غرش عظمت طبیعت در میان امواج آبشار نیاگارا

مریم براتی
  • مریم براتی
  • 1403/3/28
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

آبشار نیاگارا که از جاهای دیدنی انتاریو به شمار می رود در ۲۷ کیلومتری شمال و شمال غرب بوفالو و ۱۲۱ کیلومتری جنوب و جنوب شرق تورنتو قرار دارد.

تور اروپا

آبشار نیاگارا، یکی از زیباترین جاذبه‌های کانادا و از مرتفع‌ترین آبشارهای جهان است. این آبشار در واقع از سه آبشار در انتهای جنوبی دره‌ای به همین نام تشکیل می‌شود و مرز کانادا و ایالات متحده را بین استان انتاریو و ایالت نیویورک شکل داده است. این سه آبشار را با نام‌های آبشار نعل اسبی، آبشار آمریکایی و آبشار نقاب عروس می‌شناسیم؛ اولی بزرگ‌ترین آبشارِ این سه‌گانه مشهور است که به آبشار کانادا هم شهرت دارد. آبشار آمریکایی کوچک‌تر است و همراه آبشار نقاب عروس داخل مرزهای ایالات متحده واقع شده است.

تماشای عظمت آب‌های خروشان نیاگارا که از ارتفاعی بیش از ۵۰ متر به پایین می‌ریزد، گوش سپردن به صدای رعدآسای برخورد امواج به صخره‌ها و تجربه رقص حیرت‌انگیز ذرات معلق آب در نور خورشید برای همه مسافران تور کانادا مانند سفری به سرزمین عجایب است، جایی که آبشار نیاگارا، شاهکار قدرت طبیعت، انتظارشان را می‌کشد. بهترین زمان سفر به نیاگارا و راه‌های مختلف دسترسی به این جاذبه طبیعی پرطرفدار را هم در این مطلب خواهید خواند. پس آماده باشید تا همراه ایوار غرق زیبایی‌های بی‌نظیر آبشار نیاگارا شوید.

 فهرست مطالب

تاریخچه شکل گیری آبشار نیاگارا

آبشار نیاگارا (Niagara Falls) مجموعه‌ای از سه آبشار خروشان و عظیم و از مشهورترین جاذبه‌های طبیعی جهان است که هرسال میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا را برای تماشای خود به مرز ایالات متحده و کانادا می‌کشاند. مجموعه آبشار نیاگارا دارای بالاترین سرعت و حجم جریان آب بین همه آبشارهای آمریکای شمالی است و ارتفاع سقوط آب آن به بیش از ۵۰ متر می‌رسد. در شلوغ‌ترین زمان گردشگری منطقه یعنی اواخر بهار یا اوایل تابستان، هر دقیقه بیش از ۱۶۸۰۰۰ متر مکعب آب از تاج آبشار می‌گذرد.

مسیرهای دسترسی به آبشار نیاگارا

شکل‌گیری آبشار نیاگارا به حدود ۱۲ هزار سال پیش باز می‌گردد که عقب‌نشینی و ذوب شدن یخچال‌های طبیعی عظیم، مسیر رودخانه نیاگارا را تغییر داد و فرسایش تدریجی صخره‌ها با عبور آب دریاچه‌های تازه شکل‌گرفته بر سر راه اقیانوس اطلس، مسیری جدید را بر فراز پرتگاه نیاگارا (Niagara Escarpment) ایجاد کرد. در طول قرن‌ها، بومیان آمریکایی این منطقه را مکانی مقدس برای دعا و نیایش می‌دانستند. سال ۱۶۱۰ میلادی، کشیشی به نام «لوئیز جولیه» به این منطقه سفر کرد. او اولین اروپایی‌ای بود که آبشار نیاگارا را می‌دید. این مجموعه طبیعی از آن زمان تا امروز منبع الهام هنرمندان، شاعران و نویسندگان بسیاری بوده است.

تاریخچه شکل‌گیری آبشار نیاگارا

آبشار نیاگارا کجاست؟

آبشار نیاگارا در ۲۷ کیلومتری شمال غربی شهر بوفالو (Buffalo city) ایالت نیویورک و ۱۲۱ کیلومتری جنوب و جنوب شرق تورنتو کانادا، بین شهرهای دوقلوی نیاگارا فالز انتاریو و نیاگارا فالز نیویورک قرار دارد. مسافران معمولاً برای دسترسی به آبشار نیاگارا از دو فرودگاه بین‌المللی استفاده می‌کنند: فرودگاه بین‌المللی بوفالو نیاگارا (Buffalo Niagara International Airport) در ایالات متحده و فرودگاه بین‌المللی تورنتو پیرسون (Toronto Pearson International Airport) یا همان فرودگاه YYZ در کانادا.

آشنایی با سه آبشار نیاگارا

همان‌طور که گفتیم، آبشار نیاگارا در واقع از سه آبشار به نام‌های آبشار نعل اسبی، آبشار آمریکایی و آبشار نقاب عروس تشکیل می‌شود که در ادامه با هرکدام آشنا می‌شوید.

آبشار نعل اسبی

آبشار نعل اسبی (Horseshoe Falls) مشهورترین و از بزرگ‌ترین آبشار‌های جهان در این مجموعه است که داخل مرز کانادا قرار دارد. قوی‌ترین آبشار قاره آمریکای شمالی بر اساس سرعت جریان همین آبشار نعل اسبی است که با عرض ۷۹۰ متر و ارتفاع ۵۳ متر، منظره‌ای بی‌نظیر خلق می‌کند.

آبشار آمریکایی

آبشار آمریکایی که در بخش ایالات متحده واقع شده، ارتفاعی آن در کوتاه ترین قسمت ها ۲۱ متر و در بلندترین قسمت آن ۳۰ الی ۳۴ متر تخمین زده شده است و دامنه خود را در گستر‌ه‌ای به عرض ۳۲۰ متر گشوده است.

آبشار نقاب عروس

آبشار نقاب عروس (تور عروس، Bridal Veil Falls) کوچک‌ترین آبشار مجموعه نیاگارا، تنها ۱۵ متر ارتفاع و ۱۰ متر عرض دارد و دو جزیره گوت (Goat Island) و لونا (Luna Island) در ایالت نیویورک این آبشار را از آبشار نعل اسبی و آبشار آمریکایی جدا می‌کند.

آشنایی با سه آبشار نیاگارا

دلایل اهمیت آبشار نیاگارا

چرا آبشار نیاگارا تا این حد مهم و مشهور است؟

  • چون زیبایی چشم‌نواز و شگفتی‌های سرعت و حجم و ارتفاع سقوط آب، آن را به جاذبه مورد توجه گردشگران از سراسر جهان تبدیل کرده است.
  • اطراف آن تفریحات متنوع و فراوانی برای بازدیدکنندگان وجود دارد که قایق‌سواری در رودخانه خروشان زیر آبشار، گشت و گذار در تونل‌های زیرزمینی و تماشای نمایش‌های نور و آتش‌بازی فقط چند مورد از آن‌هاست.
  • قدرت عظیم آبشار نیاگارا از گذشته‌های دور در خدمت زندگی انسان بوده است. اولین نیروگاه برق‌آبی سال ۱۸۹۵ در نیاگارا ساخته شد و از آن زمان تاکنون، منبع مهم تولید برق برای ایالات متحده و کانادا به شمار می‌رود. انتقال حجم بالای آب از آبشار نعل اسبی به تأسیسات مربوطه با استفاده از یک سد کنترل‌کننده بین‌المللی انجام می‌شود که با دروازه‌های متحرک آن در بالادست آبشار نعل اسبی نصب شده است.
  • منطقه اطراف آبشار و رودخانه نیاگارا زیستگاه دائمی و موقت چندین هزار پرنده از جمله مرغ دریایی بناپارت، مرغ دریایی نوک‌حلقه‌ای و کاکایی شاه‌ماهی‌خوار است.

دلایل اهمیت آبشار نیاگارا

تفریحات آبشار نیاگارا

همان‌طور که گفتیم، در اطراف آبشار نیاگارا امکانات متنوعی فراهم شده تا انبوه مسافران در طول سال از فعالیت‌های تفریحی لذت ببرند. حواستان باشد استفاده از لباس‌های ضدآب و کفش‌های مقاوم برای بیشتر این تفریحات ضروی است.

محبوب‌ترین تفریحات آبشار نیاگارا را می‌توان به این صورت فهرست کرد:

  • قایق‌سواری (Maid of the Mist): این قایق‌های معروف شما را تا نزدیک‌ترین نقطه ممکن پای آبشارها می‌رسانند که تجربه‌ای بسیار هیجان‌انگیز برای آشنایی با احساس قدرت و عظمت آب است. برای آنکه خیس شدن لباس‌هایتان آزاردهنده نشود، پیش از سوار شدن به این قایق‌ها باید لباس‌های ضد آب مخصوص بپوشید. تورهای قایق‌سواری آبشار نیاگارا از اواسط بهار تا اواسط پاییز برگزار می‌شود.
  • پیاده‌روی در پشت آبشار (Journey Behind the Falls): اگر روحیه ماجراجوی آرامتان نمی‌گذارد، در تونل‌های پشت آبشار نعل اسبی قدم بزنید تا مناظر رودخانه و آبشار را از فاصله‌ نزدیک پشت آن تماشا کنید و غرش آب را خوب بشنوید. محبوب‌ترین مسیر پیاده‌روی برای این کار، تیبل راک (Table Rock) است که شما را درست تا لبه آبشار می‌برد.
  • بازدید از برج اسکایلون (Skylon Tower): از بالای سکوی تماشای این برج چشم‌انداز بی‌نظیری از آبشار و مناطق اطراف می‌بینید. توصیه می‌کنیم دست کم یک بار هنگام غروب یا شب به بازدید برج اسکایلون بروید تا خاطره نورپردازی‌های بی‌نظیر آبشار را در ذهن ثبت کنید.

محبوب‌ترین تفریحات آبشار نیاگارا

  • پرواز با تله‌کابین (Whirlpool Aero Car) که بر فراز نیاگارا حرکت می‌کند و مناظر ۳۶۰ درجه‌ای بی‌نظیری از دره و رودخانه و آبشار ارائه می‌دهد. البته این تجربه برای عاشقان هیجان و ارتفاع مناسب است.
  • زیپ‌لاین (WildPlay’s MistRider Zipline): سوار بر این زیپ‌لاین هیجان‌انگیز می‌توانید از بالای دره نیاگارا به سمت پایین آبشارها بروید. این تجربه ماجراجویانه و سرشار از آدرنالین، عطش علاقه‌مندان به هیجان را سیراب می‌کند.
  • تماشای نورپردازی و آتش‌بازی شبانه: در طول سال و مخصوصاٌ فصل تابستان به مناسبت‌های مختلف نورپردازی‌های رنگارنگ و جشنواره آتش‌بازی‌های شبانه بر فراز آبشار نیاگارا برگزار می‌شود که نباید منظره‌ دیدنی و جذابشان را از دست داد.
  • بازدید از پارک ایالتی نیاگارا (Niagara Falls State Park) که قدیمی‌ترین پارک ایالتی آمریکا است، فرصت‌های بسیاری برای پیاده‌روی، پیک‌نیک و تماشای مناظر زیبا فراهم می‌کند.

محبوب‌ترین تفریحات آبشار نیاگارا

  • بازدید از غار بادها (Cave of the Winds): این تجربه شامل پیاده‌روی روی پل‌های چوبی در کمترین فاصله با آبشار نقاب عروس است.
  • تور هلیکوپتر (Helicopter Tours) شما را سوار بالگرد می‌کند تا آبشار نیاگارا و مناظر فوق‌العاده‌ این شگفتی طبیعی را از آسمان تماشا کنید. البته مشخص است که چنین تجربه‌ای هزینه بسیار بالاتری نسبت به سایر فعالیت‌ها دارد.
  • تماشای رنگین‌کمان: رنگین‌کمان از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی منطقه آبشار نیاگارا است. گردشگران معمولاً اینجا را بدون تماشا و عکس گرفتن با این قوس‌های رنگارنگ جادویی ترک نمی‌کنند.
  • بازدید از موزه‌ها و آکواریوم‌های نیاگارا که جاذبه‌های فرهنگی و آموزشی منطقه به حساب می‌آیند و شامل نمایشگاه‌های متنوع در مورد تاریخچه و زیست‌بوم نیاگارا می‌شوند، از بهترین تفریحات برای خانواده‌ها و کودکان است.

محبوب‌ترین تفریحات آبشار نیاگارا

  • پرواز با بالون‌‌های هوای گرم راه منحصربه فردی برای دیدن آبشار و اطراف آن است. این پروازها از صبح زود تا غروب آفتاب انجام می‌شود.
  • بازدید از باغ‌های زمستانی و نمایش پروانه‌ها هم بهانه خوبی برای فرار از گرمای تابستان نیاگارا است و هم شما را با طیف وسیعی از گیاهان و پروانه‌های زیبای منطقه آشنا می‌کند.
  • نیاگارا و ریوربالت، فروشگاه‌های سوغاتی و مراکز خرید و رستوران‌های گوناگون اطراف آبشار نیاگارا لحظات شاد و آرامی برای شما می‌سازد.

بهترین زمان سفر به نیاگارا

بهترین زمان سفر به نیاگارا تا حد زیادی به اولویت شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید در آب و هوایی دلپذیر و فضایی خلوت‌تر از آبشار نیاگارا بازدید کنید، اواخر بهار (می تا ژوئن) را برای سفر خود انتخاب کنید. البته در فصل بهار همه جاذبه‌های تفریحی و گردشگری منطقه فعال نیستند و برخی هنوز خود را برای برای فصل اوج گردشگری، یعنی تابستان آماده می‌کنند.

منطقه آبشار نیاگارا در تابستان آب و هوای نسبتاً گرم و مرطوب اما مطبوعی دارد که برای فعالیت‌های تفریحی مناسب است. در این فصل همه جاذبه‌ها و فعالیت‌های گردشگری فعال‌اند و برنامه‌های ویژه بسیاری مانند آتش‌بازی، رویدادهای نورپردازی شبانه و جشنواره‌های مختلف در اطراف آبشار نیاگارا برگزار می‌شود. البته تابستان فصل اوج گردشگری آبشار نیاگارا است و در صورت انتخاب این بازه برای سفر باید انتظار ازدحام جمعیت بازدیدکنندگان، صف‌های طولانی و قیمت بالای هتل‌ها و سایر اقامتگاه‌ها را داشته باشید.

بهترین زمان سفر به نیاگارا

اوایل پاییز (سپتامبر تا اکتبر) با دمای معتدل هوا و مناظر پاییزی چشم‌نواز اطراف آبشار زمان خوبی برای بازدید است. ضمناً جمعیت گردشگران و هزینه‌های سفر و اقامت کمتر از تابستان است و می‌توانید تجربه‌ آرام‌تر و دلپذیرتری داشته باشید. با نزدیک شدن به زمستان و کاهش دما، فعالیت بعضی مراکز تفریحی منطقه متوقف می‌شود.

آبشار نیاگارا در زمستان هم با مناظر یخ‌زده پوشیده از برف، تابلوی جادویی متفاوتی پیش چشم بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد. این منطقه در زمستان کمترین تعداد گردشگر را دارد که به معنای تجربه‌ بازدیدی خصوصی‌تر و آرام‌تر است. با این حال، سرمای شدید هوا در زمستان، برخی از فعالیت‌های گردشگری را به دلیل شرایط جوی تعطیل می‌کند یا به محدودیت ساعات کاری آن‌ها می‌انجامد.

بهترین زمان سفر به نیاگارا

حقایق و عجایب آبشار نیاگارا

  • برخلاف تصور بسیاری از افراد، آبشار نیاگارا بلندترین آبشار جهان نیست. در جهان نزدیک به ۵۰۰ آبشار مرتفع‌تر از نیاگارا وجود دارد و آبشار آنجل ونزوئلا با ۹۷۹ متر طول، بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین ابشار دنیاست.
  • چشمگیرترین ویژگی آبشار نیاگارا حجم آب جاری آن است.
  • زمینِ آینده ‌بدون آبشار: اگر آبشار نیاگارا با سرعت فرسایش روبه‌عقب فعلی، یعنی ۲۰ سانتی‌متر در سال به جریان خود ادامه دهد، حدود ۵۰ هزار سال دیگر، ۲۲ کیلومتر طول باقی‌مانده تا دریاچه ایری را فرسایش خواهد داد و از بین خواهد رفت. جالب است بدانید آبشار در طول ۱۲۰۰۰ سال عمرش تقریباً ۱۱ کیلومتر به سمت عقب جابه‌جا شده است.
  • آبشار نعل اسبی بیشترین حجم آب را در بین سه بخش آبشار نیاگارا به خود اختصاص می‌دهد. در هر دقیقه به طور میانگین، حدود ۲۸ میلیون لیتر آب از این آبشار پایین می‌ریزد.
  • آبشار نیاگارا یکی از بزرگترین منابع تولید انرژی برق‌آبی در جهان است. نیروگاه‌های نیاگارا در هر دو طرف آمریکایی و کانادایی آبشار، توانایی تولید بیش از ۴ میلیون کیلووات برق را دارند.

مهم‌ترین و جذاب‌ترین حقایق درمورد آبشار نیاگارا

  • آبشار نیاگارا از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در آمریکای شمالی است و تعداد بازدیدکنندگان سالانه آن به بیش از ۳۰ میلیون نفر می‌رسد.
  • اولین کسی که با موفقیت از آبشار نیاگارا عبور کرد، زنی به نام آنی ادسون تیلور بود. تیلور که سال ۱۹۰۱، ۶۲ ساله‌بود به درون یک بشکه چوبی رفت و بشکه از بالای آبشار به پایین پرتاب شد. از آن زمان، ماجراجویان زیادی تلاش کردند این کار را با وسایل مختلف تکرار کنند.
  • قوس‌های رنگین کمان اطراف آبشار نیاگارا که به دلیل شدت و حجم عظیم آب و مه تولیدشده ایجاد می‌شود، شهرت و محبوبیت زیادی دارد. این قوس‌ها به‌خصوص در روزهای آفتابی به زیبایی چشمگیر منطقه می‌افزاید.
  • گفته می‌شود نام نیاگارا از یک واژه سرخپوستی به معنی تنگه یا معبر باریک گرفته شده که به محل عبور رودخانه نیاگارا اشاره دارد.
  • آبشار نیاگارا بارها در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مختلف به نمایش درآمده است که فیلم معروف نیاگارا (۱۹۵۳) ساخته هِنری هاتاوی با بازی مرلین مونرو از آن جمله است.
  • اختلاف ارتفاع آبشار نعل اسبی با آبشار آمریکایی در جذابیت و تنوع منظره آبشار نیاگارا تأثیر زیادی دارد.

مهم‌ترین و جذاب‌ترین حقایق درمورد آبشار نیاگارا

توصیه هایی برای سفر به آبشار نیاگارا

  • پوشیدن لباس مناسب: حتماً از لباس‌های ضد آب و کفش‌های مناسب استفاده کنید، چون احتمال دارد موقع پیاده‌روی در نزدیکی آبشارها یا انجام تفریحات دیگر لباس‌هایتان خیس شود.
  • برنامه‌ریزی قبل از سفر: در فصل‌های شلوغ، رزرو هتل و بلیط جاذبه‌های گردشگری را از قبل انجام دهید.

توصیه‌هایی برای سفر خاطره‌انگیز به آبشار نیاگارا

این مطلب از مجله ایوار سفری مجازی بود به این مقصد رویایی که شما را با تاریخچه و جغرافیای پرفراز و نشیب آبشار نیاگارا و حقایقی جالب در مورد ویژگی‌های منحصر‌به فردش آشنا کند که امیدواریم برایتان مفید باشد.

پرسش‌های متداول

آبشار نیاگارا در کدام کشور است؟
آبشار نیاگارا در ۲۷ کیلومتری شمال و شمال غرب بوفالو و ۱۲۱ کیلومتری جنوب و جنوب شرق تورنتو، میان دو شهر دوقلوی نیاگارا فالز انتاریو و نیاگارا فالز نیویورک قرار دارد.
آبشار نیاگارا چند متر است؟
ارتفاع آبشار نیاگارا در مرتفع‌ترین بخش (آبشار نعل اسبی) به ۵۳ متر می‌رسد. آبشار آمریکایی ارتفاعی بین ۲۱ تا ۳۰ متر دارد و طول کوچک‌ترین شاخه آبشار یعنی آبشار نقاب عروس تنها ۱۵ متر است.
مریم براتی مریم براتی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}