همه چیز درباره ترس از پرواز

صبا صفری
  • صبا صفری
  • 1396/8/27
  • 4 دیدگاه
{{selectedRate}}

آیا شما هم قبل یا حین پرواز دچار اضطراب‌های غیر قابل کنترل می‌شوید؟ آیا ترجیح می‌دهید تا حد ممکن از سفر هوایی دوری کنید؟ در این مقاله به بررسی تمام جوانب ترس از پرواز پرداخته‌ایم. برای شناسایی و رفع ترس خود با ما همراه شوید.

تور اروپا

خرید بلیط هواپیما با بهترین قیمت

سفر هوایی تا به امروز سریع‌ترین راه رسیدن به مقصد بوده است؛ هر چند فکر پرواز هم می‌تواند برای برخی افراد باعث شوک و حمله عصبی شود. ترس از پرواز مربوط به سفر با هواپیما و هلیکوپتر بوده و در واقع یک نوع واکنش موقعیتی است که در صورت فکر کردن به پرواز یا شروع آن بروز پیدا می‌کند. این فوبیا می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر روی زندگی شخصی و حرفه‌ای افراد بگذارد زیرا امروزه سفرهای هوایی بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی شده‌اند.

آمارها

اولین مثال‌های ترس از پرواز در سال ۱۹۱۸ به ثبت رسیدند که افسران ارتش در برابر ایده پرواز با هواپیما واکنش شدید نشان می‌دادند. بنا بر یک تحقیق توسط انستیتوی ملی سلامت، تقریباً ۶/۵ درصد از جمعیت آمریکا از این ترس رنج می‌برند. تحقیقات غیر وابسته بسیاری هم این ترس را تا ۲۰ درصد در استرالیا و ۳۶ درصد در سوئد گزارش کرده‌اند. گفته می‌شود ۲۸ درصد از مردم هلند هرگز با هواپیما سفر نکرده‌اند و زنان بیشتر مستعد این ترس هستند. این ترس اغلب در اوایل کودکی یا جوانی بروز پیدا می‌کند. نگاهی به آمارها می‌تواند به شما نشان دهد که این فوبیا بیش از آنچه به نظر می‌رسد در بین مردم ریشه دارد.

دلایل ترس از پرواز

چه چیزی باعث ترس از پرواز می‌شود؟

انسان ذاتاً موجودی نیست که به پرواز عادت داشته باشد و ترس از پرواز اغلب با شنیدن داستان‌هایی درباره تصادف هواپیماها چند برابر می‌شود. این امر سبب شده تا مغز بین سفر هوایی و احتمال بالای تصادف ارتباط برقرار کند. حتی ساده‌ترین و کوچک‌ترین تلاطم هوایی می‌تواند سیلی از خاطرات و افکار ناخوشایند را به ذهن آورده و داستان‌ها و تصاویری که درباره تصادف‌های هوایی شنیده‌ایم را جلوی چشممان بیاورد. تمام این موارد در زمان اندکی باعث حمله عصبی می‌شوند.

ترس از پرواز معمولاً در بین افرادی که نمی‌توانند کنترل را به کس دیگری واگذار کنند بیشتر دیده می‌شود. این افراد اغلب در وضعیتی که حس کنند اوضاع تحت کنترلشان نیست احساس بدی دارند و به مردم و سیستم دورشان اعتماد نمی‌کنند. مردمی با این ویژگی‌های شخصیتی معمولاً اعتماد به نفس بالایی را بروز می‌دهند ولی تصور اینکه موقعیتی ورای کنترلشان باشد هم می‌تواند در آن‌ها باعث واکنش‌های بیولوژیکی بی اراده‌ای مانند خفقان، اضطراب و نگرانی شود.

دلایل ترس از پرواز

ترس از ارتفاع هم می‌تواند به ترس از پرواز منجر شود. کسی که از ترس ارتفاع رنج می‌برد، معمولاً ارتفاع را به ریسک سقوط و مرگ ارتباط داده و سفر هوایی برایش تبدیل به حمله‌ای عصبی می‌شود. ترس از فضاهای بسته هم می‌تواند یکی از موارد پنهان ترس از پرواز باشد. همچنین افرادی که زندگی پر تنشی دارند، نسبت به کوچک‌ترین تلاطم یا بی‌نظمی در بلند شدن هواپیما یا فرود بد بین بوده و افکار ناخوشایندی به ذهنشان خطور می‌کند. تخیل بیش از حد نیز می‌تواند ترس از تصادف هواپیما، مرگ، عدم قطعیت و غیره را افزایش دهد.

دلایل ترس از پرواز

علائم ترس از پرواز

افرادی که با ترس از پرواز دست و پنجه نرم می‌کنند، معمولاً طیفی از علایم زیر را بروز می‌دهند. این علایم می‌توانند بسیار خفیف باشند و حتی توجهتان را نیز جلب نکنند اما گاهی نیز می‌توانند به شدت بروز کرده و به سادگی تشخیص داده شوند. ساده‌ترین علایم ترس از پرواز بدین شرح هستند:

  • احساس تپش قلب و خفقان
  • لرزیدن
  • عرق کردن کف دست یا پا
  • تنگی نفس یا کوتاه شدن آن
  • گیجی خفیف یا شدید
  • تهوع و سرگیجه
  • کرخی دست و پا
  • درد تیز و پیچشی در شانه
  • سردی یا گر گرفتگی ناگهانی

برخی افراد این علایم را درست قبل از پرواز و زمانی که در فرودگاه منتظر هستند نشان می‌دهند و برخی دیگر در صورت رویارویی با تلاطم‌های هوایی یا تأخیر پرواز آن را بروز می‌دهند.

دلایل ترس از پرواز

چگونه ترس از پرواز را کنترل کنیم

تحقیقات نشان می‌دهد که غلبه بر ترس پرواز امکان پذیر است. به خاطر اینکه ترس پرواز ذاتاً عواملی حسی و ذهنی دارد، می‌توان آن را دگرگون یا برای همیشه حل کرد. ترس پرواز معمولاً با تمرین مغز و قرار دادن آن در شرایط پرواز می‌تواند کنترل شود. تمرین دادن ذهن برای آنکه قبل از گزینه حمله عصبی به صورت منطقی شرایط را ارزیابی کند می‌تواند این واکنش را از بین ببرد.

دلایل ترس از پرواز

چگونه ترس از پرواز را تغییر دهیم

ترس پرواز اغلب در ضمیر ناخودآگاه فرد ریشه دوانده است. بسیاری از مردم پرواز کردن را به مجموعه‌ای از رویدادهای تهدید آمیز ارتباط می‌دهند که آن‌ها را دیده، خوانده یا شنیده‌اند. تصاویر و ویدئوهای مرتبط به این رویدادها مانند سیلی به ذهن هجوم آورده و احساساتی منفی را در آن بیدار می‌کنند که مغز را هوشیار کرده و وضعیتی مخرب و غبار آلود را در ذهن ایجاد می‌نماید. اولین قدم برای چیره شدن به این ترس، متوقف کردن ذهن از پریدن در وضعیت گیج و مخرب است. با توجه به آنکه اکثر افراد، پرواز را به ریسک‌های متعدد ارتباط می‌دهند، باید اطلاعات کامل و خوبی درباره آمارهای امنیت پرواز به دست آورد. زمانی که فرد به سفر هوایی هم مانند سفرهای معمولی دیگر بدون بزرگ کردن ریسک‌ها نگاه کند، می‌تواند بر این ترس ذهنی که برای خود ساخته فائق بیاید.

آمارها می‌توانند نقش مهمی در تغییر دادن ذهنیت افراد دچار ترس‌های بیمار گونه داشته باشند. یک تحقیق تازه نشان داده که سفر هوایی از سفرهای ماشینی هم امن‌تر است. طبق این آمار، احتمال مرگ در پرواز ۱ به ۲۰,۰۰۰، احتمال مرگ در اثر حمله قلبی ۱ به ۵ و احتمال مرگ در تصادف جاده‌ای ۱ به ۱۰۰ بوده که خود میزان امنیت بالای این شیوه سفر را منعکس می‌کند.

دلایل ترس از پرواز

برای رفع ترس پرواز می توانید از یک متخصص کمک بگیرید. تکنیک‌های ساده‌ای برای به دست آوردن کنترل در شرایط سخت و تغییر تمرکز برای جلوگیری از حمله عصبی و اضطراب وجود دارند. محیط‌های شبیه سازی شده نیز می‌توانند تلاطم‌های هوایی و لرزش‌های حین تیک آف و فرود را بازسازی کرده تا بیماران بتوانند به در آن به تمرین وضعیت پرداخته و به آن عادت کنند. جلسات منظم این شیوه درمانی باعث از بین رفتن واکنش غیر منطقی به پرواز و لرزش‌های آن خواهد شد.

روش دیگری که برای غلبه به این ترس وجود دارد استفاده از هیپنوتیزم است که باید حتماً توسط یک متخصص انجام شود. تحت این درمان، پزشک متخصص، ذهن را به وضعیت آلفا هدایت کرده که گفته می‌شود آگاهی بالاتری را در بر می‌گیرد. پس از آن که بیمار به این وضعیت فرو رفت، به بررسی ترس‌هایش می‌پردازند. بیماران اغلب به این شیوه درمانی پاسخ مثبت می‌دهند زیرا کند و کاوهای عمیق اجازه می‌دهد در وضعیتی آرام با این ترس‌ها مبارزه کرد. شاید لازم باشد که تعداد جلسات زیادی را برای درمان قطعی این ترس پشت سر بگذارید.

دلایل ترس از پرواز

زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}