فوندوی پنیر با راکلت چه تفاوتی دارد؟

آرزو اعظمی
  • آرزو اعظمی
  • 1397/7/21
  • 3 دیدگاه
{{selectedRate}}

اگر مسافر تور سوئیس هستید فوندوی پنیر و راکلت، در شمار غذاهای معروف سوئیسی قرار دارند و بسیار به هم شبیه هستند. در واقع تفاوت این ۲ غذا بیشتر به نحوه ی آب کردن پنیرشان برمی گردد.

تور اروپا

فوندوی پنیر و «راکلت»، هر دو جزو غذاهای اصلی و پرطرفدار کشور سوئیس به شمار می‌روند و آن‌ها را با پنیر ذوب شده تهیه می‌کنند. با توجه به اینکه مزه‌ی این ۲ غذا از خیلی جهات به یکدیگر شبیه است، گاهی تشخیص دادن آن‌ها از هم کمی سخت می‌شود. همچنین یادتان باشد که خوردن فوندو، روش به خصوصی دارد و بهتر است کمی هم راجع به این موضوع تحقیق کنید و تا جایی که می‌شود شبیه مردم محلی به نظر برسید. در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی‌های اصلی این دو خوراک معروف سوئیسی و شباهت‌ها و تفاوتشان بیشتر آشنا کنیم.

پنیر فوندوی سوئیس

آداب خوردن فوندوی پنیر سوئیسی

خب وقت آن رسیده که با فوندوی پنیر خود روبرو شوید و این غذای ملی اخیر سوئیس را امتحان کنید. اگر بخواهید این غذا را مانند مردم بومی بخورید، باید از برخی قواعد اجتماعی اطلاع پیدا کنید. در این راهنمای کاربردی به شما یاد خواهیم داد که چطور این غذای لذیذ را مانند حرفه‌ای‌ها بخورید.

مراقب زبان خود باشید

فوندو یک غذای عمومی است و همانطور که دوست ندارید بزاق کسی داخل‌ آب آشامیدنی شما شود قطعاً باید این قانون را برای خوردن فوندو هم رعایت کنید. روش مؤدبانه صرف این غذا با دوستان، این است که نان خود را که با چنگال داخل پنیر کردید، تنها با دندان‌های جلویی از چنگال جدا کنید و زبانتان به آن نخورد. این چنگال باید بارها وارد ظرف مشترک پنیر شود. با این حساب سوئیسی‌ها و اکثر مردم دوست ندارد لب و زبان شما با این چنگال تماسی پیدا کند.

پنیر فوندوی سوئیس

نوشیدنی های گازدار و یخ را فراموش کنید

سوئیسی‌ها اعتقاد راسخی دارند که باید فوندو را با نوشیدنی خاصی خورد که به هضم آن کمک کند. هر کسی مخصوصاً کسانی که کاملاً با این غذا بیگانه هستند، احتمالاً این نصیحت بومیان را بپذیرند. نوشیدن هر چیز یخ یا گازدار مانند کولا نه تنها توصیه نمی‌شود، بلکه می‌تواند گرفتگی‌های شکمی دردآوری را برایتان در پی داشته باشد. در هر صورت اگر بخواهید چیز خنکی با این غذا بخورید کسی جلویتان را نمی‌گیرد اما به‌هرحال از قواعد اجتماعی این غذا سرپیچی کرده‌اید. اگر مریض هستید فوندو نخورید. به دلایل آشکاری که توضیح دادیم، اگر بیمار هستید نباید به فکر خوردن این غذا باشید و بهتر است غذای دیگری را سفارش دهید که بتوانید به تنهایی آن را نوش جان کنید.

هرگز دوباره نانتان را در ظرف فرو نکنید

اگر به هر دلیلی موفق نشدید تمام پنیر روی نانتان را با یک گاز بخورید تحت هیچ شرایطی اجازه ندارید دوباره آن نان را داخل ظرف فوندو کنید. اگر به هر دلیلی این کار را انجام دهید احتمالاً با قیافه‌هایی اخمو و نگاه‌هایی سرد و سرزنش کننده روبرو خواهید شد زیرا هیچ کس این کار را دوست ندارد.پنیر فوندوی سوئیس

ته ظرف را فراموش نکنید

«لا قولیژیوز» (La religieuse)، قسمت ترد ته ظرف است که بعد از خوردن تمام پنیر مایع داخل ظرف به آن می‌چسبد. سوئیسی‌ها اعتقاد دارند که نخوردن این قسمت از پنیر گناه بزرگی محسوب می‌شود. پس باید حتماً از قبل برای آن جا داشته باشید. اگر چنین نکنید باز هم از یک قاعده مهم دیگر خوردن فوندو سر باز زده‌اید.

نانتان را نیندازید

قبل از آنکه نان خود را در فوندو بزنید، احتمالاً به شما خواهند گفت که هر کس نانش را داخل ظرف بیندازد باید پول غذای همه را حساب کند. بعد از خنده کل جمع خوردن غذا شروع می‌شود؛ اما حواستان را جمع کنید زیرا با فشار دادن زیاد نان داخل پنیر این اتفاق واقعاً ممکن است بیفتد.پنیر فوندوی سوئیس

فوندوی پنیر از آب کردن یک یا چند نوع پنیر مختلف به دست می‌آید و آن را با نان سرو می‌کنند. این غذا، انواع مختلفی دارد و می‌توان آن را به همراه گوجه یا قارچ هم صرف کرد؛ اما در مجموع، تغییر چندانی در آن به وجود نمی‌آید و در نهایت پنیر ذوب شده با نان پیش رویتان است. برای تهیه‌ی راکلت معمولاً یک قالب پنیر را برداشته و داغ می‌کنند و سپس بخش‌های آب شده و کمی برشته را از روی قالب می‌تراشند و داخل ظرف غذا می‌ریزند. راکلت، تنوع بیشتری نسبت به فوندو دارد و می‌توانید ترکیبات دیگری را هم در پخت آن استفاده کنید. این غذا معمولاً به همراه کالباس، سیب‌زمینی، خیارشور و ترشی پیاز سرو می‌شود.

پنیر راکلت

برای سرو راکلت می‌توان از انواع مختلف پنیر استفاده کرد؛ اما نوع رایج آن با پنیر مخصوص سوئیسی هم نامش یعنی پنیر راکلت خورده می‌شود و این در حالی است که فوندو را بیشتر با «پنیر گرویر» و «پنیر امنتال» می‌پزند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که فرق اساسی بین این ۲ غذا، نحوه‌ی آب کردن پنیر آن‌ها به حساب می‌آید. همچنین می‌توان گفت که در هر صورت، غذای شما پنیر ذوب شده است و صرفاً یکی از آن‌ها، مواد بیشتری را در ترکیباتش در برمی‌گیرد. اینکه بیشتر شباهت‌های بین این دو غذا را ببینید یا تفاوت‌های آن‌ها را، بیشتر به این موضوع برمی‌گردد که تا چه میزان بر روی تکنیک آب کردن پنیر غذایتان حساسیت و به نوعی تعصب دارید.

پنیر فروشی های پاریس

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو غذا این است که راکلت، قدمتی طولانی دارد و اولین بار در قرن ۱۳ میلادی به آن اشاره شده است؛ درحالی که اولین دستور پخت فوندوی پنیر، بسیار دیرتر و در سال ۱۶۹۹ میلادی پدیدار شد. کشاورزان برای ماه‌های سرد زمستانی خود در آلپ، به غذایی مغذی احتیاج داشتند و ایده‌ی تهیه‌ی هر دوی این غذاها به این موضوع برمی‌گردد. هرچند که امروزه فوندو و راکلت جزو غذاهای رایج سوئیسی به شمار می‌روند؛ اما پخت آن‌ها بین کشاورزان و سایر مردم در کشورهای دیگری همچون آلمان و فرانسه نیز رواج داشته است. فوندو و راکلت، هر دو غذای خوش‌خوراکی برای مناسبت‌های خاص یا دورهمی‌ها به حساب می‌آیند و می‌توانید وسایل مورد نیاز پختشان را تهیه و خودتان آن‌ها را در خانه بپزید.

در سوئیس قرن ۱۸ و ۱۹، فوندوی پنیر به صورتی که امروزه می‌شناسیم شکل گرفت و در آن زمان بیشتر به منظور مصرف کردن نان‌های قدیمی و پنیرهای سفت ماه‌های سرد زمستان‌ها تهیه می‌شد. درون ظرفی که فوندو را در آن می‌ریزند، با یک حبه سیر مالش داده می‌شود و پس از قرار دادن ظرف روی یک شعله گرم کوچک، پنیر به مرور شروع به آب شدن کرده و مایعی کرمی و نرم به دست می‌آید. زمانی که تمام این موارد آماده شدند، افراد نان‌های خود را داخل پنیر ذوب شده کرده و آن را با یک چنگال مخصوص همین غذا میل می‌کنند.

فوندوی پنیر سوئیسی

همان طور که این غذا طی سال‌ها دگرگون و کامل می‌شد، کم کم به عنوان یکی از سمبل‌های سوئیس شهرت پیدا کرد. اتحادیه پنیر سوئیس، طی جنگ جهانی دوم به شدت این غذا را بازاریابی کرد تا بتواند مصرف پنیر را در زمان جیره بندی غذا افزایش دهد. در دهه ۱۹۶۰، فوندو در کشور آمریکا هم معروف شد و گونه‌های مختلفی از آن مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت. در این دوران بسیاری از مردم به جای نان چیزهای مختلفی مانند میوه‌ و شکلات را در آن می‌ریختند. یکی دیگر از گونه‌های این غذا، فوندوی «بورگینیون» (bourguignonne) است که در آن می‌شد یک برش نازک از گوشت گاو را در روغن و کره داغ سرخ کرد و با پنیر خورد.

امتحان کردن فوندوی پنیر یکی از بهترین تجربه‌هایی است که می‌توانید در سوئیس به همراه دوستانتان داشته باشید. سادگی طرز تهیه آن باعث می‌شود که به راحتی بتوانید در خانه آماده‌اش کنید. معمولاً برای فوندو پنیرهای خاصی که قوام خوبی داشته باشند انتخاب می‌شوند اما می‌توانید آن را با پنیر چدار هم امتحان کنید. تا زمانی که پنیر را به حد زیادی داغ نکنید، توانسته‌اید یک فوندوی موفق را به مهمانان خود بدهید.

فوندوی پنیر سوئیسی

جای تعجب نیست که این غذا را به عنوان یک غذای ملی انتخاب کرده‌اند؛ این غذای اصلی برای شب‌های سرد زمستان بسیار عالی است. فوندو را در هر شرایطی می‌توان ارائه کرد. چه در یک دورهمی دوستانه باشید یا تنها بعد از یک روز اسکی بخواهید شام سبکی بخورید، این گزینه یکی از بهترین غذاها خواهد بود. تنها چیزی که برای آماده سازی آن لازم دارید، یک اجاق، مقداری پنیر و نان است.

بد نیست اندکی در رابطه با آداب صرف این غذا هم صحبت کنیم. معمولاً چنگالی که برای فرو بردن نان در پنیر استفاده می‌شود را نباید با دهان تماس داد زیرا باید بعد از استفاده دوباره به ظرف بازگردد. برای فوندوی گوشت، باید قطعه گوشت را با چنگال داخل روغن داغ کرده و تا زمان سرخ شدن بگذارید به همان حال بماند. بعد از آماده شدن می‌توانید چنگال را به جای خود برگردانید. البته رعایت نکردن این آداب اتفاق خاصی را در پی ندارد پس بهتر است با آرامش تمام از غذای خود لذت ببرید.

فوندوی پنیر سوئیسی

پرسش‌های متداول

فوندوی پنیر چگونه به دست می‌آید؟
فوندوی پنیر از آب کردن یک یا چند نوع پنیر مختلف به دست می‌آید و آن را با نان سرو می‌کنند. این غذا، انواع مختلفی دارد و می‌توان آن را به همراه گوجه یا قارچ هم صرف کرد؛ اما در مجموع، تغییر چندانی در آن به وجود نمی‌آید و در نهایت پنیر ذوب شده با نان پیش رویتان است.
راکلت را چگونه سرو میکنند؟
برای سرو راکلت می‌توان از انواع مختلف پنیر استفاده کرد؛ اما نوع رایج آن با پنیر مخصوص سوئیسی هم نامش یعنی پنیر راکلت خورده می‌شود و این در حالی است که فوندو را بیشتر با «پنیر گرویر» و «پنیر امنتال» می‌پزند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که فرق اساسی بین این ۲ غذا، نحوه‌ی آب کردن پنیر آن‌ها به حساب می‌آید.
آرزو اعظمی آرزو اعظمی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}