خوراکی هایی که باید در سوئد امتحان کنید

صبا صفری
  • صبا صفری
  • 1396/4/22
  • 1 دیدگاه
{{selectedRate}}

غذاهای سوئدی چیزی فراتر از کوفته‌های خوشمزه هستند. اگر در ادامه با ما همراه شوید، شما را با برخی از محبوب‌ترین غذاهای این کشور اسکاندیناوی آشنا می‌کنیم.

تور اروپا

لیست تور‌هایی که سوئد یکی از مقاصد آن‌هاست

در سال‌های اخیر رستوران‌های زیادی به جنبش «غذاهای جدید شمال اروپا» پیوسته‌اند و همین امر سبب شده تا غذاهای سوئدی مانند سایر بخش‌های آن نیز در فهرست موارد مشهور این کشور قرار بگیرند. این غذاها غنی از دانه‌های کامل، پروتئین و چربی‌های امگا ۳ هستند و به طور کل برای سلامتی بسیار مفید واقع می‌شوند. اگر می‌خواهید به سوئد بروید، تجربه غذاها و خوراکی های معروف سوئد را از دست ندهید.

1. کنل بوله

اگر سوئد یک خوراکی ملی داشته باشد بدون شک آن چیزی بجز «کنل بوله» (Kanelbulle) یا همان کیک دارچینی نیست. گذشتن از این، رول‌های عطرآگین و خوشمزه کاری بسیار سخت بوده و می‌توانید آن‌ها را در هر کافه، شیرینی فروشی یا اغذیه فروشی کشور پیدا کنید. دنبال کردن بوی آن در خیابان‌ها و رسیدن به منبع این عطر دل انگیز کار دشواری نخواهد بود! این کیک لذیذ از خمیر نان گندم با دارچین، زعفران و وانیل درست می‌شود. این مواد در نان و شیرینی پزی سوئد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و گفته می‌شود قدمتشان به زمان اولین تجارت وایکینگ‌ها با استانبول باز‌ می‌گردد. پیشنهاد می‌کنیم این شیرینی را همراه با یک فنجان قهوه در ساعات استراحت میان روز میل کنید.

غذاهای سوئدی

2. فیل ‌میول

سوئدی‌ها دومین مصرف کننده بزرگ لبنیات در دنیا هستند. معمولاً بازدیدکنندگان در میان ردیف‌های شبیه به هم لبنیات صبحانه گیج و سر در گم می‌شوند. تنوع شیرها واقعاً در این کشور زیاد است. برای مثال شیر بدون چربی، شیر ساده کلاسیک با خامه و هموژنیزه نشده و شیر مخصوص نوشیدنی‌های داغ یا قهوه را می‌توان نام برد. در این میان محصولی که بیش از همه توجه را به خود جلب می‌کند، فیل میول (Filmjölk) است. این محصول لبنی از شیر ترش ساخته می‌شود که اندکی اسیدی بوده و طعمش فرد را به یاد ماست می‌اندازد. فیل میول با مقدار زیادی باکتری سالم، بسیار مغذی بوده و برای میل کردن به همراه صبحانه یا استفاده در خمیر نان و کیک با اندکی شکر بسیار عالی خواهد بود.

غذاهای سوئدی

3. اوت میلک لاته

بسیاری از سوئدی‌ها به مقوله سلامت بسیار اهمیت داده و در اینباره آگاهی زیادی دارند. اگر با یک سوئدی وارد صحبت شوید شما را با کوهی از داستان‌هایی درباره آخرین اهداف سلامتی و بدنسازی خود بمباران می‌کنند. با توجه به این مقوله، به خاطر جلوگیری از بروز مشکلاتی برای افراد حساس به لاکتوز، شیر جو (Oat milk latte) گزینه‌ای محبوبی در این کشور به شمار می‌آید. این شیر از جوی دو سر خیس خورده در آب و ترکیب و کشیدن مایع حاصله به دست می‌آید. در برخی کافه‌ها یک شاخه کامل از نوشیدنی‌های تهیه شده با این شیر را خواهید دید. همچنین در تمامی کیک‌ها و پودینگ‌هایی که به شیر نیاز دارند می‌توانید شیر جو استفاده کنید.

غذاهای سوئدی

4. تست اِسکاگن

این غذای لوکس و خوشمزه از میگو، سس مایونز، شوید، لیمو و کمی خاویار بر روی آن تهیه می‌شود. نانی که برای زیر این مواد استفاده می‌کنند معمولاً یک برش نان تست سوخاری و ترد است. اسکاگن (Toast Skagen) نام یک بندر ماهیگیری در شمال دانمارک بوده اما این غذا هیچ ارتباطی به این کشور ندارد. تست اسکاگن توسط فردی به نام «توره رِتمن» (Tore Wretman) که مالک برخی از برترین رستوران‌های استکهلم بود ابداع شد. آن طور که گفته می‌شود، رتمن در سال ۱۹۵۶ این استارتر کلاسیک را در طی یک سفر دریایی برای خدمه کشتی خلق کرد. زمانی که از او درباره نام این غذا سوال کردند او به بیرون پنجره و منظره خط ساحلی دانمارک در دور دست نگاهی انداخت و گفت: این یک «تست اسکاگن» کلاسیک است.

غذاهای سوئدی

5. شاه ماهی

دریای بالتیک و اقیانوس اطلس شمالی پر از دسته‌های شاه ماهی (Herring) بوده و سوئدی‌ها در طبخ، دودی کردن و ترشی کردن آن بسیار ماهرند. این ماهی‌ها علیرغم جثه کوچک طعم لذیذی دارند. شاه ماهی‌ها بسته به اینکه از بالتیک یا اطلس گرفته شوند، نام و شیوه پخت متفاوتی دارند. ماهی‌های دریای بالتیک را اغلب با آرد سوخاری پوشانده و سرخ می‌کنند، اما ماهی‌های اطلس را معمولاً در سس‌های گوناگون ترشی می‌اندازند.

غذاهای سوئدی

6. هوسمانس کوست

این نام متعلق به یک سبک آشپزی بوده که برای سیر و پر انرژی نگه داشتن فرد در طول یک روز سخت کاری اطلاق می‌شده است. امروزه هوسمانس کوست (Husmanskost) به غذاهای معروفی شامل کوفته‌ها، گراتین سیب زمینی با خامه و غیره اطلاق می‌شود. همه سوئدی‌ها اعتقاد دارند که مادربزرگشان بهترین کوفته‌ها و گراتین‌ها را درست می‌کند! این غذاها را در منوی ناهار بسیاری از رستوران‌های محلی نیز پیدا می‌کنید.

غذاهای سوئدی

7. پرینسس تورتا

پرینسس تورتا (Prinsesstårta) یک کیک اسفنجی گنبدی چند لایه با روکش سبز روشن است و اغلب از آن برای جشن تولدها، فارغ‌التحصیلی و بازنشستگی استفاده می‌کنند. البته می‌توانید یک برش از آن را در اکثر شیرینی فروشی‌های سوئدی امتحان کنید. این کیک در دهه ۱۹۲۰ توسط فردی به نام «ینی آکرشتروم» (Jenny Åkerström) ابداع شد که به ۳ تن از شاهزادگان سوئد آموزش آشپزی داد. پرینسس تورتا به قدری بین جوانان خاندان سلطنتی محبوب شد که نام آن را به افتخار آن‌ها انتخاب کردند.

غذاهای سوئدی

8. لینگن بری

لینگن بری (Lingonberry) شبیه به بلوبری قرمز است که با آن مربا درست می‌کنند. سوئدی‌ها عاشق «رورار» (rårörd) یا مربای خام هستند که به سادگی از ترکیب خام این میوه با شکر و ریختن آن در یک شیشه تهیه می‌شود. این ترکیب هم در کنار دسرهایی مانند چیز کیک، بستنی یا موس‌ها و هم در کنار پن کیک سیب زمینی و برخی کوفته‌ها صرف می‌شود.

غذاهای سوئدی

صبا صفری صبا صفری
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}