آسیاب‌ های بادی هلند، حاکمان سرزمین بادها

الهام غایب
  • الهام غایب
  • 1396/1/14
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

آسیاب‌های بادی یکی از نماد‌های سنتی سرزمین گل‌ها، هلند است. این سازه‌های زیبا چندین قرن به عنوان تنها تکنولوژی تولید انرژی در هلند محسوب می‌شده است. 

تور اروپا

سفر به شهر تاریخی آمستردام در تورهای هلند

هلند را مترادف با آسیاب‌های بادی، گل‌های لاله،‌ رودها و پنیر فروشی‌هایش می‌دانند. هر چیزی که انتظار دارید در یک کشور زیبا و سحرانگیز ببینید، هلند همه را یکجا دارد. اما هر تصویری که از این سرزمین جلگه‌ای در ذهن داشته باشید؛ باز هم اولین چیزی که احتمالاً هنگام فکر کردن به هلند در ذهنتان نقش می‌بندد، آسیاب‌های بادی است. اهمیت این نماد‌های زندگی‌بخش به قدری است که در هلند یک روز را (۱۱ مه) به نام «روز ملی آسیاب بادی» نام گذاری کرده‌اند و در فستیوال‌هایی که در مناسبت‌های مختلف سال برگزار می‌شود و یا در روز‌های ملی، آسیاب‌های بادی را غرق در تاج‌های گل، تندیس فرشتگان و تزئینات دیگری مثل پرچم کشور هلند می‌کنند.

آسیاب‌های بادی قرن‌ها به هلندی‌ها کمک کردند تا بر مشکل کمبود آب غلبه کنند، بنابراین اغلب چنین تصور می‌کنند که هلندی‌ها اولین مردمانی بودند که از تکنولوژی آسیاب‌های بادی استفاده کرده‌اند. در دوران شکوه و اهمیت آسیاب‌های بادی، هلند مدعی بود که ۱۰ هزار آسیاب بادی دارد، در حالی که امروز تعداد آنها به ۱۰۰۰ عدد می‌رسد. بسیاری از آسیاب‌های بادی برجای مانده از گذشته برای بازدید عمومی باز هستند و بعضی از آنها به خانه‌های روستایی منتقل شدند اما باید توجه داشت که این آسیاب‌ها، موزه نیستند.

آسیاب‌های بادی هلند

بر خلاف باور عموم، برای دیدن این میراث زیبای هلند مجبور نیستید از آمستردام خارج شوید. مانند تمام چیز‌های دیگر این آسیاب‌ها نیز در نزدیکی شما خواهند بود. در حقیقت ۸ آسیاب بادی در قلب آمستردام قرار دارد اما شما می‌توانید فقط از دوتای آنها دیدن کنید. آسیاب‌های بادی باقی مانده از قرن هفدهم در امتداد رودخانه‌ی «Amstel» و به نام‌های «De 1200 Roe»، «De 1100 Roe» و «Riekermolen» هستند. آسیاب‌های بادی باقی مانده از قرن اخیر هم «D’Admiraal» و «De Bloem» نام دارند که از جای اصلی خود منتقل شده‌اند.

آسیاب های بادی هلند

حتما با خودتان می‌گویید پس سه آسیاب بادی دیگر چه شد اما نگران نباشید. بهترین‌ها همیشه برای آخر نگه داشته می‌شوند. اگر به شاهکار‌های معماری علاقمند هستید از آسیاب بادی «Gooyer» یا «Fuenmolen» در «Fuenenkade 7» دیدن کنید. این آسیاب بادی که در شرق آمستردام واقع شده است اکنون به کارخانه‌ تبدیل شده که شاید دسترسی به آن از بقیه آسیاب‌ها ساده‌تر باشد چون می‌توان از «موزه Maritime» پیاده به آنجا رفت. اگر به صورت اتفاقی در اولین یکشنبه‌ی ماه در آمستردام بودید، این آسیاب را در حال کار خواهید دید. دو آسیاب بادی باقی مانده هم «Molen van Stolen» که برای توریست‌ها بسیار جذاب و محبوب است و «de Otter» که راز سر به مهر شهر نام گرفته، می‌باشند. خوشبختانه هنوز می‌توان از این آسیاب‌ها دیدن کرد.

آسیاب های بادی هلند

آسیاب بادی «Molen van Stolen» در اطراف شهر آمستردام در خیابان «Akersluis» واقع شده‌ است. این آسیاب در قرن نوزده میلادی آب را پمپاژ کرده و در استخر‌ داخلی زیر سطح بین زمین‌های ایجاد شده و سطح آب رودخانه‌ها نگه می داشت و روزانه (به استثنای تعطیلات عمومی) بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد‌ازظهر، آب را به زمین‌های پست کنار دریا می‌رساند. در این آسیاب یک آسانسور قرار داده شده است، بنابراین بازدیدکنندگان مسن، مادران باردار و کودکان هم می‌توانند از بازدید از این آسیاب لذت ببرند. می‌توانید تاریخچه‌ی این آسیاب یا زندگینامه‌ی «Rembrandt» را پیگیری کرده و یا روزی را به بازدید از روستای «Stolen» که آسیاب در آن قرار گرفته است، اختصاص دهید. آنچه به این آسیاب اهمیتی دوچندان می‌دهد این است که دولت آن را رسماً «دفتر شهرداری» معرفی کرده‌ است و شهروندان می‌توانند در این آسیاب با هم ازدواج کنند.

آسیاب های بادی هلند

آخرین آسیاب بادی فهرست ما «De Otter» است که حدود سال ۱۶۳۰ میلادی ساخته شد. این آسیاب میراث آمستردام و ابزار حکمرانی سرزمین هلند بر بادهاست. De Otter تقریباً ۲۰ دقیقه پیاده با «میدان Dam» فاصله دارد و در خیابان «Ledenberchstraat 78»، در غرب منطقه‌ی «Jordaan» واقع شده است. این آسیاب بر روی یک تیرک چوبی قرار گرفته و از آن برای اره کردن چوب استفاده می‌شده و قدیمی‌ترین و تنها آسیاب باقی مانده از نوع خودش می‌باشد. متأسفانه طرح‌های نوسازی که قصد تخریب و جایگزینی آن با ادارات آپارتمان‌های لوکس را دارند، تهدیدی برای این آسیاب محسوب می‌شوند. البته De Otter از قبل هم با مشکلاتی رو به رو بوده است چون ساختمان‌های اطراف جلوی مسیر باد را سد کرده و از کارکرد صحیح آسیاب جلوگیری می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید قبل از آنکه دیگر خیلی دیر شود، از یک آسیاب بادی قدیمی و سنتی دیدن کنید حتما De Otter را در لیست خود قرار دهید.

آسیاب های بادی هلند

الهام غایب الهام غایب
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}