرهیجان، بنای یادبود مروارید و موزه ملی قطر، این هلال ۷ کیلومتری را آراسته‌ است و کورنیش دوحه را به یکی از جاذبه‌های اصلی قطر برای چهار میلیون گردشگر سالانه آن تبدیل کرده است.

    منطقه کورنیش دوحه

    هتل شرایتون در کورنیش دوحه با منظره خلیج

    یکی از جاهای دیدنی کورنیش دوحه که شهرت جهانی دارد، هتل شرایتون (Sheraton) با معماری هرمی‌شکل متمایز در قلب خلیج غربی است. مسافران در این هتل پنج‌ستاره لوکس مناظری خیره‌کننده از آب‌های زمردی و غروب‌ شگفت‌انگیز خورشید را از استراحتگاه ساحلی هتل یا بالکن اتاق خود می‌بینند. البته اقامت در هتلی با اتاق‌ها و سوئیت‌های مجلل با نمای ساحل، استخرهای روباز، جکوزی، باشگاه‌های 24ساعته و مراکز تخصصی تناسب اندام، محوطه باغ‌شکل، رستوران‌های متنوع و فضاهای کاملاً مدرن برای استراحت، تفریح و برگزاری رویدادهایی مانند جلسات کاری و مراسم مهم به‌هیچ‌وجه ارزان نیست. اما قدم زدن در شمال کورنیش دوحه، تماشای منظره‌های خلیج از روی تپه و گردش و تفریح در پارک شرایتون که هتل را در میان گرفته، به‌تنهایی تفریح پرلذتی برای مسافران قطر به شمار می‌آید.

    هتل شرایتون در کورنیش دوحه با منظره خلیج

    معجزه گل و نخل و زیتون در پارک الدفنا

    اگر از مقابل هتل شرایتون به سمت جنوب حرکت کنید، به یکی از زیباترین جاهای دیدنی کورنیش دوحه می‌رسید؛ پارک الدَفنا (Al Dafna Park) باغی دلربا با مناظر خیره‌کننده از خلیج در میان گل‌های فصلی رنگارنگ و درختان نخل و زیتون است. در پارک الدَفنا می‌توانید به قایق‌سواری بروید، غذاهای لذیذ رستوران‌های مختلف را بچشید و همسفران کوچکتان را در زمین بازی مجهز پارک سرگرم کنید.

    پارک الدفنا کورنیش دوحه

    مروارید غول‌ پیکر بندر یا فواره صدف

    یکی از نمادین‌ترین جاهای دیدنی کورنیش دوحه، بنای یادبودی به شکل یک صدف غول‌پیکر با مرواریدی درون آن است که در ورودی بندر شلوغ دهوو (Dhow) نصب شده و در میان مسافران دوحه، به‌ویژه برای عکس‌برداری محبوبیت خاصی دارد. این اثر که قبلاً فواره صدف نام داشت، سمبل غواصی برای یافتن مروارید در زیر آب‌های زمردی خلیج دوحه و تجارت تاریخی این کالای گران‌قیمت در قطر به حساب می‌آید. برای یک تجربه ناب عصرگاهی می‌توانید بعد از تماشای صدف و مروارید در این بندر زیبا سوار قایق‌‌های تفریحی شوید و هم‌زمان با چشیدن طعم غذاهای سنتی دوحه، از یک سفر دریایی هیجان‌انگیز و تماشای افق شهر غرق در نور طلایی خورشید لذت ببرید.

    مروارید در کورنیش دوحه

    موزه ملی قطر، رز بیابانی شکفته در کورنیش

    یکی از رؤیایی‌ترین جاهای دیدنی کورنیش دوحه، موزه ملی قطر است. بنای خیره‌کننده این موزه را ژان نوول (Jean Nouvel) از برجسته‌ترین معماران فرانسه در سال 2019  طراحی کرد. نوول در طرح موزه ملی قطر از شکل نوعی گل رز به نام کریستال صحرا الهام گرفت که در دشت و بیابان‌های این کشور فراوان می‌روید. در بازدید از موزه ملی قطر در دل بنایی به صورت گلبرگ‌های یک رز بیابانی عظیم با گالری‌هایی در ۵/۱ کیلومتر طول قدم می‌زنید و با فرهنگ و سنت و میراث تاریخی کشور میزبان آشنا می‌شوید. نمایشگاه‌هایی که در این گالری‌ها برپا می‌شود، هم بر تاریخ و میراث قطر تمرکز دارد و هم گذشته، حال و آینده این کشور را در صحنه جهانی بر اساس سه مفهوم اصلی یعنی پیدایش، زندگی در قطر و تکامل ملت جشن می‌گیرد.

     موزه ملی قطر

    طعم قهوه عربی در هتل دهکده شرق

    در انتهای جنوبی کورنیش و سمت راست موزه ملی قطر، سری ساختمان‌‌های سفیدکاری‌شده‌ای با معماری سنتی دیده می‌شود که به یکی از چشم‌نوازترین هتل‌های جنوب کورنیش دوحه، یعنی دهکده و اسپای پنج‌ستاره شرق (Sharq Village & Spa) تعلق دارد. اینجا از شعبه‌های هتل مشهور ریتز-کارلتون به حساب می‌آید و باید حتماً نشستن در قهوه‌خانه سنتی آن را با نام هالول (Halul) تجربه کنید؛ همه چیز در این کافه سبک محلی دارد، از تزئینات و میز و صندلی‌ها تا قهوه‌های داغ عربی. در واقع این قهوه‌خانه را باید از آن جاهای دیدنی کورنیش دوحه دانست که از روند مدرن شدن منطقه فرار کرده و سادگی و صمیمیت سنت‌های پذیرایی عربی را تداعی می‌کند.

    طعم قهوه عربی در هتل دهکده شرق

    پارک البدع، تفریحگاهی قدیمی اما محبوب 

    پارک البدع (Al Bidda Park) در مرکز پایتخت از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کورنیش دوحه به حساب می‌آید. در دل کشوری که خیلی‌ها فکر می‌کنند فقط از بیابان‌های خشک و خالی تشکیل شده، پارک البدع با درختان بومی سرسبزی از جمله سیدرا، قاف و اقاقیا چشم گردشگران را خیره می‌کند. علاوه بر این، تفریحات جذابی مانند شترسواری و دوچرخه‌سواری در کنار امکانات انواع رشته‌های ورزشی، زمین‌های بازی و محوطه‌های مخصوص گردش حیوانات خانگی، این پارک مشهور کورنیش دوحه را به پاتوق ایدئالی برای بازدیدکنندگان قطر تبدیل کرده است. پارک البدع به دلیل زیبایی چشم‌نواز و فضای وسیع، از اکتبر 2023 تا مارس 2024 میزبان آخرین اکسپوی قطر هم بود.

    پارک البدع کورنیش دوحه

    شکم‌ گردی در کورنیش دوحه

    جاهای دیدنی کورنیش دوحه برای علاقه‌مندان به شکم‌گردی تنوع بی‌نظیری دارد؛ هنگام قدم زدن در امتداد این هلال هفت‌کیلومتری، فرصت‌های مختلفی برای امتحان کردن لذیذترین غذاهای حاشیه خلیج دوحه پیدا می‌کنید. رستوران المورجان (Al-Mourjan) در نزدیکی مجسمه غزال تیزشاخ قطری (Orry the Oryx) که به‌عنوان نماد بازی‌های آسیایی 2006 ساخته شد، از بهترین گزینه‌ها برای آشنایی با طعم غذاهای خوش آب و رنگ لبنانی و عربی است. حضور در محیطی آرام با مناظر شگفت‌انگیز آب‌های نیلگون و چشم‌انداز پانورامایی برج‌های پرنور خلیج غربی این تجربه را تکمیل می‌کند. رستوران بخارا (Bukhara)، رستوران ایتالیایی لا وراندا (La Veranda) و کافه قنادی وست اِند (West End) هم در فهرست محبوب‌ترین جاهای دیدنی کورنیش دوحه برای شکم‌گردها جا دارد.

    شکم‌ گردی در کورنیش دوحه

    تماشای افق کورنیش دوحه

    در میان جاهای دیدنی کورنیش دوحه، یک جاذبه عجیب و جالب به چشم می‌‌خورد: نمای خط افق خلیج غربی. اگر از امتداد گذرگاه ساحلی کورنیش به کرانه آسمان نگاه کنید، قطعاً نمی‌توانید از منظره خلیج آرام دوحه، قایق‌های سنتی و تفریحی در پس‌زمینه آسمان‌خراش‌های نورباران مدرن چشم بردارید؛ عناصر این تصویر مخصوصاً در شب، صلح و هماهنگی عجیبی با هم دارند، هرچند به نظر بعضی مسافران، تناقض سنت و مدرنیته را به نمایش می‌گذارند.

    ساختمان سفید دیوان امیری در کورنیش

    در منطقه دولتی کورنیش دوحه، ساختمان یکپارچه و بزرگی به رنگ سفید دیده می‌شودکه به دیوان امیری (Amiri Diwan) مشهور است. این بنا پارلمان ملی قطر و محل کار رسمی امیر قطر به حساب می‌آید. پرچم برافراشته قطر در مرکز ساختمان و البته نیروهای امنیتی که مانع نزدیک شدن عابران به محوطه بنا می‌شوند، نشان می‌دهد که نمی‌توانید مدت زیادی را به کاوش در اطراف این بنای زیبا و مهم بگذرانید.

    ساختمان سفید دیوان امیری در کورنیش

    منشور خوش‌ تراشی به نام موزه هنر اسلامی قطر

    در جنوبی‌ترین بخش هلال کورنیش دوحه، بنای سفیدرنگی می‌بینید که مانند یک جواهر خوش‌ساخت در شب و روز می‌درخشد؛ اینجا موزه هنر اسلامی دوحه است، خانه افسانه‌ای بزرگ‌ترین مجموعه هنر اسلامی در جهان با آثاری جمع‌آوری‌شده از سه قاره آسیا،‌ آفریقا و اروپا. وقتی از دور به این گنجینه هنری نگاه می‌کنید، آن را شناور روی جزیره‌ای مستقل می‌بینید که چشم‌انداز ورودی وسیعش با نخل و درخت‌های زینتی آراسته شده است. طراحان این بنا آن را با شباهت‌هایی به یک قلعه پست مدرن ساخته‌اند که برای کاهش مصرف انرژی، کمترین تعداد پنجره‌ را دارد. جای تعجب نیست که نمای ورودی موزه هنر اسلامی دوحه برایتان آشنا باشد؛ این محوطه به دست ایوه مینگ پِی (Ieoh Ming Pei)، معمار چینی-آمریکایی مشهوری طراحی شده که هرم شیشه‌ای موزه لوور پاریس را در کارنامه خود دارد. در داخل موزه، بازی ماهرانه نور و فضا چشمان شما را به سمت گنبدهای بلندی می‌کشاند که برداشتی هوشمندانه از عنصری رایج در معماری اسلامی به حساب می‌آید. موزه هنر اسلامی دوحه بنایی سه‌طبقه‌ است که مجموعه دائمی آن شامل پارچه‌های نفیس، سرامیک، میناکاری و شیشه‌های تزئینی به شیوه تخصصی‌ترین موزه‌های جهان در طبقات 1 و 2 به نمایش گذاشته شده است.

    موزه هنر اسلامی قطر

    پرنده‌ نگری بازار پرندگان دوحه

    بازار پرندگان (سوق الطیور، Falcon Souq) از آن دسته جاهای دیدنی کورنیش دوحه است که طرفداران خاص خود را دارد. اگر سری به این بنای طاقدار سنتی بزرگ بزنید، از نزدیک علاقه قطری‌ها به پرندگان، مخصوصاً شاهین را درک می‌کنید. عصر پنجشنبه، مشتری‌ها دسته دسته به بازار می‌آیند تا در مورد ویژگی‌ و قیمت شاهین‌ها با مغازه‌دارهای سوق چانه بزنند. حتی اگر زبان این مردم را هم ندانید، تماشای شور و شوقشان در بررسی پرنده‌ها شما را با جلوه‌ای از فرهنگ عامه قطر آشنا می‌کند. البته شاهین‌بازی تنها تفریح سنتی قطری‌ها نیست که در این بخش کورنیش دیده می‌شود؛ اصطبل‌های اطراف سوق الطیور پر است از اسب‌های اصیل و بی‌نظیر عرب.

    بازار پرندگان کورنیش دوحه

    جشنواره رنگ و اصالت در بازار سوق‌ واقف

    یکی از پرجنب‌و‌جوش‌ترین جاهای دیدنی کورنیش دوحه، بازار واقف سوق واقف (Souq Waqif) است که حال و هوای آن را در هیچ‌جا نمی‌بینید. بازار واقف در بافت بازار باستانی‌ای ساخته شده که قرن‌ها پیش محل دادوستد کالاها بین صحرانشینان دام‌دار و دیگر تاجران بود. بازسازی هوشمندانه‌ این منطقه با مغازه‌های گِل‌کاری‌شده و تیرهای چوبی سقف، تصویر یک بازار قرن نوزدهمی اصیل قطری را تداعی می‌کند. در بازار واقف می‌توانید انواع سوغاتی‌های قطر را پیدا کنید، از لباس‌های ملی و پارچه‌های رنگارنگ، تا ادویه‌های متنوع، عطر و چوب عودهای خوشبو. اغراق نیست اگر بعضی از این مغازه‌ها را موزه‌ یادگارهای قدیمی، مانند شمشیرها و جواهرات بی‌نظیر عربی بدانیم.

     بازار سوق‌ واقف

    هلال پر جاذبه شب‌ های خلیج

    در ابتدای مطلب، گفتیم که کورنیش دوحه هلالی است به طول هفت‌کیلومتر که خلیج دوحه را در بر گرفته. حالا دیگر می‌دانید که این هلال، جابه‌جا با جاذبه‌های دیدنی‌ نگین‌کاری شده، جاذبه‌هایی که بعضی اثر بزرگ‌ترین هنرمندان مدرن‌گرای جهان‌اند و بعضی نماینده تمام‌عیار اصالت سنت‌های قدیمی قطر به حساب می‌آیند. پس بی‌راه نیست بگوییم کورنیش دوحه هم نماد هلال ماه در آسمان شب‌‌های خلیج غربی است، هم هلال شمشیرهای سنتی عربی را به یاد می‌آورد و هم آرام و مغرور، به شیوه مردمش، پیوند سنت و مدرنیته را در افق قطر تماشا می‌کند.

    هلال پر جاذبه شب‌ های خلیج کورنیش دوحه

    سؤالات متداول

    ۱. پربازدیدترین جاهای دیدنی کورنیش دوحه کدام است؟

    هتل و پارک شرایتون، پارک الدفنا، نماد مروارید و صدف، موزه ملی قطر، بازار واقف و موزه هنر اسلامی از پربازدیدترین جاهای دیدنی کورنیش دوحه به شمار می‌رود.

    ۲. دلیل شهرت کورنیش دوحه چیست؟

    کورنیش دوحه تفریحگاهی ساحلی است با جاهای دیدنی فراوان که ترکیبی از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، هنری و تاریخی‌اند. یک گذرگاه طولانی و زیبا در امتداد دریا برای انواع فعالیت‌های ورزشی و تفریحی، همراه با بازدید از آثار هنری و بازارهای سنتی و مدرن.

    ۳. نام کورنیش دوحه از کجا آمده است؟

    نام کورنیش دوحه کلمه از اصطلاح فرانسوی route à corniche به معنی جاده‌ یا گذرگاهی گرفته شده که در کنار صخره یا دریا از یک طرف بالا می‌رود و از طرف دیگر پایین می‌آید.

    مریم براتی مریم براتی
    {{selectedRate}}

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}