تاریخچه تئاتر رویال الکساندرا در تورنتو

صبا صفری
  • صبا صفری
  • 1398/2/31
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

تئاتر رویال الکساندرا در تورنتو واقع شده و بیش از ۱۰۰ سال تاریخ دارد. این بنا، قدیمی‌ترین تئاتر همیشه فعال آمریکای شمالی است.

تور اروپا

تورنتو در قسمت اعظم تاریخ مدرنش یکی از قطب‌های پیشتاز هنر بوده است و تئاتر رویال الکساندرا (Royal Alexandra Theatre) گواهی بر آن محسوب می‌شود. رویال الکس در مرکز شهر تورنتو واقع شده و در سال ۱۹۰۷ بنا گشت. این بنا قدیمی‌ترین تئاتر همیشه فعال آمریکای شمالی به شمار می‌رود. برای آشنایی با تاریخچه اجمالی رویال الکس، من‌جمله ساخت و ساز شگفت انگیز و اهمیت آن در منطقه تفریحی تورنتو، با ما همراه باشید.

رویال الکساندرا تئاتر

ساخت بنای تئاتر الکساندرا در سال ۱۹۰۵ آغاز شده و دو سال به طول انجامید. هزینه ساخت آن حدود ۷۵۰ هزار دلار بود. این ساختمان به سبک معماری بوزار طراحی شد و سالن آن ۱۴۹۷ صندلی و دو طبقه بالکن داشت. سبک سالن این تئاتر سبک رایج تئاتر‌های بریتانیایی قرن نوزدهم است.

طراحی این تئاتر به عهده جان مکینتاش لایل (John McIntosh Lyle) بود و سفارش دهندگان آن گروهی از تاجران بودند که جوان‌ترین میلیونر تورنتو، کاترا مالاک (Cawthra Mulock)، در رأس آن‌ها قرار داشت. مالاک و دوستانش می‌خواستند شهرشان را روی نقشه فرهنگی قرار دهند و برنامه داشتند با ساخت بهترین تئاتر قاره این کار را بکنند. لایل در بلفست (Belfast) به دنیا آمد و در «هملیتون» بزرگ شد. او در دانشگاه «ییل» و مدرسه هنرهای زیبای پاریس درس خواند.

تئاتر الکساندرا تورنتو

خروجی طراحی لایل و سرمایه گذاری مالاک چیزی بود که به آن «جعبه جواهر ادواردیَن» می‌گفتند. برای ساخت تئاتر از مرمر وارداتی، چوب آلبالو و گردوی تراشیده شده با دست، مخمل مرغوب و لوسترهای کریستالی استفاده شد و هیچ جزئیاتی از قلم نیفتاد. رویال الکس اولین سازه اسکلت آهنی تورنتو محسوب می‌شود و همین امر اجازه ساخت بالکن‌ها بدون استفاده از ستون را داد. تابستان‌های تورنتو به شدتِ سردیِ زمستان‌هایش گرم است؛ پس تهویه هوایی که برای آن در نظر گرفتند بسیار کارآمد و خاص بود و در واقع رویال الکس یکی از اولین ساختمان‌های آمریکای شمالی بود که تهویه هوا داشت.

وقتی رویال الکس در سال ۱۹۰۷ افتتاح شد، در محله‌ای لوکس و مجلل قرار داشت و همسایه‌های آن شامل عمارت معاون فرماندار تورنتو، ساختمان‌های قوه قضاییه، کلیسای پرسبیترین (Presbyterian) و تئاتر پرینسس بودند. تئاتر پرینسس روی زمینی ساخته شده بود که سابقاً زمین ورزشی مدرسه انحصاری پسران، کالج «کانادای بالا» در نزدیکی خیابان‌های کینگ (King) و سیمکو (Simcoe)، بود. این ناحیه در گذشته به چهار راه «آموزش، قانون‌گذاری، رستگاری و نفرین» معروف بود زیرا مدرسه به آموزش تعلق داشت، ساختمان‌های پارلمان به قانون‌گذاری، کلیسا به رستگاری و میخانه‌ای محبوب همراه با بازیگران تئاتر پرینسس به لعن و نفرین.

تئاتر الکساندرا تورنتو

تئاتر رویال الکساندرا که به «رویال الکس»، «الکس» یا .R.A.T هم نامیده می‌شود، نام خود را از شاهزاده دانمارکی، همسر شاه ادوارد هفتم گرفته است. او مادر مادربزرگ الیزابت دوم، ملکه حاکم بر کانادا بود. ادوارد هفتم در طی نامه‌ای که به تئاتر فرستاد عنوان انحصاری «رویال» را به آن داد. گفته می‌شود که رویال الکس آخرین بازمانده «رویال تئاتر» در آمریکای شمالی است.

تئاتر الکس از سال ۱۹۶۳، به مالکیت شرکت اد میرویش (Ed Mirvish) در آمده که مالک فروشگاه بزرگ تورنتو (Toronto department store) نیز بود و از راه‌های زیادی بر شهر تورنتو تأثیر گذاشت. در طی دهه ۱۹۵۰، این تئاتر به همراه باقی محله که زمانی معتبر و مجلل بود، کم‌کم به دست فراموشی سپرده شد. شرکت میرویش با هزینه‌ای معادل ۵۰۰ هزار دلار این شکوه ادواردین را بازسازی کرد. سرمایه گذاری‌های روی ساختمان‌های این چنینی در این زمان، باعث رشد منطقه تفریحی تورنتو به صورتی که امروزه می‌شناسیم، شد. از سال ۱۹۸۶، تئاتر توسط «تولیدات میرویش» اداره و مدیریت می‌شود. این شرکت تحت مدیریت پسر اِد یعنی «دیوید میرویش» فعالیت می‌کند.

تئاتر رویال الکساندرا تورنتو

رویال الکساندرا در سال ۱۹۸۷ در روز تولد هشتاد سالگی‌اش «یادمان تاریخی ملی» نام گرفت. به دلیل تاریخی بودن این بنا در آن آسانسور یا پله برقی نمی‌بینید اما در قسمت ارکسترا امکان ورود صندلی چرخدار نیز وجود دارد. برای اینکه شهرت و اعتبار این تئاتر به عنوان میراث تورنتو زنده و سالم بماند، آن را برای نوسازی بستند تا تعداد صندلی‌ها را کاهش داده و صندلی‌های قبلی را با مدل‌های جدید‌تر و جادارتر تعوض کنند. البته این صندلی‌های جدید کاملاً شبیه به صندلی‌های اصلی سال ۱۹۰۷ طراحی شده‌اند. این پروژه در نوامبر سال ۲۰۱۶ به پایان رسید.

تئاتر الکساندرا تورنتو

صبا صفری صبا صفری
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}