روز ولنتاین و ممنوعیت آن در بعضی از کشورهای دنیا

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1397/11/24
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

روز ولنتاین یا روز عشاق مراسمی است که هرساله در بسیاری از کشورهای دنیا برگزار می‌شود؛ اما این رسم محبوب در همه جای جهان طرفدار ندارد.

تور اروپا

روز ولنتاین از نگاه بسیاری یک مراسم بی‌خطر برای پاس‌داشت عشق است، با این‌حال، این رویداد در همه جای دنیا محبوبیت ندارد. درواقع، در سال‌های اخیر برخی از کشورها حتی اقدام به ممنوعیت برگزاری این مراسم کرده‌اند. این مقاله به معرفی کشورهایی می‌پردازد که گرامی‌داشت روز ولنتاین در آن‌ها، به دلایل مذهبی یا فرهنگی، می‌تواند برای شما دردسر ایجاد کند.

ولنتاین

ریشه‌ های مذهبی روز ولنتاین

وقتی‌که به نحوه‌ی جشن گرفتن ولنتاین در این روزها نگاه می‌کنیم، باور اینکه این رسم رمانتیک ریشه‌ در یک تعطیلات مذهبی قرون‌ وسطایی دارد، دشوار است. سَنت ولنتاین یا همان‌طور که گاهی وی را ولنتینوس (Valentinus) خطاب می‌کنند، یک شهید مسیحی بود که در اواخر قرون‌ وسطی تبدیل به نمادی از عشق شد.

طبق رسم رایج در مذهب کاتولیک، راهبان مقدس دارای روز مقدس مخصوص به خود هستند که هرساله گرامی داشته می‌شود. در این مورد، چهاردهم فوریه‌ی هرسال به سَنت ولنتاین اختصاص دارد.

سنت ولنتاین

روز ولنتاین تا قرن هجدهم میلادی به زمان مناسبی برای عشاق به‌منظور تبادل نامه‌های عاشقانه و هدایا برای ابراز عشق به یکدیگر تبدیل شده بود. گفته می‌شود که سنت ولنتاین واقعی کارتی را به زنی جوان هدیه می‌دهد که روی آن علامت «ولنتاینِ تو» درج شده بود. همین موضوع سبب رایج شدن رسم تبادل کارت‌های ولنتاین برای ابراز عشق در آن دوران شد.

صدها سال گذشته و حالا روز ولنتاین هرساله از سوی هزاران نفر در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. اغلب جنبه‌های مذهبی‌تر این روز کنار گذاشته شده و حالا ولنتاین تبدیل به یک صنعت چند میلیون دلاری شده است. در کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس، هرساله پول‌های زیادی صرف خرید گل، کارت‌های عاشقانه، شکلات و دیگر هدایا می‌شود.

ولنتاین

مراسمی نه‌ چندان دوست‌ داشتنی در همه جای دنیا

با این‌حال، علی‌رغم محبوبیت نسبی این روز، همه‌ی مردم عاشق این مراسم نیستند. درواقع، برخی از کشورها پا را فراتر گذاشته و به سراغ ممنوع کردن روز ولنتاین رفته‌اند. آن‌ها هر فردی که این روز را جشن بگیرد، جریمه می‌کنند.

در عربستان سعودی، ابراز عشق در ملأعام ممنوع است و مردان و زنان از انجام این کار در مکان‌های عمومی منع می‌شوند. متأسفانه مراسمی که تنها به ابراز عشق خلاصه می‌شود به حدی از محبوبیت رسیده که مقامات محلی اقدام به ممنوعیت آن در این کشور کرده‌اند. در سال ۲۰۱۲، ۵ مرد مجموعاً به ۳۹ سال زندان و ۴۵۰۰ ضربه شلاق برای سرپیچی از این دستور محکوم شدند.

در سال ۲۰۱۷، پاکستان به جمع کشورهایی پیوست که روز ولنتاین را ممنوع اعلام کرده‌اند. طبق حکم دادگاه عالی این کشور، مراسم روز ولنتاین هیچ مطابقتی با سنت‌های این کشور ندارد. به عقیده‌ی برخی، این روز موجب ترویج روابط فرازناشویی می‌شود که مخالف با آموزه‌های دینی است.

پاکستان تنها کشور مسلمانی نیست که روز ولنتاین را در تضاد با مبانی مذهبی می‌داند؛ کشورهای مسلمان دیگر نظیر اندونزی و مالزی هم با این مراسم مخالف هستند. دیگر مذاهب هم با این روز مشکل دارند. در استان اوریسا (Orissa) در کشور هند، با اکثریت هندو، سازمان مذهبی باجرانگ (Bajrang) نیز به دنبال ممنوعیت این رویداد است. آن‌ها تلاش می‌کنند تا افراد را به‌جای جشن گرفتن این روز به ازدواج تشویق کنند.

ولنتاین ممنوع

تضاد فرهنگی

با این‌حال همه‌ی مخالفت‌ها با این مراسم به دلایل وذهبی نیست؛ دولت محلی در استان بلگورود (Belgorod) در روسیه، برپایی جشن‌های روز ولنتاین را به بهانه‌ی «امنیت معنوی» ممنوع اعلام کرده است. مقامات محلی مدعی هستند که حال و هوای این ایام هیچ کمکی به ترویج ارزش‌های معنوی و اخلاقی در جوانان نمی‌کند.

شاید عجیب باشد که بدانید برخی از مناطق در آمریکا و بریتانیا نیز شروع به ممنوعیت مراسم روز ولنتاین کرده‌اند. شمار اندکی از مدارس در فلوریدا و مینه‌سوتا دانش آموزان را از دادن هدایا در روز ولنتاین به یکدیگر منع می‌کنند.

در برخی موارد، مدارس مدعی هستند که این کار برای نمایش حساسیت فرهنگی بوده است. با این‌حال، در مواردی دیگر، این ممنوعیت حاصل تلاشی برای ایمن نگاه داشتن فضای مدرسه عنوان می‌شود. برای مثال در یک مورد در بریتانیا، مدرسه‌ای مدعی شده که کودکان هنوز به بلوغ عاطفی برای درک کامل روز ولنتاین نرسیده‌اند.

به نظر می‌رسد روز ولنتاین باید در مواردی با سهم خود از عشق یک‌طرفه روبه‌رو شود.

ولنتاین

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}