عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ چقدر است؟

رقیه عینلو
  • رقیه عینلو
  • 1403/3/21
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۳ در مقایسه با سال گذشته ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته و برای سفر اول به ۵۲۰ هزار تومان رسیده است!

تور اروپا

عوارض خروج از کشور که حالا چند سالی است «مالیات خروج از کشور» نامیده می‌شود، هزینه‌ای است که از مسافران همه مقاصد خارجی اخذ می‌شود و به‌طور مستقیم به خزانه دولت واریز می‌شود. اگر عوارض خروج از کشور را پرداخت نکنید نمی‌توانید از مرزهای کشور، اعم از هوایی، زمینی و دریایی خارج شوید. اگر هم قصد دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۳ را دارید، باید بدانید یکی از مدارک الزامی برای دریافت ارز مسافرتی ارائه برگه پرداخت عوارض خروج از کشور است و بدون پرداخت این عوارض، ارز مسافرتی به شما تعلق نمی‌گیرد. در این مطلب ابتدا به بیان نحوه محاسبه عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ برای سفرهای مختلف خواهیم پرداخت و بعد به شما خواهیم گفت چطور در کمتر از چند دقیقه عوارض خروج از کشور خود را پرداخت کنید.

فهرست مطالب

هزینه عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳

پیش از ادامه، باید بدانید دولت هر سال عوارض خروج از کشور را در قانون بودجه مشخص می‌کند. طبق قانون، عوارض خروج از کشور بسته به نوع سفر، نوع مرز خروجی و همچنین تعداد دفعات خروج از کشور متفاوت است و هر مسافر بسته به شرایط خود باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کند. بر این اساس، عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

سیاحتی:

  • سفر اول هوایی، زمینی و دریایی: ۵۲۰ هزار تومان
  • سفر دوم هوایی، زمینی و دریایی: ۷۸۰ هزار تومان
  • سفر سوم هوایی، زمینی و دریایی: ۱،۰۴۰،۰۰۰ تومان

حج تمتع و عمره: 

  • سفر اول هوایی، زمینی و دریایی: ۱۷۲ هزار تومان
  • سفر دوم هوایی، زمینی و دریایی: ۲۵۸هزار تومان
  • سفر سوم هوایی، زمینی و دریایی: ۳۴۴ تومان

زائرین عتبات و عالیات:

  • سفر اول، دوم و سوم هوایی : ۴۵ هزار تومان
  • سفر اول، دوم و سوم زمینی و دریایی : ۱۵ هزار تومان

هزینه عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳

عوارض خروج از کشور چیست؟

تیرماه سال ۱۳۶۴ بود که مجلس قانون جدیدی به‌نام قانون «عوارض خروج از کشور» را وضع و دولت وقت را مکلف کرد تا از هر مسافری که با گذرنامه ایرانی قصد خروج از کشور را دارد، مبلغی را به‌عنوان عوارض دریافت کند. این مبلغ با هدف جبران خسارت‌های جنگ از مسافران اخذ می‌شد و کودکان زیر ۷ سال از پرداخت آن معاف بودند. عوارض خروج از کشور تا سال‌ها به‌حساب شهرداری‌ها واریز می‌شد. این قانون در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۳۹۸ از عوارض خروج از کشور به «مالیات خروج از کشور» تغییر کرد و دیگر این مالیات به‌طور مستقیم به‌ حساب دولت واریز می‌شد. بر اساس قانون جدید، همه مسافران اعم از کودکان و نوزادان موظف به پرداخت عوارض خروج از کشور هستند. امروزه عوارض خروج از کشوری که مسافران پرداخت می‌کنند، صرف توسعه زیرساخت‌های گردشگری، بازسازی روستاهای مرزی، بهسازی فرودگاه‌ها و همچنین ناوگان‌ها مسافربری هوایی، زمینی می‌شود.

عوارض خعوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور زمینی چقدر است؟

همانطور که در جدول فوق مشاهده می‌کنید، در سفرهای عادی، عوارض خروج از کشور زمینی با هوایی تفاوتی ندارد و مسافرانی که به‌صورت زمینی از کشور خارج می‌شوند باید در سفر اول ۵۲۰ هزارتومان، سفر دوم ۷۸۰ هزار تومان و سفر سوم و بیشتر یک میلیون و ۴۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور پرداخت کنند. در سفر حج، اعم از تمتع و عمره، نیز عوارض خروج از کشور زمینی با هوایی یکسان است و زائران باید در سفر اول ۱۷۲ هزار تومان، سفر دوم ۲۵۸ هزار تومان و سفر سوم ۳۴۴ هزار تومان عوارض خروج از کشور پرداخت کنند. با این حال، عوارض خروج از کشور مسافران عتبات در سفرهای زمینی فقط ۱۵ هزار تومان است و این مبلغ در سفرهای بعدی نیز افزایش نمی‌یابد. در ادامه به نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور زمینی نیز اشاره می‌کنیم.

عوارض خروج از کشور زمینی چقدر است؟

این گروه‌ها از پرداخت عوارض خروج از کشور معافند

از نوزاد یک روز گرفته تا افراد کهنسال، هر مسافری که از مرزهای کشور خارج می‌شود، ملزم به پرداخت عوارض خروج از کشور است. عوارض خروج از کشور کودکان با بزرگسالان تفاوتی ندارد و مطابق جدولی است که پیش از این به آن اشاره کردیم. البته موارد استثنایی هم وجود دارد؛ خدمه پرواز، کشتی‌های تجاری و مسافربری، دارندگان گذرنامه سیاسی، دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور، زائران اربعین و بیماران و جانبازان عازم سفر درمانی، امتیاز عوارض خروج از کشور رایگان دریافت می‌کنند و نیازی به پرداخت این عوارض ندارند. خوب است بدانید همراهان بیمارانی که عازم سفر درمانی هستند و همچنین ورزشکاران، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف نیستند اما مشمول تخفیف می‌شوند.

این گروه‌ها از پرداخت عوارض خروج از کشور معافند

عوارض خروج از کشور برای ایرانیان مقیم خارج

ایرانیان مقیم کشورهای خارجی نیز از پرداخت عوارض خروج از کشور معافند؛ البته در صورتی‌که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارنامه شغلی داشته‌ باشند.

عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان

دولت هر سال در قانون بودجه، میزان عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان را مشخص می‌کند؛ با این حال در لایحه بودجه ۱۴۰۳ هیچ اشاره‌ای به عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان و ورزشکاران نشده است. همچنین برخی خبرها نشان می‌دهد از آبان‌ماه ۱۴۰۲ پرداخت عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان دارای کارت فعال مرزنشینی لغو شده است و این افراد می‌توانند بدون محدودیت به‌صورت رایگان از مرزهای زمینی و هوایی تردد کنند.

چطور عوارض خروج از کشور را پرداخت کنیم؟

برای پرداخت عوارض خروج از کشور نیاز به مدرک خاصی ندارید؛ فقط کافی است کارت بانکی، کدملی و شماره تلفن مسافر را بردارید و اقدام به پرداخت عوارض خروج از کشور کنید. پس از پرداخت یک شماره پیگیری پرداخت دریافت خواهید کرد. این نکته را به‌خاطر بسپارید که عوارض خروج از کشور باید با کد ملی خود مسافر پرداخت شود و نمی‌توانید از عوارض پرداختی با کد ملی یک مسافر دیگر استفاده کنید. برای پرداخت عوارض خروج از کشور هم می‌توانید به‌صورت حضوری و هم به‌صورت آنلاین اقدام کنید. پرداخت عوارض خروج از کشور آنلاین، آسانترین روش است و می‌توانید در کمتر از چند دقیقه، عوارض سفر خود را پرداخت کنید. برای پرداخت عوارض خروج از کشور یکی از این روش‌های را امتحان کنید:

چطور عوارض خروج از کشور را پرداخت کنیم؟

  • سامانه سداد: سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور که با نام سامانه سداد نیز شناخته می‌شود، از سال ۱۳۹۵ با همکاری بانک ملی و سازمان امور مالیاتی راه‌اندازی شده است. برای پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق سامانه سداد اقدام کنید.
  • اپلیکیشن‌ ایوا: اگر به‌دنبال اپلیکیشن پرداخت عوارض خروج از کشور هستید، علاوه‌‌بر سامانه سداد که پیش از این به آن اشاره کردیم می‌توانید با نصب اپلیکیشن ایوا عوارض خروج از کشور خود را پرداخت کنید.
  • بانک ملی: اگر برای پرداخت عوارض خروج از کشور بانک ملی را انتخاب کرده‌اید، باید بدانید تنها در شعب مرکزی می‌توانید عوارض خود را پرداخت کنید. بانک ملی پرداخت عوارض خروج از کشور را تسهیل کرده است و با نصب اپلیکیشن بام، می‌توانید به‌صورت آنلاین عوارض خود را پرداخت کنید. به‌خاطر داشته باشید پرداخت عوارض خروج از کشور با بله، نرم‌افزار رسمی بانک ملی، دیگر امکان‌پذیر نیست و این گزینه از اپلیکیشن بله حذف شده است.
  • فرودگاه: آخرین روش برای پرداخت عوارض خروج از کشور، استفاده از دستگاه‌های ATM است که در سالن فرودگاه قرار دارند. کافی است کارت بانکی خود را بکشید و گزینه پرداخت عوارض خروج از کشور را انتخاب کنید. با توجه به شلوغی فرودگاه، بهتر است واریز عوارض را به لحظات آخر موکول نکنید تا از سفر جا نمانید.

در صورتی که پس از پرداخت عوارض خروج از کشور، موفق به انجام سفر نشدید، می‌توانید تا پایان همان سال رسید پرداخت یا شماره پیگیری پرداخت عوارض خروج از کشور را نزد خود نگاه دارید و در سفرهای بعدی از آن استفاده کنید. به‌طور مثال اگر عوارض خروج از کشور خود را در فروردین ۱۴۰۳ پرداخت کرده‌اید، عوارض پرداختی تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ معتبر است.

چطور عوارض خروج از کشور را پرداخت کنیم؟

آخرین مهلت پرداخت عوارض خروج از کشور

آخرین مهلت پرداخت عوارض خروج از کشور حداکثر ۳۰ دقیقه قبل از سفر است. به‌خاطر داشته باشید ممکن است به‌دلیل قطعی اینترنت، مشکلات سایت و غیره موفق به پرداخت عوارض در مهلت مقرر نشوید، پس به‌هیچ‌وجه پرداخت عوارض را به لحظات پایانی موکول نکنید. خوب است بدانید اعتبار عوارض خروج از کشور تا پایان همان سال است؛ این یعنی اگر به‌هر دلیلی موفق به سفر نشدید، می‌توانید تا پایان سال رسید پرداخت عوارض خروج از کشور و شماره پیگیری پرداخت را نزد خود نگاه دارید و در سفرهای بعدی از آن استفاده کنید.

آخرین مهلت پرداخت عوارض خروج از کشور

نحوه استعلام عوارض خروج از کشور با کد ملی

استعلام عوارض خروج از کشور با کد ملی در اغلب روش‌های پرداخت آنلاین امکان‌پذیر است. به‌طور مثال اگر عوارض خود را از طریق سامانه سداد پرداخت کرده‌اید، می‌توانید با مراجعه به سامانه سداد و واردکردن کد ملی، شماره کارت یا شماره مرجع پرداخت، وضعیت پرداخت عوارض خود را پیگیری کنید.

استرداد عوارض خروج از کشور

استرداد عوارض خروج از کشور غیرممکن نیست اما فرآیندی زمان‌بر است که نیاز به پیگیری دارد. اگر به‌هر دلیلی موفق به انجام سفر نشدید باید تنها به سامانه استرداد وجوه خروج از کشور مراجعه کنید و هیچ مرجع دیگری برای استرداد عوارض خروج از کشور وجود ندارد. پس از وارد کردن کد پرداخت و  کد ملی مسافر، درخواست استرداد خود را ثبت کنید.

استرداد عوارض خروج از کشور

پرسش‌های متداول

سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور چیست؟
سامانه سداد که با نام سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور شناخته می‌شود، متعلق به بانک ملی است و زیر نظر سازمان امور مالیاتی راه‌اندازی شده است.
عوارض خروج از کشور چقدر است؟
عوارض خروج از کشور برای کودکان و بزرگسالان یکسان است. در سفرهای عادی مبلغ عوارض خروج از کشور برای سفر اول ۵۲۰ هزار تومان، سفر دوم ۷۸۰ هزار تومان و سفر سوم و بیشتر یک میلیون و ۴۰ هزار تومان است.
رقیه عینلو رقیه عینلو
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}