بقلعه نیجو، یادمان امپراطوران ژاپن

علی رضا ناصری
  • علی رضا ناصری
  • 1396/3/4
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

قلعه نیجو در شهر کیوتو محل اقامت شوگان‌های مشهور ژاپن بوده است که در سال ۱۹۹۴ توسط «یونسکو» در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

تور اروپا

سفر به کره جنوبی با آژانس مسافرتی ایوار

قلعه «نیجو» (Nijo) که در سال ۱۶۰۳ میلادی ساخته شده است، محل اقامت «توکوگاوا ایه یاسو» (Tokugawa Ieyasu) از اولین فرمانده دوران «ادو» (Edo) از سال ۱۶۰۳ تا ۱۸۶۷ بود. نوه او «ایمتسو» (Iemitsu) ساخت قلعه را ۲۳ سال بعد با اضافه کردن ۵ طبقه تکمیل کرد. بعد از سقوط «توکوگاوا ایه یاسو» در سال ۱۸۶۷، قلعه نیجو به عنوان یک قلعه امپراطوری مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه قلعه به شهر اهدا و به عنوان یک مکان تاریخی شناخته شد. ساختمان این قصر بدون شک بهترین نمونه از معماری دوره فئودال‌های ژاپن است.

قلعه نیجو

قلعه نیجو را می‌توان به ۳ منطقه تقسیم کرد. منطقه اصلی دفاعی «هونمارو» (Honmaru)، منطقه دوم دفاعی «نینومارو» (Ninomaru) و قسمت باغ که ۲ منطقه قبلی را در برگفته است. تمام زمین قلعه و منطقه هونمارو توسط خندق‌ها و دیوارهای سنگی احاطه شده‌اند. بازدیدکنندگان قلعه نیجو می‌توانند از سمت شرق قلعه و دروازه‌ای بسیار بزرگ وارد آن شوند. با وارد شدن به داخل قصر از دروازه «کارامون» (karamon) که یک نوع دروازه چینی است، عبور خواهید کرد. این دروازه ورودی منطقه نینومارو است، جایی که جذاب‌ترین قسمت قصر یعنی قصر نینومارو در آنجا قرار دارد.

قلعه نیجو کیوتو

قصر نینومارو

کاخ نینومارو به عنوان اقامتگاه و محل کار «شوگان» در زمان بازدیدش از کیوتو مورد استفاده قرار می‌گرفت. این کاخ که به صورت اولیه خود باقی مانده است، از ساختمان‌های گوناگونی تشکیل می‌شود که به وسیله راهروهای سرپوشیده‌ای به هم متصل می‌شوند. کف این راهروها با کف‌پوشی که به «بلبل» شهرت دارد پوشیده شده است. علت این نام‌گذاری جیر جیر کردن آن هنگام قدم بر داشتن، به عنوان یک وسیله امنیتی در برابر مهاجمان بود. داخل اتاق‌های کاخ با کف‌پوشی نرم پوشیده شده و سقف‌ها و درهای کشویی نقاشی شده آن زیبایی خاصی را به نمایش می‌گذارند.

مسیر گردش بازدیدکنندگان از اتاق‌های انتظار و اتاق‌های ملاقات رسمی متعددی می‌گذرد. تنها والامقام‌ترین بازدیدکنندگان اجازه ورود به اتاق ملاقات اصلی، جایی که شوگان بر سکویی بلندتر از زمین می‌نشست را داشتند. در طی این ملاقات‌ها محافظین وی در کمدهای پنهان می‌شدند. بازدیدکنندگانی با مقام پایین‌تر تنها اجازه ورود به اتاق‌های اطراف، بدون نمای مستقیم شوگان را داشتند. داخلی‌ترین اتاق‌ها نیز ادارات و اتاق‌های محل زندگی را تشکیل می‌دهند. البته این اتاق‌ها تنها مخصوص شوگان و ملازمین زن او بود.

قلعه نیجو کیوتو

قصر هونمارو

خارج از قصر و باغ نینومارو، یک باغ سنتی با نمای ژاپنی، حوضچه‌ای بزرگ، سنگ‌های زینتی و درختان کاج آراسته شده قرار دارند. هونمارو که دایره دفاعی اصلی به شمار می‌رفت و محوطه دومین مجموعه کاخ و یک محافظ قلعه پنج طبقه بود. البته هر دوی این سازه‌ها در آتش سوزی قرن ۱۸ فرو ریخته و هرگز بازسازی نشدند. بعد از سقوط شوگان‌ها، اقامتگاه امپراتوری از کاخ امپراتوری «کاتسورا» (Katsura) به هونماروی قلعه نیجو منتقل شد که امروزه آن را تحت عنوان کاخ هونمارو می‌شناسیم.

برخلاف کاخ نینومارو، کاخ هونمارو به طور معمول به روی مردم باز نیست. البته در مناسب‌های خاصی این مجموعه نیز به روی عموم باز می‌شود. بازدیدکنندگان در روزهای عادی می‌توانند در باغ‌های هونمارو قدم زده و یا از پایه‌های سنگی محافظ قلعه سابق بالا بروند و مناظر بی‌بدیلی از بالای قلعه را تماشا کنند.

قلعه نیجو کیوتو

باغ قصر

هونمارو و نینومارو توسط فضای سبز و درختانی که در مسیر قرار دارند احاطه شده‌اند. درختان گیلاس زیادی درون باغ قصر به چشم می‌خورند و به خاطر تنوع این درختان فصل شکوفه زدن آن‌ها از اواخر ماه مارس تا اتمام ماه آوریل طول می‌کشد. در محوطه قلعه یک باغ آلو نیز وجود دارد که معمولاً از اواخر فوریه تا اوایل مارس شکوفا می‌شود. همچنین باغی به نام «سیریون» (Seiryuen) به سبکی نیم ژاپنی، نیم غربی، ساخته شده در سال ۱۹۶۵ را نیز می‌توانید تماشا کنید که برای رویدادهای فرهنگی مانند مراسم چای مورد استفاده قرار می‌گرفت. باقی فضای سبز قلعه را درختان افرا، ژِنگو و سایر درختانی با خزان باشکوه و زیبا تشکیل می‌دهند که معمولاً از نیمه دوم ماه نوامبر آغاز می‌شود.

قصر نینومارو

علی رضا ناصری علی رضا ناصری
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}