فرهنگ و آداب و رسوم مردم شوخ طبع صربستان

آرزو اعظمی
  • آرزو اعظمی
  • 1397/2/15
  • 2 دیدگاه
{{selectedRate}}

قبل از سفر به کشور صربستان، بهتر است کمی وقت بگذارید تا درباره‌ی آداب و رسوم آن‌ها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و با فرهنگ به خصوص مردم آن نیز آشنا شوید.

تور اروپا

سال‌های بسیاری طول کشیده تا فرهنگ مردم صربستان به شکل امروزی‌اش درآمده و از آنجایی که حدود 3 قرن تحت سلطه‌ی‎ عثمانی‌ها بوده‌اند، سنت‌هایشان تا حد زیادی از آن‌ها تأثیر پذیرفته است. صربی‌ها به شدت به هنر علاقه دارند و به همین دلیل، نقاش، مجسمه‌ساز، بازیگر و آهنگسازان بسیاری را می‌توان در میان مردم پیدا کرد. بعد از انقلاب صربستان و مستقل شدن این کشور، روی فرهنگ صربی بیشتر کار شد تا بتوانند آن را بیشتر از قبل تقویت کنند.

زبان و مذهب

مردم این کشور به زبان صربی صحبت می‌کنند که مردم کرواسی و بوسنی نیز بر اساس ایده‌ی «فهم متقابل» می‌توانند زبان آن‌ها را متوجه شوند. این زبان، گویش‌های متفاوتی را دربرمی‌گیرد؛ اما زبان استاندارد آن بر پایه‌ی گویش «اشتوکاوی» (Shtokavian) می‌باشد و در کشورهایی همچون کرواسی، رومانی، مجارستان و اسلواکی نیز به عنوان زبان اقلیت شناخته می‌شود. زبان صربی، 2 سیستم نوشتاری متفاوت دارد. مردم از الفبای «سیریلیک» (Cyrillic) هنوز در مدرسه و برای اسناد رسمی کمک می‌گیرند و در سایر موارد، بیشتر از الفبای لاتین استفاده می‌کنند همچنین بیشتر مردم صربستان، مسیحی و پیرو کلیسای ارتدکس هستند. البته پیروان کلیسای کاتولیک و دین اسلام را نیز می‌توان میان آن‌ها پیدا کرد. درمجموع نمی‌شود گفت که صربی‌ها یک مذهب ملی به خصوص دارند؛ اما مسیحی‌های ارتودکس، تعدادشان بیشتر است و «اسلاوا» (Slava) را جشن می‌گیرند که در «عید مقدسان» برگزار می‌شود.

آداب و رسوم و فرهنگ مردم صربستان

لباس سنتی

تأثیرات کشورهایی از جمله اتریش، آلمان و ایتالیا را در تنوع لباس‌های سنتی صربی‌ها می‌توان به وضوح مشاهده کرد. البته این لباس‌ها نیز مانند اکثر فرهنگ‌های دیگر با گذشت زمان و گسترش شهرنشینی و مُد روز، دستخوش تغییرات شده و کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود و بیشتر، خانم‌های روستایی آن‌ها را به مناسبت‌های گوناگون یا به عنوان جذب توریست می‌پوشند. «یلک» (jelek) یا همان «جلک»، جلیقه‌ای پشمی است و گل‌هایی که برای طرح گلدوزی پیش‌بند و جوراب یا دیگر قسمت‌های لباس استفاده می‌کنند، معمولاً به رنگ قرمز روشن هستند که نمادی از افراد کشته شده در «نبرد کوزوو» (Battle of Kosovo) می‌‎باشد. معمولاً خانم‌ها در قدیم کفشی به نام «اوپاناک» (opanci) را به همراه جوراب بلند گلدوزی شده به تن می‌کردند. این کفش، یکی از نمادهای ملی کشور صربستان به حساب می‌آید. ‌آداب و رسوم و فرهنگ مردم صربستان

غذاهای سنتی

غذاهای سنتی صربستان به دلیل نزدیکی این کشور به یونان، شباهت بسیاری به غذاهای سنتی یونانی دارد. صربی‌ها، خوراکی‌هایی همچون ژله، مربا، سوسیس و ترشی را که مردم در بیشتر کشورهای دیگر از مغازه‌ها به صورت آماده می‌خرند، خودشان درست می‌کنند و این موضوع مایه‌ی افتخارشان است. باقلوا و «کولیوا» (Koljivo) از جمله دسرهای معروف این ناحیه به شمار می‌روند.

غذاهای صربستان

آداب معاشرت و ارزش ها

صربی‌ها بیشتر دوست دارند با خانواده و دوستانشان وقت بگذرانند و دیدگاه فردگرایی، زیاد در میان آن‌ها دیده نمی‌شود. مردم برای مهمان‌نوازی اهمیت بسیاری قائل هستند و یادتان باشد اگر میزبانتان، غذایی را به شما تعارف کرد که خودش شخصاً آن را برایتان تدارک دیده بود، حتماً قدردانی خود را نسبت به لطف و زحمات او نشان دهید. همچنین یکی از ویژگی‌های معروف مردم صربستان این است که حس شوخ طبعی بالایی دارند. اگر می‌خواهید پایه‌ی دوستی‌تان با صربی‌ها مستحکم شود، یکی از راه‌هایش این است که وقتی برای غذا خوردن به بیرون می‌روید، تمام هزینه را شما پرداخت کنید. گاهی اوقات، تنها راه انجام دادن این کار، این است که یواشکی خودتان را به صندوق برسانید. در غیر این صورت، تعارف و دعوای معروف سر اینکه چه کسی می‌خواهد پول را پرداخت کند، بالا خواهد گرفت!آداب و رسوم و فرهنگ مردم صربستان

آرزو اعظمی آرزو اعظمی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}