پارک پیروزی مسکو، یادمانی از جنگ جهانی دوم

حسین رسولی
  • حسین رسولی
  • 1396/1/6
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

پارک پیروزی در شهر مسکو را می‌توان یکی از خاص‌ترین پارک‌های روسیه دانست که در آن روایت روزبه‌روز و یادمان‌های مربوط به جنگ جهانی دوم، حمله ارتش نازی به روسیه و در نهایت فتح برلین توسط ارتش سرخ بازسازی‌ شده است.

تور اروپا

تجربه جادوی شهر مسکو در تورهای روسیه

کشور پهناور روسیه در طول تاریخ و به‌ ویژه در‌ طول چند سده اخیر قاره اروپا، همواره نقشی استراتژیک و بسیار مهم ایفا کرده است. این کشور پهناور با دشت‌های وسیع خود که در زمستان‌ها بسیار سرد بوده و طبیعتی خشن دارد، کابوس هر ارتش و نیروی متخاصمی است که بخواهد فک حمله به این کشور را در سر بپروراند. روزگاری ارتش ناپلئون توانست تا قلب روسیه پیشروی کرده و شهر مسکو را فتح کند اما با فرا رسیدن زمستان، نیروهای فرانسوی شکست سنگینی متحمل شده و ناچار به عقب‌نشینی شدند. این اتفاق در جنگ جهانی دوم نیز رخ‌ داده و ارتش نیرومند آلمان نازی در پی حمله‌ای برق‌آسا در فصل بهار توانست بخش‌های زیادی از روسیه را تصرف کرده و تا پایان تابستان به لنین‌گراد نیز برسد اما با فرا رسیدن زمستان بار دیگر ورق برگشته و این بار نوبت ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی بود که شکست‌های پی‌درپی خود را به نیروی نازی‌ها تحمیل کند. شکستی که در نهایت منجر به سقوط برلین و پایان جنگ جهانی دوم شد.

پارک پیروزی مسکو

امروزه به‌ منظور یادمان این پیروزی بزرگ، یک پارک به‌صورت نمادین در شهر مسکو ساخته‌ شده است که تداعی‌کننده این پیروزی بزرگ و سرنوشت‌ساز است. در این پارک که با نام پارک پیروزی (Victory Park) شناخته می‌شود، بسیاری از تزئینات و موضوعات ارائه‌ شده به‌ طور مستقیم به موضوع جنگ جهانی دوم و به‌ شکل خاص به نبرد بین روسیه (شوروی) و نیروهای آلمان نازی اختصاص دارد. در حقیقت بخش‌های مختلف پارک پیروزی هر یک بازتاب‌ کننده‌ی بخشی از وقایع تاریخی و واقعی رخ‌ داده در طول جنگ هستند که شما با قدم زدن در گوشه و کنار این پارک می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

پارک پیروزی مسکو

تاریخچه پارک پیروزی مسکو

پارک پیروزی در سال ۱۹۹۵ میلادی و هم‌زمان با پنجاهمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم افتتاح شد. انتخاب این محل برای ساخت پارک پیروزی، هوشمندانه بوده و این محل دقیقاً جایی است که روزگاری پیش‌تر ناپلئون بناپارت امپراطور فرانسه جهت دریافت کلید شهر مسکو پس از شکست دادن روسیه، تشریفات خاصی را برگزار کرده بود. البته ناپلئون در شرایطی شهر را تصرف کرد که روسیه سیاست زمین سوخته را اجرا کرده و با عقب‌ نشینی در برابر ارتش فرانسه، مزارع، روستاها و شهر مسکو را به آتش کشیده و شهری خالی از آذوقه و سکنه توسط ناپلئون فتح شد.

پارک پیروزی مسکو

شما با ورود به پارک پیروزی احساس می کنید در طول تاریخ قدم زده و می‌توانید از پنج بخش مختلف و مسیرهای متفاوت گردشی آن دیدن کنید. این پنج قسمت به سال‌هایی اشاره دارد که روسیه درگیر جنگ بوده است. باید به این نکته اشاره‌ کنیم که آب‌نماها و فواره‌های متعدد و زیبایی نیز در گوشه و کنار این پارک وجود دارد که طراوت و سرزندگی خاصی به آن بخشیده است. این پارک به‌طور دقیق دارای ۱۴۱۸ آب‌نمای مختلف است که به تعداد روزهای جنگ جهانی دوم برای روسیه اشاره دارد.

طاق پیروزی - پارک پیروزی روسیه

یک ستون هرمی ویژه در مرکز پارک قرار دارد که ۱۵۰ متر ارتفاع داشته و بر فراز آن مجسمه الهه پیروزی در اساطیر یونان باستان یعنی نایک (Nike) دیده می‌شود. اگر علاقه دارید از رویدادهای جنگ جهانی دوم که به روسیه مرتبط می‌شود به‌ طور دقیق‌تر و علمی‌تری دیدن کنید، حتماً به «موزه جنگ بزرگ میهنی» در این پارک مراجعه و از گالری‌های آن دیدن کنید. در این موزه رویدادهای مختلف و مهم جنگ جهانی دوم از جمله روند حمله ارتش آلمان به روسیه و مسکو، جنگ برلین و سقوط آن توسط ارتش شوروی و ده‌ها رویداد مهم دیگر به نمایش گذاشته‌ شده است. یکی از بخش‌های دیدنی این موزه تالار اندوه (Hall of Sorrow) نام دارد که در آن افرادی که در طول جنگ کشته‌ شده‌اند معرفی‌ شده و اطلاعات آن‌ها در قالب قطعات شیشه‌ای به شکل اشک نمایش داده می‌شود.

پارک پیروزی مسکو

دیدنی‌ های ویژه پارک پیروزی مسکو

  • شما می‌توانید در این پارک انواع تجهیزات مختلف و وسایل نقلیه و ادوات نظامی مورد استفاده در طول جنگ جهانی دوم را تماشا کنید که از آن میان می‌توان به میدان تانک‌ها اشاره کرد. این بخش تاریخی امروزه با سکوت و آرامش خود روایتگر رویدادهای مهمی در تاریخ معاصر برای بازدیدکنندگان کنجکاو است.
  • همه‌ساله در تاریخ نهم ماه می و هم‌زمان با فرارسیدن روز پیروزی، مراسم ویژه‌ای در این پارک برگزار شده و اهالی شهر مسکو در این محل گرد هم آمده و به جشن و پای‌کوبی می‌پردازند. از جمله بخش‌های دیدنی این مراسم، حضور کهنه سربازهای قدیمی و فرزندان کسانی است که در جنگ جهانی دوم حضور داشتند.
  • برای دسترسی به پارک پیروزی می‌توانید از مترو استفاده کرده و در ایستگاه پارک پوبدی (Park Pobedy metro station) پیاده شوید. ورود به پارک رایگان است اما برای بازدید از موزه باید بلیت تهیه کنید. در نهایت به خاطر داشته باشید که این پارک در روزهای دوشنبه و همچنین آخرین پنج‌شنبه هر ماه تعطیل است.

موزه جنگ جهانی دوم در پارک پیروزی مسکو

تجربه جادوی شهر مسکو در تورهای روسیه

حسین رسولی حسین رسولی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}