سوغات ویتنام، چکیده ای رنگارنگ از تاریخ ویتنام

    نیلوفر عباسیان
    • نیلوفر عباسیان
    • 1397/9/18
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

    برای خریدن سوغات در ویتنام، با گردش در بازارهای مسحورکننده‌‌اش، سر زدن به بوتیک‌ها و دیدن فروشندگان دوره‌گردش، با فرهنگ ویتنام و تاریخ این کشور بیشتر آشنا می‌شوید.

    تور اروپا

    در محله‌ی قدیمی «هانوی» (Hanoi)، پایتخت این کشور، انواع سوغاتی‌هایی چون پارچه‌های دست‌بافت قبایل ویتنام، کفش، قهوه، صنایع دستی، نقاشی‌ها، غذاهای سنتی و غیره را خواهید دید. در خرید سوغاتی می‌توانید مؤدبانه چانه‌زنی را چاشنی خرید کرده و بدین طریق با فروشنده هم خوش و بشی داشته باشید. معروف‌ترین سوغاتی‌های سنتی ویتنام را در این مطلب به شما معرفی می‌کنیم تا دستِ پُر به خانه برگردید.

    ۱. پوسترهای تبلیغات سیاسی

    پوسترهای تبلیغات سیاسی و پروپاگاندا در سراسر شهر هانوی ویتنام به چشم می‌خورد. می‌توانید تعدادی از این پوسترها را تهیه کرده و به دیوار اتاقتان نصب کنید تا خاطره‌ی تصویری برجسته‌ای از ایدئولوژی سیاسی ویتنام و گذشته‌ی ملی میهنی آن برای شما زنده بماند. برای سوغات بردن این تکه‌ی رنگارنگ از تاریخ ویتنام نیاز نیست هزینه‌ی چندانی صرف کنید.

    پوسترهای تبلیغات سیاسی ویتنام

    ۲. چاپستیک

    وقتی از گشت و گذار در ویتنام بازمی‌گردید خوب است یک جفت چاپستیکِ حتی ارزان قیمت با خود بیاورید، چرا که این سوغاتی کوچک شما را به یاد غذاهای خوشمزه‌ای که در آن‌جا چشیده‌اید مثل سوپ «فو» (pho) یا «بون چا» (bun cha)، خواهد انداخت.

    سوغات ویتنام

    ۳.  فانوس کاغذی

    فانوس کاغذی هم ایده‌‌ی خوبی برای سوغاتی خواهد بود چرا که با بسته‌بندی مسطح خود به‌خوبی قابل حمل است و با آویزان کردن آن در اتاق خواب یا حیاط یک سبک ویتنامی جذاب به وجود خواهید آورد. فانوس کاغذی در رنگ‌های متنوع وجود دارد و اگر می‌خواهید بیشتر هزینه کنید می‌توانید فانوس از جنس پارچه‌ی سیلک به جای آن بخرید.

    سوغات ویتنام

    ۴. کاغذ سنتی دو

    کاغذ «دو» (Do)، کاغذ دست‌سازی است که از پوست درخت «رامنونورون بالانسائی» (Rhamnoneuron Balansae) تهیه می‌شود. نقاشی‌های سنتی ویتنام به نام «دانگ هو» (Dong Ho) که زندگی و رسوم بومی باستانی ویتنام را به‌تصویر می‌کشند، بر این کاغذها کشیده می‌شدند. این فرآیند جذاب و هنرمندانه‌ چکیده‌ای از تاریخ، خیال‌پردازی و پیشه‌وری در ویتنام را نشان می‌دهد.

    کاغذ سنتی دو

    ۵. کلاه مخروطی

    کلاه مخروطی شناخته شده‌ترین و کلاسیک‌ترین شیء سمبلیکی است که در تصاویر ضد نور ویتنامی بیش از همه به چشم می‌خورد. این کلاه دست‌باف از جنس برگ نخل، سرشار از فرهنگ و تاریخ این کشور است و به جهت محافظت مردم در مقابل باران و نور آفتاب ساخته شده است. از کودک تا بزرگ و از زن تا مرد، همه‌ی مردم ویتنام این کلاه را بر سر می‌کنند و امروزه به ویژه بر سر افرادی می‌بینید که در بازارهای فضای باز، زمین شالیکاری و روی آب کار می‌کنند.

    سوغات ویتنام

    ۶. پارچه های دست باف قبایل ویتنام

    پارچه‌ های دست‌باف قبایل ویتنام از سوغاتی‌های نفیس و منحصر به‌فرد این کشور محسوب می‌شود و چنین سوغات با ارزشی را به ندرت در جاهای دیگر خواهید یافت. ویتنام اقوام و قبایل تپه‌نشین متعددی به خصوص در شمال این کشور دارد که تقریباً هنوز هم به همان شیوه‌ی صدها سال پیش خود زندگی می‌کنند. خرید این پارچه‌های اصیل از فروشنده‌های معتبر و شناخته‌شده کمک می‌کند تا شیوه‌ی زندگی و مهارت‌های هنری آن‌ها زنده بماند.

    سوغات ویتنام

    ۷. گیاهان معطر و  ادویه جات 

    گیاهان معطر و ادویه‌جات ویتنامی بهترین سوغاتی برای افراد خوش‌ اشتها است که در خانه منتظر شما هستند. این چاشنی‌ها که در سراسر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، اساس غذاهای ویتنامی محسوب می‌شوند که در کل دنیا به داشتن توازنی دلچسب از طعم‌های تازه، عطر اشتها برانگیز و بافت لذیذ زبانزد هستند. در هر مقصد گردشگری از «دلتای مکونگ» (Mekong Delta) تا «ساپا» (Sapa) غذاهای محلی از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین آن‌ها عرضه می‌شود و حتماً دلتان خواهد خواست در خانه با دستپخت خودتان آن‌ها را امتحان کنید.

    سوغات ویتنام

    ۸. قهوه ویتنامی

    اغلب گردشگران به سراغ قهوه ویتنامی می‌روند. «قهوه سیاه» (Ca phe da)، «قهوه با شیر شیرین» (ca phe sua da)، «قهوه ماست» (ca phe sua chua)، «قهوه تخم‌مرغ» (ca phe trung) و غیره از انواع این لیست خوش‌طعم هستند. ویتنام بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی قهوه «روبوستا» شناخته می‌شود و بهتر از هر کسی می‌دانند که چطور آن را آماده کنند؛ پس حواستان باشد یک «فیلتر تک فنجانی» (phin ca phe) هم برای تهیه قهوه ویتنامی اصیل بخرید و با خود ببرید.

    سوغات ویتنام

    ۹. عروسک نمایشی و ماسک

    عروسک‌های نمایشی و ماسک‌های متنوع در تئاترهای سنتی ویتنام و فستیوال‌های سالیانه به کار می‌روند. این ماسک و عروسک‌ها را از بامبو، برگ نخل و لاک می‌سازند. ماسک‌ها در شمال کشور پرطرفدار هستند. چهره‌های نقاشی‌ شده‌ی رنگارنگ، احساسات کاراکترهای داستان‌های بومی و افسانه‌ای را نشان می‌دهند.

    سوغات ویتنام

    ۱۰. لباس سنتی آئو دای

    لباس سنتی «آئو دای» (Ao Dai) سمبل ملی از زیبایی، زنانگی و دلفریبی ویتنامی به ویژه در هانوی است. این لباس شیک آستین‌های بلند، یقه ایستاده و دو طرف آن تا کمر چاک دارد و معمولاً آن را همراه با شلوار دم‌پا گشاد می‌پوشند. در هانوی می‌توانید آئو دای را هرروزه به تن خانم‌ها ببینید اما پوشیدن آن بیشتر در عروسی‌ها و جشن سال نوی ویتنام مرسوم است.

    سوغات ویتنام

    ۱۱. محصولات سیلک

    محصولاتی از جنس سیلک در بسیاری از مغازه‌های محله‌ی قدیمی هانوی به‌چشم می‌خورند. همه‌چیز از آستر کیسه خواب تا لباس خواب و آئو دای را می‌توانید با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید. البته بهترین مکان برای خرید اجناس سیلک اصیل «خیابان سیلک» یا در زبان ویتنامی خیابان «هنگ گای» (Hang Gai) است که در آن‌جا می‌توان خیاطی‌هایی یافت که پارچه‌های سیلک با تنوع رنگی زیاد را تا سقف مغازه چیده‌اند و آماده هستند که بعد از انتخاب پارچه لباس مورد نظرتان را هم برای شما بدوزند.

    سوغات ویتنام

    ۱۲. اشیای لاکی

    ریشه‌ی ساخت اشیای لاکی در ویتنام به دانشگاه هنرهای زیبای هانوی در زمان اشغال فرانسه در دهه‌ی ۱۹۳۰ برمی‌گردد. این مهارت زمان‌بر تکنیکی است که از نقاشی، خاتم‌کاری، حکاکی و تزئین برگ طلا در لایه لایه‌ی شیره‌ی درخت استفاده می‌کند.

    سوغات ویتنام

    نیلوفر عباسیان نیلوفر عباسیان
    {{selectedRate}}
    زوریخ، لوگانو

    تور زوریخ و لوگانو

    • 8 روز
    • هتل 4 و 5 ستاره
    • ترکیش , ترک
    قیمت از
    49,900,000
    1,890
    پاریس

    تور پاریس

    • 8 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    2,390
    کاپادوکیا، استانبول

    تور استانبول و کاپادوکیا

    • 7 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    59,900,000

    بنر تورهای تابستان

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}