چاله هوایی چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

آرزو اعظمی
  • آرزو اعظمی
  • 1397/9/12
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

چاله‌های هوایی می‌توانند ترس از پرواز مسافران را چندین برابر کنند. بنابراین بهتر است راجع به تکان‌های هواپیما در آسمان، اطلاعات بیشتری به دست بیاورید تا با دانستن علت وقوع آن، ترستان نیز کمتر شود.

تور اروپا

چاله هوایی، کابوسی برای کسانی محسوب می‌شود که ترس از پرواز دارند. تلاطم‌های هوایی بر اثر استوار نبودن هوای اطراف هواپیما به وجود می‌آیند و این بی‌ثباتی را باد، فشار هوا، اختلاف دمایی، تندبادها و عوامل جوی دیگر ایجاد می‌کنند. بنابراین تکان خوردن هواپیما امری عادی در پرواز به شمار می‌رود و گاهی اوقات این تکان‌ها شدید می‌شوند. معمولاً در این شرایط، خلبان از مسافران می‌خواهد تا کمربندهای ایمنی خود را ببندند و به همین دلیل بعضی از افراد ترجیح می‌دهند تا همیشه کیسه‌ی تهوعِ مخصوص به خود را به همراه داشته باشند. در ادامه با 6 حقیقتی آشنا می‌شوید که باید درباره چاله‌های هوایی بدانید.

1. آنقدر هم که فکر می ‌کنید ترسناک نیست

چاله هوایی را می‌توان نگرانی اصلی مسافران هوایی به حساب آورد و گاهی حتی مسافران کارکشته را نیز دلواپس می‌کند. همانطور که گفتیم چاله‌های هوایی کاملاً در پرواز، عادی هستند و تقریباً هیچگاه هواپیما را با خطر مواجه نمی‌کنند. چاله هوایی در مبحث هوانوردی، با توجه به شدت آن درجه‌بندی می‌شود و 80% آن‌ها در دسته‌بندی تلاطم‌های خفیف قرار می‌گیرند. خلبان‌ها معتقدند که خیلی خیلی کم پیش می‌آید تا این تکان‌ها به مسافران یا هواپیما آسیبی وارد کند. به نوعی می‌توان گفت که این تلاطم‌های هوایی از لحاظ امنیتی خطری ندارند و بیشتر در آسایش و رفاه مسافران اختلال ایجاد می‌کنند. عده‌ای بین تلاطم‌های عادی و تلاطم‌های جريان گردابی نیز تفاوت قائل می‌شوند. هواپیماها هنگام حرکت در آسمان، جریانی گردباد مانند از خود بر جای می‌گذارند و این جریان در بعضی هواپیماها بیشتر است. به همین دلیل برج‌های مراقبت، فاصله‌ی بیشتری بین هواپیماهای بزرگ و کوچک در نظر می‌گیرند تا جریان هواپیماهای بزرگ‌تر باعث گیر افتادن هواپیمای کوچک‌تر در دست‌انداز هوایی نشود.

آنقدرها هم که فکر می کنید ترسناک نیست

2. شدت تلاطم‌ ها در حال افزایش است

تا اینجای کار خیالتان راحت است که چاله هوایی، جانتان را به خطر نمی‌اندازد؛ از طرفی این تلاطم‌های هوایی در سال‌های آینده رو به افزایش خواهند بود و مقصر اصلی، انسان و تغییراتی می‌باشد که در الگوی آب و هوایی به وجود آورده است. این بی‌نظمی‌ها به مرور زمان باعث افزایش شدت طوفان‌ها می‌شود و در واقع چاله‌های هوایی، به نوعی شرایط آب و هوایی و میزان آشفتگی آن را به ما نشان می‌دهند.

3. چاله هوایی به معنی سقوط نیست

هنوز هم چاله هوایی در طول پرواز، شما را به یاد دروازه‌های بهشت و نزدیک شدن به آخر زندگی‌تان می‌اندازد؟ پس بگذارید بگوییم که تعداد دفعاتی که چاله هوایی در طول تاریخچه‌ی هوانوردی باعث سقوط هواپیما شده است، به تعداد انگشت‌های دستتان هم نمی‌رسد. قابل توجه‌ترینِ این موارد، سقوط هواپیمای بریتیش ایرویز در سال 1966 میلادی بود که از توکیو به هنگ کنگ می‌رفت. خلبان این هواپیما تصمیم به تغییر مسیر پرواز می‌گیرد تا مسافران بتوانند از زاویه‌ی بهتری، کوه فوجی را تماشا کنند. جریان‌های شدید هوا باعث از دست دادن کنترل هواپیما، افتادن سکان عمودی آن و درنتیجه سقوط هواپیما شده بود. بنابراین چاله هوایی می‌تواند در مواقعی خطرناک باشد و حتی اگر منجر به سقوط هواپیما نشود هم ممکن است صدمه‌ای جدی به شما وارد کند. بیشتر این صدمات، زمانی اتفاق می‌افتد که مسافران در جای خود ننشسته و کمربند ایمنی را نبسته‌اند. به همین دلیل خدمه‌ی هواپیما به دلیل مسئولیت شغلی‌شان، بیشتر از مسافران در معرض خطر قرار دارند.

4. همیشه هم نمی‌ شود از چاله‌ های هوایی اجتناب کرد

این موضوع را بپذیرید که چاله هوایی، کاملاً طبیعی است و خودتان را در هر پرواز برای آن آماده کنید. جریان هوا در اطراف کوه‌ها شدیدتر می‌شود و در این شرایط باید به خود یادآوری کنید که خدمه‌ی هواپیما هر کاری که از دستشان بربیاید، انجام می‌دهند تا با تلاطم‌های هوایی برخورد نداشته باشند یا اثر آن را به حداقل برسانند. همچنین تکنولوژی‌های جدیدی در این زمینه معرفی شده و هواسنج‌های ایرلاین‌ها نیز مدل‌های آب و هوایی را در هر دقیقه به روز می‌کنند تا هواپیما به کمک آن‌ها از بدترین قسمت‌های چاله هوایی فاصله بگیرد. اگر امکان دوری از چاله هوایی برای خلبان مقدور نباشد، معمولاً سرعت را پایین می‌آورد تا کمترین تکان را حس کنید و اتفاق پیش آمده در آسمان را با خلبان‌های دیگر در میان می‌گذارد تا جایی‌که به بهترین مسیر برسند.

همیشه هم نمی شود از چاله های هوایی اجتناب کرد

5. تکان ‌ها در عقب هواپیما بیشتر حس می شود

هواپیماهای بزرگی همچون ایرباس A380 بهتر از هواپیماهای کوچک می‌توانند تلاطم‌ها را مدیریت کنند؛ اما در مجموع، قانون خاصی در رابطه با اندازه‌ی هواپیماها و این موضوع وجود ندارد. صندلی‌های فرست کلاس تقریباً در مرکز هواپیما و بعد از بال آن قرار دارند و معمولاً این قسمت‌ها، تلاطم هوایی را خفیف‌تر احساس می‌کنند. به همین دلیل وقتی خلبان‌ها در جایگاه مخصوص‌شان نشسته و خیلی کم متوجه تکان خوردن هواپیما می‌شوند، معمولاً مهماندارها با آن‌ها تماس گرفته و با توجه به تکان‌های شدید در قسمت عقب هواپیما، از خلبان می‌خواهند تا علامت بستن کمربند ایمنی را روشن بگذارند.

6. کمربندهای ایمنی را ببندید

بهترین و هوشمندانه‌ترین کاری که می‌توانید هنگام تکان خوردن هواپیما و برخورد با چاله هوایی انجام دهید، مستقر شدن بر روی صندلی و بستن کمربند ایمنی‌تان است. بعد از خواندن 5 مورد بالا احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که انجام این کار می‌تواند در شرایط وخیم، شما را نجات دهد و اگر هنگام پرواز، علامت بستن کمربند ایمنی خاموش نمی‌شود، برای سلامتی و محافظت از خودتان است و خلبان با شما دشمنی شخصی ندارد!

کمربندهای ایمنی را ببندیداگر به دنبال پرواز مناسب هستید، بر روی بلیط هواپیما کلیک کنید.

آرزو اعظمی آرزو اعظمی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}