شهرک آزاد کریستیانیا، خانه هیپی‌ ها در کپنهاگ

نیلوفر عباسیان
  • نیلوفر عباسیان
  • 1396/10/7
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

شهرک آزاد کریستیانیا، ناحیه‌ای خودمختار در همسایگی پایتخت دانمارک است که سال‌هاست هیپی‌ها در آن جمع شده‌اند و زندگی می‌کنند. در این مطلب نکاتی را با شما در میان می‌گذاریم که در بازدید از ناحیه‌ی هیپی‌های کپنهاگ که تبدیل به یکی از جاذبه‌ها‌ی گردشگری پرطرفدار شده است، باید بدانید.

تور اروپا

سفر به شهر کپنهاگ در تورهای دانمارک

شهرک آزاد «کریستیانیا» (Christiania) در ناحیه‌ی «کریستین‌شاون» (Christianshavn) واقع شده و با مترو، اتوبوس یا دوچرخه می‌توانید به آن‌ جا بروید. این شهرک تا سال ۱۹۷۰ میلادی مکانی نظامی بود تا اینکه گروهی از هیپی‌ها در آن مستقر شدند و ناحیه‌ای خودمختار ایجاد کردند. امروزه حدود ۹۰۰ نفر در این منطقه زندگی می‌کنند و اجتماعی را تشکیل دادند که خودشان قوانین آن را از طریق نشست‌ها تعیین می‌کنند. تجارت‌ ماری جوآنا در سال‌های گذشته که در «ناحیه‌ی چراغ سبز» (Green Light District) صورت می‌گرفت، دلیل اصلی ایجاد آشوب‌ها و هجوم پلیس‌ و دستگیری دلالان بود تا اینکه در آگوست ۲۰۱۶ وقتی در این ناحیه تیراندازی رخ داد و سه نفر مجروح شدند، همه چیز تغییر کرد.
شهر خودمختار کریستیانیا

در خیابان بدنام «پوشر» (Pusher)، سال‌ها انواع ماری جوآنا فروخته می‌شد. به همین دلیل آن را پوشر نامیدند. اما پس از حادثه‌ی تیراندازی این خیابان تعطیل شد. چرا که خشونت در جامعه‌ی هیپی‌ها جایی ندارد و از ۴۵ سال پیش کریستیانیا با این نگاه در قلب کپنهاگ ایجاد شد که ناحیه‌‌ای خودمختار و سرشار از صلح و صفا باشد. در نتیجه پس از این حادثه، ساکنان شهرک یک نشست برگزار کردند و تصمیم گرفتند که خیابان پوشر بسته شود. مصرف مواد مخدر در دانمارک حتی در منطقه‌ی خودمختار هیپی‌ها ممنوع است؛ ولی با وجود تعطیل شدن خیابان پوشر، افرادی پنهانی اقدام به فروش انواع ماری جوآنا می‌کنند. ساکنان کریستیانیا از گردشگران می‌خواهند که از این افراد خرید نکنند و پوسترهایی بر روی دیوارها نصب کرده‌اند که روی آن نوشته شده: «به کریستیانیا کمک کنید؛ مواد خود را از جای دیگری بخرید.» تا همین اواخر در بدو ورود به کریستیانیا، با پیام خوشامدگویی به شهر مواجه می‌شدید که روی آن سه قانون نوشته شده بود: «دوستان عزیز، سه قانون در ناحیه‌ی چراغ سبز وجود دارد؛ خوش بگذرانید، ندوید (موجب هراس می‌شود) و عکس نگیرید (خرید و فروش مواد همچنان غیرقانونی است)». امروزه عکسبرداری از ناحیه چراغ سبز مجاز است، اما قبل از عکس گرفتن از مردم حتی اگر صرفاً در قاب حضور دارند، باید همیشه از آن‌ها بپرسید و اجازه بگیرید.

شهرک آزاد کریستیانیا کپنهاگ

اگر خواستید یادگاری‌های کوچکی از کریستیانیا تهیه کنید، در قسمتی از آن حدود ده غرفه وجود دارد که وسایل مختلف زیادی مانند تی‌شرت با نماد کریستیانیا، زیورآلات، چپق و کالاهای ارزان قیمت دیگر می‌فروشند. اگر محصولات این دکه‌ها باب طبع شما نبود، در خیابان‌ها و پیاده‌روهای دیگر گشتی بزنید و بوتیک‌های پوشاک را زیر و رو کنید. در ماه دسامبر کریستیانیا بازار کریسمس مخصوص به خودش را دارد که یکی از بهترین‌ بازارهای منطقه است. در بدو ورود به بازار عطر بادام بوداده و نوشیدنی‌های گوارا شما را مدهوش خواهد کرد. از غرفه‌های این بازار می‌توانید پوشاک، زیورآلات و صنایع دستی تزئینی خریداری کنید و به گروه موسیقی که صدای آن‌ فضا را شاد کرده است، گوش دهید. پس از پایان خرید، دستپخت مردم محلی را در غرفه‌های غذایی امتحان کنید.
شهر خودمختار کریستیانیا

همسایه‌ی عجیب کپنهاگ، گزینه‌های متنوعی برای شکم‌گردی دارد. صبحانه و نیم‌چاشت‌های مختلف تا همبرگرها و رستوران‌های گیاهخواران برای همه‌ی سلیقه‌ها وجود دارند. اگر به شیرینی‌جات علاقه دارید به شیرینی فروشی «آفتاب» (Sunshine) سری بزنید و کیک دانمارکی یا قطعه‌ای پیتزا امتحان کنید. خوراکی‌ها معمولاً ارزان هستند و همگی طعم فوق‌العاده‌ای دارند. کافه «نمولند» (Nemoland) به همبرگرها و ساندویچ‌های خوش طعمش مشهور است و همچنین می‌توانید قهوه و دسرهای خوشمزه هم پیدا کنید. به گیاهخواران حتماً توصیه می‌کنیم غذاهای «مورگنستدت» (Morgenstedet) و «گرونسگن» (Grønsagen) را امتحان کنند که از سبزیجات تازه با طعمی دلچسب تهیه شدند و فضایی آرام و گرم دارند. کافه بزرگ «منفیسکرن» (Månefiskeren) با نقاشی‌های خاص روی دیوارهایش، از سه شنبه تا یکشنبه باز است و فضای باز آن با میزهای چوبی محیط مناسبی برای ارتباط با مردم محلی و استراحت بعد از گشت و گذار در شهر می‌تواند باشد. 
شهر خودمختار کریستیانیا

در شهرک آزاد کریستیانیا کلاب‌های موسیقی زیادی با فضاهای مختلف وجود دارند. علاقمندان به موسیقی جاز حتماً سری به «جزکلابن» (Jazzklubben) بزنند. موزیسین‌های آماتور و حرفه‌ای در این بار اجرا می‌کنند و در برنامه‌ی یکشنبه‌ها هر کسی مجاز است روی استیج برود و ساز مورد علاقه‌اش را بنوازد. از پنجشنبه تا یکشنبه این ناحیه با صدای موزیک کافه «اپراین» (Operaen) پر می‌شود. دی‌جی‌ها، کنسرت‌های آکوستیک و برنامه‌های جاز در این کافه‌ی رنگارنگ تا نیمه‌شب اجرا می‌شوند. برای رزرو کنسرت‌ها و اجراها می‌توانید ازقبل به وبسایت «موزیک لوپنز» (Music Loppen’s) سر بزنید. بعد از گذر منطقه‌ی کافه‌ها و رستوران‌ها، به دنیای جدیدی از کریستیانیا خواهید رسید. دریاچه‌ی بزرگی که درختان و خانه‌های کوچک رنگارنگ با شکل‌ و اندازه‌های عجیب، اطراف آن را فرا گرفته‌اند. حالا می‌توانید با پای پیاده یا دوچرخه در این منطقه گردش کنید و یا از نشستن در مسیر چوبی روبروی دریاچه لذت ببرید.شهر خودمختار کریستیانیا


نیلوفر عباسیان نیلوفر عباسیان
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}