غذاهای رنگارنگ و معطر ویتنام را بشناسید

    نیلوفر عباسیان
    • نیلوفر عباسیان
    • 1397/9/26
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

    غذاهای ویتنامی به سالم بودن و داشتن عطر و طعم قوی شهرت دارند چرا که ترکیب مفصلی از گیاهان معطر و سبزیجات تازه همراه با برنج، نودل، فرآورده‌های دریایی، گوشت گاو و غیره‌ هستند.

    تور اروپا

    در بسیاری از شهرهای بزرگ ویتنام مانند هانوی و هوشی‌ مین غذاخوری‌ها و رستوران‌های لوکس و پنج ستاره‌ی متعددی وجود دارند که نمای مجلل‌شان چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. اما واقعیت این است که گاهی بهترین غذاهای ویتنام به خصوص غذاهای اصیل و بومی را می‌توان در غذاخوری‌های کنار جاده‌، در میان بازارهای خیابانی و رستوران‌های با ظاهر محقر هم یافت. سوپ فو یا دست‌پیچ بهاری از غذاهای معروف ویتنام هستند که اغلب مردم با آن‌ها آشنایی دارند اما در این مطلب از تنوع زیاد غذاهای خوش‌طعم این کشور برای شما خواهیم گفت که برخی از آن‌ها به ناحیه‌ی خاصی اختصاص دارند و در سفر به این کشور نباید این غذاهای به یاد ماندنی را از دست بدهید.

    سفر به ویتنام با تورهای آژانس مسافرتی ایوار

    ۱. سوپ فو

    «فو» (Pho)، معروف‌ترین غذای ویتنام، از نودل برنج در یک سوپ ادویه‌دار با گوشت و سبزیجات مختلف تهیه می‌شود و آن‌را همراه با سس چیلی یا سس دیپِ «نوک چام» (nuoc cham) از ماهی تخمیری میل می‌کنند. یک کاسه سوپ معمولا گوشت قلقلی، گوشت تکه‌ای یا ورقه‌ای را شامل می‌شود و روی آن جوانه‌ی گندم، برش لیمو و گیاهان معطر مانند ریحان، نعناع، گشنیز و پیاز قرار می‌گیرد. فو را عموما در وعده‌ی صبحانه میل می‌کنند.

    غذاهای ویتنام

    ۲. ساندویچ بان می

    «بان می» (Banh mi) یک ساندویچ فرانسوی-ویتنامی منحصربه‌فرد است؛ علی‌الخصوص برای زمانی‌هایی که بسیار عجله دارید. این ساندویچ خوشمزهاز یک نان باگت تست شده تشکیل می‌شود که داخل آن‌را با شورِ مخلوط سبزیجات، مغز، کره، سس سویا، گشنیز، چیلی و فلفل‌های تند پر می‌کنند. در بسیاری جاها این امکان وجود دارد که انواع مختلفی از گوشت‌های فرآوری شده را انتخاب و به ساندویچ خود اضافه کنید.

    غذاهای ویتنام

    ۳. پن کیک بان سئو

    «بان سئو» (Banh Xeo) همانند یک کرپ یا پن‌کیک، از آرد برنج، شیر نارگیل و زردچوبه تهیه می‌شود و می‌توانید درون آن را با نودل ورمیشلی، مرغ، گوشت گوساله، میگو، پیاز ورقه شده، جوانه‌ی گندم و قارچ پر کنید. در کنار بان سئو، کاهو و کاغذ برنج به همراه سیخ کباب «نم لویی» (nem lui)، برگ نعناع و ریحان سرو می‌شود و در نهایت سس بادام زمینی طعم آن را کامل می‌کند.

    غذاهای ویتنام

    ۴. رول بهاری گای کوئن

    «گای کوئن» (Goi cuon) دست‌پیچ بهاری تازه‌ به سبک ویتنامی است که از نودل‌های ورمیشلی نازک، ورقه‌های گوشت، میگو، ریحان و کاهو تهیه می‌شود و این مواد را در کاغذ برنج نیمه شفاف می‌پیچند. برای چاشنی‌دار کردن این ترکیب معمولاً آن را در پودر چیلی و سسی مشابه «هویسین» (hoisin) می‌زنند و روی آن بادام زمینی خورد شده می‌پاشند. این اسنک یا پیش غذای محبوب جایگزینی سالم‌تر برای نوع دیگری از غذاست که از رول تخم‌مرغ کاملاً برشته شده با محتویات نودل ماش، تکه‌های گوشت و ادویه‌های مختلف درست می‌شود.

    غذاهای ویتنام

    ۵. نودل می قوانگ

    نودل زردچوبه‌ای «می قوانگ» (Mi quang) در اغلب رستوران‌های ویتنام یافت می‌شود اما در اصل به شهر «دانانگ» (Da Nang) تعلق دارد. این غذا را به راحتی با رنگ زرد نودل برنج آن می‌توان تشخیص داد. می قوانگ ترکیبی دلچسب از آب گوشت و استخوان طعم‌دار شده با سس ماهی، فلفل سیاه، موسیر، سیر به علاوه‌ی میگو، تخم بلدرچین پخته و گوشت کبابی است. همانند بسیاری دیگر از غذاهای ویتنامی، سبزیجاتی مانند ریحان، گشنیز، کاهو، بادام زمینی، گل موز ورقه شده و کراکر برنج کنجددار همراه این غذا سرو می‌شود.

    غذاهای ویتنام

    ۶. بون تیت نونگ

    «بون تیت نونگ» (Bun thit nuong) را با نودل برنج ورمیشلی، کاهوی خرد شده، خیار ورقه شده، جوانه‌ی گندم، ترب شور، ریحان، بادام زمینی خرد شده و نعناع درست می‌کنند و روی آن هم سردست گریل شده قرار می‌گیرد. برخلاف اغلب خوراک‌های نودلی، بون تیت نونگ به شکل سوپ یا درون آب گوشت سرو نمی‌شود اما آن را همراه با سس نوک چام میل می‌کنند تا طعمی قوی به آن ببخشد.

    غذاهای ویتنام

    ۷. کوم تام

    «کوم تام» (Com tam) در زبان ویتنامی «برنج شکسته» معنی می‌دهد و به‌ صورت سنتی با نیمرو، پیازچه‌ی خرد شده و انواع مختلفی از گوشت سرو می‌شود. اگرچه کوم تام را معمولاً برای صبحانه یا نهار می‌خورند، اما می‌توانید در هر ساعتی از روز که دلتان خواست آن را از اغذیه‌ فروشی‌های بازار و کنار خیابان میل کنید چرا که غذای گران‌قیمتی هم نیست. اغلب انواع ترشی و شور، خیار ورقه شده و سس دیپ نوک چام چاشنی کوم تام هستند.

    غذاهای ویتنام

    ۸. بن کوئن

    «بن کوئن» (banh cuon) را می‌توان به نام کیک رول شده هم شناخت. این اسنک بهترین انتخاب برای رفع گرسنگی در حین گشت و گذار در ویتنام است و به دلیل محبوبیت بین گردشگران اغلب در اغذیه فروشی‌های خیابانی کنار جاذبه‌های دیدنی به فروش می‌رسد. مخلوطی از گوشت چرخ کرده مرغ، میگو و غیره، قارچ گوش ژله‌ایِ خرد شده، پیاز، ژامبون ویتنامی، جوانه‌ی گندم بخارپز شده و خیار پیچیده شده در ورقه‌های آرد برنجِ بخارپز طعم استثنائی این غذا را پدید می‌آورند که برخلاف تصور، طعم ملایمی دارد.

    غذاهای ویتنام

    ۹. سوی سئو

    «سوی سئو» (Xoi xeo) یک اسنک شیرین و خوشمزه‌ی ویتنامی است که روی آن پوره ماش سبز، سس سویا و موسیر خشک قرار می‌گیرد. بسیاری از رستوران‌ها امروزه با اضافه کردن مغز، مرغ پخته، ژامبون ویتنامی یا تخم‌مرغ ماندگار این اسنک را تبدیل به غذایی اصلی می‌کنند. گاهی هم سوی سئو با نارگیل خشک رنده شده، کنجد برشته شده و نبات درست می‌شود که در این حالت به عنوان دسر میل می‌شود.

    غذاهای ویتنام

    ۱۰. کا خو تو

    اگر به ماهی علاقمند هستید حتماً «کا خو تو» (Cá Kho Tộ) را امتحان کنید. کا خو تو را با فیله‌ی گربه ماهی و درون ظرف سفالی به آرامی پخته و با همان ظرف سرو می‌کنند. این غذا را اغلب در شهرهای جنوبی ویتنام به خصوص هوشی‌مین خواهید دید. فیله‌ی گربه ماهی درون سس غلیظی تهیه شده از سس سویا، سس ماهی، شکر، موسیر، سیر، ادویه‌جات و چاشنی‌های مختلف کاراملی می‌شود. کا خو تو را با طعم شور و شیرین آن می‌شناسند و همیشه همراه با یک بشقاب برنج و سبزیجات تازه سرو می‌شود.

    کا خو تو- غذای ویتنامی

    نیلوفر عباسیان نیلوفر عباسیان
    {{selectedRate}}
    زوریخ، لوگانو

    تور زوریخ و لوگانو

    • 8 روز
    • هتل 4 و 5 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    1,890
    پاریس

    تور پاریس

    • 8 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    2,390
    کاپادوکیا، استانبول

    تور استانبول و کاپادوکیا

    • 7 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    59,900,000

    بنر تورهای تابستان

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}