لا سئو دل سالوادور، اولین کلیسای جامع زاراگوزا

نیلوفر عباسیان
  • نیلوفر عباسیان
  • 1397/3/21
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

«لا سئو» در «میدان کلیسای جامع» (Cathedrals square) واقع شده و با پنج شبستان اولین کلیسای جامع زاراگوزا محسوب می‌شود.

تور اروپا

«کلیسای جامع سالوادور» (Salvador Cathedral) یا «لا سئو دل سالوادور» (La Seo del Salvador) که به طور عامیانه به آن «لا سئو» می‌گویند، گردشگران را از سراسر جهان به تماشای خود در شهر زاراگوزا جذب می‌کند. در سال ۲۰۰۱ لا سئو به عنوان یکی از بهترین مظاهر معماری مدجّن در آراگون اسپانیا به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. این بنا بین قرن‌های دوازدهم و شانزدهم در کنار مسجد بزرگ «الخاما» (Aljama) ساخته شد که در این فاصله‌ی زمانی به طور مرتب مورد بازسازی، مرمت، بهبود و گسترش قرار می‌گرفت و بدین ترتیب در کلیسای حاضر سبک‌ های معماری رومی، مدجّن، گوتیک و باروک به خصوص در نمای بیرونی قابل مشاهده است و گنجینه‌های هنری مهم بی‌شماری هم درون آن به چشم می‌خورند.

«آلفونسوی اول» در سال ۱۱۱۸ میلادی، شهر زاراگوزا و «مسجد سفید» (White Mosque) را تسخیر نمود که مسلمانان در قرن هشتم آن را بنا کرده بودند. پس از آن این مسجد تبدیل به اولین کلیسای جامع زاراگوزا گشت. در قرن دوازدهم یک ساختمان به سبک رومی جدید با سه شبستان در بخشی از مسجد ساخته شد و مناره‌های مسجد را با برج ناقوس کلیسا جایگزین کردند. البته امروزه تنها دو محراب رومی زیبا به عنوان نمادی از پرستشگاه آن زمان باقی مانده است. در سال ۱۳۱۸ این مکان به محل استقرار اسقف اعظم تبدیل شد و «دن پدرو لوپز د لونا» به عنوان اولین اسقف اعظم زاراگوزا دستور داد تا کلیسای مدجّن جدیدی در بخشی از مسجد قدیمی و ساختمان رومی بسازند که قسمت‌هایی دیدنی از این بخش را می‌توانید هنوز در لا سئو ببینید. گفته می‌شود مناره‌ی مسجد توسط برج ناقوس باروک فعلی پوشیده شده و سر در غربی بنای مدجّن در پشت سر در باروک فعلی قرار دارد.کلیسای جامع لا سئو سالوادور زاراگوزا

«دن لوپه فرناندز د لونا» اسقف اعظمی بود که حامی هنر مدجّن آراگونی‌ها به شمار می‌آمد و ساخت اولین گنبد کلیسای جامع و «نیایشگاه سن میگل» (San Miguel Chapel) را سفارش داد. بین سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۱ در کنار لا سئو و محراب‌های آن، «پاروکیتا» (Parroquieta) بنا شد و دیوار شمالی چشمگیر آن را با آجر، سنگ گچ، کاشی‌های سرامیکی و کاشی‌های کوچک و ظریف رنگارنگ به سبک نفیس مدجّن تزئین کردند. درون نیایشگاه، مقبره «دن لوپه فرناندز د لونا» قرار گرفته که سقف چوبی باورنکردنی، دیوارهای کاشی‌کاری شده‌ اصلی و سردابه‌ی آن بسیار دیدنی هستند.

کلیسای جامع لا سئو سالوادور زاراگوزا

پاپ بندیکت سیزدهم حامی بزرگ دیگر هنر مدجّن بود که از «ماهوما رامی» (Mahoma Rami)، معمار و استاد برجسته، دعوت کرد تا دومین گنبد لا سئو را بسازد چون اولین گنبد فرو ریخته بود. متأسفانه گنبد دوم هم تاب نیاورد و گنبدی که امروز شاهد آن هستید در قرن شانزدهم به سبک مدجّن و بسیار شبیه به گنبد دوم ساخته شد. اسقف‌های اعظم بعدی که به کلیسای لا سئو پرداختند، پسر و نوه‌ی پادشاه «فردیناند دوم» بودند که دو شبستان و «نیایشگاه سن برناندو» (San Bernardo chapel) را به آن افزودند. نیایشگاه سن برناندو در نوع خود شاهکاری تماشایی است که آرامگاه اسقف اعظم «دن هرناندو» و مادرش نیز در آن قرار دارد.کلیسای جامع لا سئو زاراگوزا

در شبستان اصلی بدون شک مسحور دیدن صلیب گوتیک شگفت‌انگیز خواهید شد که یک شاهکار مرمری و بهترین نوع آن در اروپا به شمار می‌آید. ساخت این مجسمه از حدود سال ۱۴۳۴ آغاز شده و قریب به ۵۰ سال طول کشید. جایگاه گروه کُر، ساز ارگان، نیایشگاه‌های «سن برونو» (Saint Bruno) و «ویرخن بلنکا» (Virgen Blanca) از دیگر قسمت‌های جذاب کلیسا هستند. کلیسای جامع لا سئو سالوادور زاراگوزا«پاروکویتا» یا «نیایشگاه میکائل مقرب» (Chapel of the Archangel Michael) یکی دیگر از بخش‌های قابل توجه در سبک مدجّن است. ساخت قرون وسطایی، قبه، محراب‌های رومی بسط یافته، برجی که بعدتر به سبک باروک پوشیده شد و نیایشگاه مذکور همه دارای نشانه‌های این سبک هستند. می‌توانید با قدم زدن در بیرون لا سئو محو دیوار و محراب‌های مدجّن خیره‌کننده‌ آن شوید و دیگر بناهای جذاب را پیدا کنید. کلیسای جامع سالوادور در طول تاریخ شاهد بسیاری از رویدادهای مهم آراگون بوده است، مانند تاج‌گذاری‌های مربوط به قرن‌های دوازدهم تا شانزدهم.


نیلوفر عباسیان نیلوفر عباسیان
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}