کوچک ترین کشورهای دنیا از نظر مساحت

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1399/3/30
  • 3 دیدگاه
{{selectedRate}}

آیا می‌دانید کوچک‌ترین کشور دنیا برحسب مساحت کدام کشور است؟ این مقاله سراغ کوچک‌ترین کشورهای دنیا برحسب مساحت رفته و مشخصه‌های هرکدام از آن‌ها را بررسی می‌کند.

تور اروپا

وقتی‌که صحبت از جغرافیا می‌شود، بزرگ‌تر بودن همیشه اهمیت ندارد. درواقع، کوچک‌ترین کشورهای جهان برخی از جذاب‌ترین تجربه‌های مسافرتی را به گردشگران هدیه می‌دهند. از مناظر کوهستانی دل‌انگیز اروپایی گرفته تا سواحل ماسه‌ای درخشان در اقیانوس هند، این کشورها گنجینه‌هایی برای هر مسافر به شمار می‌روند.

کشورهای کوچک در سراسر این کره‌ی خاکی پخش شده‌اند؛ فرقی نمی‌کند که خواهان غرق شدن در انرژی یک شهر شلوغ باشید یا از سکوت در یک ساحل خلوت لذت می‌برید، گزینه‌های متعددی مطابق با سلیقه‌ی شما وجود دارد.

۱. واتیکان

دولت شهر واتیکان (Vatican) با مساحت ۰.۴۴ کیلومترمربع، کوچک‌ترین کشور دنیا از نظر وسعت به شمار می‌آید. درواقع، واتیکان به‌قدری کوچک است که شاید به هنگام عبور از مرزهای آن، متوجه این موضوع نشوید. واتیکان که در وسط رم، بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین شهر ایتالیا، قرار دارد، خود را کاملاً با این مادرشهر درآمیخته است.

اگرچه واتیکان کشوری کوچک است، اما از برخی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های مذهبی، هنری و تاریخی دنیا میزبانی می‌کند. کلیسای عظیم سن پیتر با گنبدهای سربه‌فلک‌کشیده و میدان وسیع خود، چشم‌انداز این کشور کوچک را احاطه کرده است. درون موزه‌های واتیکان، می‌توان کلیسای تماشایی سیستین را پیدا کرد و از دیدن دیگر آثار هنری مشهور جهان لذت برد. درواقع، این گنجینه‌ها یکی از بزرگ‌ترین منابع درآمدی این کشور هستند و واتیکان خرج خود را از فروش بلیط موزه‌ها و سوغاتی درمی‌آورد.

واتیکان به خاطر مشهورترین شهروند خود نیز شهرت دارد؛ پاپ. بالاترین مقام مذهبی در کلیسای کاتولیک. او درون آپارتمان‌های مخصوص مقام پاپ زندگی می‌کند. در همان حوالی، چندین جریب باغ بکر و فضای سبز به چشم می‌خورد که کاخ پاپ را احاطه کرده‌اند. به‌علاوه، کلیساهای متعدد نیز در گوشه و کنار شهر دیده می‌شوند. واتیکان از نظر جمعیتی هم کوچک‌ترین کشور دنیا به شمار می‌آید.

کوچکترین کشور دنیا

۲. موناکو

موناکو (Monaco) با مساحت تنها ۲.۰۲ کیلومترمربع، در جایگاه دوم این فهرست قرار دارد. حجم عظیمی از ثروت در این تکه‌ی کوچک از دنیا قرار دارد و موناکو به خاطر کازینوهای فوق لوکس و صنعت بانکداری پیشرفته‌ی خود معروف است. این شاه‌نشین اروپایی به لطف موقعیت تماشایی خود در ساحل فرنچ ریویورا در جنوب فرانسه، مقصدی معروف برای افراد ثروتمند و مشهور است.

معروف‌ترین منطقه در موناکو، مونت کارلو نام دارد که دهه‌هاست در فیلم‌های تلویزیونی دیده می‌شود. احتمالاً بتوانید زمین‌های مرتفع موناکو را در فیلم‌هایی چون «گرفتن دزد»، «چشم طلایی» و «هارت‌برکر» شناسایی کنید.

موناکو علاوه بر چشم‌اندازهای آبی مشهور و قایق‌های لوکس فراوان، به خاطر خانواده‌ی سلطنتی آن نیز معروف است. بازیگر آمریکایی، گریس کِلی، در سال ۱۹۵۶ با پرنس رینیه سوم ازدواج کرد و توجه دنیا به این کشور کوچک را برانگیخت. از آن زمان به بعد، جمعیت این کشور نسبت به قبل به‌شدت افزایش یافته است. حالا موناکو یکی از متراکم‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود. این کشور از نظر جمعیتی نیز بیستمین کشور کوچک دنیا است.

اگر روزی قصد سفر به فرانسه یا ایتالیا را داشتید، موناکو را نیز به برنامه‌ی خود اضافه کنید. این کشور کوچک از طریق قطار به پاریس و ایتالیا راه دارد. پس می‌توان در قالب سفری یک‌روزه از آن دیدن کرد.

کوچکترین کشورهای جهان

۳. نائورو

نائورو (Nauru) با مساحت ۲۰.۹۸ کیلومترمربع، از نظر وسعت به‌مراتب بزرگ‌تر از دو کشور اول کوچک دنیاست، اما قطعاً کوچک‌ترین کشور جزیره‌ای دنیا محسوب می‌شود. به‌علاوه، نائورو بسیار هم دور است و در منطقه‌ی میکرونزی در جایی ناشناخته از اقیانوس آرام جنوبی قرار دارد. نائورو که اندکی بیش از ۱۰,۰۰۰ نفر جمعیت دارد، نهمین کشور کوچک دنیا از نظر جمعیتی است؛ بنابراین دیدار شما از این کشور، سفری در خلوت و آرامش خواهد بود.

نائورو هزاران سال پیش توسط مردم پولینزی و میکرونزی بنا شد. نائورو پس از اداره شدن توسط کشورهای بسیار، در سال ۱۹۶۸ به استقلال رسید. اقتصاد امروز نائورو عمدتاً بر پایه‌ی استخراج منابع معدنی فسفات در گوشه و کنار آن است.

ازآنجایی‌که نائورو در منطقه‌ای دورافتاده قرار دارد، کم بازدیدترین کشور دنیا نیز محسوب می‌شود. درواقع، کمتر از ۲۰۰ نفر در سال به نائورو سفر می‌کنند. اگر قصد دیدار از این جزیره را دارید، مناظر اقیانوسی زیبا، ساده‌ترین رسومات فرهنگی و کمتر از ۳۵ کیلومتر مسیر جاده‌ای انتظارتان را می‌کشد. سراسر این جزیره در احاطه‌ی صخره‌های مرجانی است و فرصت ایده‌آلی برای غواصی در اختیارتان قرار می‌دهد.

کوچکترین کشورهای جهان

۴. تووالو

تووالو (Tuvalu) که در اقیانوس آرام و بین استرالیا و آمریکا جا خوش کرده، کشوری جزیره‌ای به مساحت ۲۵.۹ کیلومترمربع است. این مساحت در ۳ جزیره و ۶ صخره‌ی مرجانی تقسیم شده است. تووالو که در ابتدا سکونتگاه دریانوردان پولینزی از ساموا و تونگا در قرن چهاردهم بود، در اواخر قرن هجدهم تحت حمایت بریتانیا درآمد و در سال ۱۹۷۶ به استقلال رسید.

به هرکجا که در تووالو نگاه بیندازید، مناظر اقیانوسی دل‌انگیز انتظارتان را می‌کشد. آب در جزایر تووالو به طرز فوق‌العاده‌ای تمیز است و غواصی و شنا در میان مردم محلی و توریست‌ها محبوبیت فراوانی دارد. می‌توان در این جزایر قایق‌سواری و ماهیگیری کرد و در سواحل ماسه‌ای سفیدرنگ آن آفتاب گرفت. به‌علاوه، ازآنجایی‌که تووالو میزبان کمتر از ۲۰۰۰ گردشگر در طول سال است، شلوغی خاصی در اینجا به چشم نمی‌خورد.

بزرگ‌ترین شهر در تووالو، مرکز آن یعنی فونافوتی (Funafuti) است که تنها اندکی بیش از ۶۰۰۰ نفر جمعیت دارد. اینجا شهری است که می‌توان در آن تنها فرودگاه کشور را یافت. در تووالو عمده سفرهای بین جزیره‌ای با قایق انجام می‌شود. بزرگ‌ترین جزیره‌ی تووالو، فونگافالی (Fongafali) نام دارد و در آن ۴ روستا با جمعیتی در حدود ۱۳۰۰ نفر زندگی می‌کند. تووالو از نظر جمعیتی نیز هشتمین کشور کوچک دنیا است.

کوچکترین کشورهای جهان

۵. سن مارینو

اکثر کشورهای کوچک در این فهرست، جزایری در احاطه‌ی اقیانوس‌ها هستند. اما سن مارینو (San Marino) کشوری بدون دریا در شمال شرقی ایتالیا است. سن مارینو با مساحت ۶۱.۲ کیلومترمربع، کوچک‌تر از بسیاری از شهرهای اطراف ایتالیا است. این کشور کوچک به هیچ‌کدام از خطوط ریلی ایتالیا وصل نیست. اما در عوض، اکثر گردشگران با خودروی شخصی یا اتوبوس به اینجا می‌آیند.

شاید سن مارینو کشوری کوچک باشد، اما بسیار ثروتمند است. درواقع، این کشور یکی از بالاترین نرخ‌های تولید ناخالص داخلی (GDP) در دنیا را دارد. عمده‌ی اقتصاد سن مارینو حول صنعت مالی و گردشگری می‌گردد. سن مارینو با توجه به موقعیت جغرافیایی خود در نزدیکی کوهستان آپنینی، بسیار چشم‌نواز است. وقتی‌که وارد این کشور می‌شوید، می‌توانید قله‌های سربه‌فلک‌کشیده و خیابان‌های سنگ‌فرش را تماشا کنید.

یکی از جاذبه‌های مشهور این کشور، پایتخت آن به نام شهر سن مارینو است. کل مرکز شهر سن مارینو در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و دژ معروف گوایتا (Guaita) از بالای کوه تیتانو (Titano) به پایین خیره است. این دژ با برج‌های سنگی و قدیمی خود، محلی محبوب برای گردشگران است. سن مارینو دو قلعه‌ی دیگر نیز دارد. این استحکامات نظامی، سن مارینو را به بازیگری مهم در درگیری‌های دوران قرون وسطی تبدیل کرده بودند. سن مارینو از نظر جمعیتی، شانزدهمین کشور کوچک دنیا محسوب می‌شود.

کوچکترین کشورهای جهان

۶. لیختن اشتاین

لیختن اشتاین (Liechtenstein) با مساحت ۱۶۰ کیلومترمربعی خود، در مقایسه با بسیاری از کشورهای کوچک دنیا، یک ابرکشور است. این سرزمین باریک که از غرب با سوئیس و از شرق با اتریش احاطه شده، پر از جاذبه‌های جغرافیایی است. در هر گوشه از لیختن‌اشتاین، دره‌های زیبا و کوه‌های مرتفع آلپ دیده می‌شود. حتی می‌توان رود راین را هم در این کشور پیدا کرد که در غرب آن جریان دارد.

لیختن‌اشتاین به ۱۱ منطقه‌ی شهری مختلف تقسیم می‌شود. فادوتس (Vaduz) پایتخت این کشور است و می‌توان در آن قلعه‌ی مشهور فادوتس بر فراز تپه‌ای را پیدا کرد. فادوتس همچنین خانه‌ی گالری ملی هنر و موزه‌ی ملی، دو نهاد فرهنگی معروف در لیختن‌اشتاین، است. رود راین نیز از کنار این شهر عبور می‌کند.

لیختن‌اشتاین به لطف موقعیت کوهستانی خود، در تمام طول سال جذابیت دارد. گردشگران در فصل تابستان برای کوه‌پیمایی در مسیرهای کوهستانی دورافتاده به این کشور سفر می‌کنند. وقتی‌که برف می‌بارد، پیست‌های اسکی مالبون اشتِگ (Malbun-Steg) و شاگیل (Tschagäl) پر از اسکی‌باز و اسنوبردسوار می‌شود.

لیختن‌اشتاین یکی از دو کشور دنیاست که همسایگان آن نیز به دریا راه ندارند. کشور دیگر ازبکستان است. لیختن‌اشتاین از نظر جمعیتی نیز نوزدهمین کشور کوچک دنیا محسوب می‌شود.

کوچکترین کشورهای جهان

۷. جزایر مارشال

جزایر مارشال (Marshall Islands) مساحتی در حدود ۱۸۱.۳ کیلومترمربع دارد. بااین‌حال، این مساحت در بیش از ۱۱۵۰ جزیره در ۲۹ آبسنگ مرجانی حلقوی پخش شده است. جزایر مارشال به لطف آرایش خاص خود، بیشتر قلمروی آبی در میان کشورهای مستقل جهان را نیز دارد.

جزایر مارشال در آن‌سوی اقیانوس آرام و شمال شرقی پاپوا گینه‌ی نو پخش شده‌اند. تنها اندکی بیش از ۵۹,۰۰۰ نفر در این منطقه در روستاهای کوچک و پرجمعیت در نزدیکی نوار ساحلی زندگی می‌کنند. بیش از نیمی از جمعیت کشور در ماجورو، پایتخت جزایر مارشال، ساکن هستند. به دلیل کمبود زمین، بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند تا با قایق سفر کنند. جزیره‌ی انکو (Eneko) مقصدی محبوب برای تعطیلات است و جزایر کوچک فراوان دیگری نیز وجود دارد که می‌توان با قایق از آن‌ها دیدن کرد.

ارتش ایالات‌متحده در اواخر دهه‌ی ۱۹۴۰ و اوایل دهه‌ی ۱۹۵۰ از برخی از جزایر این کشور به‌عنوان مرکز تحقیقات خود برای آزمایش کلاهک‌های هسته‌ای استفاده کرد. درواقع، اولین بمب نیتروژنی دنیا در این جزایر ساخته و آزمایش شد. امروزه، اقتصاد جزایر مارشال وابستگی فراوانی به ماهیگیری، حمل‌ونقل دریایی و کشاورزی دارد. جزایر مارشال بیست و سومین کشور دنیا از نظر جمعیت است.

کوچکترین کشورهای جهان

۸. سنت کیتس و نویس

سنت کیتس و نِویس (Saint Kitts and Nevis) با مساحت ۲۶۹.۴ کیلومترمربع، کوچک‌ترین کشور مستقل در نیمکره‌ی غربی است. اگرچه این کشور در اقیانوس آرام و بین آمریکای شمالی و جنوبی واقع شده، اما بخشی از کشورهای مشترک‌المنافع است و ملکه‌ی انگلیس را به رسمیت می‌شناسد.

این کشور کوچک که از دو جزیره‌ی سنت کیتس و نِویس تشکیل شده، مقصد توریستی محبوبی به شمار می‌رود. با وجود قله‌های ناهموار و صخره‌ای و سواحل زیبا، درک این موضوع زیاد سخت نیست. گردشگری نیروی محرکه‌ی اقتصاد این جزایر است و سیل جمعیت در حال رشد برای شنا، قایق‌سواری و اقامت در هتل‌های لوکس به این منطقه هجوم می‌آورند.

سنت کیتس و نویس برخلاف زیبایی‌های فراوان، تاریخ پرفرازونشیبی داشته است. استعمارگران انگلیسی و فرانسوی در اوایل قرن هفدهم در این منطقه ساکن شدند و جنگ و برده‌داری را رواج دادند. این کشور در سال ۱۹۸۳ به استقلال کامل رسید و حالا هر جزیره دارای قدرت سیاسی مستقل برای خود است.

کوچکترین کشورهای جهان

۹. مالدیو

اگر همیشه آرزوی رفتن به یک جزیره‌ی گرمسیری را داشته‌اید، احتمالاً تصاویری از مالدیو (Maldives) را دیده‌اید. این کشور جزیره‌ای که ۲۹۷.۸ کیلومترمربع مساحت دارد، در قالب ۲۶ جزیره‌ی مرجانی در دریای عرب پخش شده و میزبان مناظری نفس‌گیر در جهان است. آب‌های فیروزه‌ای‌رنگ، سواحل ماسه‌ای سفیدرنگ و کلبه‌های چوبی روی آب، سالانه بیش از یک میلیون گردشگر را به مالدیو جذب می‌کنند.

بنابراین تعجبی ندارد که گردشگری بزرگ‌ترین بخش اقتصادی مالدیو را شکل دهد. این کشور سرمایه‌گذاری سنگینی در بخش هتل‌های لوکس برای میزبانی از زوج‌هایی از سراسر دنیا به‌منظور گذراندن ایام ماه‌عسل کرده است. تمامی این ساخت‌وسازها از دهه‌ی ۱۹۸۰ شروع شده است. برخی از جزایر مالدیو کاملاً به مقاصد توریستی اختصاص داده شده‌اند. این امر موجب اشتغال فراوان و درآمد سرشار برای این کشور کوچک شده است.

مالدیو علاوه بر اینکه یکی از کوچک‌ترین کشورهای جهان است، از نظر ارتفاع از سطح دریا نیز در زمره‌ی پست‌ترین‌ها قرار دارد. میانگین ارتفاع در جزایر مالدیو کمتر از ۱.۵ متر بالاتر از سطح دریاست. اگر بخواهید به بلندترین نقطه از این کشور بروید، یک کوه‌پیمایی بسیار کوتاه را در پیش دارید؛ زیرا بلندترین قله‌ی این کشور تنها ۵ متر از سطح دریا بالاتر است.

کوچکترین کشورهای جهان

۱۰. مالت

مالت (Malta) دهمین کشور کوچک دنیا از نظر مساحت است و ۳۱۶ کیلومترمربع وسعت دارد. تمام این سرزمین در یک مجمع الجزیره در دریای مدیترانه پخش شده است. اجازه ندهید تا وسعت این کشور شما را فریب دهد. این جزیره جمعیت نسبتاً بالایی دارد. درواقع، مالت پنجمین کشور جهان از نظر تراکم جمعیت است.

مالت که بین اروپا و شمال آفریقا قرار دارد، ترکیبی از دو فرهنگ مختلف است. مردم مالت از سال ۵۹۰۰ پیش از میلاد مسیح در این منطقه ساکن هستند و حاکمان گوناگونی از یونانی‌ها و اعراب گرفته تا رومی‌ها و بریتانیایی‌ها را به خود دیده‌اند. درنتیجه، در مالت ترکیب غیرمعمولی از معماری‌ها و سنت‌های فرهنگی به چشم می‌خورد. شما خیلی سریع متوجه این موضوع خواهید شد. کلیساهای سبک اروپایی بر فراز ساختمان‌های سنگی قدیمی سایه افکنده‌اند، درحالی‌که یک بازار عربی سنتی نیز در اینجا دیده می‌شود.

این تاریخ شگفت‌انگیز تنها یکی از جاذبه‌های مالت است. توریست‌ها به خاطر خط ساحلی این کشور با آب‌های درخشانی که به سواحل صخره‌ای برخورد می‌کنند و همچنین آب‌وهوای معتدل برای تفریح در تمام طول سال، به‌سوی مالت سرازیر می‌شوند. تابستان‌های مالت نیز زیبایی خاصی دارد و سیلی از توریست‌ها را به تالاب آبی‌رنگ و استخر سنت پیتر می‌کشاند.

مالت در میان محلی‌ها و توریست‌هایی از سراسر جهان برای غواصی و کوله گردی معروف است و مقصدی محبوب برای فریلنسرها محسوب می‌شود.

کوچکترین کشورهای جهان

برای مشاهده لیست تورهای اروپا بر روی لینک زیر کلیک کنید.

https://www.eavar.com/tour/category/europe/

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}