راهنمای سفر به استرالیا برحسب ماه‌ های سال

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1398/1/7
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

استرالیا با شرایط آب‌وهواییِ متغیر خود، کشوری استثنایی برای کاوش در گوشه و کنار خود است. هرماه از سال در این کشور رویداد منحصر به‌فردی برپا می‌شود.

تور اروپا

استرالیا تقریباً مساحتی به‌اندازه‌ی تمام اروپا دارد، بنابراین از نظر آب‌وهوایی بسیار متغیر است؛ اما فرقی نمی‌کند که انتخاب شما آب‌وهوای استوایی بخش شمالی استرالیا یا سرمای شکننده‌ی تاسمانی، آفتاب سیدنی یا ملبورن با هوای غیرقابل‌ پیش‌بینی‌ باشد؛ هرماه از سال در استرالیا جاذبه‌ای منحصر به‌فرد برای تجربه کردن دارد.

ژانویه

ژانویه در استرالیا در وسط تابستان فرا می‌رسد و آن را به شلوغ‌ترین ماه سال برای گردشگری تبدیل می‌کند. آب‌وهوای گرم ژانویه فرصت بسیار خوبی برای کاوش در خط ساحل جنوبی استرالیا است؛ می‌توان راهی جاده‌ی اقیانوس کبیر در ایالت ویکتوریا شد و سپس با گذشتن از مرز به استرالیای جنوبی رفت و تجربه‌ای تماشایی از خط ساحلی و شنا در سواحل آن داشت. علاقه‌مندان به ورزش برای دو هفته‌ی آخر این ماه به ملبورن هجوم می‌آورند و هرساله در ژانویه برترین تنیس‌بازان جهان در مسابقات اوپن استرالیا دور هم جمع می‌شوند. به‌علاوه در بیست و ششم این ماه، مردم در سراسر کشور، روز استرالیا را جشن می‌گیرند.

ژانویه

دمای هوا در ملبورن: ۲۶ درجه سانتی‌گراد

میانگین روزهای بارانی در ملبورن: ۹ روز

فوریه

فوریه زمان بسیار خوبی برای گردش در گوشه و کنار کشوری است که در ایام پربازدید سال پر از گردشگر می‌شود. در این ماه دانش آموزان پس از تعطیلات مدارس، دوباره راهی کلاس‌های درس شده‌اند. کرانه‌ی غربی استرالیا در این ماه با شهر پرهیاهوی «پرت»، جزیره‌ی روتنِست (Rottnest) با جانوران زیبای کوکا (موجودات کوچک شبیه به کانگورو)، بندر تاریخی شهر فرِمَنتل (Fremantle) و سواحل حیرت‌انگیز در نزدیکی جنوب غربی، بهترین زمان برای مراجعه است. هرساله در اوایل ماه مارس، فستیوال «مجسمه‌سازی در کنار دریا» در ساحل بکر کاتسلو (Cottesloe) در شهر پرت برگزار می‌شود.

استرالیا

دمای هوا در پرت: ۳۲ درجه سانتی‌گراد

میانگین روزهای بارانی در ملبورن: ۲ روز

مارس

مارس ماه فستیوال‌ها در آدلاید است؛ زیرا مرکز پرتراکم استرالیای جنوبی محل مناسبی برای تقویم شلوغ رویدادهای فرهنگی محسوب می‌شود. بزرگ‌ترین فستیوال فرینج (fringe) در نیمکره‌ی جنوبی، آدلاید فرینج نام دارد. فستیوال رنگارنگ آدلاید، فستیوال موسیقی، هنر و رقص وُم‌آدلاید (WOMADelaide) و آدلاید ۵۰۰ همراه با رقابت ابرخودروهای ۸ سیلندر، از دیگر فستیوال‌های مهم برگزارشده در این ماه هستند. هرساله در اواخر ماه مارس، اولین مرحله از مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک در ملبورن نیز برگزار می‌شود.

فستیوال فرینج

دمای هوا در آدلاید: ۲۸ درجه سانتی‌گراد

میانگین روزهای بارانی در ملبورن: ۵ روز

آوریل

در حالی‌که روز ملی استرالیا در بیست و ششم ژانویه موجب اختلاف عقیده میان افراد می‌شود، روز اَنزاک (Anzac) در بیست و پنجم آوریل بیش از هر چیز دیگری اتحاد شهروندان را در پی دارد. انزاک که روز گرامی‌داشت اولین حضور سربازان استرالیا و نیوزیلند در خاک ترکیه در خلال جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۵ است، با رویدادهای مختلفی در سراسر کشور، به‌خصوص در کنار یادمان سربازان جنگ استرالیا در کانبرا، جشن گرفته می‌شود. بزرگ‌ترین رویداد برگزارشده در روز انزاک، مسابقه‌ی فینال کریکت ملبورن است که ۱۰۰ هزار علاقه‌مند را روانه‌ی بزرگ‌ترین استادیوم نیمکره‌ی جنوبی می‌کند.

روز انزاک استرالیا

دمای هوا در ملبورن: ۲۱ درجه سانتی‌گراد

میانگین روزهای بارانی در ملبورن: ۱۱ روز

مه

صخره‌ی نینگالو (Ningaloo) در شمال غربی استرالیا آب‌وهوای مطبوعی دارد؛ در ۳۲۰ روز سال در این منطقه، آفتاب می‌تابد و آب‌وهوای گرم در همه‌جا یافت می‌شود؛ اما این دلیل حضور گردشگران در این منطقه‌ی دورافتاده در غرب استرالیا در ماه مه نیست. هرساله بین ماه مارس تا اوت، کوسه‌نهنگ‌ها در صخره‌ی نینگالو دور هم جمع می‌شوند و فرصتی استثنایی را برای غواصی در کنار بزرگ‌ترین موجودات آبی جهان خلق می‌کنند. تورهای روزانه در شهرهای کوچک اگسموث (Exmouth) و کورال بی (Coral Bay) برای روبه‌رو شدن با این حیوانات غول‌آسا برگزار می‌شود؛ حیواناتی که گاهی می‌توانند از نظر طولی به ۱۲ متر برسند.

نینگالو استرالیا

دمای هوا در صخره‌ی نینگالو: ۲۸ درجه سانتی‌گراد

میانگین روزهای بارانی در صخره‌ی نینگالو: ۲ روز

ژوئن

سیدنی شهری جذاب برای تماشا در طول تابستان است؛ در این ایام بندرگاه زیبای شهر و سواحل دیدنی آن زیر نور آفتاب می‌درخشند؛ اما با پایین آمدن دمای هوا تا ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد، جاذبه‌ای متفاوت در بندرگاه سیدنی رخ می‌نماید. فستیوال ویوید سیدنی (Vivid Sydney)، به‌عنوان بزرگ‌ترین فستیوال نور، موسیقی و ایده‌ی جهان، معتبرترین جاذبه‌های شهر را به یک گالری روبازِ غرق در نور تبدیل می‌کند. بهترین هنرمندان جهان در عرصه‌ی نورپردازی از ساختمان‌های سیدنی به‌عنوان بوم نقاشی خود استفاده می‌کنند. ویوید سیدنی در طول سه هفته‌ی برگزاری خود، بین مه تا ژوئن، بیش از ۲ میلیون گردشگر را جذب بزرگ‌ترین شهر استرالیا می‌کند.

سیدنی

دمای هوا در سیدنی: ۱۸ درجه سانتی‌گراد

میانگین روزهای بارانی در سیدنی: ۱۰ روز

جولای

هرساله در فصل زمستان، ده‌ها هزار نهنگ برای فرار از سرمای شدید قطب جنوب راهی آب‌های گرم شمالی در «بزرگراه گوژپشت» می‌شوند. این زنجیره‌ی زیبا از نهنگ‌های غول‌آسا در تمامی سواحل شرقی استرالیا قابل‌ مشاهده است. هیچ کجا بهتر از خلیج هاروی (Hervey) برای تماشای نهنگ‌ها وجود ندارد. دیواره‌ی ماسه‌ای به طول ۱۲۰ کیلومتر در جزیره‌ی فرِیزر (Fraser) در این خلیج، پناهگاه امنی برای نهنگ‌های گوژپشت به‌منظور بزرگ کردن بچه‌های خود است. نهنگ‌ها تنها موجوداتی نیستند که در طول زمستان راهی شمال می‌شوند، بلکه ساکنان استرالیای جنوبی نیز برای فرار از سرما خود را به منطقه‌ی گرمسیری کوئینزلند شمالی می‌رسانند؛ این منطقه مکانی مناسب برای کشف دیواره‌های مرجانی عظیم، جزیره‌ی مغناطیسی و جنگل بارانی دِین‌تری (Daintree) است.

خلیج هاروی

دمای هوا در خلیج هاروی: ۲۲ درجه سانتی‌گراد

میانگین روزهای بارانی در خلیج هاروی: ۱۲ روز

اوت

گرما در آلیس اسپرینگز (Alice Springs) در فصل تابستان غیر قابل‌تحمل است. دمای هوا در این شهر در دسامبر و ژانویه به ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد؛ بنابراین وسط سال زمان مناسب‌تری برای کاوش در شمال استرالیا، به‌خصوص تپه‌ی قرمزرنگ اولورو (Uluru) است. دمای مطلوب ۲۳ درجه‌ی سانتی‌گراد، همان چیزی است که می‌توان از ماه اوت انتظار داشت؛ این ماه زمانی ایده‌آل برای کاوش در این منطقه‌ی باستانی و همچنین آشنایی با رویدادهای عجیب‌وغریب نظیر مسابقات شتردوانی و قایق‌سواری در بستر رودخانه‌ی خشک تاد (Todd) است. اوت همچنین زمانی بسیار مناسب برای حضور در این شهر شمالی به‌منظور تماشای فستیوال داروین و بازارهای ساحلی محسوب می‌شود.

اولورو

دمای هوا در آلیس اسپرینگز: ۲۳ درجه سانتی‌گراد

میانگین روزهای بارانی در آلیس اسپرینگز: ۲ روز

سپتامبر

پایتخت استرالیا در فصل زمستان، همچنان بدون توجه به سرمای هوا فعالیت می‌کند؛ اگرچه سیاست‌مداران در مجلس این کشور می‌توانند سرمای زیر صفر درجه را تحمل کنند، اما مسافران نیازی به این کار ندارند؛ اما سپتامبر به معنی شروع فصل بهار در کانبرا است؛ زیرا بزرگ‌ترین نمایشگاه گل نیمکره‌ی جنوبی رنگ و زیبایی را به پایتخت می‌آورد. بیش از یک میلیون گل در کرانه‌های دریاچه‌ی بِرلی گریفین (Burley Griffin) کاشته می‌شود. این جشنِ یک‌ماهه، پیش از شروع فصل بهار، هرساله بین سپتامبر تا اکتبر، ۵۰۰ هزار گردشگر را راهی کانبرا می‌کند.

استرالیا

دمای هوا در کانبرا: ۱۷ درجه سانتی‌گراد

میانگین روزهای بارانی در کانبرا: ۱۰ روز

اکتبر

تا این وقت از سال، سیدنی به‌اندازه‌ای گرم شده است که بتوان در یکی از ده‌ها ساحل درخشان آن در کنار بندرگاه آبتنی کرد. ماه اکتبر  برای قدم زدن در سواحل سیدنی به‌منظور تجربه‌ی فستیوال «مجسمه‌سازی در کنار دریا» بسیار مناسب است. در این ایام صدها اثر هنری سواحل شگفت‌انگیز شهر را بیش از پیش برای عکاسی جذاب می‌کنند. علاقه‌مندان به ورزش می‌توانند در ماه اکتبر در نیو ساوت ولز (New South Wales)، رویدادهای مختلفی را تجربه کنند. هرساله در اولین یکشنبه‌ی اکتبر، فینال مسابقات فوتبال در استادیوم ۸۰۰۰۰ نفره‌ی المپیک سیدنی برگزار می‌شود. یک هفته بعد، زمان برگزاری مسابقات خودروهای ۸ سیلندر در پیست مونت پانوراما (Mount Panorama) است.

فستیوال استرالیا

دمای هوا در سیدنی: ۲۳ درجه سانتی‌گراد

میانگین روزهای بارانی در سیدنی: ۱۱ روز

نوامبر

با پایان فصل سرما، ملبورن با کارناوال بهاره‌ی اسب‌سواری به مرکز توجه گردشگران تبدیل شده و هرساله در اولین سه‌شنبه‌ی نوامبر، مسابقات اسب‌دوانی جام ملبورن برگزار می‌شود. اگرچه این مسابقات به خاطر بهره‌کشی از حیوانات، شرط‌بندی و مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی بازخوردهای منفی فراوانی دریافت می‌کند، اما جام ملبورن همچنان یکی از معتبرترین مسابقات اسب‌دوانی در استرالیا به شمار می‌آید؛ ۱۰۰ هزار نفر از نزدیک این مسابقات را تماشا کرده و بیش از ۲ میلیون بیننده نیز از پای تلویزیون شاهد رقابت نفس‌گیر اسب‌ها هستند. عاشقان خوراکی هم می‌توانند در ماه نوامبر به سراغ فستیوال «ماه غذای خوب» و «طعمِ ملبورن» بروند یا اینکه در فستیوال غذای شهر مارگارت ریوِر (Margaret River) در کرانه‌ی غربی حضور داشته باشند.

فستیوال غذای استرالیا

دمای هوا در ملبورن: ۲۳ درجه سانتی‌گراد

میانگین روزهای بارانی در ملبورن: ۱۱ روز

دسامبر

تاسمانی جنوبی‌ترین ایالت استرالیا است که از طریق تنگه‌ی بس (Bass) از سرزمین اصلی جدا می‌شود. به‌علاوه، دمای هوا در فصل زمستان در این ایالت به‌شدت سرد است. دسامبر زمان مطلوب‌تری از سال برای کاوش در جزیره‌ی کوچک سیب است، زیرا گل‌های سنبل در شمال شرقی ایالت شروع به شکوفه دادن می‌کنند و شهر هوبارت (Hobart) تبدیل به قطبی برای برگزاری رویدادهای مختلف نظیر فستیوال غذای «طعمِ تاسمانی» می‌شود. در طول ایام سال نو، بندر شهر هوبارت از رقابت میان قایق‌های تفریحی لوکس میزبانی می‌کند. حالا که صحبت از شهر بندری شد، باید مراسم شب عید سال نو در کنار بندر سیدنی را به برنامه‌ی سفر خود اضافه کرد. در این شب بیش از یک میلیون نفر برای تماشای نمایش‌های آتش‌بازی به کنار بندر می‌آیند.

تاسمانی استرالیا

دمای هوا در هوبارت: ۲۰ درجه سانتی‌گراد

میانگین روزهای بارانی در هوبارت: ۱۲ روز

چه زمانی به استرالیا سفر نکنیم؟

هیچ ماهی در تقویم استرالیا وجود ندارد که نتوان آب‌وهوایی متناسب با طبع خود پیدا کرد. تابستان زمانی مناسب برای دیدار از جنوب استرالیا و شهرهایی نظیر ملبورن، هوبارت و آدلاید است. می‌توان در وسط سال، به‌جای هوای گرم و استوایی، هوایی خنک را تجربه کرد. وقتی‌که هوا در زمستان سرد می‌شود، زمان رفتن به شمال فرا می‌رسد. بهتر است به سراغ شهرهای استوایی نظیر داروین، کِنز (Cairns) و بروم (Broome)، به‌جای شهرهای جنوبی، رفت. به‌علاوه، باوجود تقویم شلوغ فرهنگی استرالیا، فستیوال‌ها و رویدادهای فراوانی برای تجربه به هنگام سفر به اطراف این کشور وسیع وجود دارد.

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}