همه چیز در مورد گوته، از خانه تا موزه

مجتبی ذکایی
  • مجتبی ذکایی
  • 1395/12/9
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

«یوهان ولفگانگ فون گوته» بهترین نویسنده آلمانی است، اگرچه که در کنار شخصیت نویسندگی، وی یک شخصیت فیلسوف، هنرمند و سیاستمدار هم قرار دارد. 

تور اروپا

سفر به شهر فرانکفورت در تورهای آلمان

مشهورترین اثر گوته احتمالا رمان شعر «فاوست» (Faust) است که داستان دانشمندی را نقل می‌کند که روح خود را برای کسب شهرت و موفقیت به شیطان می‌فروشد. بیشتر روزهای آخر زندگی گوته در شهر «ویمار» (Weimer) سپری شده است، روزهایی که سبک ادبی وی بخشی از جنبشی به نام سبک باستانی «ویمار» را تشکیل داد. یوهان در 29 اوت 1749 در شهر فرانکفورت در یک خانه چهار طبقه که به پدر وکیلش «کاسپر گوته» (Casper Goethe) تعلق داشت، متولد شد. مادر او، «کاترین الیزابت» دختر شهردار فرانکفورت بود.

خانه گوته بنایی ساخته شده از آجرهای کوتاه قرمز رنگ و سنگ در قسمت طبقه پایینی و یک قسمت گچ کاری زرد رنگ فوقانی است که دو طبقه بالایی را به یکدیگر متصل می‌کند. این بنا در سال 1600 میلادی ساخته و در سال 1733 توسط مادربزرگ گوته خریداری شده است. طبق اطلاعات موجود، وی اتاق‌های این خانه را به مسافران اجاره می‌داده است. این خانه یک بار در سال‌های 1800 و سپس به دلیل بمباران فرانکفورت در جنگ جهانی دوم بازسازی شد و بعد به همراه موزه گوته که در مجاورت آن قرار دارد، از سال 1954 به یک مکان عمومی تبدیل گشت.

خانه و موزه گوته فرانکفورت

گوته در اوایل دوره زندگی خود فکر می‌کرد که رسالت اصلی او نقاشی و طراحی بوده است اما پس از مدتی به دلیل برگزاری هرساله نمایش‌های یک عروسک خيمه شب بازى در خانه اش به درام و نویسندگی علاقمند شد. او در 24 سالگی یک نمایشنامه بر مبنای زندگی خیالی یک شوالیه قرون وسطایی آلمانی به نام «گوتزفن برلیشینگن» (Götz von Berlichingen) با یک دست آهنی نوشت و سپس یک سال بعد با الهام گیری از حالت خیالی و روحی خودش اثری به نام «غم‌های ورتر جوان» را خلق کرد؛ داستانی در مورد یک قهرمان آزار دیده محزون که به دلیل نرسیدن به عشق خود به تباهی و ناامیدی رسیده است. گوته بعد از این مرحله اثری را در مورد دوران اولیه زندگی خود در خانه اش در فرانکفورت با نام «از زندگی من: شعر و حقیقت» در قالب یک زندگی نامه نوشت.

خانه و موزه گوته فرانکفورت

تور خانه گوته

ورود به خانه گوته از خیابان باریک «هیرشگرابن گرابر» (Großer Hirschgraben) انجام می‌شود به این نحو که با بالا رفتن از پلکان مرکزی از تالار به یک در می‌رسید که به سمت حیاط و چهار طبقه خانه باز می‌شود. این پله‌ها تقریباً تا سه طبقه خانه بالا می‌روند. در طبقه همکف علاوه بر آشپرخانه یک اتاق نهارخوری قرار دارد که اتاق آبی نامیده شده و با یک گنجه از ظروف چینی متعلق به سبک هنری قرن 18 تزیین شده است. این خانه همچنین اتاقی به رنگ زرد دارد که طبق اطلاعات موجود اتاق مهمانی مادر گوته بوده است؛ در این اتاق تعدادی از هدایای گوته به مادرش و همچنین آثار نوشته شده توسط وی در ویمار نگه داشته می‌شود. تالار ورودی این خانه نیز با یک ساعت بسیار زیبا تزیین شده است.

خانه و موزه گوته فرانکفورت

در طبقه اول خانه اتاق موسیقی و یک اتاق قرمز رنگ وجود دارد؛ اتاق موسیقی محلی بوده که پدر گوته در آن به نواختن‌ عود خود مشغول می‌شده و مادر و خواهر گوته در کنار او آواز می‌خوانده اند. اتاق قرمز نیز اتاقی پوشیده شده با کاغذ دیواری‌های ابریشمی قرمز رنگ است که سبک زندگی طبقه مرفه یک خانواده آلمانی را در قرن هجدهم نشان می‌دهد. طبقه دوم اتاقی را در خود دارد که ظاهرا نویسنده آلمانی در آن متولد شده است و همچنین یک کتابخانه که وی می‌توانسته از طریق آن مجموعه عظیم کتاب‌های پدرش را دنبال کند.

طبقه سوم مکانی است که امروزه اتاق نویسندگی گوته نامیده می‌شود، مکانی که ظاهرا گوته بیشتر اوقات خود را هنگامی که در خانه بوده به دور از سروصدای سایر اتاق‌های خانه در آنجا سپری می‌کرده است. در اتاق انتظار یک تئاتر خيمه‌ شب‌ بازی قرار گرفته است؛ اتاقی که هنگامی که گوته 4 ساله بوده ساخته شده است و تاثیر زیادی در تخیلات او گذاشته و همچنین در آثار نویسنده آلمانی توصیف شده است. در طبقه فوقانی خانه هم یک نمایشگاه در کنار مستنداتی از خانه و سال‌های زندگی گوته در فرانکفورت ارائه شده است.

خانه و موزه گوته فرانکفورت

موزه گوته

موزه گوته یک موزه ادبی عادی نیست بلکه ساختمانی تشکیل شده از 14 اتاق است که نقاشی‌ها و طراحی‌هایی از هنرمندان مهم آلمان از اواخر دوره «باروک»، «کلاسيسيسم» و «رمانتيسيسم» گرفته تا دوره «بيدرماير» را در خود دارد. خود گوته نیز به عنوان یک گردآورنده و هنرمند اهمیتی زیادی را در هنرهای زیبا ایجاد کرده است که در شعر او نیز دیده می‌شود. شما می‌توانید از طریق یک راه پله و یا آسانسوری که در کنار خانه قرارگرفته است به قسمت موزه بروید. تفسیرها و دیگر آثار گوته هم در قسمت مرکزی نمایشگاه قرار دارند.

خانه و موزه گوته

بازدید از خانه و موزه گوته

خانه گوته از روزهای دوشنبه تا شنبه از ساعت 10 صبح تا 6 عصر و در روزهای تعطیل و یکشنبه از ساعت 10 صبح تا 5:30 عصر باز است. تورهای همراه با راهنما در آلمان برای بازدید از این مکان از روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت 2 عصر تا 4 عصر و از روزهای شنبه تا یکشنبه از ساعت 10:30 صبح آغاز می‌شود. در نزدیکی این مکان نیز یک مغازه سوغات فروشی وجود دارد که اجناسی الهام گرفته از آثار هنری گوته را عرضه می‌کند. در این خانه هیچ قسمتی برای فروش نوشابه و نوشیدنی‌ وجود ندارد اما در آن طرف خیابانی که موزه در آن قرار دارد یک کافه بسیار زیبا با نام «اسن و وین» (Essen & Wien) ساخته شده است که می‌توانید در آن خستگی را از تن خود رفع کنید. موزه گوته در حد فاصل بین میدان قدیمی و ناحیه بازاری شهر قرار گرفته است به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر که قصد بازدید از این مکان را دارید از یک نقشه راهنما استفاده کنید.

مجتبی ذکایی مجتبی ذکایی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}