منشاء پیدایش هات داگ کجاست؟

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1399/4/23
  • 2 دیدگاه
{{selectedRate}}

هات داگ (hot dog) را عموما یک فست‌فود محبوب ساخت آمریکا می‌دانند، اما در واقع ریشه‌های پیدایش این ساندویچ پرطرفدار به اروپا و کشور آلمان برمی‌گردد.

تور اروپا

آیا بهترین هات داگ‌های اروپا را می شناسید؟
سوسیس قدیمی‌ترین شکل از غذای فرآوری‌شده در جهان است که حتی در اودیسه‌ی هومر در قرن نهم پیش از میلاد نیز به آن اشاره شده است.

هات داگ چیست؟

فرانکفورت در آلمان، به‌طور سنتی به‌عنوان سرمنشأ پیدایش سوسیس و بعدها هات داگ در جهان شناخته می‌شود، از این رو سوسیس آلمانی با نام فرانکفورتر نیز در بسیاری از نقاط دنیا شناخته شده است.

بااین‌حال، این ادعا از سوی افرادی که مدعی هستند سوسیس محبوب آلمانی، موسوم به داکسهوند (dachshund) یا سگ کوچک (little-dog)، در اواخر دهه‌ی ۱۶۰۰ توسط یوهان گیورگینر (Johann Georghehner)، قصاب اهل کوبورگ، اختراع شد، رد می‌شود.

به گفته آن‌ها گیورگینر بعدها به فرانکفورت سفر کرد تا محصول جدید خود را به فروش برساند؛ البته نباید فراموش کنیم که آلمانی‌ها به این خاطر سوسیس محبوب خود را داکسهوند نامیدند که شباهت زیادی به سگ‌های کوچک نژاد داکسهوند با بدنی باریک و کشیده داشت.

تاریخچه هات داگ

گفته می‌شود که سوسیس آلمانی در سال ۱۴۸۷، درست ۵ سال قبل از اینکه کریستف کلمپ راهی کشف دنیایی تازه شود، اختراع شد.
مردم وین در اتریش این شهر را زادگاه هات‌داگ می‌دانند. در این میان به نظر می‌رسد که هات‌داگ در آمریکای شمالی نیز از ورود گسترده‌ی سوسیس‌های اروپایی توسط قصابانی از ملیت‌های مختلف متولد شده باشد. همچنان این تردید وجود دارد که چه کسی برای اولین بار سوسیس‌های داکسهوند را با یک نان سرو کرده است.

گفته‌ها بر این اساس است که یک آلمانی مهاجر در دهه‌ی ۱۸۶۰ بر روی یک گاری هات‌داگ‌های خود را همراه با نان و کلم رنده شده به فروش می‌رسانده است.

بهترین هات داگ ها

نام هات داگ از کجا آمد؟

برخی مدعی هستند که این واژه در سال ۱۹۰۱ و در یک روز سرد در ماه آوریل در نیویورک پدید آمد. دست‌فروشانی که در حال جار زدن برای فروش سوسیس‌های خود بودند، می‌گفتند: «سوسیس‌ها داغ و قرمز شده‌اند. بیایید و سوسیس‌های داکسهوند داغ و قرمز خود را ببرید.» ستون‌نویس ورزشی روزنامه نیویورک ژورنال، تاد دورگان، که در حال تماشای این صحنه بود، باعجله کارتونی از یک سوسیس داکسهوندِ سرخ‌شده را کشید که در داخل نانی پیچیده شده بود. او که از تلفظ واژه‌ی داکسهوند یا داشهوند مطمئن نبود، صرفاً در زیر آن نوشت: «هات‌داگ». گفته می‌شود که این نقاشی منبع الهامی برای پیدایش واژه‌ی هات‌داگ بود. بااین‌حال، تاریخ نویسان، علیرغم شخصیت برجسته‌ی دورگان، نتوانسته‌اند این نقاشی را پیدا کنند.

تاریخچه هات داگ

کرِیگ، دیگر تاریخ‌نگار خوراکی، به مجلات دانشجویی اشاره می‌کند که در دهه‌ی ۱۸۹۰ شروع به استفاده از واژه‌ی هات‌داگ کردند. این واژه در دانشگاه یِیل در پاییز ۱۸۹۴ و زمانی که گاری‌های بسته‌شده به سگ‌ها در خوابگاه‌های دانشجویی هات‌داگ می‌فروختند، رایج بود. این نام به‌نوعی یک شوخی با گوشت به‌کاررفته در سوسیس‌ها بود.

منشأ سوسیس‌های داکسهوند و سرانجام هات‌داگ‌ها را می‌توان در مهاجران آلمانی دهه‌ی ۱۸۰۰ جست‌وجو کرد. این مهاجران نه‌تنها سوسیس، بلکه سگ‌های داکسهوند را نیز به آمریکا آوردند. به‌احتمال‌زیاد، این نام به‌عنوان یک جوک در مورد سگ‌های کوچک، کشیده و باریک آلمانی به کار برده می‌شد. درواقع، حتی آلمانی‌ها این سوسیس‌ها را «سگ کوچک» یا «داکسهوند» می‌نامیدند و واژه‌ی «داگ» را با خوراکی محبوبشان پیوند دادند.

انواع هات داگ

چرا هات داگ ها تا این اندازه محبوب هستند؟

دلایل متعددی برای محبوبیت هات‌داگ در سراسر دنیا وجود دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل، ارزان بودن این غذا نسبت به دیگر خوراکی‌های فست‌فودی است. حتی اگر به هات‌داگ‌ها سس هم نزدید، قابل‌خوردن هستند و گزینه‌ای ایده‌آل در هر شرایطی محسوب می‌شوند.

می‌توان هات‌داگ‌ها را در خانه با دستورات و مواد اولیه‌ی متفاوت و متناسب با هر سلیقه‌ای آماده کرد. هات‌داگ‌ها خوراکی‌هایی سریع هستند و در زمان‌هایی که عجله دارید، به کار می‌آیند.
هات داگ

امروزه هات‌داگ، به خاطر قیمت پایین و راحتی مصرف، به یک خوراکی استاندارد در اکثر رویدادهای ورزشی تبدیل شده است. این یک پدیده‌ی جدید نیست. یک مهاجر آلمانی که خود صاحب یک کافه و درعین‌حال یک تیم بیس‌بال در آمریکا بود، در اواخر قرن نوزدهم استفاده از هات‌داگ در ورزشگاه‌ها را رواج داد.

به نظر می‌رسد که این خوراکی آلمانی با یک طرز تفکر آلمانی-آمریکایی موجب خلق فست‌فودی ساده و لذیذ و همچنین شگفت‌انگیز شده باشد.

مواد تشکیل دهنده هات داگ چیست؟

یک هات‌داگ می‌تواند بسیار ساده، اما پرملاط باشد. اساساً شما برای داشتن یک هات‌داگ به دو ماده اولیه نیاز دارید. یک سوسیس و یک نان.

اما شما می‌توانید علاوه بر این دو جزء اصلی، با اضافه کردن انواع سس، سبزیجات، پیاز و پنیر، ضمن بروز خلاقیت، تجربه‌ای متفاوت و بی‌انتها داشته باشید. هات‌داگ‌های رایج معمولاً با سس کچاپ، خردل، مایونز، چاشنی‌هایی چون پیاز، پنیر، فلفل، زیتون و کلم رنده شده سرو می‌شوند.

مواد تشکیل دهنده هات داگ

هات‌داگ به‌طور سنتی با گوشت گاو یا خوک تهیه می‌شود، اما امروزه می‌توان هات‌داگ‌هایی را پیدا کرد که با گوشت بوقلمون و مرغ درست شده‌اند. به‌علاوه، هات‌داگ‌های گیاهی نیز در بازار برای جامعه‌ی گیاهخواران موجود است. شاید از نظر برخی، این هات‌داگ‌های جدید مزه‌ی هات‌داگ‌های اصیل را نداشته باشند، اما باید گفت که همه‌ی آن‌ها از طعم به خصوصی بهره می‌برند.

بهترین هات داگ های اروپا کدام ها هستند؟

اگرچه آلمان به‌عنوان یک کشور اروپایی خود را خاستگاه هات‌داگ می‌داند، اما دیگر کشورهای اروپایی نیز از غافله عقب نمانده و با معرفی هات‌داگ‌هایی منحصربه‌فرد، نشان داده‌اند که فرهنگ مصرف این فست‌فود محبوب در اروپا تا چه اندازه غنی است.

بهترین برند هات داگ

هالو اسپسیال

هالو اسپسیال (Halv Special) یک هات‌داگ محبوب سوئدی است که از یک هات‌داگ استاندارد تشکیل شده، اما ظرافت‌های خاص خود را دارد. برای مثال روی این هات‌داگ با پوره‌ی سیب‌زمینی پوشانده می‌شود. هالو در زبان سوئدی به معنای «نصف» است، اما ورژن دیگری از این فست‌فود هِل اسپسیال (Hel Special) نام دارد که به‌جای یک هات‌داگ، دو هات‌داگ در داخل نان پیچیده شده است.

هات داگ هالو اسپسیال

اکثر هات‌داگ‌ها با سس‌هایی چون کچاپ، خردل و مایونز سرو می‌شوند، اما چاشنی هات‌داگ‌های هالو و هل اسپسیال شیر شکلاتی به نام پوکو (Pucko) است.

هات داگ ایسلندی

هات‌داگ ایسلندی یا پیلزور (pylsur)، ترکیبی منحصربه‌فرد از یک سوسیس تهیه‌شده از گوشت بره‌ی ایسلندی، یک نان گرم و بخارپز و موادی چون پیاز خام یا سرخ‌کرده، سس کچاپ، خردل یا رِمولاد است.

هات داگ ایسلندی

تونبرودسروله

این غذای خیابانی کلاسیک سوئدی از یک نان نازک شبیه به لواش به همراه یک سوسیس سرخ‌شده یا بخارپز تشکیل شده است. پوره‌ی سیب‌زمینی، سالاد میگو و مایونز، پیاز، کاهو و سس کچاپ یا خردل از چاشنی‌های مرسوم در کنار تونبرودسروله (Tunnbrödsrulle) هستند.

تونبرودسروله

تونبرودسروله میان‌وعده‌ای مقوی و کامل است و معمولاً در آخر شب‌ها سرو می‌شود. دکه‌های سیار در خیابان‌های سوئد تبحر خاصی در تهیه این غذا دارند.

پارک وروهلیکو

پارِک وِروهلیکو (Párek v rohlíku) یک خوراکی متعلق به جمهوری چک است که درون نان‌های لوله‌ای‌شکل سرو می‌شود. این غذای کلاسیک از بسیاری جهات شبیه به هات‌داگ است، اما نان‌های لوله‌ای شکل آن از داخل تهی بوده و سوسیس به‌طور کامل درون آن‌ها جای می‌گیرد.

پارک وروهلیکو

ازآنجایی‌که نان‌های این خوراکی کاملاً بسته هستند، چاشنی‌های پارک وروهلیکو در کنار آن سرو می‌شوند. هرچند می‌توان از سس‌های کچاپ و خردل بر روی این فست‌فود استفاده کرد.

این میان وعده‌ی سریع، رایج‌ترین غذای خیابانی در چک است و در اکثر دکه‌های سیار فروش غذا و حتی پمپ‌بنزین‌ها یافت می‌شود.

پولزر

این میان وعده‌ی مشهور، محبوب‌ترین فست‌فود در دانمارک است. درواقع، در این کشور هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی خوردن یک پولزر (pølser) تازه مردم را سر حال نمی‌آورد.

پولزر از یک سوسیس سنتی دانمارکی همراه با یک نان تشکیل شده و درست شبیه به هات‌داگ‌های مرسوم است. پولزرهای اصیل با رنگ قرمز خود کاملاً از پولزرهای دیگر متمایز هستند. اولین پولزر در حوالی سال ۱۹۲۱ اختراع شده است.

هات داگ پولزر

پولزر از آن زمان به بعد به‌سرعت به محبوبیت دست یافت و حالا میراثی مهم از صنعت فست‌فود دانمارک است. این نوع هات‌داگ از سوی اکثر دست‌فروشان خیابانی در سراسر دانمارک به فروش می‌رسد.

تعداد دکه‌های فروش پولزر در کپنهاگ از عدد ۱۲۰ هم فراتر رفته و آن‌ها در سراسر سال در خیابان‌ها به چشم می‌خورند. سوسیس پولزر معمولاً از دو طرف نان خود بیرون زده و با سس‌های کچاپ، خردل و رمولاد دانمارکی و مخلفاتی چون پیاز سرخ‌شده و خیارشور سرو می‌شود.

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}