۱۰ تا از بزرگترین غارهای جهان، از ترسناک ترین تا عمیق ترین

رقیه عینلو
  • رقیه عینلو
  • 1403/4/3
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

بزرگترین غارهای جهان، علاوه بر ماجراجویان، یک آزمایشگاه زنده برای زمین شناسان، زیست شناسان و اقلیم شناسان است تا پاسخ سوالات خود را پیدا کنند.

تور اروپا

بزرگترین غارهای جهان نه‌ تنها از نظر ابعاد جذابند، بلکه مثل یک تونل زمان، امکان سفر به اعماق تاریخ را برای بشر مهیا می‌کنند. در این مطلب به‌سراغ معرفی ۱۰ مورد از بزرگترین غارهای جهان می‌رویم. اما قبل از اینکه با بزرگترین غارهای جهان آشنا شویم باید درباره این دو اصطلاح بدانید؛ چرا که در سفر به غارهای مختلف، بارها با آن‌ها برخورد خواهید کرد. حالا بیایید سفرمان به شگفت‌انگیزترین پدیده‌های زیرزمین، سرزمین سکوت و تاریکی، آغاز کنیم.

بزرگترین غارهای جهان

۱. غار هانگ سون دونگ در ویتنام؛ باشکوه ترین قلمرو زیر زمین

  • حجم: ۳۸.۵ میلیون مترمکعب

رتبه نخست بزرگترین غار جهان از آن غار «هانگ سون دونگ» (Hang Son Doong) است. اگر بگوییم غار سون دونگ درست مثل یکی از صحنه‌های رمان‌های «ژول‌ رون» (Jules Verne) است، اصلا اغراق نکرده‌ایم. غار سون دونگ بزرگ‌ترین غار جهان از نظر حجم است؛ برای اینکه تصور کنید این غار تا چه اندازه بزرگ است باید بدانید کل ابرشهر نیویورک با همه آسمان‌خراش‌هایش به‌راحتی در این غار جا می‌شود. این غار که مثل یک بهشت مخفی است، در قلب «پارک ملی فونگ‌ناها- که‌بانگ» در استان «کوانگ‌بن» کشور ویتنام قرار گرفته است.

 غار هانگ سون دونگ در ویتنام؛ باشکوه ترین قلمرو زیر زمین

غار سون دونگ با طول نزدیک به ۹ کیلومتر و حجم ۳۸.۵ میلیون مترمکعب، آنقدر زیبا است که هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارد. ارتفاع این غار در برخی نقاط به ۲۰۰ متر هم می‌رسد که وهم‌انگیز است. قدم گذاشتن در سون دونگ مثل ورود به جهان دیگری است. در ورطه وسیع، آرام و تاریک این غار، یک جهان پررونق وجود دارد که در طول میلیون‌ها سال دست‌نخوره باقی‌مانده است؛ دنیایی که در آن استالاکتیت‌ها مانند نگهبان‌های سنگی بالا آمده‌اند و ارتفاع برخی از آن‌ها به ۸۰ متر می‌رسد که بلندترین استالاکتیت در تمام جهان است.

 غار هانگ سون دونگ در ویتنام

یک رودخانه‌ فیروزه‌ای اسرارآمیز نیز در این غار جریان دارد که در طی میلیون‌ها سال، گذرگاه‌های درون غار را شکل داده و خطوط شگفت‌انگیزی حکاکی کرده است؛ رودخانه‌ای که هنوز انتهای آن کشف نشده است. اما شگفتی واقعی سون دونگ، باغ مخفی آن است که در اعماق زمین قرار دارد. در زیر طاق‌های سنگی سربه‌فلک کشیده غار، آنجایی که سقف فروریخته است و اجازه می‌دهد نور خورشید در تاریکی عمیق غار نفوذ کند، جنگلی بی‌نظیر وجود دارد که مثل ماشین زمان شما را به میلیون‌ها سال پیش می‌برد؛ جنگلی با حضور میمون‌های بازیگوش، روباه‌های پرنده و انواع و اقسام گیاهان که با محیط غار خوگرفته‌اند و بهشتی به‌دور از چشم انسان‌ها ساخته‌اند.

 غار هانگ سون دونگ ویتنام

«دست سگ» (Hand of Dog)، یک  استالاگمیت عظیم شبیه پنجه سگ، و «باغ کاکتوس» (Cactus Garden)، مجموعه‌ای از کارست‌های (Karst) آهکی چند میلیون ساله که با خزه‌های و سرخس‌های پوشیده شده‌اند، از دیدنی‌های این غار است. غار سون دونگ، بدون شک یکی از زیباترین و پررمزورازترین قلمروهای زیر زمین است که در فهرست آرزوهای بسیاری از ماجراجویان قرار دارد. برای رسیدن به این غار باید ۱.۵ روز در دل جنگل پیاده‌روی کنید تا به ورودی غار برسید.

 غار هانگ سون دونگ در ویتنام؛ باشکوه ترین قلمرو زیر زمین

۲. غار ماموت در ایالات متحده؛ بلندترین غار جهان

  • طول: ۶۸۶ کیلومتر

اگر گذرتان به جنگل‌های سرسبز ایالت زیبای «کنتاکی» در ایالات متحده افتاد، باید حتما سری به «غار ماموت» (Mammoth) بزنید که در قلب جنگل‌های کنتاکی جا خوش‌کرده و عنوان طولانی‌ترین سیستم غاری جهان را به‌خود اختصاص داده است. وقتی وارد غار ماموت شوید، درست مثل یک قصر بزرگ زیرزمینی است؛ سقف‌های سر به فلک کشیده، انواع سازه‌های حیرت‌انگیز، استالاکتیت‌هایی که از سقف آویزان‌ شده‌اند، استالاگمیت‌هایی که از کف بالا آمده‌اند، دالان‌ها و گذرگاه‌هایی که پیچ‌درپیچ ادامه دارند و هر گوشه غار مثل منظره‌ای حیرت‌انگیز است.

غار ماموت در ایالات متحده؛ بلندترین غار جهان

غار ماموت با طول ۶۸۶ کیلومتر، هزارتویی شگفت‌آور است که ماجراجویان را به سفری در اعماق زمین فرا می‌خواند، جایی که ‌می‌توانید پژواک‌های آوای زمین را بشنوید که در طول میلیون‌ها سال با کمک آب و گذر زمان بر تن غار ماموت حک شده است. این غار فرصتی استثنایی است تا «میگوی غار کنتاکی» (Kentucky cave shrimp) را ملاقات کنید؛ یک شبح سفید رنگ که همه طول حیات خود را در تاریکی سپری کرده است و متاسفانه در معرض خطر انقراض قرار دارد. هر یک از تونل‌های وسیع غار ماموت یک ماجراجویی جذاب است اما اگر در شبکه وسیع تونل‌های این غار بگردید می‌توانید جاذبه‌های دیدنی متعددی مثل «گودال بدون ته»  (Bottomless Pit) یا «خیابان گوتیک» (Gothic Avenue) را پیدا کنید که با یادگاری‌هایی از کاوشگران قرن نوزدهمی غار ماموت آراسته شده است. غار ماموت به همین‌جا خلاصه نمی‌شود؛ چراکه هنوز هم کاوشگران هر سال با اکتشاف در این غار، گذرگاه‌های بیشتری را به شبکه گسترده تونل‌های فعلی اضافه می‌کنند.

غار ماموت در ایالات متحده؛ بلندترین غار جهان

سابقه اکتشاف در غار ماموت به بیش از ۴ هزار سال پیش بازمی‌گردد؛ روزگاری که بومیان ماقبل تاریخ آمریکا غار را کشف کردند و از آنجا به‌عنوان پناهگاهی برای سکونت و زندگی استفاده کردند؛ همین مسئله نیز سبب شده است تا غار ماموت علاوه‌بر جنبه طبیعی، ارزش تاریخی هم داشته باشد. امروزه در غار ماموت تورهای تاریخی برگزار می‌شود که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد، تا جای پای مردم باستان قدم بردارند و آثار و نقاشی‌های به‌جامانده از قرون متمادی را کاوش کنند.

غار ماموت در ایالات متحده؛ بلندترین غار جهان

۳. غار سیستما ساک اکتون در مکزیک؛ بلندترین غار زیر آبی جهان

  • طول: ۳۷۲ کیلومتر

در اعماق جنگل‌های سرسبز «شبه‌جزیره یوکاتان» در «مکزیک» و در زیر زمین، یک غار زیر آبی بی‌نظیر وجود دارد که با ۳۷۲ کیلومتر طول، عنوان طولانی‌ترین غار زیر آبی کشف‌شده در جهان را به‌خود اختصاص داده است. این هزارتوی آبی جادویی «غار سیستما ساک اکتون» (Sistema Sac Actun) نام دارد و ترکیبی شگفت‌انگیز از پدیده‌های طبیعی و آثار باستان‌شناسی است. برای اینکه تصور کنید این غار تا چه اندازه بزرگ است خوب است بدانید که این غار ۲۲۶ ورودی کشف‌شده دارد! سال ۲۰۱۸ میلادی بود که غواصان تایید کردند که غار سیستما ساک اکتون و غار «دوس اوجوس» (Dos Ojos)، واقع در شبه‌جزیره یوکاتان مکزیک، توسط یک کانال به هم متصل شده‌اند. همین مسئله نیز سبب شد تا این غار لقب طولانی‌ترین غار زیر آبی جهان را از یک غار دیگر با نام «سیستما اوخس بلا» (Sistema Ox Bel Ha) در شبه جزیره یوکاتان مکزیک، بگیرد.

 غار سیستما ساک اکتون در مکزیک؛ بلندترین غار زیر آبی جهان

«ساک اکتون» واژه‌ای مایایی است که به‌معنای «غار سفید» (White Cave) است؛ غاری با اتاق‌های متعدد در زیر آب، که با استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های کریستالی تزئین شده‌اند و برازنده نامی است که قبایل مایا (Maya) بر آن نهاده‌اند. این غار زیبا مملو از پدیده زمین‌شناسی «هالوکلاین» (Halocline) است؛ جایی که آب شیرین با آب شور دریا ملاقات می‌کند و یک شیب‌ قوی و عمودی در دل آب ایجاد می‌کنند که به آن شوری‌شیب یا هالوکلاین گفته می‌شود؛ محیطی سورئال و رویایی که حتی باتجربه‌ترین غواصان را شگفت‌زده می‌کند.

 غار سیستما ساک اکتون در مکزیک؛ بلندترین غار زیر آبی جهان

غار ساک آکتون مجموعه وسیعی از گونه‌های مختلف، مثل ماهی‌های کور و انواع سخت‌پوستان، را نیز در خود جای‌داده است که این گونه‌ها به‌طور منحصربه‌فردی با محیط غار سازگار شده‌اند و نشان می‌دهد برخی جانداران چطور میلیون‌ها سال روی زمین دوام آورده‌اند. تنها شکوه طبیعی ساک اکتون نیست که آن را متمایز می‌کند. این غار محل کشف قدیمی‌ترین اسکلت کشف شده در قاره آمریکا است که «نایا» (Naia) نام دارد. این اسکلت از آن جهت ارزشمند است که رازهای زیادی را درباره زندگی در دوران ماقبل تاریخ و شرایط آب‌وهوایی آن دوران افشا می‌کند. غار سیستما ساک اکتون یافته‌های باستان‌شناسی بسیاری مثل مصنوعات باستانی مایاها، جانوران منقرض‌شده و بقایای انسان‌های باستان را نیز در خود جای داده است.

 غار سیستما ساک اکتون در مکزیک؛ بلندترین غار زیر آبی جهان

۴. غار جوول در ایالات متحده آمریکا؛ گوهری گرانبها در قلب زمین

  • طول: ۳۵۳.۵۱ کیلومتر

در قلب جنگل زیبای «بلک‌هیلز» در ایالت «داکوتای جنوبی»، یک قصر درخشان قرار دارد که در اعماق زمین پنهان شده است. این قصر زیرزمینی مسحورکننده «غار جوول» یا همان «غار جواهر» (Jewel) نام دارد و درست مثل نامش می‌درخشد؛ نوری درخشان، آبی و خیره‌کننده که مدام در حال چشمک‌زدن است. غار جواهر، چهارمین غار در لیست بزرگترین غارهای جهان است که بیش از ۳۵۳ کیلومتر امتداد دارد؛ اما تنها طول این غار نیست که آن را جذاب می‌کند، شکوه واقعی غار جواهر وقتی خودنمایی می‌کند که چشمتان به «کریستال‌های کلسیت» (Calcite) غار بیفتد.

 غار جوول در ایالات متحده آمریکا؛ گوهری گرانبها در قلب زمین

برای اینکه تصور کنید این غار چطور می‌درخشد آسمانی تاریک را تجسم کنید که پر از ستاره‌های چشمک‌زن است که در دل شب می‌درخشند؛ کریستال‌های چشمک‌زن غار جواهر نیز نور را به دیواره‌های غار می‌تابانند و هر بیننده را به این فکر می‌اندازند که شاید گنجی در دل این دیوارها پنهان است. پیشینه اکتشاف غار جواهر به سال ۱۹۰۰ میلادی برمی‌گردد؛ زمانی‌که دو کاوشگر به نام‌های «فرانک و آلبرت میشاد» (Frank and Albert Michaud) حفره کوچکی را روی زمین پیدا کردند که به‌نظر خیلی عمیق نمی‌آمد اما انفجار هوای سرد از دهانه این حفره حس کنجکاوی هر کاوشگری را برمی‌انگیخت. این حجم وسیع هوای سرد، دو برادر را به این فکر انداخت که شاید این حفره تنها در ورودی به یک غار بسیار عظیم است؛ اتفاقا این حدس درست بود و ماجراجویی این دو برادر منجر به کشف نقطه عطفی از زیبایی‌های طبیعی قاره آمریکا شد.

 غار جوول در ایالات متحده آمریکا؛ گوهری گرانبها در قلب زمین

هر بار بازدید از غار جواهر هم مثل سفری از میان یک هزارتوی کریستالی فریبنده‌ است که پایانی ندارد. کریستال‌های کلسیت، که به کانی هزارچهره معروف است، با درخششی خیره‌کننده دیوارهای غار جواهر را تزیین‌کرده و سبب شده است تا محیط غار جادویی شود. انواع کریستال‌های کلسیت «کانی شش‌ضلعی» (Nailhead Spar) و «کانی دندان‌سگی» (Dogtooth spar) این غار را مثل یک سرزمین رویایی آراسته و زیبایی بصری بی‌نظیری ایجاد کرده است.

 غار جوول در ایالات متحده آمریکا؛ گوهری گرانبها در قلب زمین

یکی از خیره‌کننده‌ترین جاهای دیدنی غار جواهر، «اتاق پرده‌ها» (Draperies Room) است؛ جایی که ورقه‌های کلسیت معدنی با طرح‌های پیچیده و استثنایی، مثل پرده‌های هزار رنگ از سقف آویزان شده‌اند و هر بیننده‌ای را متحیر می‌کنند. یکی دیگر از مناظر دیدنی این غار، «اتاق جنگل» (Jungle Room) نام دارد؛ اگر نگاهی به این بخش بیندازید انبوه کریستال‌های متراکم «آراگونیت« (Aragonite) را خواهید دید که چشم‌اندازی ماورایی پدید آورده و بیشتر شبیه تصاویری از سرزمین عجایب زمستانی در زیر زمین است. غار جوول فقط برای گشت‌وگذار نیست، بلکه یک انتخاب بی‌نظیر برای تجربه یک ماجراجویی هیجان‌انگیز است. تورهای بازدید از این غار به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که از مسیرهای سرراست خارج شوند و در دل یک غار وحشی، چالش‌برانگیز و نه‌چندان ساده، کوهنوردی کنند و حتی خودشان را به بخش‌های توسعه‌نیافته غار برسانند.

 غار جوول در ایالات متحده آمریکا؛ گوهری گرانبها در قلب زمین

۵. غار سیستما اوخس بلا در مکزیک؛ جهانی وارونه در زیر جنگل

  • طول: ۲۷۰ کیلومتر

برای ملاقات با یکی دیگر از بزرگترین غارهای جهان باید به مکزیک برویم. غاری که در زیر جنگل‌های سرسبز «شبه‌جزیره یوکاتان» در کشور مکزیک قرار گرفته است و هیچ واژه‌ای از پس توصیف شگفت‌انگیز بودن آن برنمی‌آید. برای شروع باید بدانید «غار سیستما اوخس بلا» (Sistema Ox Bel Ha)، مجموعه‌ای بی‌نظیر از گذرگاه‌های زیرآبی با آب شیرین است که بیش از ۲۷۰ کیلومتر امتداد دارد. همین ویژگی برای وسوسه‌شدن کافی است اما این غار بسیار بسیار شگفت‌انگیزتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید! پس خودتان را برای غواصی در یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های زمین‌شناسی آماده کنید.

غار سیستما اوخس بلا در مکزیک؛ جهانی وارونه در زیر جنگل

نام غار سیستما اوخس بلا در زبان مایایی‌ها، که بومیان مکزیک هستند، به‌معنای «سه‌راه آب» (Three Paths of Water). در حین حرکت در هزارتوی غرق در آب این غار، با استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها، اتاق‌های بزرگ و گذرگاه‌های باریکی روبرو می‌شوید که هر کدام گواهی بر قدرت کم‌نظیر آب است. یکی از ویژگی‌های بارز این غار نیز پدیده‌ هالوکلاین است؛ یک شیب‌ قوی و عمودی در دل آب که به آن شوری‌شیب نیز گفته می‌شود. این غار اکوسیستم منحصربه‌فرد و متنوعی دارد که برای زیست‌شناسان و بوم‌شناسان یک فرصت بی‌نظیر است. اگر در این غار غواصی کنید، شانس ملاقات با گونه‌های جذابی مثل غار ماهی کور (Blind Cavefish) و باکتری‌هایی که بدون نور رشد می‌کنند، را به دست خواهید آورد.

غار سیستما اوخس بلا در مکزیک؛ جهانی وارونه در زیر جنگل

کشف این غار در اواخر قرن بیستم میلادی، علاوه‌بر شگفتی‌های طبیعی، سبب کشف گنجینه‌های باستان‌شناسی ارزشمندی مثل سفال‌های دست‌ساز قوم مایا و بقایای انسانی نیز شد که دریچه‌ای روبه فرهنگ باستانی و سنت‌های مقدس رازآلود قوم مایا است. اقوام مایایی معتقد بودند که این مسیرهای زیر آبی مقدس است و مسیر رسیدن به دنیای زیرین است؛ بنابراین از این غار زیر آبی برای برگزاری مراسم‌های آیینی خود استفاده می‌کردند.

غار سیستما اوخس بلا در مکزیک؛ جهانی وارونه در زیر جنگل

۶. غار ویند در ایالات متحده آمریکا؛ شاهکار هندسی مادر طبیعت

  • طول: ۲۴۸ کیلومتر

جنگل‌های زیبای بلک‌هیلز در ایالت داکوتای جنوبی و غار درخشان جوول را به‌خاطر دارید؟ اگر هنوز این منطقه را ترک نکرده‌اید، باید بدانید ششمین غار از لیست بزرگترین غارهای جهان درست در همین منطقه قرار دارد. این غار که «ویند» (Wind Cave) به‌معنای «باد» نام دارد، با ۲۴۸ کیلومتر طول، یکی از پیچیده‌ترین غارهای جهان برا کاوش است که آن را به مکان موردعلاقه ماجراجویان تبدیل می‌کند. سال ۱۸۸۱ میلادی بود که دو برادر به‌نام‌های جسی و تام بینگهام ( Jesse and Tom Bingham) با شنیدن یک‌صدای سوت‌مانند به‌سوی ورودی غار کشیده شدند. این صدای سوت ناشی از اختلاف فشار اتمسفر فضای غار بود. در دهانه ورودی به درون غار نیز باد عجیبی احساس می‌شد که دو برادر را کنجکاو‌تر کرد و منجر به کشف یکی از معروفترین غارهای جهان شد.

غار ویند در ایالات متحده آمریکا؛ شاهکار هندسی مادر طبیعت

جادوی واقعی غار باد روی دیوارهای آن نهفته است که تا از نزدیک نبینید باور نخواهید کرد. این غار ۹۵ درصد از بافت «کانی‌های جعبه‌ای» (Boxwork) کشف‌شده جهان را در خود جای داده است؛ یک غار نادر با طرح‌هایی ظریف، که وجه تمایز این سرزمین عجایب زیرزمینی با همه پدیده‌های روی زمین است. کانی‌های جعبه‌ای همانطور که از نامشان پیدا است، به‌شکل جعبه‌های مرتب و منظم در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و چنان طرح هندسی ظریفی دارند که تصورش دشوار است؛ به‌همین دلیل، با ورود به غار ویند مسحور جادوی معماری طبیعت خواهید شد و شبکه‌هایی از کانی‌های نازک کلسیتی را خواهید دید که به‌شکل متقاطع کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و یک الگوی لانه‌زنبوری پیچیده را در سقف و دیوارهای غار پدید آورده‌اند.

غار ویند در ایالات متحده آمریکا؛ شاهکار هندسی مادر طبیعت

هرچه بیشتر در درون غار پیش بروید، شگفتی‌های بیشتری می‌بینید؛ در دورن غار، کانی‌ها و کریستال‌هایی ظریفی به چشم می‌خورد که مثل دانه‌های شبنم یخ‌زده یا دسته‌گلی ظریف و سوزنی‌شکل رشد کرده‌اند و با درخششی عجیب، محیطی جذاب به‌وجود آورده‌اند. اگر شانس بیاورید شاید بتوانید جیرجیرک غار را ببینید که از آدم‌ها و هرچیزی که از خارج از غار آمده باشد، گریزان است و تمام طول حیات خود را در تاریکی این غار گذرانده‌است. «زمین نمایشگاه» (Fairgrounds) یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های غار ویند است؛ اتاقی وسیع با سازه‌های جعبه‌ای و به‌شکل پاپ‌کورن‌ که نشان از تنوع زمین‌شناسی غار دارد. «اتاق الکس» (Elks Room) نیز با گرافیتی‌های تاریخی از دهه ۱۸۹۰ میلادی، روایتی از تاریخچه اولین گردشگران این غار سحرآمیز است.

غار ویند در ایالات متحده آمریکا؛ شاهکار هندسی مادر طبیعت

۷. غار اوپتیمیس تیچنا در اوکراین؛ تونلی به عصر یخبندان

  • طول؛ ۲۳۶ کیلومتر

شهر ترنوپیل (Ternopil) نام یکی از زیباترین شهرهای اوکراین است که مناظری رویایی و چشم‌نوازی دارد؛ اما این شهر فقط روی زمین زیبا نیست، بلکه در زیر زمین قلمروی بی‌نظیر دارد که هوش از سرتان می‌پراند. این شبکه گسترده از گذرگاه‌های زیرزمینی زیر منطقه ترنوپیل، غار «اوپتیمیس تیچنا» (Optymistychna) نام دارد که طولانی‌ترین غار سنگ گچی (Gypsum) در جهان است. غار اوپتیمیس تیچنا که هفتمین غار در لیست بزرگترین غارهای جهان است، ۲۳۶ کیلومتر طول دارد و گذرگاه‌های پرپیچ‌ و خمش، ماجراجویان را به جهان مسحورکننده خود دعوت می‌کنند.

غار اوپتیمیس تیچنا؛ تونلی به عصر یخبندان

نام غار اوپتیمیس تیچنا، که در سال ۱۹۶۶ میلادی کشف شده است، به‌معنی «خوش‌بین» (Optimistic) است؛ چرا که اگر قدم در این غار بگذارید نمی‌توانید پس از تماشای این قلمرو باشکوه، احساس امیدواری و نشاط نکنید. هر پیچ‌وخمی در دل این غار هزارتو ممکن است شما را به یک تونل کشف‌نشده، یک سازه گچی درخشان یا یک گنجینه تاریخی و باستانی برساند؛ لذتی که هیجان‌انگیز است! میلیون‌ها سال حرکت آب‌های زیرزمینی روی سنگ بستر گچی غار، نقوشی استثنایی را حک‌کرده و سبب به‌وجود آمدن مجموعه‌ای نفس‌گیر از تونل‌ها، اتاق‌ها و مناظر دیدنی در این غار شده است. کاوش در غار اوپتیمیس تیچنا، درست مثل سفر در یک قطعه هنری زنده است؛ سازه‌های درون غار، از جمله کریستال‌های گچی با هندسه‌ای پیچیده، آبشارهای یخ زده، صفحات معدنی پرده‌مانند و کریستال‌هایی به‌شکل چلچراغ‌های، چشم‌اندازهای بصری بی‌نظیر در این غار رقم زده است که بیشتر از یک پدیده طبیعی، به آثار هنری شبیه است.

 غار اوپتیمیس تیچنا در اوکراین؛ تونلی به عصر یخبندان

غار اوپتیمیس تیچنا، علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی و بصری، مثل یک تونل زمان به عصر یخبندان است. این غار گنجینه‌های ارزشمند باستان‌شناسی و دیرینه‌شناسی فراوانی را از عصر یخبندان در خود جای داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به بقایای متعددی از استخوان‌های حیوانات عصر یخبندان، مثل خرس‌ غارنشین (Cave Bear) اشاره کرد. غار اوپتیمیس تیچنا همچنین خانه آثار باستانی از دوران پارینه سنگی، نوسنگی و عصر برنز است که رازهای زندگی انسان‌های اولیه را افشا می‌کند. این غار در یک کلام یک آرشیو تاریخی ارزشمند است. پیمایش غار اوپتیمیس تیچنا مناسب افراد مبتدی نیست و نیاز به استقامت، مهارت و حس ماجراجویی دارد؛ اما اگر از پس این کار بربیایید، این غار با سخاوت پاداشتان را خواهد داد.

 غار اوپتیمیس تیچنا در اوکراین؛ تونلی به عصر یخبندان

۸. غار لچوگیا در ایالات متحده؛ دریچه ای به کشف حیات در دیگر سیاره ها

  •  طول: ۲۳۳ کیلومتر

برای دیدن هشتمین غار از بزرگترین غارهای جهان، باید از ایالت داکوتای جنوبی به ایالت نیومکزیکو بروید. در زیر «پارک ملی کارلزبد کورنز» در نیومکزیکو، یکی از شگفت انگیزترین مناظر زیرزمینی جهان، یعنی «غار لچوگیا» (Lechuguilla) قرار دارد؛ این غار با طول ۲۳۳ کیلومتر نه‌تنهایکی از بزرگترین غارهای جهان است، بلکه سازه‌های حیرت‌انگیز و حیات میکروبی کمیاب آن، کشف‌های علمی کم‌نظیری را ارائه می‌دهد. غار لچوگیا یک دنیای فانتزی در زیر زمین است که خارق‌العاده‌ترین ساختارهای زمین‌شناسی جهان را در خود جای داده است. نگاهی به سقف غار که بیندازید محو تماشای لوسترهای سنگ گچی خواهید شد از سقف آویزان هستند؛ در هر گوشه غار کریستال‌های ظریف آراگونیت با درخشش خودنمایی می‌کنند؛ استالاگمیت‌های غول‌پیکری که قرن‌ها عمر دارند نیز از کف غار برخواسته‌اند که محیط غار را به رمان‌های علمی و تخیلی شبیه می‌کند.

 غار لچوگیا در ایالات متحده؛ دریچه ای به کشف حیات در دیگر سیاره ها

ورودی غار لچوگیا سال‌ها است که کشف بود اما تا سال ۱۹۸۶ میلادی به‌دلیل دسترسی سخت و ورودی بسیار باریکش، خیلی مورد استقبال قرار نمی‌گرفت و کاوشگران به آن سر نمی‌زدند. اما از آن سال گروهی از غارنوردان احساس کردند که از ورودی غار یک جریان قوی احساس می‌شود که گویی خبر از تونل‌های بزرگ‌تری در اعماق زمین می‌دهد. همین فرضیه منجر به شروع حفاری در ورودی غار شد و آنچه این گروه از کاوشگران کشف کردند بسیار فراتر از انتظارات بود؛ غاری عظیم با جهانی بکر و دست‌نخورده. آنچه این غار را بر سر زبان‌ها انداخته است، سازه‌هایی است که بسیاری از آن‌ها در هیچ‌جای دیگر زمین پیدا نمی‌شود. برای شروع بیایید از «تالار لوستر» (Chandelier Ballroom) بازدید کنید که در نگاه اول شبیه یک قصر واقعی ساخته‌شده از کریستال است. در این سالن بزرگ که در قلب غار لچوگیا قرار دارد، لوسترهای غول‌پیکر گچی از سقف آویزان شده‌اند که بسیار دیدنی است.

 غار لچوگیا در ایالات متحده؛ دریچه ای به کشف حیات در دیگر سیاره ها

«دریاچه آسمان مایع» (Lake of Liquid Sky) دیگر جاذبه درون غار است که حتما باید از آن بازدید کنید؛ حوضچه‌ای آرام که آب درون آن آنقدر شفاف است که تصویر سقف غار را منعکس می‌کند؛ گویی که دالانی بی‌نهایت است که انتهایی ندارد. علاوه‌بر چشم‌اندازهای طبیعی مسحورکننده، کشف این غار یک اتفاق فوق‌العاده برای جهان علم بود. غار لچوگیا خانه میکروبی عجیب و غریبی است که در غار زندگی می‌کند و با گوگرد، آهن و سایر مواد شیمیایی زنده می‌ماند؛ گونه‌ای که می‌تواند سرنخ‌هایی درباره اشکال حیات در سیارات دیگر ارائه کند.

 غار لچوگیا در ایالات متحده؛ دریچه ای به کشف حیات در دیگر سیاره ها

۹. غار کلیر واتر در مالزی؛ سفر به تالار آینه

  • طول: ۲۳۰ کیلومتر

در دل جنگل‌های بارانی و درهم‌تنیده «پارک ملی گونونگ مولو» مالزی، که در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌ثبت رسیده است، دریچه‌ای قرار دارد که نقطه ورود به یکی از بزرگترین غارهای جهان است. این غار که «کلیر واتر» (Clearwater Cave)، به‌معنی «آب شفاف»، نام دارد، بیش از ۲۳۰ کیلومتر طول دارد که آن را به یکی از بزرگترین غارهای جهان تبدیل می‌کند؛ یک قلمرو زیرزمینی شگفت‌انگیز! این غار که مالزیایی‌ها به آن «Gua Air Jernih» می‌گویند نام خود را از یک رودخانه زیرزمینی گرفته است؛ یک رودخانه با آبی شفاف و کریستالی که دقیقا نمایانگر نام غار است. این رودخانه از طریق تونل‌های هزارتو در درون غار جریان دارد؛ تونل‌هایی که نیروی طبیعت در طول هزاران سال آن‌ها را در دل زمین حفر کرده است. قدم در غار که بگذارید از همان ابتدا مجذوب حوضچه‌های آب شفافی می‌شوید که تصویر صخره‌های اطراف را منعکس می‌کنند؛ درست مثل یک تالار آینه.

غار کلیر واتر در مالزی؛ سفر به تالار آینه

جادویی‌ترین قسمت غار کلیر واتر اما «غار لیدی» (Lady’s Cave) است؛ جایی که یک استالاگمیت به‌شکل یک زن ایستاده است و با نوری ملایم شما را به‌فکر می‌اندازد که چه کسی این پیکره را با این دقت تراشیده است. یکی از مشهورترین ساکنان غار هم پرنده‌ای در خطر انقراض است که «سویفتلت» (swiftlet) نام دارد و بیشتر به‌خاطر توانایی‌ جهت‌یابی از طریق صدایش معروف است. این پرنده زیرک از میان تونل‌های تاریک و پرپیچ‌وخم غار عبور می‌کند و لانه‌ خود را بر فراز دیواره‌های آن می‌سازد. اگر هنگام غروب به غار برسید، گروهی از این پرنده‌ها را خواهید دید که آرام و بی‌صدا به لانه‌های خود بازمی‌گردند؛ مثل یک رقص دسته‌جمعی بی‌صدا که دقیقا مطابق شرایط زندگی در غاری تاریک است. کاوش در غار کلیر واتر با دیگر غارها متفاوت است و با یک قایق‌سواری طولانی و هیجان‌انگیز در «رودخانه ملیناو» (Melinau) آغاز می‌شود؛ پس از پایان قایق‌سواری باید پیاده‌ از میان جنگل‌های بارانی سرسبز عبور کنید تا به ورودی غار برسید؛ جایی که طنین صدا جنگل جای خود را به آرامش غار می‌دهد، و تنها صدای جاری در آن زمزمه آرام یک رودخانه زیرزمینی است.

کلیر واتر؛ سفر به تالار آینه

۱۰. غار لامپرشت و فن در اتریش؛ غارنوردی در دل آلپ

  • طول: ۱۶۳ کیلومتر

برای تماشای آخرین گزینه در لیست بزرگترین غارهای جهان باید به اتریش برویم و خودمان را به زیر کوه‌های آلپ برسانیم. «غار لامپرشت و فن» (Lamprechtsofen) با بیش از ۱۶۳ کیلومتر تونل‌های زیرزمینی، یکی از بزرگترین غارهای جهان و یک پدیده جغرافیایی منحصربه‌فرد است که هم ماجراجویان جسور و هم دانشمندان کنجکاو را به‌یک‌ اندازه جادو می‌کند. در ابتدا ۲ غاز مجزا با نام‌های «Lamprechtshöhle» و «PL2» در این منطقه وجود داشت که کاوشگران تصور می‌کردند ارتباطی به یکدیگر ندارند؛ اما در سال ۱۹۹۸ میلادی مشخص شد که این دو غار در واقع دو سر یک غار عظیم است و لامپرشت و فن را با اطمینان در فهرست بزرگترین غارهای جهان قرار داد.

 لامپرشتوفن؛ غارنوردی در دل آلپ

غار لامپرشت و فن که از عمیق‌ترین غارهای جهان است، نامش را از یک شوالیه به‌همین نام گرفته است. روزگاری مردم این سرزمین تصور می‌کردند که این غار محل اختفای گنجینه عظیمی است که این شوالیه پنهان کرده است. اگرچه طلایی در کار نبود و این افسانه حقیقت نداشت اما جواهری که لامپرشت و فن در دل خود پنهان کرده بود، بسیار ارزشمندتر از هر جواهر دیگری است. گنج واقعی لامپرشت فن زیبایی طبیعی خیره‌کننده آن است که بازدیدکنندگان را با استلاکتیت‌ها، استالاگمیت‌ها و تونل‌های ماورایی شگفت‌انگیزش جادو می‌کند. «تالار ویند ویسپرینگ» (Whispering Wind Hal) اولین ایستگاهی است که باید در غار لامپرشت و فن از آن دیدن کنید، تالاری وسیع که باد هنگام عبور از آن درست مثل یک زمزمه موزون به گوش می‌رسد. «گذرگاه رودخانه» (River Passage)، تونلی که به‌واسطه عبور یک رودخانه زیرزمینی پرآب ایجادشده است، هم از دیدنی‌های این غار زیبا است.

غار لامپرشت و فن در اتریش؛ غارنوردی در دل آلپ

پرسش‌های متداول

بزرگترین غار جهان کدام است؟
غار سون دونگ ویتنام بزرگ‌ترین غار جهان از نظر حجم است؛ برای اینکه تصور کنید این غار تا چه اندازه بزرگ است باید بدانید کل ابرشهر نیویورک با همه آسمان‌خراش‌هایش به‌راحتی در این غار جا می‌شود.
عمیق ترین غار جهان کدام است؟
«غار وریووکینا» (Veryovkina) واقع در منطقه آبخازیا، عمیق‌ترین غار جهان است که بیش از ۲۲۰۰ متر عمق دارد. در سطح جهانی این غار بخشی از کشور گرجستان محسوب می‌شود.
رقیه عینلو رقیه عینلو
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}