استعلام ممنوع الخروجی از کشور چگونه است؟

ندا علیخانی
  • ندا علیخانی
  • 1403/4/24
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

ممنوع الخروجی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که اگر به آن گرفتار شوید، حق خروج از کشور از شما سلب خواهد شد.

تور اروپا

ورود و خروج از کشور از مرزهای هوایی، زمینی و حتی دریایی مستلزم رعایت یک‌سری قوانین خاص و مخصوص به آن کشور است. مواردی مانند داشتن گذرنامه معتبر، ویزا و بلیط رفت‌وبرگشت از ملزومات اولیه هر سفر خارجی است. در این میان ممنوع الخروجی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که اگر به آن گرفتار شوید، حق خروج از کشور از شما سلب خواهدشد. آگاهی از چگونگی استعلام ممنوع الخروجی و دلایلی که افراد گرفتار چنین شرایطی می‌شوند، موضوع مهمی است که در این مطلب از مجله گردشگری ایوار به بررسی کامل آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب

 

منظور از ممنوع الخروجی چیست؟

ممنوع الخروجی وضعیتی است که به واسطه آن شخص با توجه به قانون حاکم بر کشور و بر اساس رأی قانون‌گذار حق خروج از کشور را به صورت موقت یا دائم ندارد. مواردی مانند بدهکاری مالیاتی، مشکلات مرتبط با زندگی زناشویی، تخلفات سیاسی یا سایر جرائم از جمله دلایلی هستند که بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری مانع از خروج شخص متخلف از کشور می‌شوند.

بر اساس قانون، بازپرس می‌تواند با توجه به وضعیت پرونده متهم و درنظر گرفتن شرایط موجود با اطلاع یا بدون اطلاع وی، پیش از دسترسی به متهم یا پس از دسترسی به او و در حضور شخص حکم ممنوع الخروجی را صادر کند. اگر فرد از این حکم مطلع نباشد، در زمان خروج خود از کشور و در فرودگاه از این حکم مطلع می‌شود. به همین منظور توصیه می‌شود برای جلوگیری از اتلاف وقت خود، پیش از اقدام به سفر مراحل استعلام ممنوع الخروجی را انجام دهید.

استعلام ممنوع الخروجی: منظور از ممنوع الخروجی چیست

روش های استعلام ممنوع الخروجی

۱. استعلام ممنوع الخروجی از اداره گذرنامه

در گذشته، افراد برای بررسی وضعیت ممنوع الخروجی باید به اداره گذرنامه مراجعه می‌کردند. اما این روش باعث صرف وقت فراوان و همچنین ازدحام جمعیت می‌شد که به همین علت پس از مدتی برای سهولت در کار، استعلام ممنوع الخروجی از طریق تلفن راه‌اندازی شد. اما سرعت عمل در این روش هم مورد تایید نبود و از این رو امروزه به صورت آنلاین می‌توان این فرآیند را طی کرد.

۲. استعلام ممنوع الخروجی از سامانه ثبت

اگر پرونده ثبتی دارید، می‌توانید با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وضعیت ممنوع الخروجی خود را بررسی کنید. برای این کار کافیست به آدرس سایت ssaa.ir مراجعه کرده و سپس وارد بخش «ثبت من» شوید. در این قسمت گزینه اجرای اسناد رسمی را انتخاب کنید و در نهایت با انتخاب بخش استعلام ممنوع الخروجی می‌توانید با وارد کردن اطلاعات خواسته‌شده، وضعیت خود را بررسی کنید.

استعلام ممنوع الخروجی از سامانه ثبت

۳. استعلام ممنوع الخروجی از سامانه ثنا

برای افرادی که ممکن است گرفتار ممنوع الخروجی قضایی یا کیفری شده‌باشند، برای اطمینان از شرایط خود باید از سامانه ثنا وضعیت ممنوعیت یا عدم ممنوعیت خروج خود از کشور را بررسی کنند.

استعلام ممنوع الخروجی از سامانه ثنا

۴. استعلام ممنوع الخروجی از پلیس من

یکی دیگر از آسان‌ترین روش‌هایی که برای استعلام ممنوع الخروجی توصیه می‌شود، استفاده از برنامه «پلیس من» است. نرم‌افزاری ایرانی که وضعیت ممنوع الخروجی به علت‌های مختلف را بررسی می‌کند. در ابتدا باید این برنامه را بر روی تلفن همراه هوشمند خود نصب کنید و سپس با وارد کردن اطلاعات شخصی، وضعیت خود را بررسی کنید.

استعلام ممنوع الخروجی از پلیس من

۵. استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی

اگر بدهکاری مالیاتی دارید یا از داشتن بدهی مالیاتی مطمئن نیستید، برای بررسی وضعیت ممنوع الخروجی خود باید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir مراجعه کنید.

استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی

۶. استعلام ممنوع الخروجی خارج از کشور

افراد مقیم خارج از مرزهای ایران می‌توانند پیش از ورود به خاک کشور، وضعیت ممنوع الخروجی خود را از طریق سایت میخک بررسی کنند. با مراجعه به صفحه ابتدایی سایت، انتخاب گزینه «پرسمان تردد» و درج اطلاعات خواسته‌شده می‌توان امکان یا عدم امکان ورود به کشور را بررسی کرد.

دلایل ممنوع الخروجی

۱. بدهی بانکی

افرادی که با توجه به لایحه ۱۳۵۹ بدهکار بانکی محسوب می‌شوند و مشکلاتی مربوط به چک دارند، ممنوع الخروج شده و حق خروج از کشور ندارند.

۲. ممنوع الخروجی مالیاتی

پرداخت مالیات در ایران همچون سایر کشورها ضروری است. به همین منظور، قانون این حق را دارد که افراد دارای بدهکاری مالیاتی با مقداری بیش از حد مجاز را ممنوع الخروج کند. با توجه به قانون فعلی حاکم بر کشور، مقدار اعلام‌شده برای افراد حقیقی تولیدی ۲ میلیارد ریال، برای افراد حقیقی معمولی ۱۰۰ میلیون ریال و برای افراد حقوقی تولیدی تا ۵ میلیارد ریال یا ۲۰ درصد از کل سرمایه اصلی آن‌ها است. با توجه به قانون، افراد با ممنوع الخروجی مالیاتی می‌توانند یک‌بار در سال برای سفر زیارتی یا درمانی از کشور خارج شوند و نیازی به استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی نیست.

۳. مسائل مرتبط با پرداخت مهریه

آقایانی که پس از طلاق، مهریه همسر خود را پرداخت نکرده‌اند، در صورت شکایت خانم، بدهکار شناخته شده و ممنوع الخروج می‌شوند. از این رو استعلام ممنوع الخروجی مهریه در چنین شرایطی پیش از خروج از کشور ضروری است.

 استعلام ممنوع الخروجی مهریه

۴. سوء شهرت

افرادی با سابقه‌هایی مانند تکدی‌گری، سرقت، کلاهبرداری و هر عمل غیرقانونی دیگری در خارج از مرزها، حق خروج از کشور را ندارند.

۵. ممنوع الخروجی کیفری

ممنوع الخروجی کیفری معمولا ابعاد سیاسی را دربرگرفته و در اغلب اوقات شامل افراد مشهور و شناخته‌شده می‌شود. با توجه به نظر مقامات قضایی، افرادی که خروج آن‌ها از کشور مغایر با امنیت و صلاح جمهوری اسلامی ایران است، ممنوع الخروج شده و نمی‌توانند از کشور خارج شوند. معمولا این حکم به صورت کتبی به شخص اعلام می‌شود، در غیر این‌صورت توصیه می‌شود برای اطمینان از وضعیت خود، پیش از سفر استعلام ممنوع الخروجی را انجام دهید.

۶. خانم های متاهل و فرزندان زیر ۱۸ سال

با توجه به قانون ایران، اجازه خروج از کشور برای خانم‌های متاهل به صورت پیش‌فرض در اختیار همسرشان است. افراد زیر ۱۸ سال هم برای خروج قانونی از کشور نیاز به اجازه سرپرست خود دارند. از این رو این گروه از افراد بدون داشتن اجازه کتبی از افراد اعلام‌شده حق خروج از کشور را ندارند.

۷. سربازی برای آقایان

سربازان مشمول که وثیقه معتبری ارائه نکنند، حق خروج از کشور ندارند. همچنین سربازان فراری که سربازی خود را به پایان نرسانده و کارت پایان خدمت خود را دریافت نکرده‌اند، ممنوع الخروج می‌شوند.

دلایل ممنوع الخروجی - سربازی

مدت زمان ممنوع الخروجی

به صورت کلی مدت زمان ممنوعیت خروج از کشور با توجه به قانون آیین دادرسی کیفری ۶ ماه بوده که قابل تمدید است و تمدید آن باید به درخواست دادستان پرونده انجام شود. در شرایطی که این مدت زمان سپری شود و ابلاغی به جهت تمدید آن صورت نگیرد، دستور ممنوعیت بدون نیاز به صدور دستور از سوی مرجع خاصی منتفی بوده و هیچ ارگانی نمی‌تواند مانع از خروج فرد از کشور شود. همچنین پس از صدور دستور ممنوع الخروجی و ابلاغ آن به شخص، می‌توان ۲۰ روز پس از دریافت حکم به جهت بررسی مجدد پرونده، درخواست اعتراض داشت.

مدت زمان ممنوع الخروجی

چگونگی لغو حکم ممنوع الخروجی

همانطور که در بالا اشاره شد، در شرایط خاصی می‌توان حکم ممنوع الخروجی را برای یک‌بار در سال لغو کرد و از کشور خارج شد. این شرایط به شرح زیر هستند:

  • سفر برای انجام اقدامات درمانی: افرادی که گرفتار بیماری‌های سختی هستند، می‌توانند برای پیگیری فرآیند درمان خود یک دفعه از کشور خارج شوند؛
  • سفر حج تمتع: مسافران سفر حج تمتع که با مشکل ممنوع الخروجی مواجه هستند می‌توانند با دستور دادگاه و دادستان پرونده، حکم لغو موقت ممنوعیت خروج از کشور را دریافت کنند؛
  • سفر برای انجام کارهای تجاری: افرادی که مشکل ممنوع الخروجی مالیاتی دارند، با دستور دادگاه می‌توانند برای انجام امور تجاری و بهبود شرایط مالی خود در صورت ناتوانی در پرداخت مالیات، یک‌بار در سال به خارج از کشور سفر کنند.

چگونگی لغو حکم ممنوع الخروجی

ممنوعیت خروج از کشور را می‌توان یکی از دردسرسازترین بخش‌های هر سفری دانست. از سوی دیگر گاهی ممکن است این حکم به صورت کتبی به شخص ابلاغ نشود. به همین منظور برای جلوگیری از هدررفت وقت خود، پیش از تهیه بلیط و برنامه‌ریزی سفر، فرآیند استعلام ممنوع الخروجی را به صورت اینترنتی و از طریق درگا‌ه‌های ذکرشده انجام دهید.

پرسش‌های متداول

استعلام ممنوع الخروجی به چه صورت انجام می‌شود؟
برای بررسی ممنوع الخروجی قضایی و کیفری می‌توان به سامانه ثنا مراجعه کرد. از طریق نرم‌افزار پلیس من هم می‌توان ممنوع الخروجی در شرایط مختلف را بررسی کرد.
ممنوع الخروجی چقدر طول می‌کشد؟
در حالت کلی، مدت زمان ممنوع الخروجی ۶ ماه است که در صورت درخواست دادستان پرونده می‌تواند تمدید شود.
ندا علیخانی ندا علیخانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}