آیفون، مزیت در سفر یا اسباب دردسر؟

مریم صمدی
  • مریم صمدی
  • 1396/10/18
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

آیفون و نرم‌افزارهای آن که به طور پیوسته در حال بهبود و به‌روز‌ رسانی هستند،‌ از جهات بسیاری سفر را برای مردم آسان‌ کرده و صنعت گردشگری را بهبود بخشیده‌اند، اما در این مسیر مشکلات غیرقابل انکاری نیز ایجاد شده است.

تور اروپا

 پذیرفتن این که ده سال پیش چگونه با گوشی‌های بلک‌بری سر و کله می‌زدیم، سخت است. در آن زمان، اپل جایی در میان اولین سری از گوشی‌های هوشمند نداشت. اولین دستگاه‌های همراه، کامپیوترهای جیبی یا PDA‌ها بودند که در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی به بازار آمدند.

با این حال، آیفون اولین گوشی هوشمندی بود که در بین عموم مردم محبوب شد و شهرت و فروشش به طرز غیرقابل باوری افزایش یافت. در ۲۰ ژوئن سال ۲۰۰۷،‌ اولین نسل آیفون راهش را به دستان مشتریان باز کرد. ظهور آیفون برای همیشه قالب‌بندی، تجربه‌ی کاربری و فرهنگ مصرف را تغییر داد و تأثیر شگرف بر ارتباطات و تجارت گذاشت.

در ژانویه سال ۲۰۰۸، برای اولین آیفون یک آپدیت جدید منتشر شد که امکان بهره بردن از برج مخابراتی و شبکه‌‌ی وای-فای را با وجود فقدان جی‌پی‌اس، برای کاربران فراهم ‌می‌کرد. با این به‌روز رسانی، توانایی آیفون برای یافتن و پیشنهاد مکان‌های نزدیک، بهبود یافت؛ به طور مثال در زمان حرکت، فعالیت‌های جالب و اماکن مورد علاقه‌‌ی کاربر نمایش داده می‌شدند.

اولین آیفون استیو جابز

 با اضافه شدن اَپ استور (App Store)، انواع نرم‌افزارها برای سیستم عامل iOS  نوشته شدند که درصدد بهبود برنامه‌ریزی و مدیریت سفر و صنعت گردشگری بودند.به این ترتیب می‌توان گفت از زمان تولد آیفون، تغییر شگرفی در سفرها دیده می‌شود. آیفون، نه تنها سفر را برای مردم آسان‌تر کرد، بلکه پای تکنولوژی را هم به این صنعت باز کرده است. به قول کارن یاتس، معاون اجرایی فن‌آوری اطلاعات در «سیگنچر تراول» (SignatureTravel)، «آیفون حقیقتاً همه چیز را در مورد سفر تغییر داد. آیفون نحوه‌ی سفر کردن،‌ آنچه با خود به سفر می‌بریم، نحوه مدیریت مسائل در زمان سفر، نحوه‌ی ارتباط با افرادی که با آن‌ها مسافرت می‌کنیم، نحوه‌ی ارتباط با خانواده‌مان که همراه ما نیستند و همه مسائل مرتبط با صنعت گردشگری را عوض کرد.»

سفر و آیفون

همراه سفر، از مبدأ تا مقصد

هدیه‌ی آیفون برای مسافران، دسترسی سریع به اطلاعات بود؛ به طور مثال امکان جستجوی تورها و رزرو آن‌ها از طریق تلفن‌ همراه یا بررسی پرواز و هتل‌ها. در مجموع باید گفت که تکنولوژی جدید، مسافران را از سیستم‌های کاغذی به سیستم دیجیتالی سوق داد. آیفون و اپلیکشن‌های آن تبدیل به پوشه‌ای شد که همه‌ی اطلاعات سفر را بتوانیم با خود جابجا کنیم.

رزرو پرواز و آیفون

با داشتن آیفون باری که حمل می‌کنید، بسیار سبک و کارآمدتر است؛ چون دیگر نیازی به لپ‌تاپ، دوربین عکاسی، دستگاه جی‌پی‌اس یا پخش‌کننده موسیقی و فیلم ندارید. حتی بعد از رسیدن به مقصد هم نگرانی نخواهید داشت. آیفون مکان فعلی‌تان را تشخیص می‌دهد و برای گشت زدن و مسیریابی در یک شهر غریب شما را همراهی می‌کند. البته برنامه‌نویس‌ها هم دست به کار شدند و انواع برنامه‌های کاربردی، مثل اوبر (Uber)، یلپ (Yelp)، ایربی‌ان‌بی (Airbnb) را برای گشت‌زنی در شهرها و برنامه‌ریزی فعالیت‌های درون شهری طراحی کردند. اگر بین پیشنهادهای متنوع برای گشت و تفریح سر‌ در‌ گم شده‌اید یا به دنبال رستورانی مناسب برای صرف ناهار و استراحت می‌گردید،‌ آیفون باز هم در کنارتان است. سری به برنامه‌هایی مثل فوراِسکوئر (Foursqare) بزنید تا پیشنهاد و نظرات دوستانتان را در مورد مکان‌هایی که قبلاً دیده‌اند، بررسی کنید.

نقشه و آیفون

ارتباط با خانواده و دوستان

قطعاً وقتی به سفر می‌روید، دلتنگ خانواده و دوستانتان می‌شوید. اضافه شدن اپلیکیشن فیس‌تایم (FaceTime)، ضربه‌ی سختی به اسکایپ و تصاویر کم کیفیت و برفکی‌اش وارد کرد؛ چرا که تصاویر و صداها با کیفیت فوق‌العاده بالایی به افراد آن سوی دوربین منتقل می‌شدند؛ انگار که با خانواده‌ و دوستانتان در یک اتاق نشسته باشید!

فیس تایم آیفون

عکاسی و سلفی گرفتن

قطعا نمی‌توان از آیفون صحبت کرد و در مورد عکاسی چیزی نگفت! این گوشی‌های هوشمند، پس از رسیدن به مقصد برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات، عکس و فیلم به ما کمک زیادی می‌کنند. آیفون با دوربین بی‌نظیرش، کیفیت عکس‌برداری از وقایع روزمره را بالا برد. با افزایش استفاده از اینستاگرام و ترکیب آن با تلفن‌های همراه، سفر رفتن و نحوه‌ی ثبت آن هم به طرز معنی‌داری تغییر کرد. متأسفانه این موضوع یک مشکل بزرگ دارد: غافل شدن از سفر و لذت بردن از آن به معنای واقعی!

سفر و آیفون

حفظ ارتباطات کاری در سفر

پیشتر افراد به ویژه مدیران به ندرت فرصت سفر رفتن را پیدا می‌کردند؛ اما نرم‌افزارهای ارتباطی همچون آی‌مسیج (iMessage) مدیریت کارها و زمان را برای شاغلان بسیار آسان‌تر کرد. هرچند دسترسی راحت‌تر به کار جنبه‌ی منفی هم دارد. جدا شدن از کار و متوقف کردن آن در طول مسافرت یا بعد از ساعت کاری روزانه ممکن است بسیار سخت باشد. حالا باید به مدیریت زمان توجه ویژه‌ای کنید که از چیزی عقب نمانید.آیفون در سفر

کاهش تمرکز

در کنار مزایا و بعضاً معایب استفاده از آیفون، باید گفت که سازندگان این گوشی هوشمند، توجهی به تأثیر آن بر پایین آوردن تمرکز مشتری‌هایشان نداشته‌اند. بررسی‌ها نشان ‌داده که اعلان‌های تلفن همراه (Notification) موجب افزایش ماده‌ی دوپامین در مغز می‌شود. برنامه‌های کاربردی تلفن‌های هوشمند، طراحی شده‌اند تا نظر ما را جلب کنند و برای رسیدن به این هدف، از طریق علائم تدریجی و نامحسوس، بخش‌های خاصی از مغز ما را نشانه می‌گیرند.آیفون و سفر

در دنیای امروز دیگر نشستن در کافه و تماشای گذر زمان یا رؤیا‌پردازی در یک روز آرام در پارک کار ساده‌ای نیست. به محض این وقتمان آزاد شود، آیفون ما را به سمت خود می‌کشد و ناچارمان می‌کند که بعضی از رویدادهایی که سفر ما لذت‌بخش‌تر کند، از دست بدهیم. البته افراد می‌توانند با اطلاع از این اتفاق،‌ جلوی وقوعش را بگیرند. پس یک روز اراده کنید که تلفن همراهتان را به گوشه‌ای بیاندازید و به خود اجازه دهید که بدون هدف قدم بزنید و به دور از ابزار دیجیتال، به جهان اطرافتان عمیق‌تر نگاه کنید، نیازتان به شنیدن صدای اعلان‌های گوشی را کاهش داده و به مغزتان اجازه‌‌ی کمی استراحت بدهید.

آیفون در سفر

مریم صمدی مریم صمدی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}