۱۰ موردی که باید قبل از سفر به رم بدانید

صبا صفری
  • صبا صفری
  • 1396/5/28
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

اگر قرار است به زودی به شهر زیبا و تاریخی رم سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم درباره رسوم و قوانین نانوشته فرهنگی آن‌ها اطلاعاتی داشته باشید، زیرا ایتالیا بیش از سایر کشورها از این رسومات دارد.

تور اروپا

برخی انتظارهای فرهنگی و سنت‌ها در کشورهای مختلف وجود دارند که از گردشگران نیز انتظار می‌رود آن را رعایت کنند و ایتالیا حتی بیش از سایر کشورها از این قوانین نانوشته دارد که مسافران بهتر است قبل از سفر درباره آن‌ها اطلاعاتی کسب کنند. این موارد در فرهنگ ایتالیا می‌توانند هنگام صرف غذا، استفاده از وسایل نقلیه عمومی در شهر و رفتار در جامعه به شما کمک قابل توجهی کرده و تجربه بازدیدتان را تبدیل به خاطره‌ای دلچسب و به یاد ماندنی کنند. در این مقاله به شما مهم‌ترین مواردی که باید طی سفر به رم را رعایت کنید ارائه خواهیم کرد.

۱. همزمان غذا خوردن راه نروید

زمان صرف غذا در ایتالیا یک زمان مقدس است و مردمان این کشور به خاطر طولانی بودن مراسم غذا خوردنشان در شام و ناهار تقریباً مشهور هستند. اگرچه غذاهای خیابانی در بین مردم بسیار محبوب شده و در سرتاسر شهر به چشم می‌خورند، اما باز هم انتظار می‌رود در این اماکن نیز به صورت ایستاده و در حال راه رفتن غذایتان را میل نکنید. می‌توانید بر روی یکی از صندلی‌های این تأسیسات غیر رسمی نشسته یا یک نیمکت در آن نزدیکی پیدا کنید. ایتالیایی‌ها هرگز در حال راه رفتن غذا یا نوشیدنی نمی‌خورند و تنها استثنای این قانون جِلاتو (ژلاتو) یا بستنی‌های ایتالیایی هستند.

رفتار و آداب در شهر رم

۲. نیازی نیست برای غذا خوردن صبر کنید

وقتی به رستوران می‌روید می‌توانید همان موقع که غذایتان سرو شد حتی اگر اولین کسی بودید که غذایش آماده شده است شروع به خوردن کنید. البته می‌توانید مؤدبانه به مهمانان دیگر بگویید که برای آماده شدن غذای آن‌ها هم صبر می‌کنید اما معمولاً ایتالیایی‌ها به شما خواهند گفت که قبل از آن که غذا سرد شود آن را بخورید. غذا خوردن در ایتالیا یک مراسم مهم اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شود که باید به بهترین نحو از آن لذت برد. پس نباید غذای گرم و آماده خود را حیف کنید.

کافه ایتالیایی

۳. بعد از ظهر کاپوچینو سفارش ندهید

شاید بتوان ادعا کرد که این مهم‌ترین قانون غذایی مشهور ایتالیایی‌ها به شمار می‌رود: بعد از ظهر دیگر کاپوچینو سفارش ندهید. این نوشیدنی در اصل یک قهوه صبحانه محسوب می‌شود و معمولاً اولین چیزی که صبح به همراه یک نان یا شیرینی میل می‌کنند یک فنجان کاپوچینو است. بعد از ناهار مقدار زیاد شیر داخل کاپوچینو مانع از هضم درست شده و ایتالیایی‌ها که به مقوله هضم بسیار اهمیت می‌دهند این نوشیدنی را برای بعد از ظهر مناسب نمی‌دانند. برای این منظور اگر هوس قهوه کردید می‌توانید قهوه سیاه سفارش دهید. اگر تنها مقدار اندکی از شیر داخل نوشیدنی باشد، از نظر هضم به آن ایرادی وارد نیست و نوشیدنی‌هایی مانند کافه ماکیاتو در تمامی ساعات روز سفارش داده می‌شوند اما باز هم ایتالیایی‌ها به شما خواهند گفت که شیر با طعم قهوه تداخل داشته و بهتر است آن را به صورت سیاه بنوشید.

رفتار و آداب در شهر رم

۴. در میدان‌ های اصلی غذا نخورید

شهردار رم «ویرجینیا راجی» (Virginia Raggi) قانونی مبنی بر منع غذا خوردن و نوشیدن در کنار آب‌نماهای معروف شهر در میدان‌های اصلی وضع کرد. شاید به نظر خیلی سخت گیرانه بیاید اما شهر رم با میراث تاریخی و فرهنگی غنی خود هر کاری که برای حفظ آثار باستانی‌اش لازم باشد انجام می‌دهد تا بتواند آن‌ها را برای قرون آتی حفظ کند. پله‌های اسپانیایی اخیراً توسط برند لوکس ایتالیایی بولگاری با پروژه‌ای ۱/۵ میلیون یورویی مورد بازسازی قرار گرفت و مدیرعامل این شرکت حتی به شهرداری پیشنهاد داد تا حصاری برای جلوگیری از نشستن «بربرها» روی پله‌ها بکشند. این پله‌ها به وضوح پر از آدامس‌ و آشغال شده بودند. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، به اعتقاد ایتالیایی‌ها غذا خوردن تجربه‌ای است که باید پشت میز انجام شود.

پله‌های اسپانیایی

۵. حتماً روز و ساعات بازگشایی را دوباره چک کنید

به خاطر اینکه اکثر رستوران‌ های رم به صورت خانوادگی اداره می‌شوند معمولاً یک یا دو روز از هفته را برای استراحت تعطیل می‌کنند. این دو روز معمولاً یکشنبه یا دوشنبه است اما گاهی می‌تواند چهارشنبه نیز باشد. همیشه قبل از سر زدن به مغازه‌ها و رستوران‌ها ساعت کاری‌شان را چک کنید زیرا بسیاری از آن‌ها دوشنبه صبح‌ها بسته هستند. حتی اکثر موزه‌ها نیز در این روز می‌بندند و تنها کلوسئوم و موزه‌های واتیکان داخل این مجموعه نمی‌‌گنجند. اداره پست هم به خاطر بسته بودن در ساعات فرد مانند ۱:۳۵ بدنام است و البته پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که امکان دارد از رفتن به این اداره پرهیز کنید! مردم رم ذهنیت ۲۴ ساعت کار در ۷ روز هفته را ندارد پس بهترین کار چک کردن ساعات و روزهای کاری مغازه‌ها و فروشگاه‌ها خواهد بود.

کولوسئوم

۶. لازم به انعام‌ های بزرگ نیست

پیش خدمت‌ها در ایتالیا یک حقوق متوسط و معمول دارند و هرگز انتظار انعام گرفتن برای بیشتر شدن درآمدشان را ندارند. البته همیشه در صورتحساب هزینه خدمات و مواردی شامل نان روی میز در نظر گرفته می‌شود و چه شما آن را استفاده کنید یا نه باید هزینه‌اش را بپردازید. به هر صورت انعام‌ها محاسبات دقیقی ندارند و معمولاً همان رقم صورتحساب را رند کرده یا بر اساس هزینه، تعداد نفرات مهمان‌ها و سطح سرویس دهی آن را حساب می‌کنند. برای مثال یک غذای ۴۶ یورویی را به ۵۰ یورو رند می‌کنند در حالی که ممکن است یک غذای ۱۲۰ یورویی به ۱۳۰ رند شود.

رفتار و آداب در شهر رم

۷. انتظار خدمات مشتری ۱۰۰ درصد را نداشته باشید

یکی از گله‌های معمول مسافران آمریکایی به ایتالیا زیر استاندارد بودن خدمات رسانی است. این مقوله به چند دلیل اتفاق می‌افتد که مهم‌ترین آن‌ها هزینه‌های پایین و ارجحیت تفریح و لذت بر بهره‌وری هستند. خدمات مشتری در کشور ایتالیا کمتر از کشورهای با ذهنیت تجاری جدی گرفته شده و اهمیت دارد. معمولاً به کارکنان ایتالیایی مانند هم رده‌هایشان در آمریکا آموزش‌ها به صورت جدی داده نمی‌شود و مشتریان و مصرف‌کنندگان این کشور باید برای چیزی که می‌خواهند بجنگند. در این کشور کسی به راحتی چیزی را که انتظار دارد دریافت نمی‌کند.

رفتار و آداب در شهر رم

۸. درباره حمل و نقل بیشتر بدانید

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات رم سیستم حمل و نقل آن است. این سیستم کند، غیر قابل اعتماد و بسیار دور از چیزی خواهد بود که از یک پایتخت انتظار دارید. حتماً قبل از آن که دسترسی اینترنت خود را از دست بدهید نقشه اتوبوس‌ها و ایستگاه‌ها را از گوگل تهیه کنید و بدانید ممکن است گاهی برای یک اتوبوس نیم ساعت صبر کنید. البته مترو و تراموا بسیار قابل‌اعتمادتر از اتوبوس هستند.

رفتار و آداب در شهر رم

۹. هرگز عجله نکنید

ایتالیا سرزمین مردمانی با اولویت خوش گذارانی است و چه آفتاب گرفتن در هفته‌های طولانی تابستان باشد یا ناهار خانوادگی یکشنبه، هرگز عجله به خرج نمی‌دهند. برای تمام کردن غذایتان در رستوران‌ها لازم نیست سریع باشید و تا زمانی که خودتان نخواهید پیش خدمت صورتحساب را نمی‌آورد. مردم این کشور تنبل نیستند آن‌ها فقط زندگی را با سرعت کندتری سپری می‌کنند. حتی اگر رستوران پر از مشتری و شلوغ باشد اجازه دارید هر چقدر که خواستید غذایتان را کش بدهید!

رفتار و آداب در شهر رم

۱۰. خجالتی نباشید

برای درخواست کردن نیازها یا اعلام نارضایتی خود اصلاً احساس خجالت نکنید. ایتالیایی‌ها بسیار اجتماعی هستند و خواسته‌های خود را به راحتی بیان می‌کنند و حتی اندکی به خاطر خرده گیری درباره ریزترین جزئیات بدنام هستند که شاید بتوان علت تعداد بالای استادان هنری در این کشور را نیز در همین امر جستجو کرد. اگر در رستوران پیش خدمت برایتان غذای اشتباه آورد یا با هر چیزی مشکل داشتید به راحتی افکارتان را بروز دهید.

رفتار و آداب در شهر رم

صبا صفری صبا صفری
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}