اخبار برتر هفته‌‌ (۷-۱۴ شهریور)

تیم ایوار
  • تیم ایوار
  • 1395/6/15
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

همه‌ی کسانی که به صنعت گردشگری و توریسم علاقه دارند، اخبار مرتبط با سفر و جهانگردی را دنبال می‌کنند، وقت کافی برای چک کردن خبرگزاری‌های مختلف را ندارند، خبر‌های مورد علاقه خود را در انبوه اخبار نمی‌یابند و علاقه‌مندند که از مهم‌ترین رخداد‌های گردشگری باخبر باشند؛ هر هفته می‌توانند خلاصه‌ی خبر‌های برگزیده‌ی گردشگری را در ایوارنامه بخوانند.

با هم به مطالعه‌‌ی منتخب خبر‌ها می‌نشینیم تا ببینیم در هفته اخیر در صنعت گردشگری چه گذشته است.

تور اروپا

1. سفر ۵۴ روزه‌ی جوان‌ترین جهانگرد به دور دنیا (جام‌جم آنلاین - ۷ شهریور)

یک جوان ۱۸ ساله استرالیایی به عنوان جوان‌ترین کسی که به تنهایی و با یک هواپیمای تک موتوره توانست به دور دنیا سفر کند، شناخته شد. به گزارش سایت خبری «Brisbane Times» این جوان ۱۸ ساله با نام «لاشلان اسمارت» در طول سفر ۵۴ روزه خود، در ۲۴ نقطه در ۱۵ کشور توقف داشته است. جهانگرد استرالیایی یک سال از رکورد دارِ پیشینِ سفر به دور دنیا یعنی «مت گاتمیلر» آمریکایی، کوچک‌تر است. به گفته وی، سخت قسمت‌های سفر را، شرایط جوی و آب و هوایی، صحبت با اپراتوهای خارجی برج‌های مراقبت به خاطر مشکل زبان و همچنین عدم وجود حامی و پشتیبان هستند. لاشلان صبح روز شنبه به وقت محلی در یکی از فرودگاه‌های ایالت کوئینزلند واقع در شمال شرق استرالیا، فرود آمد و وارد کشورش شد.

خبر

2. کسب ۸ میلیارد دلار درآمد ارزی و رتبه ۳۹ در گردشگری (دنیای سفر - ۹ شهریور)

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، درآمد هشت میلیارد دلاری ارزی و کسب جایگاه ۳۹ صنعت گردشگری جهان را مهم‌ترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این بخش عنوان کرد. رحمانی موحد افزایش ورود گردشگران، نرخ رشد، درآمد ارزی و بهبود جایگاه جهانی را از موفقیت‌های گردشگری خواند و عنوان کرد که تعداد گردشگران ورودی به حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. بدین‌ ترتیب گردشگری ایران رشد متناسب با میانگین نرم جهانی داشته و درآمد ارزی از این صنعت به حدود ۸ میلیارد دلار؛ و جایگاه ایران در صنعت گردشگری بین ۱۵۰ کشور به رتبه ۳۹ ارتقا یافت.

رحمانی موحد

3. اجلاس وزرای گردشگری آسیا در تبریز به کار خود پایان داد (آسانیوز - ۱۰ شهریور)

شرکت کنندگان در اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت و گوی همکاری آسیا (ACD)، بر توسعه همکاری های فی مایین به ویِژه در حوزه گردشگری پایدار تاکید کردند. اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت و گوی همکاری آسیا (ACD) که در تبریز در جریان بود با صدور بیانیه موسوم به «بیانیه تبریز» در ۸ شهریور‌ماه به کار خود پایان داد. شرکت کنندگان در این بیانیه بر توسعه‌ی همکاری‌های فی مابین، به ویژه در حوزه گردشگری پایدار تاکید کردند. در این بیانیه به اهمیت گردشگری در نزدیک کردن ملت‌ها تأکید شده و از آن به عنوان ابزاری برای بهبود کیفیت زندگی مردم و ایجاد صلح در منطقه و رشد اقتصادی و اجتماعی اعضاء مجمع نام برده شده است.

خبر

4. ابتکار روس‌ها برای طراحی لوگوی گردشگری آن کشور (دنیای سفر - ۱۰ شهریور)

صنعت گردشگری روسیه (مانند ایران!) هنوز لوگوی مختص به خود را ندارد، از این رو آژانس گردشگری فدرال روسیه مسابقه‌ای ترتیب داده است تا شرکت کنندگان لوگوی روسیه را طبق سلیقه‌ی خود طراحی کنند؛ هدف نهایی این مسابقه طراحی سمبلی برای روسیه است. پایگاه RBTH همه کاربران اینترنت و طراحان را از سراسر دنیا به شرکت در این مسابقه تشویق کرده است و نوشته : اکنون نوبت شماست. این پایگاه خواسته تا شرکت‌کنندگان لوگوی پیشنهادی خود را با هشتگ #RBTHRussiaLogo در فیسبوک منتشر نمایند. در پایان داوران مسابقه دو طرح برتر را انتخاب و برای برندگان تی شرتی که لوگوی برنده بر آن حک شده است، ارسال می‌کنند.

خبر

5. گردشگری برای همه و ارتقای دسترسی جهانی (جام‌جم آنلاین - ۱۰ شهریور)

«گردشگری برای همه و ارتقای دسترسی جهانی» شعار امسال روز جهانی جهانگردی (۲۰۱۶) در مهرماه سال جاری است. این نام‌گذاری بر آن است که توجه کشورها و سازمان‌های متولی و مدیریت شهری را به این مهم معطوف کند که در این سال امکانات، زیرساخت‌ها و شرایط لازم را برای آسان کردن سفر و تفریح سالمندان، کودکان و معلولان فراهم کنند یا بهبود بخشند و تلاش کنند اقشار مختلف جامعه به یک اندازه از حق سفرکردن برخوردار شوند. «معلولان، سالمندان و کودکان» سه محور و سه رویکرد اصلی برای گردشگری همه کشور‌ها در سال ۲۰۱۶ خواهند بود.

خبر

6. فرود اولین پرواز بریتیش ایرویز در تهران بعد از 4 سال (عصر ایران - ۱۲ شهریور)

پنجشنبه گذشته به وقت محلی، فرودگاه لندن را با شماره پرواز ۱۵۳ ترک کرد و ساعت ۶ و ۱۵ دقیقه صبح جمعه با هدایت «کامی حسینی» خلبان انگلیسی ایرانی تبار در فرودگاه امام خمینی(ره) فرود آمد. شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز برای نخستین بار در سال ۱۹۴۶ میلادی پروازهای خود را به ایران آغاز کرد، اما به علت تحریم ها، این شرکت پروازهای خود را در سال ۲۰۱۲ به ایران قطع کرد. پس از توافق هسته ای و اجرای برجام، این شرکت هوایی انگلیس چهار ماه پیش اعلام کرد بار دیگر انجام پروازهای خود را به تهران در دستور کار قرار داده و امروز نخستین پرواز آن با هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ در فرودگاه امام حمینی(ره) به زمین نشست و قرار است در هر هفته ۶ پرواز از لندن به تهران انجام دهد.

خبر

7. ایران در مجله سفر آلمانی معرفی شد (دنیای اقتصاد - ۱۴ شهریور)

مجله گردشگری آلمانی Sympathie magazin یکی از تازه‌ترین شماره‌های خود را به معرفی ایران اختصاص داده و واقعیت‌های تازه‌ای از کشورمان را برای شیفتگان سفر و ماجراجویی در سرزمین‌های دیگر به نمایش گذاشته است. این نشریه آلمانی که تصویر روی جلد آن به دختری امروزی از ایران زمین اختصاص دارد، با پیام همیشگی خود یعنی «بیشتر بدانیم، بیشتر ببینیم» مخاطبانش را دعوت کرده تا با مفهوم تازه‌ای از کشوری که اخبار آن در رسانه‌های خارجی محدود به جنگ و مسأله‌ی هسته‌ای بوده، آشنا شوند. در این شماره از این مجله آلمانی سعی شده با ورود به بطن جامعه، زوایای مختلفی از زندگی مردم ایران نشان داده شود و علاوه بر زبان، دین، تاریخ و هنر کلیشه‌هایی که در نگاه عموم راجع‌به ایران بیشتر به کار برده شده، مورد بررسی قرار گیرد. حالا بی شک به تصویر کشیدن ایران و فرهنگ ایرانی در چنین رسانه‌ای می‌تواند دیگر جوامع را برای دیدن ایران ترغیب کند.

خبر

8. پروازهای چارتری گردشگری روسیه به ترکیه آغاز شد (ایرنا - ۱۴ شهریور)

تحریم‌های گردشگری روسیه علیه ترکیه با ازسرگیری پروازهای ویژه بین دو کشور کامل لغو شد و نخستین پرواز چارتری نیز گروهی از گردشگران روس را به شهر بندری آنتالیا منتقل کرد. ۳۰۹ نفر نخستین گروه از گردشگران روس بودند که پس از ۹ ماه تحریم گردشگری مسکو علیه ترکیه به گونه چارتری وارد فرودگاه آنتالیا شدند که به طور رسمی از آنها استقبال شد. بنا به اعلام خبرگزاری «روسیا سگودنیا»، ترکیه تضمین‌های امنیتی لازم را برای امنیت فرودگاه‌های خود به روسیه داده که از شرط اصلی آغاز دوباره پروازهای چارتری بود. «دیمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه هفته گذشته دستور لغو ممنوعیت پروازهای چارتری به ترکیه را برای اجرا ابلاغ کرده بود.

ترکیه و روسیه

9. خیابان‌های شهر بونیول اسپانیا در جشنواره گوجه‌فرنگی سرخ‌فام شد (ایرنا - ۱۰ شهریور)

هفتاد و یکمین سال از جشن پرتاب گوجه‌فرنگی چهارشنبه هفته گذشته با پرتاب ۱۶۰ هزار کیلوگرم گوجه‌فرنگی‌ برگزار شد و رکورد ۱۵۰ هزار کیلوگرم گوجه‌فرنگی سال گذشته را شکست . بیش از ۲۲ هزار نفر در این دوره از این جشنواره ثبت نام کرده بودند، هرچند که نزدیک به ۵۰ هزار نفر بازدید کننده، یعنی پنج برابر جمعیت عادی این شهر به آن سفر کرده بودند. این جشنواره توسط ۳۵۰ مأمور نیروهای امنیتی کنترل می‌ شد و ۹۰ رسانه مختلف از سراسر جهان آن را پوشش دادند . این مراسم هر ساله در آخرین چهارشنبه ماه اوت در شهر «بونیول» با حضور مردم محل و هزاران گردشگر از اقصی‌نقاط جهان برگزار می‌‌شود . این مراسم از اوایل دهه ۱۹۴۰ میلادی بدین‌سو در کشور اسپانیا مرسوم شده است و تا حدودی در زمان دیکتاتوری ژنرال «فرانکو» محدود بود.

خبر

10. راهنمایان گردشگری برای کنوانسیون ۲۰۱۷ ثبت‌نام کردند (مهر - ۱۳ شهریور)

دبیر شورای سیاست گذاری کنوانسیون ۲۰۱۷ راهنمایان گردشگری با بیان اینکه تاکنون ۲۳ راهنمای خارجی برای شرکت در این کنوانسیون نام‌نویسی کرده‌اند گفت: «راهنمایان برای ثبت نام زودتر اقدام کردند.» محسن حاجی سعید افزود: «ثبت‌نام راهنمایان از دوم اوت شروع شده و در این مدت ۲۳ راهنمای گردشگری خارجی از ۱۰ کشور مختلف ثبت‌نام کرده‌اند که اولین نفر آنها یک راهنما از اسکاتلند بوده است.» او خاطر نشان کرد: «در سال‌های گذشته ثبت‌نام‌ها برای حضور در کنوانسیون از ماه نوامبر آغاز می‌شد اما اکنون روند ثبت‌نام‌ها نشان می‌دهد که راهنمایان زودتر اقدام کرده‌اند.» به گفته وی، برای راهنمایان گردشگری خارجی ظرفیت ۳۵۰ نفره در نظر گرفته شده است.

خبر

11. کاشی‌های تاریخی سرقتیِ تهران در موزه‌ لوور (قطره - ۱۴ شهریور)

موزه‌ی لوور چند ماه است بخش «اسلامی - ایرانی» خود را با کاشی‌های تاریخی مربوط به شهرها و دوره‌های تاریخی ایرانی تزئین کرده است، اقدامی که با توجه به بازتاب خبر سرقت کاشی‌ها از سردرِ بناهای تاریخی و اظهارنظر برخی کارشناسان میراث فرهنگی مبنی بر انتقال این آثار به کشورهای دیگر، آن را قدری پیچیده‌تر کرده است. دکتر حسن کریمیان، باستان‌شناس و معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران که حدود یک ماه پیش بازدیدی از موزه‌ی لوور در پاریس داشته است، با حجم زیادی از کاشی‌های قدیمی که در بخش ایرانی موزه‌ی لوور به نمایش درآمده‌اند و اطلاعات کاملی از مکان، زمان کشف و دوره‌ی تاریخی آن‌ها ارائه نشده، مواجه می‌شود.

کاشی های سرقتی ایران

12. خطری که بزرگترین غار آبی جهان را تهدید می‌کند (ایسنا - ۱۴ شهریور)

غار علیصدر همدان که بزرگ‌ترین غار آبی جهان به شمار می‌رود، به دلیل سیاست‌های نادرستی که در چند سال گذشته برای بهره‌برداری از آن اعمال شده این روزها با افت تراز آب روبه‌رو شده است. بزرگ‌ترین غار آبی جهان که هویتش وابسته به آب است به خشکسالی نزدیک می‌شود. جواد نظام‌دوست، عضو سابق انجمن غار و غارشناسی می‌گوید در حال حاضر مشکل اصلی این غار افت تراز آب است. در سال‌های دور این غار یکی از منابع آبی برای مردم روستای کبودرآهنگ به شمار می‌رفت اما در حال حاضر با مشاهده خطوطی که رد آب را نشان می‌دهد، متوجه می‌شویم که به دلیل خشکسالی سطح آب غار، بین یک تا ۶۰ سانتی‌متر پایین آمده که شاید لازم شود برای ادامه حیات غار، آب از بیرون و از طریق حفر چاه به آن تزریق شود.»

غار علیصدر

زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}