مردم دنیا زمان استراحت در محل کار را چگونه می گذرانند؟

مریم رضایی
  • مریم رضایی
  • 1399/1/25
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

امروزه تاثیر مثبت استراحتی کوتاه حین انجام کار بر کسی پوشیده نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا از چنان اهمیتی برخوردار است که به‌صورت یک رسم خاص درآمده است.

تور اروپا

استراحت حین انجام کار سبب افزایش روحیه، بهبود سلامت عاطفی و بهره‌وری می‌شود. برخی از کشورها زمان استراحت خود را به شیوه‌ای منحصربه‌فرد می‌گذرانند؛ بنابراین چه استراحت به سبک فیکا (Fika) در سوئد را بپسندید یا ترجیح دهید مثل ژاپنی‌ها پشت میزتان چرت بزنید، می‌توانید از کشورهای سرتاسر دنیا برای یک تنفس کوتاه الهام بگیرید.

استراحت حین کار در کشورهای مختلف

تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید هرچند وقت یک‌بار پشت میز کار خود یا در حین اضافه‌کاری غذا می‌خورید؟ اگر خودتان را از استراحت محروم کنید، صدمات جبران‌ناپذیری به سلامت روان و جسم شما وارد می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها، اضطراب‌های کاری، سلامت ۸۰ درصد از کارگران ایالات‌متحده را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و برآورد می‌شود این استرس‌ها مبلغی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار هزینه برای اقتصاد آمریکا به همراه داشته باشد.

ازآنجایی‌که استرس یکی از شش عامل مهم مرگ‌ومیر شناخته می‌شود؛ اضطراب ناشی از مرخصی بدون دریافت حقوق یا با حقوق اندک، نیز نتیجه‌ای جز مرگ زودرس برای کارگران در بر نخواهد داشت. به همین دلیل بسیاری از کشورها به استراحت کارگران اهمیت زیادی می‌دهند تا آنجا که آداب‌ورسوم فرهنگی به خصوصی را برای این زمان ایجاد کرده‌اند.

استراحت حین کار در کشورهای مختلف

در این مقاله می‌توانید با مطالعه‌ی شیوه‌ی متفاوت استراحت حین کارِ این کشورها ازجمله اختصاص دادن زمانی به خواب نیمروزی، صرف میان وعده و نوشیدنی آشنا شوید و با به‌کارگیری آن‌ها به سلامت روان خود کمک کنید.

سوئد: کار خود را روی میز رها کنید

فیکا (Fika) از واژه‌ی سوئدی کافی (kaffe) یا قهوه گرفته شده است و در حقیقت یک شاخص فرهنگی در سوئد محسوب می‌شود. در زمان فیکا دوستان و همکاران دست از کار می‌کشند و برای گفتگویی دوستانه حین صرف یک فنجان نوشیدنی داغ به دور یکدیگر جمع می‌شوند.

هرچند زمان استراحت فیکا اغلب بدون برنامه‌ریزی قبلی انجام می‌گیرد اما بسیاری از شرکت‌های سوئدی آن را در یک روز کاری اجباری کرده‌اند.

کارکنان یا گروه‌ها به‌نوبت نان فیکا را از نانوایی‌های محلی خریداری یا آن را در خانه تهیه می‌کنند. فیکا سنت کاری ستودنی در سوئد است که نه‌تنها فرصتی برای ایجاد صمیمت و کسب آرامش در میان کارکنان با پست‌های شغلی مختلف ایجاد می‌کند؛ بلکه در بهبود بهره‌وری و کارایی تاثیر به سزایی دارد.

استراحت حین کار در کشورهای مختلف

ایتالیا: وقت غذا را به یک مناسبت خاص تبدیل کنید

ایتالیا همیشه به‌عنوان یکی از سالم‌ترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود. ایتالیایی‌ها نه‌تنها از رژیم غذایی مغذی مدیترانه‌ای برخوردارند، بلکه زندگی را هم به خود سخت نمی‌گیرند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سبک زندگی ایتالیایی، اختصاص دادن زمانی به استراحت برای تمدد اعصاب است که می‌توان به پیاده‌روی آرام هنگام غروب‌، صرف نوشیدنی یا میان وعده قبل از شام اشاره کرد.

وقتی صحبت از وقت استراحت و ناهار به میان می‌آید، ایتالیایی‌ها دارای فرهنگ متفاوتی هستند و ترجیح می‌دهند ناهار را پشت میز کار خود میل نکنند.

در این کشور،‌ کارفرمایان کار و حرفه‌ی خود را از نیمه‌ی ظهر تا ساعت ۴ عصر تعطیل می‌کنند تا به خانه رفته و از وقت ناهار لذت ببرند. این آداب‌ورسوم که به ریپوسو (riposo) مشهور است، بیشتر در موزه‌ها، کلیساها و فروشگاه‌ها دیده می‌شود. دراین‌بین، رستوران‌ها برای پذیرایی از مردم باز هستند.

اسپانیا: سیئستا یا خواب نیمروزی داشته باشید

یکی از مشهورترین سنت‌های اسپانیایی چرت عصرانه است که به سیئستا (siesta) شهرت دارد. به لحاظ تاریخی، کشاورزان در گرم‌ترین ساعات روز چرتی می‌زدند اما این رسم با گسترش شهرنشینی کاهش یافت.

امروزه، بسیاری تصور می‌کنند سیئستا تا حد زیادی یک سنت زائد به شمار می‌رود و اگرچه بسیاری از شرکت‌ها دو ساعت وقت ناهار را اجباری کرده‌اند، اما این سنت به توازن کار و زندگی برخی از افراد آسیب می‌رساند. با تمام این اوصاف، بعضی شرکت‌ها باافتخار در تلاش هستند تا این سنت قدیمی را حفظ کنند.

ساکنین شهر آدور (Ador) در نزدیکی والنسیا، قانونی را برای خواب نیمروزی بین ساعت ۲ تا ۵ عصر تصویب کرده و آن را به‌صورت اجباری درآورده‌اند.

حتی شهرهای بزرگ از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند تا خواب نیمروزی را مجدداً به زندگی مردم بازگردانند برای مثال اولین کافه خواب نیمروزی در شهر مادرید در سال ۲۰۱۷ بازگشایی شد.

شاید برای برخی چرت نیمروزی ایده جالبی نباشد اما سیئستا روحیه و بهره‌وری را بهبود می‌بخشد و برای برطرف کردن خواب‌آلودگی بعدازظهر فوق‌العاده است.

استراحت حین کار در کشورهای مختلف

بریتانیا: کاپا یا یک فنجان چای بنوشید

نوشیدن چای تا به حدی در زندگی بریتانیایی‌ها اهمیت دارد که جرج اورول در سال ۱۹۴۶، یک مقاله مفصل به نام «یک فنجان چای دبش» درباره‌ی نحوه دم کردن آن نوشت.

چای عصرانه، این سنت اصیل بریتانیایی، به قرن نوزدهم بازمی‌گردد، به دورانی که یک دوشس گرسنه درخواست یک فنجان چای و عصرانه کرد تا بتواند تا زمان شام دوام بیاورد.

بعدها، دست کشیدن از کار برای نوشیدن چای در حدود ۴ بعدازظهر به یک سنت اجتماعی روزانه تبدیل شد و در سرتاسر کشور رواج یافت، با این تفاوت که امروزه، بریتانیایی‌ها به‌جای عصرانه‌ی سلطنتیِ آن قدیم‌ها، به نوشیدن کاپا (cuppa) یا چای در کنار چند عدد بیسکوییت اکتفا می‌کنند.

در بریتانیا از کارگرانی که چای را غلیظ می‌پسندند تا معلم‌هایی که در دفتر کار به دور کتری جمع می‌شوند، این نوشیدنی نقش مهمی در ایجاد همدلی و صمیمیت بین مردم بازی می‌کند. برای بریتانیایی‌ها هیچ مشکلی وجود ندارد که نتوان آن را با یک فنجان چای دبش حل‌وفصل کرد.

استراحت حین کار در کشورهای مختلف

استرالیا و نیوزیلند: قانون سیگار کشیدن یا اسموکو

اسموکو (smoko) اصطلاح عامیانه‌ای است که زمان استراحت کاری را در استرالیا و نیوزیلند توصیف می‌کند و معمولاً صبح‌ها انجام می‌گیرد. ریشه‌ی این واژه به اصطلاحات ملوانان نیروی دریایی در سال ۱۸۶۵ بازمی‌گردد. اسموکو در سرتاسر استرالیا، به‌طور سنتی، دو بار در روز و در مناطق روستایی انجام می‌گرفت، این استراحت معمولاً شامل یک فنجان چای، غذا و احیاناً کشیدن سیگار می‌شد.

امروزه این اصطلاح در مناطق شهری، تقریباً به ‌وقت سیگار کشیدن اشاره دارد و کاربرد آن از گفتگوهای عامیانه فراتر رفته و به نمادی برای حقوق کارکنان و زمانی برای بحث‌های عمومی بدل شده است.

ژاپن: در محل کار خود از خوابیدن یا اینه موری لذت ببرید

در اصول کاری و ارزش‌های اخلاقی ژاپنی، کارگران می‌توانند بدون مراجعه به خانه یا پیدا کردن مکانی اختصاصی به خواب نیمروزی بپردازند. به همین دلیل دیدن مردم درحالی‌که پشت میز کار خود، در کلاس، ایستگاه قطار، پارک‌ها و مراکز خرید چرت می‌زنند، امری عادی است.

از پا افتادن و به خواب رفتن در نیمه‌ی روز به اینه‌موری (inemuri) شهرت دارد و بیش از آن‌که نشانه‌ی تنبلی یا خوابیدن در هنگام انجام‌وظیفه باشد، نشانه‌ی سخت‌کوشی است. برخی از کارفرمایان، حتی کارکنان خود را به خوابیدن در حین کار تشویق می‌کنند.

در فرهنگی که پدیده‌ی مرگ به خاطر کار زیاد دارای نام مخصوص به خود یعنی کاروشی است، تعجبی ندارد که اینه‌موری (به معنی آماده برای خواب) یک عادت ضروری تلقی شود.

استراحت حین کار در کشورهای مختلف

آرژانتین: یک فنجان چای گیاهی یا مِیت بنوشید

زمان شام در آرژانتین معمولاً حدود ساعت ۹:۳۰ شب یا دیرتر شروع می‌شود؛ به همین دلیل آرژانتینی‌ها حدود ساعت ۵ بعدازظهر در خلال استراحتی کوتاه، وعده‌ی غذایی سبکی میل می‌کنند که به مریئندا (merienda) معروف است.

این سنت دوست‌داشتنی که از اروپای جنوبی ریشه می‌گیرد، از دوران کودکی آغاز می‌شود، زمانی که بچه‌ها شیرینی‌های خوشمزه را به همراه شیر میل می‌کنند. بزرگ‌ترها یک نوع چای گیاهی به نام مِیت (mate) که موردعلاقه‌ی آرژانتینی‌ها است، می‌نوشند و آن را با خوراکی‌های خوشمزه‌ای مثل نان توز یا مدیالونا (یک نوع نان کروسان) همراه می‌سازند.

مریم رضایی مریم رضایی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}