سوغاتی های اصیل اوکراین چیست؟

    نیلوفر عباسیان
    • نیلوفر عباسیان
    • 1397/5/6
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

    سوغاتی‌های اوکراین با اصالت، رنگارنگ و به یادماندنی هستند و هر کسی را مجذوب خود خواهند کرد. بدون شک شما هم جذب نقش و نگار آن‌ها خواهید شد.

    تور اروپا

    انتخاب یک سوغاتی مناسب ممکن است برای برخی از شما کاری پُر وسواس باشد. بعضی از مردم سوغاتی را برای خودشان می‌خرند تا همیشه به یاد کشوری که به آن سفر کردند بیفتند و بعضی دیگر دوست دارند وقتی از سفر برمی‌گردند آن‌ها را به دوستان و بستگان خود هدیه دهند. در هر صورت برای انتخاب سوغاتی‌های خاص و خاطره انگیز از اوکراین این مطلب را بخوانید.

    ۱. اشیای نقاشی شده به سبک پتریکیوکا

    سبک نقاشی «پتریکیوکا» (Petrikivka) شما را انگشت به دهان خواهد کرد. این سبک بومی که به ثبت یونسکو هم رسیده، در روستای پتریکیوکا از ناحیه‌ی «نیپر» (Dnieper) متولد شده است. شما می‌توانید به این منطقه سری زده و انواع اشیای نقاشی شده به سبک پتریکیوکا مانند بشقاب، قاشق، ماگ، جعبه جواهر و دیگر اشیای تزئینی را خریداری کنید و مطمئن باشید هدیه‌ای حیرت‌انگیز برای دوستانتان خواهد بود.

    سوغات اوکراین

    ۲. تخم مرغ رنگی پیسانکا

    «پیسانکا» (Pysanka)، تخم مرغ رنگی عید پاک است که به عنوان نمادی باستانی در اوکراین شناخته می‌شود. ساخت پیسانکا حتی از دوره‌ی بت‌پرستی و به نشانه‌ی خورشید، زندگی و عشق در اوکراین رواج داشت. مردم محلی هنوز این سنت را پاس می‌دارند و افراد حرفه‌ای و کاربلد وقت خود را به تهیه‌ی پیسانکا اختصاص می‌دهند. رنگ‌آمیزی پیسانکا کاری دشوار و نیازمند صبر و دقت فراوان است و همچنین شخص باید با نقاشی‌های به تصویر کشیده شده آشنایی داشته باشد. بیش از صد نقاشی سمبلیک از نواحی مختلف کشور در رنگ‌آمیزی پیسانکا وجود دارد. پیسانکا را می‌توان شاهکاری از هنر و کار دستی از اوکراین دانست.

    سوغات اوکراین

    ۳. پیراهن ویشیوانکا

    اوکراین را شاید بتوان تنها کشوری معرفی کرد که توانسته به طور موفقیت آمیزی عناصر لباس سنتی خود را به طراحی‌های جدید وارد کند. تا چند سال پیش گلدوزی بخشی از سنن قدیمی محسوب می‌شد اما امروزه به اشکال مختلف بر تن جوانان دیده می‌شود. پیراهن یا بلوز گلدوزی «ویشیوانکا» (Vyshyvanka) هدیه‌ای خاص و گرانبها و در عین حال قابل استفاده برای سوغاتی خواهد بود. «ویتا کین» (Vita Kin) معروف‌ترین طراح گلدوزی اوکراینی بوده که به فشن شوهای دنیا و نمایشگاه‌های پاریس راه پیدا کرده است.

    سوغات اوکراین

    ۴. تاج گل وینوک

    «وینوک» (Vinok) یا تاج گل بخشی از لباس محلی اوکراین به شمار می‌آید که فراتر از بُعد سنتی رواج پیدا کرده است. بعضی از تاج‌ها با روبان‌های رنگارنگ و برخی با گل‌هایی خیره‌کننده می‌سازند. برای ساخت یک تاج گل اوکراینی کامل باید از ۱۲ گل شامل هزار برگ، گل گندم، بابونه، شکوفه گیلاس، صد تومانی، داوودی و غیره استفاده شود. وینوک تنوع زیادی دارد و مطمئن باشید تاج مورد نظرتان را در بین آن‌ها خواهید یافت.

    سوغات اوکراین

    ۵. ساز سوپیلکا

    «سوپیلکا» (Sopilka) یکی از قدیمی‌ترین آلات موسیقی اوکراین به شمار می‌آید که از زمان شاهان رواج دارد. این ساز از چوب ساخته شده و تا ۱۰ سوراخ بر بدنه‌ی آن وجود دارد. در سال‌های اخیر استفاده از سازهای اصیل اوکراینی بر روی صحنه‌های هنر بومی این کشور احیاء شده است. برجسته‌ترین مثال در این زمینه را گروه موسیقی الکترونیک «انوکا» (Onuka) می‌توان معرفی کرد که موزیک معاصر و فولکلور را در آثار تلفیق می‌کند. برای دوست‌داران موسیقی، سوپیلکا هدیه‌ای بی‌نظیر خواهد بود و نواختن آن هم بسیار آسان ارزیابی می‌شود.

    سوغات اوکراین

    ۶. دیدوخ

    «دیدوخ» (Didukh) یا «کولیادا» (kolyada) یکی از عناصر قدیمی کریسمس در اوکراین است و نماد برداشت محصول، سعادت، ثروت و زندگی روحانی مردم شناخته می‌شود. امروزه دیدوخ به شکل دسته‌ای از خوشه‌های گندم و گل‌ها و گیاهان خشک شده‌ی مختلف در خانه‌ها حضور دارد و نوید کریسمس را می‌دهد. معمولاً از قبل از آغاز کریسمس تا روز ۱۹ ژانویه، «خاج‌شویان سنتی کیف» (Kievan Rus Epiphany)، دیدوخ در خانه‌ها باقی می‌ماند.

    سوغات اوکراین

    ۷. بولاوا

    «بولاوا» (Bulawa)، اسلحه‌ی قزاق‌ها در گذشته، قرن‌ها نماد قدرت و صلابت به شمار می‌آمد. این گرز دسته‌ی چوبی یا فلزی و سری به شکل توپ دارد که با آن می‌توان به دشمن ضربه زد. امروزه بولاوا به رهبران و صاحب منصبان و افراد پرقدرت به عنوان جزئی جدا نشدنی از فرهنگ باستانی اوکراین هدیه داده می‌شود. همچنین این گرز نماد رسمی قدرت ریاست جمهوری محسوب می‌شود و رئیس جمهور در مراسم آغاز به کار خود آن را دریافت می‌کند.

    سوغات اوکراین

    نیلوفر عباسیان نیلوفر عباسیان
    {{selectedRate}}
    زوریخ، لوگانو

    تور زوریخ و لوگانو

    • 8 روز
    • هتل 4 و 5 ستاره
    • ترکیش , ترک
    قیمت از
    49,900,000
    1,890
    پاریس

    تور پاریس

    • 8 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    2,390
    کاپادوکیا، استانبول

    تور استانبول و کاپادوکیا

    • 7 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    59,900,000

    بنر تورهای تابستان

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}