سوغاتی های معروف گرجستان

    نیلوفر عباسیان
    • نیلوفر عباسیان
    • 1397/2/31
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

    روز به روز به شمار علاقمندان به گردش در گرجستان افزوده می‌شود و توریست‌ها به سراغ میراث فرهنگی و تاریخی هزاران ساله و تفرجگاه‌های ناب و بکر آن می‌روند.

    تور اروپا

    با گشت و گذار در بازارهای گرجستان اشیای دست‌ساز فراوانی را خواهید دید که قیمت مناسبی هم دارند. در تفلیس، پایتخت گرجستان، ده‌ها فروشگاه آثار هنری دستی فعالیت می‌کنند که می‌توانید سوغاتی‌هایی منحصر به فرد برای خودتان و عزیزانتان از آن‌جا تهیه کنید. غیر از مغازه‌ها و بوتیک‌ها می‌توانید از فروشنده‌های خیابانی هم سوغاتی‌های خوبی بخرید. در این مطلب با بهترین سوغاتی‌های گرجستان که باید در لیست شما قرار بگیرند، آشنا خواهید شد.

    ۱. زیورآلات میناکاری

    میناکاری از تلفیق شیشه مذاب و فلزاتی مانند نقره، مس و طلا شکل می‌گیرد. در گرجستان این تکنیک در ساخت زیورآلات در دوره‌ی زمانی طولانی، از قرن هشتم تا پایان قرن پانزدهم، به کار گرفته شد و در این مدت دستخوش تغییر و توسعه قرار گرفت. متأسفانه این شکل هنری در قرن پانزدهم ناپدید و تنها در قرن بیستم احیاء شد که هنرمندان دست به تلفیق تکنیک‌های سنتی و مدرن زدند تا زیورآلات شیشه‌ای خلاقانه‌ای بسازند.

    سوغات گرجستان

    ۲. جوراب خینکالی

    «جوراب خینکالی» (Khinkali Sock) اگرچه دست‌ساز نیست و تصویر این غذای سنتی گرجستان بر روی آن چاپ شده، اما یک هدیه‌ی بی‌نظیر و مناسب برای هر فردی می‌تواند باشد. اگر به «الترساکس» (Altersocks) بروید می‌توانید دیگر طرح‌های با تِم گرجی این برند مانند غذای «آجارا خاچاپوری» (Adjara Khachapuri)، آثار نقاش گرجی به نام «نیکو پیروسمانی» (Niko Pirosmani) و لباس سنتی مردم گرجستان به نام «چوخا» (Chokha) را هم ببینید و طرح دلخواه‌تان را انتخاب کنید.

    سوغات گرجستان

    ۳. رومیزی آبی سنتی

    رومیزی سنتی گرجستان به نقوش پرندگان، آهو و اشکال دیگر مزین می‌شود و قرن‌ها بخش مهمی از فرهنگ محلی به شمار می‌آمد. گرجی‌ها روش موفق رنگرزی با خمره‌ی سرد که از شرق سرچشمه گرفته بود را تغییر دادند و ویژگی‌های خود را به آن افزودند. آن‌ها از رنگ نیل برای آبی کردن پارچه نخی رومیزی استفاده می‌کردند و سپس با طرح‌های بومی آن را نقش می‌زدند که این کار از نمونه‌های روسی و اروپایی آن را مجزا می‌ساخت. این رومیزی‌ها در دوره‌ای به دست فراموشی سپرده شدند اما امروزه دوباره به بازارها بازگشته‌اند.سوغات گرجستان

    ۴. کپی گنجینه ‌های باستانی گرجستان

    سوغات‌فروشی مستقر در «موزه ملی گرجستان» (Georgian National Museum) اشیایی کپی شده از گنجینه باستانی گرجستان که به قرن سوم و چهارم قبل از میلاد بازمی‌گردند را عرضه می‌کند. خرید زیورآلات مانند انگشتر، دستبند، گردنبند و غیره از این دست می‌تواند سوغاتی‌هایی به یادماندنی باشد.سوغات گرجستان

    ۵. سنگ شبق

    سنگ نیمه قیمتی «شَبَق» (Gagat) یا کهربای سیاه در گرجستان بسیار مشهور است. در بیشتر فروشگاه‌ها می‌توانید زیورآلاتی مانند گردنبند‌های بلند یا مرواید ساخته شده از این سنگ را تهیه کنید. البته شبق در وسایل سنتی تزئینی گرجستان نیز به وفور دیده می‌شود.سوغات گرجستان

    ۶. کنتسی

    جام نوشیدنی شاخی شکل «کنتسی» (Kantsi) یکی از مشهورترین ظروف گرجستان است که در جشن‌های سنتی همیشه دیده می‌شود. البته امروزه ماگ‌هایی جدید هم به شکل آن در بازار می‌بینید. این سوغاتی یک شیء خاص و ویژه از گرجستان محسوب بوده که همیشه شما را به یاد آن خواهد انداخت. 

    سوغات گرجستان

    ۷. پنیر سنتی

    تولید پنیر به روش سنتی قدمتی طولانی در گرجستان دارد و امروز هم می‌توانید از فروشگاه‌ها و بازارها آن را تهیه کنید. در فروشگاه‌های مخصوص پنیر به طور حتم پنیر عالی‌تری از لحاظ ظاهر و طعم خواهید یافت. بهترین پنیر برای حمل را می‌توان پنیر دودی معرفی کرد که ماندگاری بیشتری دارد.

    سوغات گرجستان

    ۸. ادویه جات

    هر کسی که غذاهای گرجی را امتحان کرده باشد متوجه عطر سرشار آن می‌شود. در بازارها به راسته‌های طولانی ادویه‌جات و گیاهان معطر می‌توانید دسترسی داشته باشید. نعناع، میخک، جوز، دارچین، فلفل قرمز، تخم گشنیز، تخم شنبلیله آبی، آلو خشک و «آجیکا» (ajika) از چاشنی‌های پرطرفدار در غذاهای گرجستان هستند که می‌توانید از این فروشگاه‌ها خریداری کنید. همچنین این امکان وجود دارد که از فروشندگان درخواست کنید تا مخلوطی از ادویه‌جات مخصوص غذاهای سنتی مانند «خارچو» (kharcho) را برای شما ترکیب کنند و تحویل دهند.

    سوغات گرجستان

    نیلوفر عباسیان نیلوفر عباسیان
    {{selectedRate}}
    زوریخ، لوگانو

    تور زوریخ و لوگانو

    • 8 روز
    • هتل 4 و 5 ستاره
    • ترکیش , ترک
    قیمت از
    49,900,000
    1,890
    پاریس

    تور پاریس

    • 8 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    2,390
    کاپادوکیا، استانبول

    تور استانبول و کاپادوکیا

    • 7 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    59,900,000

    بنر تورهای تابستان

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}