خوراکی‌هایی که باید در اتریش امتحان کنید

صبا صفری
  • صبا صفری
  • 1395/10/5
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

غذا یکی از مهم‌ترین روش‌های تجربه کردن فرهنگ یک کشور است. در اتریش هم اگر می‌خواهید با بخش قابل توجهی از فرهنگ آن بیشتر آشنا شوید سراغ غذاهای اتریشی بروید.

تور اروپا

اگر کسی سعی کرد به شما بگوید غذاهای اتریشی اصلاً خوشمزه نیستند، آن‌ها را با این ۱۴ غذا، شیرینی و نوشیدنی که به شما معرفی می‌کنیم، آشنا کنید. اگر می‌خواهید با تور اتریش راهی این کشور شوید، امتحان کردن این غذاها را هرگز در این کشور نباید از دست بدهید.

۱. شنیتسل گوشت گوساله

شاید معروف‌ترین خوراک وین این غذا باشد. شنیتسل وینی (Wiener Schnitzel) به طور سنتی از گوشت گوساله تهیه می‌شود اما اغلب می‌توان گونه‌هایی از این غذای تهیه شده با گوشت حیوانات اهلی همچون مرغ و بوقلمون را هم مشاهده کرد ولی خوشمزه‌ترین نوع آن با همان گوشت گوساله است. حتماً این غذا را با سالاد سیب‌زمینی و ژله انگور قرمز سفارش دهید. همراهی این غذا با سیب‌زمینی سرخ کرده و کچاپ توصیه نمی‌شود! شنیتسل گوشت گوساله در منوی غذای تمام رستوران‌های کشور اتریش به چشم می‌خورد اما اگر می‌خواهید آن را در وین امتحان کنید ما به شما رستوران‌های گرونشْپان (Grünspan) و فیگل مولر (Figlmüller) را پیشنهاد می‌کنیم.

این غذا تنوع پخت‌ زیادی دارد، برای مثال شنیتسل در خمیر کورن فلکس و کوردون بلوی فرانسوی از این نمونه‌ها هستند. اگر می‌خواهید یک ماجراجویی برای صرف کوردون بلو داشته باشید، شاید بد نباشد در کونکوردیا شلوسل (Concordia Schlössl) میزی رزرو کنید؛ رستورانی با تمام گونه‌های این غذا که دستور پخت خلاقانه‌ای را ارائه می‌دهد.

غذاهای اتریش

۲. کوفته سیب‌زمینی

گونه‌های متعددی از کوفته‌های سنتی اتریشی (Knödel) وجود دارند، دو نوع آن یکی کوفته مرزه و دیگری کوفته شیرین است. نوع اول گاهی به همراه گوشت کباب شده هم سرو می‌شود. نوع شیرین این غذا هم با میوه (آلو و زردآلو) و دانه خشخاش و خامه پر می‌شود.

غذاهای اتریش

۳. تافه اشپیتز

تافه اشپیتز (Tafelspitz) از یک تکه بزرگ گوشت گوساله آبپز شده در آبگوشت سبزیجات درست می‌شود. سبزیجاتی که به همراه آن طبخ و سرو می‌شوند به آن حس سنتی مضاعفی داده و کوفته‌های خمیر نانی که دورش چیده می‌شوند بسیار عالی هستند. یکی از بهترین رستوران‌هایی که این غذا را به خوبی طبخ می‌کند، رستوران پلاخوتا (Plachutta) است.

غذاهای اتریش

۴. اشپتزله (نوعی پاستا) و ناکله

اشپِتزله (Spätzle) می‌تواند واقعاً بلند و نازک باشد، بیشتر شبیه به پاستا! ناکله (Nockerl) هم کوفته‌های کوچکی هستند که انواع مختلف دارند؛ یکی از انواع محبوب آن با خمیر تهیه شده و به همراه تخم مرغ و پیچیده شده در پیازچه است. در واقع این غذا در اکثر رستوران‌های سنتی یک وعده گیاهی محسوب می‌شود. اشپتزله اما بیشتر به همراه بیکن سرخ شده، پیاز و مقدار فراوانی پنیر طبخ می‌شود.

غذاهای اتریش

۵. سوپ به همراه فریتاتن یا دامپلینگ سمولینا و کاس پرس کنودل

در صورتی که یکی از این سوپ‌ها را برای شروع غذا سفارش دادید، اگر بتوانید نام آن‌ها را درست تلفظ کنید شاید از پیشخدمت جایزه بگیرید! اما قبل از هر چیز شاید بد نباشد بررسی کنیم ببینیم هر کدام این سوپ‌ها از چه موادی تشکیل شده‌اند. فریتاتِن (Frittaten) از برش‌های نازک پنکیک تهیه می‌شود، دامپلینگ سمولینا (Grießnockerl)، کوفته‌های کوچک سمولینا و کاس‌ پرس کنودل (Kaspressknödel)، کوفته‌های سرخ شده تهیه شده از نان و پنیر هستند.

غذاهای اتریش

۶. برتیائوزه

اگر مسیرتان به سمت دهکده‌ها و کوه‌ های آلپ اتریش افتاد، بدون شک این گزینه را در منوی رستوران‌ها خواهید دید. «یائوزه» به اتریشی به معنی اسنک بین وعده‌های اصلی و «برِتی»، تخته‌ای چوبی است که اسنک بر روی آن سرو می‌شود. ساده‌ترین حالت برتِیائوزه (Brettljause)، تشکیل شده از پنیر، کالباس، ترشی سبزیجات و یک سبد نان است. البته بسته به جایی که آن را سفارش می‌دهید این موارد می‌توانند بیشتر و متنوع‌تر باشند.

غذاهای اتریش

۷. دونر کباب

بله، کباب یک غذای ترکی است و دونر کباب تقریباً در برلین به وجود آمد اما به لطف جمعیت زیاد ترک در وین، این غذا در هر جایی به چشم می‌خورد. در طی سال‌ها حتی کباب جایگزین سوسیس به‌عنوان غذای دیروقت خیابانی شده است که البته جای تأسف دارد، زیرا مغازه‌های کوچک سوسیس یک نهاد وینی محسوب می‌شوند. مطمئن باشید که هر دوی آن‌ها را در فهرستتان خواهید داشت.

غذاهای اتریش

۸. سوسیس پنیری و کالباس جگر و پنیر

چون صحبت از سوسیس شد، جا دارد که یادآور شویم سوسیس پنیری (Käsekrainer) و کالباس جگر و پنیر (Leberkäsesemmel) را به ویژه در وین از دست ندهید. در کنار خود غذا، صاحبان این مغازه‌های کوچک و مشتریان هستند که این اغذیه فروشی‌های خیابانی را خاص می‌کنند. هر دو نوع این سوسیس و کالباس‌ها با پنیر پر شده‌اند و بسیار لذیذ هستند.

غذاهای اتریش

۹. پنکیک‌ های پالات شینکن

پنکیک‌های پالان شینکِن (Palatschinken) در اصل اتریشی نیستند، در واقع یک غذای مجارستانی بوده که در زمان حکومت امپراتوری اتریش در این کشور، ظاهر شدند. پالات شینکِن، پنکیک نازک و یا کرپی است که اغلب با مربای زردآلو پر شده و لوله می‌شود، یا به همراه اسکوپ‌های بستنی وانیلی تا می‌شود.

غذاهای اتریش

۱۰. اشترودل سیب

اگر یک دسر وجود داشته باشد که اتریش به آن شهرت دارد، احتمالاً آن دسر، اشترودل سیب (Apple Strudel) است. این اشترودل لایه نازکی از خمیر شیرین و دلپذیر است که به همراه سیب و کشمش پر می‌شود. این دسر معمولاً با سس وانیل داغ سرو می‌شود. صرف کردن دسر را در کافه هاوِلکا (Hawelka) توصیه می‌کنیم که قهوه‌خانه‌ای سنتی در وین بوده و بهرحال باید آن را ببینید!

غذاهای اتریش

۱۱. شیرینی کایزشمان

یکی دیگر از خوردنی‌های شیرینی که مستقیماً از بهشت آمده، کایزِشمان (Kaiserschmarrn) است که در اصل از برش‌های پنکیک نرم تشکیل شده که به همراه سس سیب و مقداری شکر و زرده تخم مرغ بر رویش کامل می‌شود.

غذاهای اتریش

۱۲. کیک‌ ها و شیرینی‌ ها

اگر کرپ، اشترودل سیب و پنکیک‌ها برای رضایت شما کافی نیستند، به سراغ کیک و شیرینی‌های دیگری در مغازه‌های شیرینی فروشی و یا قهوه‌خانه‌ها بروید. مطمئن باشید که ناراضی برنخواهید گشت! برخی از مشهورترین کیک و شیرینی‌های اتریش، زاخاتورته (Sachertorte)، (کیک شکلاتی معروف اتریش با لایه‌ای مربا)، کیک چند لایه اِسترهازی شنیته (Esterhazy-Schnitte) و تاپفِن تاشِل (Topfentascherl)، شیرینی‌ای پر شده با خامه هستند.

غذاهای اتریش

۱۳. بوختن

بوختِن (Buchteln) رول‌های شیرینی هستند که از خمیر ترش تهیه شده و با خامه و مربا پر می‌شوند و در تابه‌ای بزرگ قرار می‌گیرند تا بهم بچسبند. به طور سنتی این شیرینی با مربای آلو پر شده و با سس وانیل داغ آماده می‌شود. بوختن هم جزو شیرینی‌های اصیل اتریش نیست و در زمان امپراتوری جزو غذاهای این کشور شده است.

غذاهای اتریش

۱۴. لاتلا

لاتِلا (Lattella)، این نوشیدنی محبوب که از لبنیات و میوه تشکیل شده است، در اواخر دهه ۱۹۷۰ به بازار آمد. در آن زمان تنها دو طعم وجود داشت، اما امروزه این نوشیدنی در طعم‌های مختلفی از بازار قابل تهیه است.

غذاهای اتریش

صبا صفری صبا صفری
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}