آیا کم گردشگرترین کشورهای جهان از ویروس کرونا در امان هستند؟

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1399/2/20
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

به‌سختی می‌توان باور کرد که کشوری در دنیا توانسته خود را در برابر ویروس کرونا مصون نگه دارد. بااین‌حال، برخی کشورها مدعی هستند که در این امر به موفقیت دست یافته‌اند.

تور اروپا

از زمان اولین مشاهده‌ی کرونای جدید، موسوم به کووید ۱۹ (Covid-19)، این ویروس توانسته در تمامی قاره‌ها به‌جز جنوبگان (قاره‌ای در حوالی قطب جنوب که غیرقابل‌سکونت است) گسترش یابد.

بااین‌حال، همچنان کشورهای دورافتاده‌ای وجود دارند که موردی از ابتلا به کرونا گزارش نکرده‌اند، اما آن‌ها خود را برای روزهای بدتر از کرونا آماده می‌کنند.

آمار ابتلای کرونا در کشورهای دورافتاده

جنوبگان چگونه از کووید ۱۹ در امان مانده است؟

دانشمندان ساکن در جنوبگان، از قبل نیز پروتکل‌های بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای در امان ماندن از این ویروس داشته‌اند. در این سرزمین وسیع چندین مرکز تحقیقاتی متعلق به کشورهای گوناگون قرار دارد، اما به دلیل محیط خاص این قاره، احتمال اینکه کرونا به جنوبگان برسد بسیار اندک است.

بااین‌حال، اقدامات ایمنی از قبل در این مکان لحاظ شده است. طرح‌های عملیات احتمالی عمدتاً بر روی عامل بالقوه‌ی منابع تقلیل‌یافته و اعمال قرنطینه‌ی سفت‌وسخت برای افراد مبتلا متمرکز شده‌اند.

هفته‌ها طول می‌کشد تا کشتی‌ها خود را در سفری سخت و صعب‌العبور از مبدأ به اینجا برسانند، بنابراین درصورتی‌که هر یک از افراد داخل کشتی علائمی از هرگونه بیماری نظیر آنفولانزای معمولی، از خود نشان دهد، از قبل قرنطینه می‌شود.

همه‌ی کشورهای دورافتاده نمی‌توانند چنین قوانین سخت‌گیرانه‌ای را اعمال کنند، پس راهکار آن‌ها برای مقابله با کرونا چیست؟

آمار ابتلای کرونا در کشورهای دورافتاده

کم گردشگرترین کشورهای دنیا

مجمع‌الجزایر تووالو در بین فیجی، هاوایی و استرالیا، معمولاً هرساله در حدود چند هزار گردشگر را به خود می‌بیند. ازآنجایی‌که دسترسی به این جزیره بسیار دشوار است، تصور می‌شود که تووالو کم گردشگرترین کشور دنیا باشد و این اصلاً جای تعجب نیست. تووالو همچنین یکی از کم‌جمعیت‌ترین کشورهای دنیا است.

بر اساس یک گزارش تازه منتشرشده، کشورهایی با کمترین میزان گردشگر خارجی در کنار کشورهایی قرار گرفته‌اند که هیچ موردی از ابتلا به کرونا را گزارش نکرده‌اند. کاملاً واضح است که جابجایی، موجب افزایش سرعت انتشار ویروس می‌شود، بااین‌حال، دورافتادگی به معنای مصون بودن از ویروس نیست.

نبود گردشگر در برخی کشورها، به دلیل حوادث تراژیک اخیر، نظیر جنگ در یمن است. در دیگر کشورها، اختلافات سیاسی طولانی‌مدت و انزوای خودخواسته دلیل کاهش سرعت ویروس کرونا بوده است.

کره‌ی شمالی همچنان اصرار دارد که هیچ موردی از ابتلای به ویروس کرونا در این کشور ثبت نشده است؛ اگرچه این کشور از نظر موقعیت مکانی فاصله‌ی اندکی تا نقطه‌ی کانونی شیوع بیماری دارد. کارشناسان این موضوع را محال می‌دانند و کشورهایی مانند یمن نیز حتماً مواردی از ابتلا داشته‌اند؛ اما با توجه به شرایط دشوار جنگی در آن منطقه، تأیید این موضوع بسیار سخت است.

ابتلا به کرونا در کم گردشگرترین کشورهای جهان

هیچ کشوری از ویروس کرونا در امان نیست

در فهرست ۱۰ کشور دنیا از نظر کمترین میزان گردشگر در طول سال، تنها ۳ کشور تاکنون مواردی از ابتلا به کرونا را تأیید کرده‌اند. بسیاری از مردم به فکر فرار از شهرهای بزرگ و مهاجرت به کشورهایی چون تووالو خواهند افتاد، اما واقعیت چیز دیگری است.

از نظر متخصصان پزشکی، کاهش سفرهای جهانی کمک بسیار شایانی به جلوگیری از انتشار بیماری در روزهای اخیر کرده است، اما اگر این بیماری در چنین کشورهای دورافتاده‌ای گسترش می‌یافت، ممکن بود یک سناریوی کابوس‌وار در جهان رخ دهد.

شماری از این کشورها از قبل اعلام کرده‌اند که در وضعیت اضطراری قرار دارند. نگرانی موجود در مورد‌ آن‌ها این است که کمبود دستگاه‌های کمک‌تنفسی و کادر درمانی می‌تواند نرخ مرگ‌ومیر در این کشورها را بالا ببرد. درنتیجه کوچک‌ترین کشور جزیره‌ای دنیا در معرض یک خطر بسیار جدی قرار دارد.

جزیره‌ی نائورو (Nauru) در منطقه‌ی پاسیفیک، به دستور رئیس‌جمهور خود، کاملاً به حالت قرنطینه درآمده است. در حال حاضر استراتژی «محدود نگه‌داشتن ارتباط با کشورهای اطراف» در دستور کار قرار دارد. این جزیره‌ی ۱۰,۰۰۰ نفری تنها یک بیمارستان دارد و شیوع کرونا در آن می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

مسئله‌ی دیگر که خود عاملی برای گسترش شیوع کرونا نیز محسوب می‌شود، مسافرت است. پروازهای متعدد از فرودگاه‌های مختلف در سراسر جهان، می‌توانند ویروس را به مناطق آلوده‌نشده منتقل کنند؛ درنتیجه هواپیماها به‌عنوان بستر کشت این ویروس تلقی می‌شوند. اگرچه شاید مقصد نهایی کاملاً ایمن باشد، اما شیوه‌ی رسیدن مسافر به مقصد به‌هیچ‌وجه مشخص نیست.

پس بهترین توصیه، ساده‌ترین آن است. هرکجا که هستید، در خانه بمانید تا ایمن بمانید.

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}