باکتاپور، جواهر فرهنگی کشور نپال

آرزو اعظمی
  • آرزو اعظمی
  • 1396/9/30
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

اگر شما هم از شلوغی و غرق شدنِ شهرهای مدرن در تکنولوژی خسته شده‌اید، فرهنگ استثنایی و شیوه‌ی زندگی بومی در شهر باکتاپور انتظار شما را می‌کشد.

تور اروپا

باکتاپور (Bhaktapur) در نپال، با تمام شهرهایی که تا به حال دیده‌اید فرق دارد و به دلیل کارهای صنایع دستی، سفالگری، حکاکی، بافندگی، جشن‌های پر شور و نشاط و آثار باستانی پر عظمتش به «جواهر فرهنگی نپال» نیز شناخته می‌شود. ورود هر گونه خودرو به مرکز این شهر ممنوع است و همین موضوع باعث شده تا هوای پاک آن، گردشگران زیادی را به سمت خودش جلب کند.

این شهر که در شرق کاتماندو قرار گرفته و 13 کیلومتر با آن فاصله دارد، ساختار قدیمی‌اش را همچنان حفظ کرده و مدرنیته روی آن تأثیر نگذاشته است. علاوه بر آن، با توجه به تعداد زیاد معابد و محراب‌ها، به «شهر پیروان مذهبی» نیز شهرت دارد؛ اما این موضوع به این معنی نیست که ساکنانش مردم شاد و سرزنده‌ای نیستند. هنگام قدم زدن در شهر، دیدن مردمی که برنج‌ها و نخ‌های رنگی را برای خشک شدن، بیرون خانه‌هاشان پهن می‌کنند، صحنه‌ی آشنایی برای گردشگران است. اما زیبایی‌های باکتاپور در اینجا به پایان نمی‌رسد. دورنمای زیبای کوه‌های هیمالیا نیز عظمت این شهر را دو برابر کرده است. هیمالیا چنان پشت شهر باکتاپور قد علم کرده که گویی می‌خواهد با تمام قوا از شکوه و جلال این شهر محافظت کند. در ادامه با تعدادی از برترین جاذبه‌های گردشگری این شهر بیشتر آشنا می‌شویم.

1. میدان دوربار باکتاپور

میدان دوربار در مرکز شهر، بهترین نمونه‌ی هنر قرون وسطایی نپالی‌ها را به نمایش می‌گذارد؛ تا جایی که سازمان یونسکو، این میدان را ثبت جهانی کرده است. در این میدان می‌توانید از آثار سنگی بزرگی دیدن کنید که مجسمه‌های فرمانروایان، روی آن‌ها قرار داده شده‌اند. از جمله بناهای بسیار معروف آن می‌توان به «کاخ سلطنتی 55 پنجره‌» اشاره کرد که با ساختار شگفت انگیزش، بازدیدکنندگان را مسحور خود می‌کند. یکی دیگر از شگفتی‌های میدان دوربار باکتاپور (Bhaktapur Durbar Square)، «بیگ بِل» (Big Bell) است. در زمان‌های قدیم، برای اعلام کردن گردهمایی‌های مردمی و صحبت درمورد مسائل روز یا صرفاً احترام به الهه‌ی «تالجو»، ناقوس بزرگی را به صدا درمی‌آوردند. هنوز هم برای احترام به این الهه، روزی دو بار این ناقوس به صدا درمی‌آید.
میدان دوربار

2. کاخ پنجاه و پنج پنجره‌

«کاخ پنجاه و پنج پنجره‌» (The Palace of Fifty Five Windows) توسط شاه «یاکشای مالا» در قرن 15 میلادی ساخته شد و سپس در قرن 17 میلادی، در دوره‌ی سلطنت شاه «بوپاتیندرا مالا» مورد بازسازی قرار گرفت. ورودی این ساختمان، «دروازه طلایی» (Golden Gate) بوده که قدمتش به سال 1756 میلادی برمی‌گردد و شهرت جهانی دارد. این کاخ همانطور که از اسمش پیداست، 55 پنجره دارد و نمونه‌ی خوبی از معماری «پاگودا» و «شیکارا» به حساب می‌آید. گفته می‌شود که شیکارا از هند وارد نپال شده و سبکش این‌گونه است که زیاد از چوب استفاده نمی‌کنند، بلکه دیوارها را با آجر می‌سازند و برای درِ ساختمان از سنگ استفاده می‌کنند.

کاخ پنجاه و پنج شیشه‌ای

3. میدان تومادی

معبدهای زیادی در «میدان تومادی» (Taumadhi Square) وجود دارد. بلند‌ترین معبد بودای کشور، معبد «نایاتاپولا» است که قدمتش به سال 1702 برمی‌گردد. سمت جنوب غربی این میدان، میدان کوچک سفالگری قرار دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند نحوه‌ی کار سفالگران سرشناس را از نزدیک تماشا کنند.
میدان تومادی

4. ناگارکوت

«ناگارکوت» (Nagarkot) ، مقصد مناسبی برای علاقه‌مندان به طبیعت به شمار می‌رود. این روستای کوچک، 18 کیلومتر با شهر باکتاپور فاصله دارد و به خاطر منظره‌ی سرسبز، چشم انداز زیبای کوه‌های هیمالیا و تماشای طلوع و غروب خورشید شهرت پیدا کرده است. به دلیل استقبال بی‌نظیر گردشگران، هتل‌های 5 ستاره‌ی گوناگونی را برای اقامت در ناگارکوت ایجاد کرده‌اند؛ اما می‌توانید در کلبه‌های کوچک خودمانی نیز ساکن شوید و از طبیعت لذت ببرید.

ناگارکوت در کاتماندو

5. معبد نایاتاپولا

قبل از اینکه به میدان تومادی برسید، سقف نوک تیز معبد 30 متری «نایاتاپولا» (Nyatapola Temple) از دور قابل دیدن است. راهروها و سردر این ساختمانِ پنج طبقه، به زیبایی طراحی شده‌اند و خلاقیت و هنر متخصصین قوم نیوار را نشان می‌دهند. این معبد نیز به دستور شاه «بوپاتیندرا مالا» در قرن 17میلادی ساخته شده و به الهه‌ی «سیدی لاکشمی» (Siddhi Laxmi) اختصاص دارد که مظهر قدرت و ابتکار زنان است. روی پله‌های ورودی این معبد، چند مجسمه از نگهبانان، الهه‌ها و فیل‌ها ساخته‌اند که از لحاظ جثه، اندازه‌ی مجسمه‌ی فیل‌ها تقریباً سه برابر مجسمه‌ی انسان است. معبد نایاتوپولا از دو زلزله‌ی سال‌های 1943 و 2015 جان سالم به در برد و فقط خسارتی جزئی به سقف طبقه‌ی پنجم آن وارد شد.
معبد نایاتاپولا

6. میدان سفالگری

هنر سفالگری یکی از سنت‌های همیشگی انسان‌ها بوده و هست. در میدان سفالگریِ شهر باکتاپور که از مدرنیته به دور مانده، این هنر بیشتر از هر جای دیگری قابل لمس است. بازدیدکنندگان می‌توانند به تماشای کار سفالگرانی بایستند که تازه در حال آماده کردن گل برای کارشان هستند؛ در حالی که سفالگران دیگر، کار نهایی‌شان را زیر نور خورشید گذاشته‌اند تا خشک شود. بهتر است هنگام روز از این مکان بازدید کنید تا میدان را در زنده‌ترین و بهترین حالت آن ببینید.

میدان سفالگری باکتاپور

7. گالری هنر ملی

گالری هنر ملی (The National Art Gallery)، از کارهای هنری و عتیقه‌های مربوط به قرون وسطی نگهداری می‌کند. همچنین این گالری، آثار دوره‌های مختلف مربوط به آیین هندو و بودا را نیز به نمایش می‌گذارد. در همه‌ی روزها به استثنای سه شنبه، می‌توانید از این مکان بازدید کنید.

گالری هنر ملی باکتاپور

8. مجسمه شاه بوپاتیندرا مالا

از بین مجسمه‌های موجود در میدان دوربار باکتاپور، مجسمه‌ی شاه بوپاتیندرا مالا (The Statue of King Bhupatindra Malla) سنگین‌ترینِ آن‌ها به حساب می‌آید. این شاه جزو پادشاهان محبوب باکتاپور بوده که خدمات بسیاری در زمینه‌ی معماری برای این شهر انجام داده است.

مجسمه شاه بوپاتیندرا مالا در باکتاپور

آرزو اعظمی آرزو اعظمی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}