نمایش چند فرهنگی در آداب و رسوم مردم مراکش

صدیقه شجاعی
  • صدیقه شجاعی
  • 1396/5/6
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

مراکش نیز مانند سایر کشورها، فرهنگ خاص خود را دارد، البته با این تفاوت که دید مثبتی نسبت به فرهنگ‌ها و سنت‌های دیگر داشته و در مقابل تفاوت‌ها جبهه‌گیری نمی‌کند.

تور اروپا

لیست تور‌هایی که مراکش یکی از مقاصد آن‌هاست

 تغییرات فرهنگی مستمر در طول تاریخ مراکش نشان دهنده اعتقاد آنها به تنوع فرهنگی است. وقتی به این سرزمین هنر و تاریخ سفر ‌کنید، خواهید دید که این کشور میزبان اقوام مختلف بربرها، فنیقی‌ها، عرب‌ها، جنوب (کشورهای جنوب صحرای آفریقا)، شمال (رومی‌ها، وندال‌ها، اندلسی-اسپانیایی، مسلمانان و یهودی) بوده است، درحال حاضر اکثر جمعیت آن اصالتاً بربر و عرب هستند و حداقل یک سوم این جمعیت به زبان اِمزای (Amazigh) صحبت می‌کنند. از 38 میلیون مراکشی در سراسر دنیا، 33 میلیون نفر در مراکش و حدود 2.5 میلیون نفر در فرانسه و اسپانیا زندگی می‌کنند.

عقاید و باورهای مردمان مراکش

بسیاری از آداب و رسوم، قوانین و روش‌های موجود در اسلام تأثیر چشمگیری بر مردم و فرهنگ مراکش داشته چراکه مذهب رسمی این کشور است. پیروی از اصول اسلام منجر به استحکام زیربنای خانواده‌ شده که به طبع آن فرزندان موظف‌اند پدر و مادر سالخورده خود مراقبت کنند و در نتیجه تعداد خانه سالمندان در مقایسه با فرهنگ غربی بسیار کم است. این کشور جامعه‌ای مردسالار دارد اما دولت تلاش کرده حقوق زنان و کودکان را بیشتر و بهتر کند. باید بدانید که زنان حق ورود به مکان‌هایی نظیر چایخانه‌ها را نداشته و در سایر مکان‌ها مثل دادگا‌ه نمی‌توانند به صورت مختلط بنشینند.

آداب و رسوم مراکش

لباس سنتی و ازدواج در مراکش

لباس سنتی این کشور جیلابا (Djellaba) است، البته لباس دیگری به نام کفتان (Caftan) دارند که مخصوص عروسی است و معمولاً با صندل چرمی می‌پوشند. البته زن‌ها در مراسم عروسی کفتان را با کفش پاشنه‌دار ست می‌کنند. امروزه نسل جوان معمولاً از این لباس‌ها استفاده نکرده و لباس‌های غربی مانند تی‌شرت و شلوار جین و کت و شلوارهای جدید می‌پوشند. مراسم عروسی در این کشور خیلی جالب است. داماد باید قبل از عروسی یکسری هدیه به همسرش بدهد که در این میان باید هدایای خاصی مثل حنا یا شیرینی نیز باشد. طبق رسم، عروس همراه با فامیل خود به حمام سنتی مراکشی می‌رود. بعد نوبت به مراسم معروف حنای مراکشی می‌رسد که یک فرد ماهر طرح‌های معناداری را روی دست و پای عروس با حنا می‌کشد. عروسی در همه جای کشور 4 تا 8 ساعت ادامه دارد و از یک نوع صندلی تزئینی سنتی به نام آماریا (Amariya) برای جابجایی عروس و داماد استفاده می‌کنند.

آداب و رسوم مراکش

غذای مراکشی

وقتی با مردم مراکش هم‌صحبت ‌شوید اولین موضوعی که راجع به آن حرف می‌زنند قطعاً مقوله غذا است. بعد از چشیدن غذاهایی نظیر پاستیلا (Pastila)، تِجاین (Tajine)، کوسکوس (Couscous) امکان ندارد که بتوانید غذای مراکشی را با کلمات توصیف کنید. پخت کافی و محتویات زیاد آن به خصوص ادویه‌های متنوع، بی‌شک شما را مجذوب خود خواهد کرد. از نظر مردم این کشور، دانش استفاده از ادویه مهم‌ترین بخش غذای آنها محسوب می‌شود. مراکشی‌ها ادویه مخصوصی به نام راس ال حانوت (Ras El Hanout) دارند که از 27 ادویه مختلف تشکیل شده است.

غذاهای مراکش ترکیبی از غذاهای مدیترانه‌ای، عربی، اندلسی و بربری هستند، می‌بینید که چند فرهنگی بودن این کشور نیز در غذاهای آنها تاثیر داشته است. در سفر به مراکش علاوه بر غذاهایی که ذکر شد این غذاها را هم امتحان کنید: بیسارا (Bissara) سوپی با باقلای خشک، حریرا (Harira) سوپی با گوجه فرنگی، عدس، نخود و گوشت بره، و به خصوص ماکودا (Maakouda) که پنکیک سیب زمینی است.

آداب و رسوم مراکش

معماری مراکشی

معماری مراکش به شدت تحت تأثیر سبک‌های متعدد معماری بوده به طوری که فواره‌ها بر اساس معماری عربی، کاشی‌کاری طبق طرح‌های هندسی، خوشنویسی اسلامی و تکنیک‌های ایرانی، باغ‌ها و قوس‌های اندلسی از روی معماری اندلس ساخته شده است. ساختمان‌های بعدی بیشتر تحت تأثیر معماری فرانسوی بوده‌اند چرا که این کشور در سال 1912 به اشغال فرانسه درآمد. با تماشای ساختمان‌های مدرن امروزی می‌فهمید که آنها این 3 سبک معماری را به یک میزان در هم آمیخته‌اند.

جاذبه های گردشگری مراکش

اخلاق مردم مراکش

مردم مراکش انسان‌های خونگرم و مهربانی هستند که آوازه مهمان‌نوازی آنها در جهان پیچیده است. در همان دیدار اول بدون اینکه شناختی از شما داشته باشند از سلامتی و احوال خانواده‌تان سوال می‌پرسند، شما را به خانه خود دعوت کرده و هر غذایی که دارند پیشکش‌تان می‌کنند. برای روابط شخصی ارزش قائل بوده، از کمک به دیگران لذت می‌برند و در این راه به دنبال منافع خود نیستند. احترام و عزت فردی بیشترین اهمیت را برای آنها دارد پس مواظب باشید از این مرز قرمز عبور نکنید که در غیر این صورت باعث خراب شدن یک رابطه دوستی شده‌اید.

آداب و رسوم مراکش

لیست تور‌هایی که مراکش یکی از مقاصد آن‌هاست

صدیقه شجاعی صدیقه شجاعی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}