از فرهنگ مردم مکزیک بیشتر بدانید

آرزو اعظمی
  • آرزو اعظمی
  • 1396/11/3
  • 6 دیدگاه
{{selectedRate}}

 با اینکه جمعیت زیادی در شهرهای کشور مکزیک مستقر هستند، هنوز هم معدود افراد ساکن در روستاها، در تعیین فرهنگ و نوع اجتماع این کشور نقش مهمی دارند.

تور اروپا

مکزیک، دوازدهمین کشور پرجمعیت جهان به حساب می‌آید و طی چندین دهه‌ی گذشته، دستخوش تغییرات زیادی شده است. فرهنگ مردم این کشور، از تاریخ غنی و پیچیده‌ی آن نشأت می‌گیرد و ترکیبی از فرهنگ بومی، اسپانیایی و افرادی است که به مکزیک مهاجرت کرده‌اند. امروزه، بسیاری از شهرهای این کشور از خیلی جهات، به شهرهای آمریکایی و اروپایی شباهت پیدا کرده است؛ اما جمعیت بومی و روستایی‌اش، همچنان سنت‌های قدیمی آن را زنده نگه داشته‌اند.

زبان و مذهب

بعد از اینکه مکزیک به استعمار اسپانیا درآمد، کلیسای کاتولیک رومی در این کشور رواج پیدا کرد و بیشتر مردم، از این مذهب پیروی کردند. امروزه بعد از برزیل، بیشترین تعداد کاتولیک‌ها در مکزیک مستقر هستند؛ اما می‌شود مذهب‌های دیگری از جمله پروتستان را نیز در کشور پیدا کرد. همچنین بیشترین جمعیت اسپانیایی زبان دنیا، در مکزیک زندگی می‌کنند؛ اما تقریباً 62 زبان بومی سرخپوستی نیز در کشور صحبت می‌شود. بعضی از این کلمات بومی، به زبان‌های دیگری از جمله انگلیسی نفوذ پیدا کرده‌اند. برای مثال، معادل کلماتی نظیر شکلات، گوجه و آووکادو به انگلیسی، از زبان بومی مکزیک گرفته شده‌اند.

آداب و رسوم مکزیک

غذا

غذاهای مکزیکی، ترکیبی از فرهنگ‌های بومی و اروپایی هستند و تا حدودی نیز از غذاهای آفریقا و آسیا تأثیر گرفته‌اند. برای پخت اکثر غذاهای سنتی از ذرت، حبوبات، گوشت، فلفل، سیب زمینی، گوجه، آووکادو و گیاهان بومی استفاده می‌شود. بعد از ذرت، برنج دومین غلات مهم در آشپزی مردم به حساب می‌آید و از پیاز و سیر هم زیاد استفاده می‌کنند. «تاکو الپاستور»، «چیلاکیله» و «چیلی نوگادا» از جمله غذاهای معروف این کشور به شمار می‌روند.

غذاهای سنتی مکزیک

لباس

خوش لباس بودن و داشتن ظاهری تمیز و مرتب، اهمیت زیادی در فرهنگ این کشور دارد. به همین دلیل، مردها کت مشکی به همراه کراوات و تی‌شرت می‌پوشند. خانم‌ها نیز کت و شلوار رسمی شیک و خوش‌دوخت به تن می‌کنند یا پیراهن زنانه‌ی بدون آستین و تونیک مانندی می‌پوشند و آن را با کفش پاشنه بلندشان ست می‌کنند و ترجیحاً از زیورآلات هم استفاده می‌کنند. پوشیدن شلوارک در این کشور زیاد مرسوم نیست. البته این نوع لباس پوشیدن، تحت تأثیر پوشش مردم اروپا و آمریکا به وجود آمده و لباس سنتی مردم آن، کاملاً متفاوت است. لباس‌های سنتی خانم‌ها، پر زرق و برق است و طراحی‌های رنگارنگ و تصاویری دارد که معنی نمادینی پشت هر کدام از این شکل‌ها نهفته است.

آداب و رسوم مکزیک

آداب معاشرت

مکزیکی‌ها عادت دارند تا هنگام صحبت کردن، نزدیک به هم بایستند و فاصله گرفتن را دور از ادب می‌دانند. در نواحی روستایی بهتر است موقع صحبت، مستقیم به چشمان مخاطبتان نگاه نکنید؛ اما این کار در شهرها ایرادی ندارد. همچنین بهتر است برای خطاب کردن کسانی که زیاد با آن‌ها صمیمی نیستید، پیشوند آقا یا خانم را قبل از فامیلی آن‌ها بیاورید. یکی از رفتارهای اجتماعی که در فرهنگ این جامعه جا افتاده، دیر آمدن است. البته موضوع در مورد قرارهای کاری فرق می‌کند و باید سر وقت حاضر شوید؛ اما در قرارهای دوستانه یا مهمانی‌هایی که اتفاقاً زیاد هم برگزار می‌شوند، بیشتر مهمان‌ها دیر می‌رسند و با توجه به ترافیک سنگین در مناطق شهری، کسی ناراحت نمی‌شود و شرایط را درک می‌کنند. مکزیکی‌ها برای خانواده، جایگاه ویژه‌ای قائل هستند و رفتارشان با اعضای خانواده در کمال احترام است و به مسئولیت‌هایشان در قبال آن‌ها اهمیت زیادی می‌دهند.

آداب و رسوم مکزیک

تعطیلات رسمی و جشن ها

مکزیکی‌ها هر سال، روز استقلالشان از اسپانیا که در سال 1810 اتفاق افتاد را در روز 25 شهریور جشن می‌گیرند. مردم معمولاً در جشن‌ها، رژه‌های طولانی و آتش‌بازی راه می‌اندازند و می‌رقصند. یکی دیگر از جشن‌های معروف این کشور، جشن روز مردگان می‌باشد که ریشه در فرهنگ‌های باستانی دارد و بعدها با اعتقادات مسیحیت نیز ترکیب شده است. این جشن در 11 آبان برگزار می‌شود و هدف اصلی این است که خانواده‌ها، به یاد دوستان و عزیزان از دست رفته‌شان‌ دور هم جمع شوند و برای آن‌ها دعا کنند.

فستیوال روز مردگان در مکزیک

چند نکته راجع به فرهنگ مردم مکزیک

  • مکزیک، جامعه‌ای مردسالار دارد.
  • در شهرها، خانم‎ها می‌توانند شغل‌های گوناگونی داشته باشند، اما حقوقشان معمولاً پایین‌تر از آقایان است.
  • مکزیکی‌ها مهمان‌نواز هستند و اگر مایل باشید، با خوشرویی به شما اسپانیایی یاد می‌دهند.
  • هنگام صحبت با دیگران، نباید دستانتان را درون جیبتان قرار دهید.
  • مردم برای صدا کردن کسی در جمع، سوت می‎زنند یا صدایی شبیه «پیس پیس» درمی‌آورند و معمولاً آن را نشانه‌ی بی‌ادبی نمی‌دانند.
  • اگر کسی در مکزیک شما را به خانه‌اش دعوت کرد، دسته گل یا شکلات جزو هدیه‌های مناسبی هستند که می‎توانید با خودتان ببرید. حواستان باشد که گل «همیشه بهار» یا گل‌های قرمز رنگ نخرید.

    آداب و رسوم مکزیک

آرزو اعظمی آرزو اعظمی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}