مقبره لنین، یکی از عجایب مسکو در روسیه

علی رضا ناصری
  • علی رضا ناصری
  • 1395/12/26
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

مقبره لنین از جاذبه‌های ترسناکی است سالانه گردشگران بی‌شماری را به مسکو می‌کشاند. در این آرامگاه جسد مومیایی شده لنین انتظار شما را می‌کشد.

تور اروپا

تجربه جادوی شهر مسکو در تورهای روسیه

مقبره لنین در میدان سرخ، یکی از ترسناک‌ترین جاذبه‌های مسکو و شاید مشهورترین مومیایی مدرن در جهان باشد. ولادیمیر ایلیچ لنین در مقبره‌ای هرمی شکل از جنس گرانیت قرمز و سنگ لابرادوریت سیاه، مومیایی و در زمان فریز شده است. گردشگران با ورود به این سازه با مقبره‌ای سیاه و سرد مواجه خواهند شد. زمانی که لنین رهبر انقلاب بلشویکی روسیه در ۲۱ ژانویه ۱۹۲۴ از دنیا رفت مطمئناً خودش باور نداشت که قرار است زندگی بعد از مرگ را هم تجربه کند. او باور داشت که مرگ پایان نهایی برای اوست اما در اشتباه بود.

مقبره لنین در مسکو

وصیتنامه لنین

لنین در وصیت‌نامه‌اش خواسته بود که او را خاک کنند اما به جای این کار او را مومیایی کردند و درون یک تابوت چوبی موقت که توسط «الکسی شویوسیف» (Alexei Shchusev) طراحی شده بود، قرار دادند. بدن او قبل از تدفینش برای نمایش عموم در معرض دید قرار گرفت اما مردم روسیه موافق دفن جسد نبودند. دولت روسیه ادعا می‌کند که بیش از ۱۰,۰۰۰ تلگراف مبنی بر اینکه بدن این رهبر بزرگ را برای نسل‌های آینده حفظ کنند، دریافت کرده است.

در پاسخ به درخواست‌های مردم، مقبره‌ای دائمی در سال ۱۹۲۹ برای نگهداری از جسد لنین به مدت طولانی تأسیس شد. مقبره کنونی در سال ۱۹۳۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و دوباره به دست الکسی شویوسیف طراحی شد. جسد لنین در این مقبره ماند تا زمانی که به شهر تیومن در سیبری منتقل شد (البته همراه با تیم نگهداری از جسد) چرا که مسکو در خطر هجوم نازی‌ها قرار داشت. در مارس ۱۹۴۵ در طی عملیاتی به نام «شی شماره ۱» جسد لنین از سیبری به مسکو بازگردانده شد.

مقبره لنین

مومیایی کردن جسد لنین

برای ادامه نگهداری از جسد لنین گروهی از متخصصان (ایلیا بارسکی و پسرش بوریس بارسکی) مسئول نگهداری از حفظ جسد شدند. متاسفانه بدن ۸۵ ساله‌ی لنین هنوز با وجود اینکه کمی گرم نگه داشته می‌شد تا ظاهر زنده‌تری داشته باشد اما هنوز ظاهر خاص مومی و میوه‌ای دارد. تابوت در دمای ثابت ۱۶ درجه سلسیوس و رطوبت ۸۰ - ۹۰٪ نگهداری می‌شود. هر هفته مقدار کمی سفید‌کننده استفاده می‌شود تا با قارچ‌های ضدرنگ و کپک‌های روی پوست لنین مبارزه کنند. هر ۱۸ ماه مقبره را برای انجام حمام گلیسیرین و پتاسیم جسد به مدت یک ماه تعطیل می‌کنند. در طول این مدت لباس‌های لنین شسته و به دقت اتو می‌شوند. هر ۳ سال کت لنین را عوض می‌کنند.

مقبره لنین

بحران مالی در نگهداری مومیایی

به خاطر بحران‌های مالی اخیر، خیریه‌ای که از جسد لنین محافظت می‌کرد ورشکسته شده و دیگر نمی‌تواند کت‌های ابریشمی را برای لنین تهیه کند. لنین را می‌توانید در این آرامگاه به مدت ۵ دقیقه، همراه با یک گروه کوچک و زیر نظر نگهبانان ملاقات کنید. مقبره لنین در میدان سرخ مسکو در کنار دیوارهای کاخ کرلمین قرار دارد. یادتان باشد که درون مقبره نمی‌توانید صحبت کنید، سیگار بکشید و عکس بگیرید.

مقبره لنین در مسکو

تجربه جادوی شهر مسکو در تورهای روسیه

علی رضا ناصری علی رضا ناصری
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}