دریاچه نایواشا، بهشتی برای طبیعت گردان در قلب کنیا

    ندا علیخانی
    • ندا علیخانی
    • 1403/2/5
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

    دریاچه نایواشا نگینی درخشان در میان دشت های سرسبز کنیا مقصدی ایده‌آل برای طبیعت گردان و دوستداران حیات وحش است.

    تور اروپا

    کنیا سرزمین سافاری و پارک‌های ملی است که از مقصدهای محبوب گردشگری به ویژه برای دوست‌داران محیط زیست محسوب می‌شود. در میان طبیعت چشم‌نواز این کشور، دریاچه نایواشا از آن نقاطی است که در سفر با تور کنیا به این کشور، نباید از دیدن آن غافل شوید. دریاچه آب شیرین که زیستگاه جانوران و حیوانات گوناگونی است. محلی دیدنی که به خوبی توانسته شگفتی‌های طبیعت آفریقا را به نمایش بگذارد. برای آشنایی با دریاچه نایواشا که همچون نگینی در کنیا می‌درخشد، با مجله گردشگری ایوار همراه شوید.

    دریاچه نایواشا در کنیا

    نگاهی به تاریخچه دریاچه نایواشا

    نایواشا (Naivasha) به معنای «آب‌های خروشان» یکی از بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین دریاچه‌های آفریقا بوده که در ارتفاع ۱۸۸۴ متری از دره ریفت (Rift) کنیا در شهرستان ناکورو واقع شده‌است. دریاچه‌ای با آب شیرین که بر اثر ترکیب سنگ‌های آتشفشانی و رسوبات محیط اطراف، پدید آمده است و در بیرون از شهر نایواشا قرار دارد. مساحت دریاچه نایواشا 139 کیلومترمربع است که چشم‌انداز بی‌نظیری از جنگل‌های اطراف خود، گل‌های رنگارنگ، چمن‌زارهای زیبا، مراتعی پوشیده از کاکتوس و درختان زیتون دارد. این دریاچه هیچ خروجی ندارد و از دو رودخانه «مالوا» و «گیلویل» تغذیه می‌شود. مساحت دریاچه نایواشا و سطح آب موجود در آن به میزان بارندگی‌های سالیانه آن منطقه بستگی دارد. شرایطی که در اوایل قرن بیستم به دلیل کاهش بی‌اندازه میزان بارش باران در آن سال‌ها، منجر به خشک‌سالی دریاچه شد. اما با گذشت زمان و افزایش میزان بارش، دوباره این دریاچه رنگ آب را به خود دید و پرآب شد. اما این تمام ماجرا نبود و دریاچه نایواشا در سال ۱۹۴۵ بار دیگر خشک‌سالی را تجربه کرد و به مرز نابودی رسید. با این حال، از سال ۱۹۵۰ تا به امروز، عمق آب متغیر بوده و در حال حاضر عمق آب به ۶ متر هم می‌رسد.

    تاریخچه دریاچه نایواشا

    چگونگی دسترسی به دریاچه نایواشا

    دریاچه زیبای نایواشا در نزدیکی شهر نایروبی، پایتخت کنیا، واقع شده‌است. اگر در سفر به کشور کنیا در پایتخت این کشور اقامت داشته باشید، می‌توانید یک روزه به این دریاچه بروید؛ چراکه نایروبی تنها دو ساعت‌ونیم با نایواشا فاصله دارد. به همین علت، دریاچه در روزهای آخر هفته، شلوغ و مملو از گردشگران است. اما در طول هفته خلوت بوده و به راحتی می‌توانید لحظات آرامی را در طبیعت آن‌جا سپری کنید. اگر در سفر خود به کنیا، در شهر ناکورو اقامت دارید، از این شهر هم به راحتی می‌توانید به دریاچه نایواشا سفر کنید. فاصله نایواشا تا ناکورو هم به اندازه فاصله آن تا نایروبی است. این دریاچه در فاصله کمی از پارک ملی دروازه جهنم قرار دارد و به همین منظور بسیاری از مردم محلی و گردشگران این منطقه را برای تفریح و استراحت انتخاب می‌کنند.
    موقعیت دریاچه نایواشا روی نقشه

    دسترسی به دریاچه نایواشا

    حیات وحش شگفت‌ انگیز در دریاچه نایواشا

    یکی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین بخش‌های دریاچه نایواشا، حیات وحش شگفت‌انگیز اطراف دریاچه است. منطقه‌ای که میزبان جانوران و پرندگان فراوانی بوده و از مهم‌ترین دلایل جذب گردشگران محسوب می‌شود. پرندگان بسیاری که برای شکار ماهی به اطراف دریاچه می‌آیند. اما یکی از نکات جذاب این دریاچه وجود تعداد بی‌شماری اسب آبی و فلامینگو در منطقه است. آمارها خبر از حضور بیش از ۱۵۰۰ اسب آبی در این محل می‌دهند. به همین علت، بدون تردید در سفر به نایواشا حداقل یکی از این حیوانات را خواهید دید. این دریاچه به واسطه میزبانی از بیش از ۴۰۰ گونه پرنده، بهشت پرندگان محسوب می‌شود. فلامینگوهای کوچک و بزرگی که با حضورشان در اطراف دریاچه تصویر صورتی‌رنگ زیبایی را بر روی سطح آب ایجاد می‌کنند.

    فلامینگو تنها پرنده این منطقه نیست و باید انتظار دیدن گنجشک «پشت خاکستری آفریقایی» را هم داشته باشید. البته اگر در فصل پربارش به این منطقه سفر کنید، گنجشک «دم دراز آفریقایی» را می‌بینید. عقاب و پرنده‌ای به نام «لیکوی چشم سیاه» از دیگر پرندگان حاضر در حیات وحش دریاچه نایواشا هستند. در کنار پرندگان متنوع و زیبا، زرافه‌ها، پلنگ، گورخرها و ایمپالا (گاوسانانی با جثه متوسط که در آفریقا زندگی می‌کنند) هم در کنار دریاچه و سایر نقاط نزدیک به منطقه مانند اطراف جزیره کرسنت (Crescent) و پارک ملی لونگونوت دیده می‌شوند.

    حیات وحش دریاچه نایواشا

    بهترین زمان سفر به دریاچه نایواشا 

    برای بازدید از دریاچه نایواشا، حیات وحش و طبیعت اطراف آن هیچ محدودیتی ندارید. در هر زمانی از سال که تصمیم به سفر گرفتید، می‌توانید چمدانتان را جمع و به کنیا سفر کنید. با این حال، روزهای پایانی بهار تا روزهای ابتدایی پاییز (ماه ژوئن تا اکتبر) به عنوان بهترین زمان سفر به منطقه در نظر گرفته می‌شود. روزهای گرم تابستان که هوای دریاچه گرمای قابل تحمل و مناسبی دارد. اما اگر از هوای گرم فراری هستید، زمستان هم زمان مناسبی برای سفر به دریاچه زیبای نایواشا است. باران کمی می‌بارد و سرمای دل‌پذیر و مطلوبی دارد.

    بهترین زمان سفر به دریاچه نایواشا 

    تفریحات متنوع در نایواشا

    بازدید از دریاچه نایواشا می‌تواند با تجربیات لذت‌بخشی همراه باشد که نمونه‌هایی از آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

    سافاری با اسب؛ گشت و گذار در صحرا های کنیا

    طبیعت اطراف دریاچه و مراتع اطراف کوه لانگونت محل مناسبی برای سافاری با اسب و اسب‌سواری است. مزرعه سانکچوری (Sanctuary) در آن محل یکی از بهترین مناطق برای گشت‌وگذار با اسب در دل مراتع، بازدید از حیات وحش و همچنین صخره‌نوردی است.

    تور های سافاری؛ از تفریحات محبوب کنیا

    سافاری یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین تفریحات کنیا است که نمونه ای از آن در اطراف دریاچه زیبای نایواشا هم انجام می‌شود. برای بازدید از تمامی نقاط اطراف دریاچه و حیات وحش آن می‌توانید با تور سافاری منطقه همراه شوید.

    سافاری اطراف دریاچه نایواشا

    بازدید از دریاچه المنتیتا؛ زیستگاه فلامینگو های زیبا

    دریاچه المنتیتا (Elementaita) نزدیک به دریاچه نایواشا و دریاچه ناکورو هم یکی دیگر از مناطق دیدنی کنیا بوده که میزبان فلامینگوهای فراوانی است. منطقه‌ای در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی نایروبی که زیستگاه پرندگان رنگارنگ و فلامینگوهای پرجنب‌وجوش و زیبایی است.

    بازدید از حیات وحش

    در نزدیکی دریاچه نایواشا، جزیره‌ای با نام کرسنت قرار دارد که محل زندگی حیوانات و جانواران مختلفی است. برای بازدید از این منطقه نیازی به سافاری با ماشین نیست و می‌توانید پیاده و قدم‌زنان از حیات وحش شگفت‌انگیز اطراف دریاچه بازدید کنید. معمولا حیوانات شکاری در محل دیده نمی‌شوند.

    حیات وحش دریاچه نایواشا

    کوه لانگونت؛ خاموش کنیا

    کوه لانگونت (Longonot) در پارک ملی کنیا در فاصله ۲۰ کیلومتری از دریاچه نایواشا واقع شده‌است. کوهی با آتشفشان خاموش که در ارتفاع ۲۷۷۶ متری از سطح پارک قرار دارد. مسیر میان این کوه تا دریاچه یکی از بهترین مسیرها برای پیاده‌روی و تور یک روزه برای بازدید از طبیعت پارک است.

    آب گرم اول کارا؛ بزرگ‌ ترین آب گرم آفریقا

    آب گرم الکاریا (Olkaria) بزرگ‌ترین آب گرم کشور آفریقا است. با سفر به کنیا و دریاچه نایواشا، به این آب گرم هم سری بزنید و لحظاتی را در آرامش و فارغ از شلوغی‌های محیط استراحت کنید.

    آب گرم الکاریا دریاچه نایواشا

    کمپ در اولوئیدن؛ استراحتی در دل طبیعت

    در اطراف دریاچه نایواشا محل‌هایی بنا شده‌است که فضای مناسب برای کمپینگ و چادر زدن در دل طبیعت است. اولوئیدن (Oloiden) یکی از کمپ‌هایی است که در آن منطقه قرار دارد و امکانات رفاهی کاملی را برای میهمانان خود در نظر گرفته است. با کمپ در این محل می‌توانید از تماشای حیات وحش و فلامینگوها منطقه لذت ببرید.

    تور کاریاندوسی؛ جاذبه ای به قدمت تاریخ بشریت

    کاریاندوسی (Kariandusi) موزه‌ای در نزدیکی دریاچه نایواشا است که آثار باستانی، فسیل‌های قدیمی و آثار قدیمی را به نمایش می‌گذارد. موزه زمین‌شناسی که در شمال غربی نایروبی واقع شده‌است.

    تور کاریاندوسی

    اقامتگاه های مدرن و مجهز دریاچه نایواشا

    برای رفاه حال گردشگران و میهمانان دریاچه نایواشا و شهرهای اطراف، اقامتگاه و هتل‌های مدرنی در منطقه ساخته شده‌است که لذت سفر به کنیا را تکمیل می‌کند. برای بازدید از دریاچه و جاذبه‌های دیدنی منطقه می‌توانید در این هتل‌ها اقامت داشته باشید:

    اقامتگاه مدرن ساوالا

    هتل ساوالا (Sawela) یکی از معروف‌ترین هتل‌های اطراف نایواشا است که امکانات رفاهی کامل و مجهزی دارد. هتلی در ۸۵ کیلومتری شهر نایروبی که ۹۰ دقیقه با پایتخت فاصله دارد. این اقامتگاه مجهز به ۹۰ اتاق است که شامل اتاق‌های معمولی، اتاق‌های ویژه و لوکس و همچنین سوئیت‌های لوکسی می‌شود. در رستوران هتل غذاهای لذیذی با استفاده از محصولات زراعی محلی طبخ می‌شود که ماهی تیلاپیا کبابی را می‌توان به عنوان امضای این رستوران نام برد. استخر روباز، زمین فوتبال و والیبال از دیگر امکانات رفاهی هتل ساوالا هستند.

    اقامتگاه مدرن ساوالا

    اقامتگاه دریاچه نایواشا

    اقامتگاه دریاچه نایواشا در فاصله کمی از دریاچه واقع شده‌است. فضایی که امکانات رفاهی مانند ۳ استخر روباز، رستوران اقاقیا، جکوزی، کافه و سالن بدنسازی دارد. در اسپا این اقامتگاه می‌توانید انواع ماساژ، آب‌درمانی و مراقبت‌های مختلف زیبایی برای صورت و بدن را تجربه کنید. اقامتگاه نایواشا مجهز به اتاق کنفرانس با ظرفیت ۲۰۰۰ نفر بوده که محل مناسبی برای جلسات آموزشی و همایش‌ها است.

    اقامتگاه دریاچه نایواشا

    سوالات متداول

    ۱. بهترین زمان سفر به دریاچه نایواشا چه زمانی است؟

    بهترین زمان سفر به دریاچه نایواشا به اولویت‌های شما بستگی دارد که برای آب و هوای آفتابی و حیات وحش (تیر تا مهر)، بازدید از پرنده‌گان و سفر ارزان و آرام (آبان تا اردیبهشت) مناسب است.

    ۲. علت محبوبیت دریاچه نایواشا چیست؟

    مراتع، طبیعت زیبا، وجود جنگل‌های متنوع و حیات وحش شگفت‌انگیز از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این منطقه است. در اطراف دریاچه حیواناتی مانند اسب آبی، زرافه و پرندگانی همچون فلامینگو و بیش از ۴۰۰ گونه پرنده دیگر زندگی می‌کنند.

    ندا علیخانی ندا علیخانی
    {{selectedRate}}

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}