سوغات ارمنستان چیست؟

    نیلوفر عباسیان
    • نیلوفر عباسیان
    • 1397/3/20
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

    هر کشور و فرهنگی سلیقه و ارزش‌های خاص خودش را دارد و سوغاتی‌های ارمنستان هم تاریخ، فرهنگ، نمادپردازی و فلسفه‌ی این کشور را به نمایش می‌گذارند.

    تور اروپا

    مردم اغلب معتقدند که سفر بهترین تجربه در زندگی آن‌ها است و گشت و گذار در میان فرهنگ یک کشور جدید احساسی خوشایند به آن‌ها می‌دهد. همه‌ی ما علاقمندیم که خاطرات دل‌انگیز سفر را همیشه به یاد بیاوریم و مرور کنیم. اگرچه برخی از این خاطرات خوش به هیچ‌وجه از ذهن انسان پاک نمی‌شوند اما بردن سوغاتی‌هایی از کشور مقصد یک یادگاری فوق‌العاده برای زنده نگه داشتن خاطره‌ی سفر محسوب می‌شود. برای آشنایی با سوغات معروف ارمنستان با ما همراه باشید.

    ۱. زیورآلات ارمنی

    از دیربار ارمنی‌‌ها در هنر ساخت زیورآلات شهرت داشتند و زیورآلات ارمنستان را می‌توان بهترین سوغاتی آن دانست چرا که تنها یک قطعه زیور نیستند. وقتی نمونه‌های سنتی آن را ببینید این تفاوت را متوجه خواهید شد. هر المان در آن‌ تاریخچه و مفهومی دارد و مفاهیم نمادگرایی ارمنستان در آن به کار رفته است. این زیورآلات در رنگ‌ها و قیمت‌های متنوع از جنس طلا، نقره و غیره یافت می‌شوند و می‌توانید مطمئن باشید قطعه‌ای متناسب با سلیقه و بودجه‌تان پیدا خواهید کرد.

    سوغات ارمنستان

    ۲. سنگ ابسیدین

    صنایع دستی با گوناگونی بسیاری در ارمنستان رونق دارند. یکی از آن‌ها را می‌توان سوغاتی‌های ساخته شده از سنگ ابسیدین معرفی کرد. این شیشه‌ی آتشفشانی سیاه در ساخت اشیاء و زیورآلاتی زیبا و شیک به کار می‌رود. اگر فرصت داشته باشید می‌توانید خودکار، جاکلیدی، جعبه جواهرات و وسایل دیگر از جنس ابسیدین را با حکاکی نام خود سفارش دهید.

    سوغات ارمنستان

    ۳. ساز دودوک

    «دودوک» (Duduk)، ساز ملی ارمنی‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یک هدیه‌ی خاص از ارمنستان محسوب می‌شود. این نی از چوب زردآلو ساخته می‌شود و معمولاً دو جفت نوازنده با هم آن را می‌نوازند؛ به این صورت که اولی آهنگ اصلی را نواخته و دومی با نوایی ثابت و یکنواخت او را همراهی می‌کند که موجب قوی‌تر شدن صدای آهنگ می‌شود.سوغات ارمنستان

    ۴. خاچکار

    «خاچکار» (Khachkar) از صنایع دستی و هنری منحصر به فرد ارمنی‌ها است که از حکاکی ظریف و بدیع صلیب روی سنگ ایجاد می‌شود که قدمت آن به قرن‌های دوازدهم و سیزدهم برمی‌گردد و به عنوان میراث فرهنگی ناملموس ارمنستان در یونسکو به ثبت رسیده است. اگرچه نمی‌توانید این سنگ‌های عظیم را با خود ببرید اما می‌توانید از سوغات فروشی‌ها مجسمه‌های کوچک خاچکار را خریداری کنید که در کنار صنایع دستی چوبی ارمنستان که بسیار محبوب هستند، به فروش می‌رسند. انار، تخته نرد، تخته شطرنج و صلیب‌های چوبی هم در این راسته نظر شما را جلب خواهند کرد.

    سوغات ارمنستان

    ۵. فرش

    کیفیت خیره‌کننده و نقوش بی‌همتای فرش‌های ارمنی شاید شما را هم به خرید آن‌ها وادار کند. بسیاری از نواحی ارمنستان به بافت فرش شهرت دارند و می‌توانید فرش‌های «ایجوان» (Idjevan)، «دلیجان» (Dilijan) و «قره‌باغ» (Karabakh) را خریداری کنید که در بین آن‌ها نمونه‌های کهنه و عتیقه هم یافت می‌شود.

    سوغات ارمنستان

    ۶. میوه خشک شده و خوراکی های دیگر

    عاشقان شیرینی‌جات از تنوع میوه‌های خشک شده در ارمنستان ذوق‌زده خواهند شد. در هر سوپرمارکت محلی یا بازارهای مرکزی به راسته‌ی بزرگ و چشمگیر میوه‌های خشک برخواهید خورد که نمی‌توان در مقابل آن‌ها مقاومت کرد. لواشک، «آلانی» (alani) و «سوجوخ شیرین» (sweet sudjukh) را از این بین از دست ندهید. اگر به فرآورده‌های گوشتی بیشتر علاقمند هستید از بین خوراکی های ارمنستان به سراغ «باستورما» (basturma) و «سوجوخ گوشت» (meat sudjukh) بروید و کمی از آن‌ها را با خود ببرید. دقت کنید که این خرید‌ها را در آخر سفر انجام دهید تا تازگی آن‌ها حفظ شود. شیرینی و گوارایی میوه‌های ارمنستان زبانزد است و اگر در تابستان و پاییز به آن سفر کنید حتماً دلتان خواهد خواست که میوه‌ی تازه هم با خود سوغاتی ببرید.

    سوغات ارمنستان

    در ارمنستان از کجا سوغاتی بخریم؟

    بعد از خواندن مطالب بالا و انتخاب سوغاتی‌های خود از ارمنستان، می‌توانید این مکان‌های اصلی و مهم برای خرید سوغاتی در شهر ایروان، پایتخت ارمنستان، را به خاطر بسپرید.

    ۱. بازار «ورنیساژ» (Vernissage) در شهر ایروان در دهه ۱۹۸۰ میلادی توسط تعدادی از هنرمندان بومی ایجاد شد که قصد نمایش ورفروش آثار هنری خود را داشتند. امروز شما می‌توانید برای خریدن انواع بسیار متنوعی از نقاشی، صنایع دستی سرامیکی و سفالی و غیره مستقیماً به همینجا بروید.

    ۲. مرکز هنری کافسجیان هنگام گردش در ایروان لازم است که سری به «مرکز هنری کافسجیان» (Cafesjian Center of the Art) و از دیدن اشیای منحصربفرد هنر معاصر لذت ببرید. از گیفت شاپ موزه می‌توان عروسک‌های دست‌ساز، کتاب، اشیای سرامیکی و چوبی و غیره از طراحان معاصر سوغاتی خرید.

    ۳. «نگارخانه دالان» (Dalan Art Gallery) در شهر ایروان، یکی از اولین سوغات‌فروشی‌های شهر است که همه آن را می‌شناسند و گردشگران هم معمولاً به آن علاقمند هستند و همیشه مملوء از توریست‌هاست. در این نگارخانه می‌توانید زیورآلات دست‌ساز خاص و انواع متنوعی از مگنت‌ها با نمادهای ملی را بیابید و در حین خرید در کافه‌ی گرم و صمیمی آن هم کمی استراحت کنید.

    ۴. فرش مگریان اگر قصد دارید یک یادگاری مهم از ارمنستان با خود ببرید به «فرش مگریان» (Megerian Carpet) بروید تا با تنوعی شگفت‌انگیز از فرش‌های عتیقه روبرو شوید. این فرش ارمنی یک یادگاری لوکس از این سفر برای خانه یا دفتر شما خواهد بود.

    نیلوفر عباسیان نیلوفر عباسیان
    {{selectedRate}}
    زوریخ، لوگانو

    تور زوریخ و لوگانو

    • 8 روز
    • هتل 4 و 5 ستاره
    • ترکیش , ترک
    قیمت از
    49,900,000
    1,890
    پاریس

    تور پاریس

    • 8 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    2,390
    کاپادوکیا، استانبول

    تور استانبول و کاپادوکیا

    • 7 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    59,900,000

    بنر تورهای تابستان

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}