چگونه در سفر از سلامت روان و روحیه خوب برخوردار باشیم؟

طناز قربانی
  • طناز قربانی
  • 1399/1/15
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

منظور از سلامت روان در سفر چیست و چطور با وجود چالش‌های فراوان در سفر از روحیه‌ی خوبی برخوردار باشیم؟

تور اروپا

سفر به کشورهای مختلف می‌تواند تجربه‌ی هیجان‌انگیزی باشد اما چالش‌های سفر را نمی‌توان نادیده گرفت. به‌طور مثال هنگام سفر ممکن است از شلوغی خیابان‌ها کلافه شوید و تراکم جمعیت نفس کشیدن را برای‌تان مشکل سازد.

چنین شرایطی برای سلامت روح و روان شما مفید نیست؛ در انتهای سفر ممکن است با کمبود خواب و خستگی و رهایی از استرس با سفر به این کشورها بیش از حد مواجه شوید یا سفرتان با استرس فراوان سپری شود که می‌تواند اثرات منفی بر روی روان شما داشته باشد.

حفظ سلامت روان در سفر

در این‌جا با روش‌های مراقبت از سلامت روان خود در دوران سفر آشنا خواهید شد.

بهبود عادت های خوابیدن

خوابیدن اهمیت بسیاری در سلامت روح و روان شما دارد. بر اساس تحقیقات کالج سلطنتی روان‌پزشکان، اگر گاهی شب‌ها خواب کافی نداشته باشید، مشکل جدی‌ای برای سلامتی شما به‌وجود نمی‌آید، اما اگر این بی‌خوابی تداوم داشته باشد می‌تواند بر تمرکز و تصمیم‌گیری تاثیرگذار باشد. بی‌خوابی در بسیاری از افراد می‌تواند منجر به افسردگی شود.

داشتن خواب خوب در سفر

می‌توانید برای زمانی‌که در اتوبوس، هواپیما یا قطار هستید یک روتین منظم خواب طراحی کنید؛ تمرین‌های تنفس و قرار دادن یک پتو در زیر گردن از خستگی در طول سفر جلوگیری می‌کند.

برخی از افراد بالش دور گردنی را ترجیح می‌دهند. اگر احساس می‌کنید نیاز به استراحت دارید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های آرامش‌بخشی مانند هِداِسپِیس (HeadSpace)، کام (Calm) یا مایندفول‌نِس (Mindfulness) استفاده کنید.

سعی کنید هنگام سفر از نوشیدن قهوه یا چای خودداری کنید. کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها تا چند ساعت در بدن باقی می‌ماند و شما را بیدار نگه می‌دارد. نوشیدنی‌های گازدار هم به همین شکل در بدن عمل می‌کند. چای بابونه یا آب، نوشیدنی‌های مناسبی برای سفر هستند. سفرهای هوایی می‌تواند منجر به کم‌آبیِ بدن شوند؛ به همین دلیل تمرکز و تصمیم‌گیری را برای‌تان مشکل می‌سازند.

اختلاف ساعت و جِت‌لَگ (Jet lag) تاثیر زیادی روی الگوی خواب افراد می‌گذارند. اگر مقصد سفر اختلاف ساعت زیادی با کشورتان دارد سعی کنید با ساعت محلی هماهنگ شوید. هرگز به دنبال این نباشید که بدانید در کشورتان ساعت چند است.

طبق گفته‌ی ریچارد فریدمن (Richard Friedman)، استاد روان‌پزشکی بالینیِ دانشکده‌ی پزشکیِ دانشگاه وِیل کورنِل (Weill Cornell)، مکمل‌های ملاتونین می‌توانند در غلبه بر جت‌لگ به بدن شما کمک کنند.

او در روزنامه‌ی نیویورک تایمز نوشت: زمانی‌که به شرق سفر می‌کنند به نور صبحگاهی و ملاتونین  عصر احتیاج دارید. زمانی‌که به غرب سفر می‌کنید به نور عصر و ملاتونین صبحگاهی نیاز پیدا می‌کنید.

داشتن خواب خوب در طول سفر

داروهای خود را فراموش نکنید

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما از آلارم تلفن همراه خود استفاده کنید تا زمان مصرف آن‌ها را به شما یادآوری کند. همچنین سعی کنید یک جعبه‌ی مخصوص برای داروهای خود تهیه کنید و روزهای هفته را روی آن یادداشت کنید.

ممکن است هیجان بازدید از جاذبه‌ها و دیدنی‌های یک شهر جدید باعث شود مصرف داروهای‌تان را فراموش کنید. فراموش کردن یک داروی خاص ممکن است تاثیر مخربی روی سلامت روحی شما بگذارد.

حفظ سلامت روان به هنگام سفر

فعال و پرانرژی باشید

فعالیت فیزیکی در سفر اهمیت زیادی دارد و تاثیر مثبتی بر روی روحیه شما می‌گذارد. برای مثال، شنا کردن یکی از ورزش‌های مفید برای سلامت روان، آرامش و سرگرمی است.

معمولا زمانی‌که در سفر هستید، ورزش کردن را کنار می‌گذارید اما انتخاب ورزش‌هایی مانند شنا یا پیاده‌روی باعث می‌شود در دوران تعطیلات هم به ورزش کردن بپردازید.

اگر معمولا صبح‌ها به پیاده‌روی می‌روید یا می‌دوید، می‌توانید این کار را در دوران تعطیلات یا سفر هم ادامه دهید.

ورزش در طول سفر

تغذیه سالم داشته باشید

یکی دیگر از مواردی که به سلامت روح و روان شما در سفر کمک می‌کنند، تغذیه‌ی مناسب و کافی در طول روز است. بدون شک زمانی که در سفر هستید وسوسه‌ می‌شوید غذاهای خوشمزه‌ی محلی را امتحان کنید.

نیازی نیست در هر وعده‌ی غذایی به سراغ غذاهای محلی بروید. بوفه‌های صبحانه معمولا مقدار زیادی میوه سرو می‌کنند. می‌توانید مصرف میوه‌ و سبزیجات و غذاهای گیاهی را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید.

تغذیه سالم در سفر

حتما با یکی از دوستان قابل اعتماد خود سفر کنید

در نهایت، مهم‌ترین نکته در مراقبت از سلامت روان انتخاب یک همسفر مناسب است. سعی کنید همسفر خود را بادقت و عاقلانه انتخاب کنید؛ فردی که نسبت به شما احساس مسئولیت و دلسوزی داشته باشد.

فردی را انتخاب کنید که شرایط شما را درک کند. استراحت در روزهای سفر برای سلامت روان بسیار مفید است. پس اگر به‌جای گردش در شهر کمی زودتر می‌خوابید یا از خدمات ماساژ هتل استفاده می‌کنید، اصلا عذاب وجدان نداشته باشید.

به خاطر داشته باشید که این سفرِ شما است و باید از آن لذت ببرید.

طناز قربانی طناز قربانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}