ریبیرا، زیباترین محله پورتو

ساناز محمدی
  • ساناز محمدی
  • 1396/4/14
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

ناحیه گردشگری ریبیرا، نگینی بر انگشتری شهر پورتو در کشور پرتغال است. شب های پرجنب وجوش این منطقه، خاطره ای به یاد ماندنی برای شما رقم خواهد زد.

تور اروپا

گردش در میان خیابان‌های شهر پورتو در تورهای پرتغال

بسیاری از شهرهای بزرگ اروپا دارای یک «بخش قدیمی» یعنی بخش اصلی شهر هستند که مبدا توسعه‌ی شهری بوده است. هرچند امروزه «ریبیرا» (Ribeira) فقط ناحیه‌ای در شهر پورتو است، اما در گذشته خودش به تنهایی یک شهر بوده و بعدها به شکل شهر پورتو توسعه یافته است.

ناحیه ریبیرا از مکان‌های دیدنی پورتو که بخشی از مرکز تاریخی پرتغال به حساب می‌آید، از سال ۱۹۹۶ جزو مرکز میراث جهانی تحت حفاظت یونسکو قرار دارد و و یکی از پر بازدیدترین مکان‌های شهر به شمار می‌رود.

این ناحیه، از شبکه‌ای از خیابان‌ها و کوچه‌های باریک تشکیل شده و «بِراسا دا ریبیرا» (Praça da Ribeira)، «پل لوئیس اول»، «کاسا دو اینفانچه» (Casa do Infante)، هُوا دا فونچ تورینا» (Rua da Fonte Taurina)، «هُوا دالادا و ریبولیرا» (Rua da Lada and Reboleira) و «براسا دو اینفانچه» هسته‌ی آن هستند.

فهرست زیباترین محله پورتو، ریبیرا

محله ریبیرا پورتو - پرتغال

۱. دو فاجعه فراموش نشدنی در ریبیرا

در سال ۱۸۰۹، وقتی سربازان ناپلئون تحت فرماندهی ژنرال «سالت»، پورتو را به اشغال خود درآوردند، از سمت جنوب به ریبیرا رفتند و مردم وحشت زده به سمت پل شناور قدیمی (که در واقع چیزی نبود جز چندین کرجی به هم متصل شده) فرار کردند. این پل ظرفیت این حد از جمعیت را نداشت و درنتیجه تکه تکه شدن پل، تلفات زیادی به بار آمد. امروز در ریبیرا و دقیقاً در محل پیش آمد فاجعه، بنای یادبودی به احترام افرادی که جان خود را از دست دادند، با نام «آلمینهاس» (Alminhas) بنا کرده‌اند و مردم محلی همیشه در آنجا شمع روشن می کنند. فاجعه دیگری که دل مردم را به درد آورد، آتش سوزی بزرگ سال ۱۴۹۱ بود که باعث آتش گرفتن و ویران شدن بیشتر ساختمان‌های اطراف میدان اصلی شد. هرچند که این میدان دوباره بازسازی شد، اما این ناحیه تحولات اساسی خود را مدیون فرماندار سابق پورتو، «ژائو دِ آلمادا مِلو» (Joao de Almada e Melo)، در قرن ۱۸ میلادی است.

محله ریبیرا پورتو - پرتغال

۲. عصرهای به یاد ماندنی ناحیه ریبیرا

این محله که از قرون وسطی پابرجا مانده است، در قدیم یک منطقه تجاری و صنعتی شلوغ بود؛ اما امروزه می‌توانید ده‌ها رستوران، آبمیوه فروشی و فروشگاه‌های صنایع دستی را بیابید که در سراسر روز و حتی شب باز هستند. اگر مایل به امتحان نوشیدنی‌های پرتغالی و تاپاس‌های خوشمزه هستید اینجا بهترین‌ نقطه برای شماست. برای سال‌ها، ریبیرا مکانی برای دورهم بودن و اختلاط کردن و نوشیدنی‌های عصرگاهی بوده است. این ناحیه با وجود رستوران‌های سنتی با میزهایی روبه‌روی رودخانه که می‌تواند بهترین گزینه برای آغاز عصر شما باشد، یکی از برترین مکان‌های شهر برای صرف غذا به حساب می‌آید.

محله ریبیرا پورتو - پرتغال

۳. رودخانه دورو

اغلب در کنار ساحل «دورو» (Douro) ریبیرا، قایق‌های قدیمی رابلو (rabelo) دیده می شوند. در ایام قدیم، این مکان لنگرگاه کشتی‌های بین‌المللی بوده است. اگر مایل به گشت و گذار در رودخانه باشید، قایق‌های توریستی زیادی در آنجا پیدا خواهید کرد. قدم زدن در امتداد رودخانه، همراه با صدای موسیقی و نسیم ملایم، یکی از تفریحات ثابت و رمانتیک در این ناحیه محسوب می‌شود. اگر می توانید در ۲۳ ژوئن یعنی در هنگام برگزاری جشنواره‌ی سالانه‌ی «فستا د سائو ژائو» (فستیوال سنت جان - Festa de Sao Joao) از پورتو و ریبیرا بازدید کنید. این جشنواره در گرامی داشت «سنت جان» برگزار می‌گردد و سنت عجیب «با چکش پلاستیکی به سر همدیگر ضربه زدن» نیز در آن اجرا می شود. این جشنواره، جشنی بزرگ و زرق و برق دار و پر از رقص و موزیک زنده و آتش بازی است.

محله ریبیرا پورتو - پرتغال

ریبیرا همچنین به دلیل داشتن یک دیوار سنگی متعلق به قرن چهاردهم و ناحیه‌ی باردو مشهور است. «بایرو دو باردو» (Bairro do Barredo) ناحیه‌ای فولادی در ریبیرا است که در طول قرن‌ها از تغییر و دگرگونی مصون نگاه داشته شده و با خانه‌های قدیمی‌اش از بازدیدکنندگانی که به اینجا می‌آیند استقبال می کند. یک خانه‌ی کوچک برج مانند در «باردو» (که از قدیمی‌ترین ساختمان‌های مسکونی پورتو به شمار می‌آید و متعلق به قرن سیزدهم میلادی است) مانند جواهری گرانبها از گذشته برای نسل امروز به ارث رسیده که به شدت از آن محافظت می‌شود.

محله ریبیرا پورتو - پرتغال

۴. خانه شاهزاده

خانه شاهزاده (Casa do Infante) که در قرن چهاردهم میلادی ساخته شد، اولین گمرک پورتو (مشهور به گمرک قدیمی) بود و مسئولیت کنترل کالاها و مسافرینی را بر عهده داشت که به داخل و خارج از کشور پرتغال مسافرت می‌کردند. در اواخر قرن چهارده میلادی، هنریِ ناوبر در این مکان متولد شد، و از آن زمان به کاسا دو اینفانچه (Casa do Infante) به معنی «خانه شاهزاده» مشهور شد. با وجود قدمت ساختمان -که به بیش از ۶۰۰ سال می‌رسد- ظاهر امروزیِ آن از قرن هفدهم میلادی به‌جا مانده که در آن زمان روی ساختمان بازسازی‌هایی صورت گرفت.

نقاط تاریخی پرتغال

۵. رستوران دُم تونو

نشستن کنار رودخانه، نوشیدن یک نوشیدنی مطبوع و لذت بردن از تماشای مناظر دیدنی در کنار یک وعده غذای فراموش‌نشدنی می‌تواند تجربه‌ای عالی را رقم بزند. رستوران دم تونو (Dom Tonho) همه‌ی این لذت‌ها به‌علاوه‌ی یک تجربه شخصی و حضور داخل ساختمانی که صدها سال قدمت دارد را پیش‌روی شما می‌گذارد. بخشی از رستوران و بار آن از دیوارهایی مربوط به سده‌های میانه ساخته شده، که زمانی دیوار شهر بودند.

مکان های تاریخی پورتو

۶. مکعب برنزی

تاریخ همیشه به‌معنای چیزی باستانی نیست. تاریخ مدرن پورتو نیز به اندازه تاریخ کهن این شهر را نمایندگی می‌کند. در مرکز میدان ریبیرا، یک مکعب برنزی بزرگ به‌عنوان نمونه‌ای از هنر معاصر توجه زیادی را به‌خود جلب می‌کند. این اثر که در سال ۱۹۸۲ ساخته شده نزدیک به آبنمایی متعلق به قرن هفدهم میلادی واقع است و به شکل جالبی دو دنیای قدیم و جدید را با هم ترکیب می‌کند.

مکان های تاریخی پورتو

۷. مجسمه اسب‌سوار پدروی چهارم

آثار هنری باقیمانده از عصر پدروی چهارم در جای‌جای پورتو و لیسبن یافت می‌شود. اما مجسمه پدروی چهارم (Estatua Equestre de D. Pedro IV) به دلیل قرار گرفتن در محل به یادماندنی آونیدا داز آلیادوس (Avenida dos Aliados) جالب توجه است. این مجسمه علاوه بر اینکه پادشاهی پرتغال و تاریخ مشترک آن را با برزیل نمایندگی می‌کند، مکان ملاقات بسیار خوبی هم است، زیرا این مجسمه یکی از مشهورترین ساختارهای نمادین شهر است.

مجسمه پدروی چهارم

۸. کلیسای سانتا کلارا 

کلیسای سانتا کلارا (Igreja de Santa Clara) متعلق به قرن ۱۵ میلادی احتمالا یکی از معروف‌ترین و زیباترین آثار چوبی پرتغال و همچنین بازتابی از سبک‌های معماری باروک و روکو (اواخر باروک) است. خارج ساختمان کلیسا آن‌چنان ساده است که احتمالا جستجو برای پیدا کردن آن کمی سخت باشد، اما این تلا‌ش پس از عبور از درگاه تاریخی ساختمان و مشاهده‌ی جزئیات فراوان آن در سقف و کف نتیجه خواهد داد.

کلیسای سانتا کلارا 

۹. پرولا دو بولهو

نظرتان درباره خرید کردن از یک مغازه خواروبارفروشی قدیمی چیست؟ اگرچه پرولا دو بولهو (A Pérola do Bolhão) به اندازه باقی آثار تاریخی موجود قدمت ندارد، اما امکانی فراهم می‌کند تا بازدیدکنندگان چیزی شبیه به خرید از یک مغازه خواروبارفروشی کلاسیک در اوایل ۱۹۰۰ میلادی را تجربه کنند. این محل برای خرید انواع میوه‌های خشک، پنیر، روغن زیتون و نوشیدنی عالی است.

مکان های تاریخی پورتو

۱۰. دیوار فرناندینا

در پورتو، بهترین راه برای حداکثر تجربه و لذت ممکن، پیاده‌روی است. وقتی قدم‌زنان در حال کاوش شهر هستید اطمینان پیدا کنید که از کنار دیوار فرناندینا (Muralha Fernandina) گذشته‌اید. اگرچه بسیاری از دیوارهای قدیمی دیگر وجود ندارند و برخی داخل ساختمان‌های دیگر شهر ادغام شده‌اند، اما این منطقه‌ی باقیمانده از دیوار همچنان ارزش بازدید و تلاش برای نگاهی به گذشته را دارد؛ بخصوص اگر بدانید این دیوار باقیمانده از عصر رومیان زمانی به حفاظت از شهر کمک می‌کرد.

دیوار فردیناند

۱۱. آلمینهاس د پونته

آلمینهاس د پونته (Alminhas da Ponte) یا آلمینهاسِ پل دم لوئیس (Dom Luís)، یک عبادتگاه تاریخی ساده است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. طبق روایت تاریخی، زمانی‌که ساکنین شهر قصد داشتند در جنگ شبه جزیره از حمله ارتش فرانسه بگریزند، پلِ شناور پورتو واژگون شد. پل قادر به تحمل وزن بالا نبود و بنابراین با واژگونی‌اش حدود ۴۰۰۰ انسان به درون رودخانه دورو فرورفته و به کام مرگ کشیده شدند. امروزه هرکس که برای دیدن آرامگاه برنزی ساخته شده برای کشته‌شدگان حادثه در این نقطه توقف می‌کند، می‌تواند گل یا شمعی را که روشن کرده در کنار گل و شمع دیگران بگذارد.

مکان های تاریخی پورتو

۱۲. کاپلا د لادا

به عنوان یک کشور کاتولیک کلیساهای پرتغال همیشه ارزش آن را دارند که نگاهی به آنها انداخته شود. کاپلا د لادا (Capela da Lada) دورتر از مجموعه‌ کافه‌ها و رستوران‌ها در منطقه مرکزی ریبیرا، اما در کنار رودخانه درست قبل از رسیدن به پل دم لوئیس قرار دارد. سیمای معماری و طراحی جزئیات در داخل و خارج این عبادتگاه کوچک و صمیمی، آن‌را به یکی از محل‌های دیدنی هنگام بازدید از پورتو بدل می‌کند.

مکان های تاریخی پورتو

پرسش‌های متداول

محله ریبیرا کجاست؟
ناحیه گردشگری ریبیرا، نگینی بر انگشتری شهر پورتو در کشور پرتغال است. شب‌های پرجنب وجوش این منطقه، خاطره‌ای به یاد ماندنی برای شما رقم خواهد زد. بسیاری از شهرهای بزرگ اروپا دارای یک «بخش قدیمی» یعنی بخش اصلی شهر هستند که مبدا توسعه‌ی شهری بوده است.
رودخانه دورو کجاست؟
اغلب در کنار ساحل «دورو» (Douro) ریبیرا، قایق‌های قدیمی رابلو (rabelo) دیده می شوند. در ایام قدیم، این مکان لنگرگاه کشتی‌های بین‌المللی بوده است. اگر مایل به گشت و گذار در رودخانه باشید، قایق‌های توریستی زیادی در آنجا پیدا خواهید کرد.
ساناز محمدی ساناز محمدی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}