کلیسای سنگی هلسینکی (کلیسای صخره ای)

الی کاک اشکیانی
  • الی کاک اشکیانی
  • 1396/5/25
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

کلیسای «تمپِلیوکیو» (Temppeliaukio) یا کلیسای سنگی، یک شاهکار هیجان‌انگیز از معماری مدرن در هلسینکی است که در سال 1969 تکمیل شد. این کلیسا به طور کامل در زیر زمین احداث شده و سقف آن از جنس مس است.

تور اروپا

سفر به هلسینکی در تور ۱۵ روزه کشورهای اسکاندیناوی

در سال 1932، رقابتی برای معماری کلیسا شکل گرفت اما نتیجه‌ی مطلوبی حاصل نشد. در 1936 کمیته‌ی مسئول، رقابت جدیدی را برگزار کرد. اجرای طرح پروفسور «جان سیگفرید سیرن» (Johan Sigfrid Sirén)، برنده‌ی رقابت دوم، به دلیل «جنگ زمستان» (جنگ بین فنلاند و شوروی سابق) ناتمام ماند. بعد از جنگ، سومین رقابت معماری برگزار شد و دو برادر برنده‌ی این مسابقه شدند.

کلیسای سنگی فنلاند توسط برادران معمار، «تیمو و تومو سومالاینن» (Timo and Tuomo Suomalainen) طراحی گردید. ساخت این بنا در سال 1968 آغاز شد و یک سال بعد، در 1969 به پایان رسید. معماران تصمیم گرفتند تا دیوارهای سنگی این بنا، از دل زمین سر بیرون آورد و ارتفاعی در حدود 12 متر از سطح خیابان داشته باشد.

کلیسای سنگی هلسینکی - فنلاند

افکار عمومی در زمان احداث کلیسا، چندان با هزینه‌های انبوه احداث این بنا موافق نبود و اعتراض‌های گسترده‌‌ی مردم را در پی داشت. بسیاری از روزنامه‌ها از پروژه‌ی ساخت کلیسا با القابی چون «کلیسای یک میلیون مارکی» و «مخفیگاه شیطان» نام بردند. برخی از اعضای انجمن‌های مسیحی نیز با نوشتن شعار روی دیوار کلیسا، اعتراضات خود را نشان دادند. در نهایت این بنا به یکی از مهم‌ترین جلوه‌های معماری فنلاند تبدیل شد و بازدید کنندگان زیادی را به این شهر کشاند. کلیسای تمپِلیوکیو در حال حاضر بیشتر به نام انگلیسی خود شناخته می‌شود، یعنی «کلیسای صخره ای»، «کلیسای سنگی» یا «کلیسای داخل سنگ». این کلیسا یکی از مشهور ترین جاذبه‌های گردشگری هلسینکی است و همیشه گردشگران زیادی در حال رفت و آمد به آنجا هستند.

کلیسای سنگی هلسینکی - فنلاند

دیدنی‌ های کلیسای سنگی

این کلیسای سنگی زیرزمینی، در دل توده‌های عظیمی از سنگ گرانیت طبیعی، در وسط یک میدان مسکونی عادی ساخته شده و شکل این بنا از سطح زمین، شبیه به مقبره‌ی باستانی «نیوگرنج» (Newgrange) در کشور ایرلند است. اما این ساختار از بیرون، به زحمت قابل دیدن بوده و تنها گنبد مسی آن که از بین سنگ‌ها بیرون زده، نمایان می‌شود. اگر بتوانید این نما را از بالا (از طریق نقشه‌ی ماهواره‌ای گوگل) مشاهده کنید، شبیه به یک بشقاب پرنده می‌ماند که در دل زمین جا خوش کرده است. قسمت داخل کلیسا به صورت دایره شکل و سقف آن نیز یک صفحه‌ی مدور عظیم از جنس مس است. روشنایی داخل به وسیله‌ی نورهای طبیعی که از طریق 180 پنجره عمودی شیشه‌ای که در گنبد و دیوار قرار دارند، تامین می‌شود.

کلیسای سنگی هلسینکی - فنلاند

نمای داخلی زیبای کلیسا از بالای ایوان مسطح مسی رنگ این بنا به خوبی مشاهده می‌شود. ترکیب مصالح طبیعی و ساخته شده به وسیله‌ی انسان که در بنای کلیسای سنگی استفاده شده، به صورت کاملاً برجسته به چشم می‌آید و دلیل شهرت کلیسا نیز، همین مسئله است. کلیسای سنگی، به طور مرتب میزبان کنسرت‌های کلاسیک است زیرا دیوارهای سنگی به خوبی حالت آکوستیک دارند و شرایط را برای این امر مناسب می‌کنند. هر یکشنبه نیز، ساعت 2 بعد از ظهر، مراسم عبادت به زبان انگلیسی در کلیسا برگزار می‌شود. برای آگاهی از زمانبندی رویدادها، تابلوی اعلانات را در ورودی کلیسا ملاحظه کنید.

الی کاک اشکیانی الی کاک اشکیانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}