14 جاذبه برتر گردشگری شهر مراکش

نسیبه هاشمی
  • نسیبه هاشمی
  • 1395/10/8
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

مراکش شهری است که همه زیبایی‌های فریبنده شمال آفریقا را در خود دارد. نام این شهر، ریشه‌ی نام این کشور است که خود اهمیت این شهر را در طول قرن‌ها نشان می‌دهد. در شلوغی تراکم هسته‌ی شهر، تقابل و سازگاری بخش‌های قدیمی و جدید را خواهید دید که می‌تواند برخی گردشگران را تا حدی گیج کند.

تور اروپا

سفر به شهر مراکش در تور ۸ روزه مراکش

مارگیرها و کسانی که برای جذب مشتری در مقابل فروشگاه‌های پر زرق و برق فریاد می‌زنند، هر دو برای جلب توجه شما به یک بازار پر جنب و جوش و با جمعیت زیاد رقابت می‌کنند که این خود، روح زنده‌ی مراکش را نشان می‌دهد. این شهر در بین خریداران، به‌عنوان یکی از قطب‌های خرید مقرون به صرفه، مشهور است. موزه‌ها و بناهای تاریخی متعدد آن، برای دوستداران تاریخ، جاذبه‌های درخشانی هستند که نباید از دست بروند؛ و برای کسانی که فقط می‌خواهند در فرهنگ‌های محلی غرق شوند، مدینه (بخش قدیمی شهر) زندگی مراکشی را با تمام شکوه و عظمت حیرت‌آور آن در خود دارد. مراکش همچنین دروازه‌ی ورود به کوه‌های اطلس (رشته‌کوهی در شمال آفریقا) است، پس می‌توانید بعد از گشت‌وگذار در این کلان‌شهر، از زیبایی مناظر کوهستانی آن‌هم لذت ببرید.

1. منطقه قدیمی شهر (مدینه) | Souks Medina

برای بسیاری از بازدیدکنندگان، منطقه هزارتوی مدینه (منطقه تاریخی شهر) مهم‌ترین جاذبه شهر است. کوچه‌های باریک آن، مجموعه‌ای از رنگ‌ها، رایحه‌ها و صداها را در خود دارند و مهم‌ترین بخش بازدید از مناظر شهری منطقه هستند. همان‌طور که در میان گذرهای پر پیچ‌وخم و شلوغ ممکن است دچار سردرگمی شوید و حتی راهتان را گم کنید، در عین حال هزاران فرصت خرید دارید که می‌توانید چانه بزنید و باب میلتان خرید کنید. خرید کفش، صنایع دستی چوبی، عطر، ادویه‌جات و چرم را از دست ندهید. در غرب منطقه اصلی، انتهای "رباب دباغ"، دباغ‌خانه‌های مراکشی را خواهید یافت که پوست حیوانات را هنوز هم به روش قدیمی رنگ می‌کنند.

جاذبه های گردشگری مراکش

2. جامع الفنا | Djemaa El Fna

این میدان بزرگ در ورودی شهر، در مرکز زندگی مراکش است.  جامع الفنا (مکان تجمع توده مردم) یک مرکز پر جنب و جوش شامل غرفه‌های اشیاء کهنه و قدیمی، نوازندگان، نقالان، پیشگویان و مار بازان است که به نظر می‌رسد هرگز تعطیل نمی‌شود. اینجا طیف کاملی از زندگی مراکشی را در بر می‌گیرد. اگر پایین نشستن در میان سر‌و‌صدای جمعیت را دوست ندارید، می‌توانید به یکی از کافه‌ها و رستوران‌های اطراف در محیط پشت‌بام (روف تاپ رستوران‌ها) بروید و این صحنه‌های جذاب را از بالا ببینید.

جاذبه های گردشگری مراکش

3. مسجد جامع کتبیه | Koutoubia Mosque

مسجد الکتبیه که با مناره‌های بلند 70 متری‌اش معروف‌ترین نماد مراکش به حساب می‌آید، از فاصله‌ی چند کیلومتری از هر جهت قابل مشاهده است. افسانه محلی مراکش می‌گوید که وقتی این مسجد تازه ساخته شده بود، مؤذن آن باید فردی کور می‌بود، چرا که مناره آن بسیار بلند بود و ممکن بود آن فرد حرم‌سرای حاکم را ببیند. این مسجد در سال 1162 ساخته شده و یکی از دستاوردهای بزرگ معماری Almohad است. غیر مسلمانان اجازه ورود به شبستان مسجد را ندارند.

جاذبه های گردشگری مراکش

4. مدرسه بن یوسف | Medersa Ben Youssef

مدرسه علوم دینی بن یوسف که در سال 1565 توسط سعدیون ساخته شده، بزرگ‌ترین دانشکده الهیات در کشور مراکش است. فضاهای اقامتی (با حجره‌های دانشجویی که در طول این سال‌ها به 900 شاگرد تعلق داشته) به سبک معماری اسلامی در اطراف حیاط‌های اندرونی قرار گرفته‌اند. کاشی‌کاری نفیس، سقف مقرنس‌کاری شده و کتیبه‌های به خط کوفی که به‌عنوان تزئینات داخلی در بسیاری از بخش‌های عمارت به کار رفته‌اند، از نکات برجسته این بنا هستند.

جاذبه های گردشگری مراکش

5. مقبره بزرگ سلسله سعدیون | Saadian Tombs

این مقبره متعلق به قرن 16 میلادی و آرامگاه 66 نفر از اعضای سلسله سعدیون است که بین سال‌های 1524 تا 1668 در مراکش حکومت کردند. این مقبره شامل آرامگاه‌های حاکم المنصور، جانشینان و نزدیک‌ترین اعضای خانواده او است. اینجا فضای شلوغ و مجموعه‌ی آرامگاه‌ها در میان یک باغ نسبتاً بزرگ قرار دارند. به طور خاص، مقبره اصلی (جایی که مولا یزید در آن مدفون است) دارای یک محراب قدیمی زیبا است.

جاذبه های گردشگری مراکش

6. کاخ باهیه | Bahia Palace

این کاخ باشکوه، در قرن 19 به‌عنوان محل اقامت وزیر اعظم «بو احمد» که در خدمت «سلطان مولا الحسن یکم» بود، ساخته شد. تزئینات داخلی، نمایش خیره کننده‌ای از کاشی کاری، سقف نقاشی شده و ترکیب‌های بسیار زیبای فلزکاری است که نشان دهنده زندگی مجلل بزرگان و مقامات مورد توجه سلطان آن زمان است.  این کاخ در میان باغی پر از گل‌ها و درخت‌های زیبا قرار دارد.

جاذبه های گردشگری مراکش

7. دار سی سعید، موزه هنرها و صنایع دستی مراکش | Dar Si Said

این کاخ قدیمی دوست داشتنی توسط وزیر «سی سعید» ساخته شده و مجموعه‌ای فوق‌العاده شامل جواهرات بربر که به طور ظریفی نقره‌کاری شده، چراغ نفتی از منطقه تارودانت، آثار سفالی، چرم دوزی و سنگ مرمر؛ همچنین نمایشگاهی از فرش‌های مراکشی و مجموعه‌ای شگفت انگیز از درب و پنجره‌ی سنتی مراکشی دارد که سبک‌های معماری این کشور را نشان می‌دهد. اینجا برای کسانی که علاقه‌مند به سیر تکامل هنر و صنایع دستی شمال آفریقا باشند، مکانی دوست داشتنی برای گشت زنی چند ساعته است. در نزدیکی دار سی سعید، خانه تیسکیوین (Tiskiwine) قرار دارد که شامل مجموعه‌ای فوق‌العاده از لباس‌های محلی، جواهرات، سلاح‌ها، آلات موسیقی، منسوجات و مبلمان (با تمرکز بر فرهنگ صحرانشینان آفریقا) است که توسط برت فلینت هلندی (مورخ هنر) گردآوری شده‌اند.

جاذبه های گردشگری مراکش

8. موزه مراکش | Marrakesh Museum

موزه مراکش، مجموعه‌ای گلچین شده از هنر معاصر تا کتیبه‌های قرآنی سفالین، منسوجات و سکه‌هایی برای درک و آشنایی بهتر، در خود دارد. برای اغلب بازدیدکنندگان، نکته برجسته بازدید از اینجا ساختمانی است که موزه در آن قرار دارد. دارالفنون منبی Me'nebhi در اوایل قرن 20 ساخته شده و زمانی منزل یکی از وزرای دولت مراکش بود. معماری آن، ترکیب هماهنگی از معماری بومی شمال آفریقا با عناصر پرتغالی است و یک حیاط مرکزی بسیار چشمگیر با لوستری بزرگ در آن دارد.

جاذبه های گردشگری مراکش

9. قبة المرابطين | Almoravid Koubba

قبة المرابطین قدیمی‌ترین اثر تاریخی مراکش است که در قرن دوازدهم میلادی در زمان سلطنت «علی بن یوسف» ساخته شده و همچنین با عنوان «Koubba Ba'adiyn» شناخته می‌شود. اگرچه کاربری اصلی آن مشخص نیست، اما برخی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که ممکن است به‌عنوان وضوخانه‌ی مسجدی که زمانی در کنار درب قرار داشت، مورد استفاده بوده باشد. برخلاف طراحی بیرونی ساده آن (بنایی مربع شکل با گنبدی بر بالای آن) سقف گنبدی آن از داخل با نقوش زیبای سبک المراوید پوشیده شده است. این گنبد یکی از معدود ساختمان‌هایی است که بعد از تخریب شهر توسط فاتحان Almohad که بسیاری از میراث معماری المراوید را نابود کردند، سالم مانده است.

جاذبه های گردشگری مراکش

10. باغ ماژورل | Majorelle Gardens

این باغ‌های سرسبز گرمسیری پر از کاکتوس، نخل و سرخس، کار نقاش چیره دست، ژاک ماژورل است. وی که اصالتاً از شهر نانسی فرانسه بود، به دلیل بیماری به مراکش آمد و با نقاشی‌هایش از زندگی بومی مراکشی‌ها، شناخته شد. معروف‌ترین کارهای او ایجاد این باغ و رنگ آبی شاد (رنگی که در حال حاضر به‌عنوان آبی ماژورل شناخته می‌شود) است. پس از مرگ ماژورل در سال 1962، طراح مد فرانسوی، «ایو سنت لوران» اموال او را خریداری کرد و پس از مرگ او در سال 2008، خاکستر او در باغ پراکنده شد.

جاذبه های گردشگری مراکش

11. باغ‌های مناره | Manara Gardens

این باغ درون شهری سرشار از آرامش درست در قلب مراکش قرار دارد. این مجموعه یک مکان محلی محبوب برای بیرون آمدن از فشار کارهای روزمره و لذت بردن از صفا و آرامش آنجا است. استخری بزرگ در مرکز باغ وجود دارد که در اواخر قرن 19 بر لبه آن لژی زیبا ساخته شده است.  باغ‌های مناره برای بسیاری از خانواده‌های بومی مراکش، مرکزی برای تفریح هستند، در نتیجه آخر هفته‌ها مکانی بسیار مناسب برای مشاهده زندگی بومی خانواده‌های مراکشی است.

جاذبه های گردشگری مراکش

12. گذرگاه کوهستانی تیزی نتیشکه | Tizi-n'Test Pass

حتی در کشوری پر از مناظر جاده‌ای فوق‌العاده، منظره‌ای شبیه گذرگاه کوهستانی تیزی نتیشکه وجود ندارد. این جاده کوهستانی که از ارتفاعات جنوب مراکش تا تارودانت در یک مسیر گیج کننده و پر پیچ‌وخم ادامه دارد، ممکن است برای کسانی که ترس از ارتفاع دارند وحشتناک باشد. مناظر کوهستانی این مسیر، حقیقتاً بسیار باشکوه است. یک راه فرعی از این جاده که از "تالوین" می‌گذرد، شروع بالاگذر به دره «درا» است.

جاذبه های گردشگری مراکش

13. املیل | Imlil

روستای کوهستانی رؤیایی املیل نقطه شروع برای گشت‌وگذار در پارک ملی توبکال است. اینجا فضایی آرام است و برای کسانی که مدتی در میان شلوغی مراکش بوده‌اند و حالا به دنبال اندکی آسایش و آرامش هستند، فرصتی برای استراحت فراهم می‌کند. در این روستا هم چنین یک قلعه بازسازی شده وجود دارد که در حال حاضر یکی از بهترین هتل‌های شهر است و نقش پر رنگی در فیلم «کوندان» مارتین اسکورسیزی داشت.

جاذبه های گردشگری مراکش

14. پارک ملی توبکال | Toubkal National Park

بلندترین قله کشور مراکش (و شمال آفریقا)، به اسم جبل توبکال و هم چنین برخی از مکان‌های بسیار جذاب برای گردش و تفریح، در این پارک ملی قرار دارد. اگر به پیمایش این قله 4167 متری علاقه‌ای ندارید، می‌توانید مسیر روستایی زیبا و دوست داشتنی Aremd را انتخاب نمایید که چشم اندازهای بسیار زیبایی دارد بدون اینکه مثل قله توبکال به تلاش زیاد و نفس‌گیر برای کوه‌پیمایی نیاز داشته باشد.

جاذبه های گردشگری مراکش

سفر به شهر مراکش در تور ۸ روزه مراکش

نسیبه هاشمی نسیبه هاشمی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}