لالیتپور، شهر تاریخی نپال

مریم صمدی
  • مریم صمدی
  • 1396/11/15
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

شهر لالیتپور با نام قدیمی پاتان در کشور نپال، که در کنار کاتماندو قرار گرفته، شهری غنی از میراث فرهنگی مذاهب بودا و هند به شمار می‌آید.

تور اروپا

«لالیتپور» (Lalitpur)، با نام قدیمسومین شهر بزرگ نپال، بعد از پخارا و کاتماندو، بیشترین شهرت خود را مدیون میراث فرهنگی غنی، به ویژه هنر و صنایع سنتی آن است. برآورد می‌شود که شهر را در زمان سلطنت «ویرا دِو» (Vira Dev)، در سال ۲۹۹ بعد از میلاد مسیح ساختند. در سفر به لالیتپور گزینه‌های متعددی برای انتخاب و بازدید پیش روی شماست که در ادامه‌ی این مطلب بعضی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱. میدان دوربار پاتان

«میدان دوربار پاتان» (Patan Durbar Square) در مرکز شهر، یکی از سه میدان دوربار در دره‌ی کاتماندو بوده که جزو میراث جهانی در یونسکو ثبت شده اند. تاریخچه این میدان چندان مشخص نیست. هرچند که پادشاهان مالا (Malla Kings) برای ایجاد این میدان تلاش کردند، اما گفته شده که این مکان یک تقاطع عبوری باستانی است. همچنین مجسمه‌ی «کریشنا» (Krishna) در سال ۱۶۸۰ و معبد «بهیمسن» (‌Bhimsen) در سال ۱۶۲۷ در این محل ساخته شدند و به زیبایی آن افزودند.

میدان دوربار پاتان لالیتپور

۲. موزه پاتان

«موزه‌ی پاتان» (Patan Museum) از دیگر میراث‌های جهانی یونسکو در لالیتپور، هنرهای مقدس سنتی نپال و اشیاء کم‌یاب قیمتی را در محیطی با معماری خیره‌کننده به نمایش می‌گذارد و مفهوم آن‌ها در زندگی سنتی بوداییسم و هندو را توضیح می‌دهد. اکثر این اقلام از جنس برنز یا مس طلاکاری شده هستند. این موزه که قبل محل زندگی شاهان مالا بوده است، در سال ۱۹۹۷ برای بازدید عموم افتتاح شد.

موزه پاتان لالیتپور

۳. معبد پاشوپاتینات

این معبد به پاشوپاتینات، خدای حیوانات و خدای نگهبان نپال اختصاص دارد. دروازه اصلی «معبد پاشوپاتینات» (Pashupatinath Temple) سه در دارد که همگی از جنس نقره هستند. این معبد باشکوه با سقف طلایی و دیوارهای نقره‌ایش در سراسر جهان شناخته می‌شود.

معبد پاشوپاتینات در لالیتپور

۴. معبد ماهابودا

«معبد ماهابودا» (Mahaboudha Temple) در جنوب میدان دوربار، از مشهورترین جاذبه‌های فرهنگی مشهور شهر به حساب می‌آید. علت شهرت این مکان که به معبد «هزار و هشت بودا» هم معروف شده، کاشی‌های سفالی آن است که روی آن‌ها کنده‌کاری تصاویر بودا را می‌بینید. همچنین می‌توانید مجسمه‌های فلزی سبک پاتان در نزدیکی این معبد خریداری کنید. در حالی که در حال قدم زدن در این مکان تاریخی هستید، از معابد «شیوایت» (Shaivite) و «ویشنوایت» (Vasihnavite) هم دیدن کنید.
معبد ماهابودا لالیتپور

 ۵. مول چوک

در جنوب موزه‌ی پاتان دروازه‌‌ای به «مول چوک» (Mul Chowk) باز می‌شود که قدیمی‌ترین و بزرگترین مجسمه از بین سه تندیس موجود در کاخ سلطنتی به حساب می‌آید. سازه‌های اصلی در سال ۱۶۶۲ در یک آتش سوزی نابود شدند، اما سه سال بعد «سرینواسا مالا» (Srinvasa Malla) آن‌ها را بازسازی کرد.

مول چوک لالیت پور

۶. صومعه کپان

«صومعه کپان» (Kopan Monastry) احتمالاً بهترین مکان در هیمالیا برای یادگیری اصول مدیتیشن و مذهب بودای تبتی‌ها است. در این صومعه دوره‌های معروف ۱۴۰ دلاری ۱۰ روزه، با دو روز خلوت گزینی، شش یا هفت بار در سال ارائه می‌شوند. همچنین یک دوره‌ی ۵۱۰ دلاری یک ماهه با هفت روز گوشه‌نشینی اختیاری در نوامبر نیز برگزار می‌کنند. به علاوه، بازدیدکنندگان می‌توانند در سخنرانی‌های روزانه‌ی دارما (آیین بودا و هندو) حضور داشته باشند.

صومعه کپان در لالیتپور نپال

۷. پولچوکی

در حدود ده کیلومتری جنوب شرقی پاتان، «کوه پولچوکی» (Phulchowki) با ارتفاع ۲۷۸۵ متری، مکانی جالب توجه برای کوهنوردی است. این مکان، عبادتگاه بودایی‌ها نیز به حساب می‌آید. عبادتگاه‌ها در شیب‌ کوه بنا شده‌اند و اگر علاقه‌مند باشید می‌توانید از طریق جاده‌های مخصوص و با ماشین‌های شاسی بلند هم به آن‌ها برسید.

کوه پولچوکی در لالیتپور

۸. باغ وحش پاتان

تنها باغ‌ وحش نپال در ناحیه جنوب غربی پاتان، یعنی «جِوالاکِل» (Jawalakhel)، قرار دارد. حیوانات در شرایطی بهتر از آنچه شما تصور می‌کنید، نگهداری می‌شوند. همواره تعداد زیادی از کودکان محلی در حال بازدید از حیوانات مختلف «سنترال زو» (Central Zoo)، همچون فیل‌،‌ ببر، پلنگ‌، کفتار، گاو وحشی، نیل گاو، تمساح هندی، میمون و اسب آبی هستند.

باغ وحش پاتان لالیتپور

9. باغ گیاه‌شناسی گوداواری

اگر از علاقه‌مندان به گل‌ها و باغ‌ها هستید، «باغ گیاه‌شناسی گوداواری» (Godawari Botanical Garden) باید جزو انتخاب‌های شما در لالیتپور باشد. این باغ یک مکان آرام و دنج برای پیاده‌روی یا پیک‌نیک است؛ البته به جز روزهای جمعه و شنبه که باغ پر از بچه‌های مدرسه‌ای می‌شود. گوداواری جزو اماکن مقدس شهر هم به حساب می‌آید، اما شهرت آن بیشتر به دلیل گونه‌های گیاهی آن است. این باغ در ده کیلومتری جنوب شرقی پاتان قرار دارد.

باغ گوداواری لالیت پور

10. باها باهی

اگر فقط یک دقیقه در جنوب میدان دوربار پیاده‌روی کنید، به یک دورازه‌ی بزرگ می‌رسید که در دوطرف آن شیرهای سیاهی قرار گرفته‌اند و با لبخندی گشاده، شما را به سمت صومعه‌ی زیبای بودایی‌ها به نام «باها باهی» (Baha Bahi) که در سال ۱۴۲۶ ساخته و در سال ۱۹۹۰ بازسازی شده، هدایت می‌کنند.

معبد باها باهی لالیتپور


مریم صمدی مریم صمدی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}