۱۲ لحظه تاریخی که ملبورن را شکل دادند

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1397/12/19
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

اگرچه ملبورن کمتر از ۲۰۰ سال قدمت دارد، اما از زمان شکل‌گیری خود تا به امروز، حوادث تلخ و شیرین متعددی را از سر گذرانده است.

تور اروپا

از تب طلا در ایالت ویکتوریا و جنگ یوریکا گرفته تا استقلال استرالیا، آخرین مقاومت نِد کلی و آتش‌سوزی شنبه‌ی سیاه، ملبورن تاریخی پرفرازونشیب را پشت سر گذاشته است؛ رویدادهایی شگرف که به شکل‌گیری هویت ملبورن کمک کرده‌اند.

سال ۱۸۳۵؛ تأسیس ملبورن

در مورد اینکه آیا جان بتمن ملبورن را تأسیس کرده یا جان پاسکو فاکنر، اختلاف‌نظرهای فراوانی وجود دارد. جان بتمن (John Batman) در سال ۱۸۳۵ از سرزمین وِن دیمن (تاسمانی در جنوب شرق استرالیا) وارد خلیج پورت فیلیپ شد و توافق‌نامه‌ای را با بومیان استرالیایی امضا کرد. بعدها در همان سال، گروه فاکنر، به‌جز جان پاسکو فاکنر (John Pascoe Fawkner)، با کشتی اِنتِرپرایز خود را به خلیج پورت فیلیپ رساندند. در آن‌ها سال‌ها، ملبورن نام‌های فراوانی چون بتمِنیا (Batmania) و سرزمین بِیربراس (Barebrass) داشت.

ملبورن

سال ۱۸۴۷؛ اعلام شهر شدن ملبورن از سوی ملکه ویکتوریا

در بیست و پنجم ژوئن ۱۸۴۷، ملبورن به‌موجب نامه‌ی سرگشاده‌ی ملکه ویکتوریا، از دوستانِ لرد ملبورن، به‌عنوان شهر اعلام شد. این شهر بعدها در سال ۱۸۵۱ مرکزیت ایالت ویکتوریا را از آن خود کرد.

ملبورن

سال ۱۸۵۱؛ تب طلا در ایالت ویکتوریا

کشف طلا در کوه الکساندر در سال ۱۸۵۱، سیل عظیمی از مهاجران را به نواحی اطراف ایالت ویکتوریا نظیر بالارات، بَندیگو، بیچ‌وُرث و کاسِل‌مِین روانه کرد. در سال ۱۸۶۹، بزرگ‌ترین تکه‌ی طلای دنیا در مولیگول (Moliagul) کشف شد و در دوران اوج‌گیری تب طلا، هر هفته ۲ تن از این فلز ارزشمند به ساختمان خزانه‌ی ملبورن سرازیر می‌شد. تب طلای این ایالت، جامعه و سیاست‌گذاری‌ها را متحول کرد، زیرا جمعیت فراوانی راهی این منطقه شده بود.

ملبورن

سال ۱۸۵۴؛ جنگ یوریکا

آتش جنگ یوریکا که به خاطر تناقض و تضاد در مجوزهای معدن‌کاران شعله‌ور شده بود، تنها ۲۰ دقیقه در تاریخ سوم دسامبر سال ۱۸۵۴ به طول انجامید. این حادثه را می‌توان زادگاه دموکراسی در استرالیا نامید. پس از این رویداد، مجوزهای کشف طلا باطل و با حق برداشت معدن‌کاران جایگزین شدند.

ملبورن

سال ۱۸۵۶؛ پیروزی سنگ تراشان در تعیین ساعات قانونی کار

در تاریخ بیست و یکم آوریل ۱۸۵۶، سنگ‌تراشان ایالت ویکتوریا در اعتراض به ساعات کاری خود در مقابل مجلس استرالیا تظاهرات کردند. به‌موجب این اعتراض، توافق شد که سنگتراشان ۸ ساعت در روز کار کنند. این کمپین استرالیا را در راه‌اندازی جنبش‌های ترقی‌خواهانه کارگری در دنیا پیشگام ساخت و حالا امروزه این کشور روز کارگر را از طریق اعلام تعطیلات رسمی گرامی می‌دارد.

کارگران ملبورن

سال ۱۸۵۸؛ تأسیس باشگاه فوتبال ملبورن

تام ویلز (Tom Wills)، کاپیتان تیم کریکت ویکتوریا، به دنبال ورزشی برای روی فرم نگه داشتن بازیکنان کریکت در فصل زمستان بود. به‌موجب این نیاز، باشگاه فوتبال ملبورن در مِه ۱۸۵۸ تأسیس شد. باشگاه ملبورن با لقب «شیاطین» یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال در جهان محسوب می‌شود. لیگ فوتبال ویکتوریا در سال ۱۸۷۷ راه‌اندازی شد و نام آن بعدها در سال ۱۹۹۰، برای نمایش اتحاد یک ملت، به لیگ فوتبال استرالیا تغییر یافت.

تیم فوتبال ملبورن

سال ۱۸۶۱؛ اولین مسابقات اسب سواری ملبورن

ایده‌ی مسابقه‌ای که یک ملت را به خود خیره می‌کند، متعلق به رئیس باشگاه سوارکاری ویکتوریا، فردریک اِستَندیش (Frederick Standish)، بود. رؤیای او در هفتم نوامبر ۱۸۶۱ با حضور ۱۷ اسب در اولین دوره از مسابقات سوارکاری ملبورن با حضور ۴۰۰۰ تماشاگر محقق شد. آرچر (Archer)، اسبی از نیو ساوت وِلز، در زمان ۳ دقیقه و ۵۲ ثانیه، زودتر از همه، از خط پایان عبور کرد و جایزه‌ی ۷۱۰ سکه‌ی طلا به همراه یک ساعت طلا را از آن خود کرد.

ملبون

سال ۱۸۸۰؛ آخرین مقاومت ند کلی

راهزن استرالیایی، نِد کِلی (Ned Kelly) و گروه او، آخرین تلاش‌های خود برای مبارزه را در ژوئن ۱۸۸۰ در گلنروان (Glenrowan) به نمایش گذاشتند. این چهار راهزن شرور در روز یکشنبه، بیست و هفتم ژوئن، وارد این شهر در ایالت ویکتوریا شدند و آخرین نبرد با آن‌ها در کاروانسرای اَن جونز (Anne Jones) درگرفت. در این درگیری، جو بِرن، دَن کلی و استیو هارت کشته شدند. سرانجام در سحرگاه دوشنبه، بیست و هشتم ژوئن، ند کلی هم محاصره و دستگیر شد.

ند کلی

سال ۱۹۰۱؛ شکل گیری جمهوری استرالیا

در اول ژانویه‌ی ۱۹۰۱، مجلس بریتانیا به ۶ ایالت مستعمره‌ی استرالیا حق استقلال و تشکیل دولت به‌عنوان بخشی از جمهوری استرالیا را داد. اولین مجلس استرالیا در نهم مه ۱۹۰۱ در بخش غربی ساختمان نمایشگاه سلطنتی تأسیس شد. پارلمان استرالیا بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۲۷ در ملبورن تشکیل می‌شد.

سال ۱۹۵۶؛ برگزاری بازی های المپیک

ملبورن در سال ۱۹۵۶ به اولین شهر در خارج از اروپا و آمریکای شمالی برای میزبانی از بازی‌های المپیک تابستانی تبدیل شد. این رویداد که به «بازی‌های دوستانه» شهرت یافت با مشکلاتی چون تحریم، قوانین قرنطینه‌ی اسب‌ها و منازعات سیاسی همراه بود. علی‌رغم تمامی مشکلات، ۴۶۹ مدال بین قهرمانان بین‌المللی و ملی توزیع شد و افرادی چون بِتی کامبِرت و ماری رُز برای استرالیا تاریخ‌سازی کردند.

بازی های المپیک

سال ۱۹۸۳؛ طوفان شن ملبورن و آتش سوزی های چهارشنبه مرگ بار

درست قبل از ساعت ۳ بعدازظهر در روز هشتم فوریه‌ی ۱۹۸۳، یک طوفان شدید شن ملبورن را درنوردید. تخمین زده می‌شود که بیش از هزار تن شن قرمزرنگ از منطقه‌ی مالی (Mallee)، به سبب خشک‌سالی، به روی شهر ریخته شد. هشت روز بعد در تاریخ شانزدهم فوریه، بیش از ۱۸۰ آتش‌سوزی در سراسر ایالت ویکتوریا و جنوب استرالیا رخ داد. این واقعه، موسوم به آتش‌سوزی‌های چهارشنبه‌ی مرگبار، منجر به تخریب گسترده شد و ۷۵ نفر کشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر زخمی از خود به‌جا گذاشت. این حادثه یکی از پرهزینه‌ترین بلایای طبیعی در استرالیا بود.

طوفان شن ملبورن

سال ۲۰۰۹؛ آتش سوزی های شنبه سیاه

بدترین آتش‌سوزی در بوته‌زارهای استرالیا در روز شنبه، هفتم فوریه‌ی ۲۰۰۹، رخ داد. در این روز، دمای هوا در ملبورن به ۴۶.۴ درجه‌ی سانتی‌گراد رسید و رکورد گرم‌ترین روز را به نام خود ثبت کرد. در روز شنبه‌ی سیاه، حداقل ۴۰۰ آتش در سراسر ایالت ویکتوریا شکل گرفت که بیش از ده نمونه از آن‌ها بسیار بزرگ بودند. درنهایت به‌موجب این حادثه، ۱۷۳ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۴۱۴ نفر زخمی شدند.

شنبه سیاه ملبورن

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}