زیباترین پنجره های رنگی کلیساهای فرانسه

صبا صفری
  • صبا صفری
  • 1397/5/11
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

احتمالاً شما هم پنجره‌های رنگی که اغلب در کلیسا‌ها وجود دارد را دیده‌اید. در ادامه با این پنجره‌های رنگی که «استیند گلس» (Stained-glass) نام دارند، آشنا خواهید شد.

تور اروپا

در فرانسه می‌توانید گونه‌ای فراموش‌شده از این شیشه‌های رنگی را ببینید که بدون شک از زیباترین انواع استیند گلس هستند. برخی از زیباترین کلیساهای جامع جهان شکوه معماری خود را با ظرافت و شگفتی پنجره‌ها کامل می‌کنند که تصاویری از انجیل یا صور فلکی را به نمایش می‌گذارند. در ادامه ۱۰ کلیسا در فرانسه را به شما معرفی می‌کنیم که زیباترین پنجره‌ها با شیشه رنگی را دارا هستند.

۱. کلیسای جامع شارتر

«کلیسای جامع شارتر» (Chartres) یکی از اندک نماینده‌های عالی این دسته از هنر است و پنجره‌های شیشه‌ رنگی‌اش از قدیمی‌ترین‌های فرانسه به شمار می‌آیند. این کلیسای جامع جزو منابع اولیه مطالعه برای تاریخ شناسان بوده و هرگز شگفتی خود را از دست نداده است. چرا؟ علت آن به خاطر آبی مخصوص شارتر است که تنها در اینجا و چند نمونه محدود ساخته شده بعد از آن یافت می‌شود. برای تاریخ شناسان این طیف از آبی هنوز یک راز بزرگ است. معماری این کلیسا را با نیازهای شیشه رنگی وقف داده‌اند و همچنین اولین کلیسای جامعی بود که پنجره‌هایی بسیار بزرگ‌تر را مورد استفاده قرار داد.

کلیسای جامع شارتر فرانسه

۲. کلیسای نوتردام پاریس

یکی از پربازدیدترین کلیساهای جامع فرانسه کلیسای نوتردام پاریس است که در کنار رودخانه سن قرار داشته و از بهترین نمونه‌های معماری گوتیک فرانسوی هم به شمار می‌رود. پنجره‌های شیشه‌ رنگی و مجسمه‌های این بنا با ترکیبی از سبک معماری رمانسک، تضادی شگفت انگیز را پدید می‌آورند. پنجره‌های رنگی این کلیسا افسانه «قدیس ژنویو» (Saint Geneviève)، قدیس حامی شهر پاریس را به تصویر می‌کشند.

کلیسای جامع نتردام پاریس

۳. کلیسای نوتردام رنس

«کلیسای جامع رَنس» (Reims) بین سال‌های ۱۲۱۱ و ۱۲۷۵ ساخته شد و پادشاهان فرانسه در آن تاجگذاری می‌کردند. اینجا بعد از شارتر دومین کلیسای جامع با بیشترین تعداد مجسمه‌های کوچک و بزرگ است. همچنین با قرار گرفتن آن در دسته معماری گوتیک فرانسوی، منظره دو پنجره رز در جناح غربی و بازویی شمالی بسیار با ابهت است؛ مانند همیشه، پنجره‌های شیشه رنگی برای تاکید بر کنتراست ساخته شده‌اند تا تضاد بین سردی، بی‌رنگی و بزرگی داخل و زیبایی و روحانیت نزدیک پنجره‌ها را منعکس کنند.

کلیسای نتردام رنس

۴. کلیسای سنت شاپل پاریس

زیبایی کلیسای گوتیکی کوچک «سنت شاپل» (Sainte Chapelle) که بین سال‌های ۱۲۳۹ تا ۱۲۴۸ ساخته شد، بسیار تحسین برانگیز است. این کلیسا به دستور لویی نهم برای نگهداری از عتیقه‌های مذهبی شامل تاج خار مسیح ساخته شد. شاپل سبک خاص خود را دارد و همه چیز آن ظریف و دیدنی است. می‌توانید پنجره‌های رنگی باشکوهش را هم به همین شیوه تصور کنید. آن‌ها بیشتر سطح دیوار را گرفته‌اند و حجم دیوارهای سنگی را به شدت کاهش داده‌اند. برخی از آن‌ها داستان‌هایی از عهد عتیق و جدید را به تصویر می‌کشند.

کلیسای سنت شاپل پاریس

۵. کلیسای جامع سنت اتین

«کلیسای جامع سنت اتین» (Saint-Étienne) نسخه معاصر کلیسای شارتر به شمار می‌آید که در سال ۱۲۳۰ ساخته شد. از بیرون شاید نمای آن کمی پیچیده به نظر بیاید اما از درون ساده و بدون بازویی است. با توجه به تاریک بودن محیط داخلی، پنجره‌های رنگی اهمیت زیادی دارند. توجهی که به جزئیات شده برای آن زمان بسیار شگفت انگیز است.

کلیسای جامع سنت اتین

۶. کلیسای جامع نوتردام استراسبورگ

کلیسای جامع نوتردام استراسبورگ مانند شهرش ترکیبی از معماری و فرهنگ فرانسوی و آلمانی را منعکس می‌کند. در زمان جنگ جهانی دوم کلیسای جامع بارها آسیب دید و برای هر دوی این کشورها نمادی از مقاومت بوده است. حتی پنجره‌های رنگی آن خارج و در یک معدن نمک در آلمان پنهان شدند ولی بعد از جنگ دوباره به جای خود بازگشتند. بیشتر پنجره‌ها به قرن دوازدهم تعلق دارند هرچند جدید‌ترین پنجره متعلق به قرن بیستم است.

کلیسای جامع نتردام استراسبورگ

۷. کلیسای سنت دنیس

«کلیسای سنت دنیس» (Saint Denis) به اعتقاد بسیاری، اولین کلیسای گوتیک بود و پادشاهان فرانسوی را از قرن دهم تا هجدهم در آن دفن کرده‌اند. علیرغم این قدمت طولانی، پنجره‌های رنگی آن سبک‌های گوتیک، رمانسک و مدرن را به نمایش می‌گذارند. با این حساب باید انتظار داشت که این کلیسا هم مورد توجه تاریخ شناسان هنر باشد. پنجره رز سنت دنیس در زمان خود بسیار خلاقانه بود و نحوه بازنمایی صحنه‌های انجیل را به شیوه‌ای متفاوت انجام می‌داد.

کلیسای سنت دنیس پاریس

۸. کلیسای نوتردام روآن

«کلیسای جامع نوتردام» در «روآن» (Rouen) تغییرات زیادی را از سر گذرانده ساخت آن در دهه ۱۲۰۰ آغاز شده و در نهایت در دهه ۱۸۸۰ به پایان رسید. بعد از آسیب‌های مختلفی که در جنگ جهانی دوم دید، بارها مورد بازسازی قرار گرفت اما متأسفانه برخی از پنجره‌های قدیمی در جنگ از بین رفتند. اگر رنگ آبی شارتر را هنوز به یاد داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را در این کلیسا هم ببینید. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این کلیسا یکسان نبودن دو برج ورودی است که به سبک‌هایی متفاوت با کل کلیسا ساخته شده‌اند. شیشه‌های رنگی اینجا جزئیاتی چشمگیر و رنگ‌هایی از دوران گوتیک را به نمایش می‌گذارند.

کلیسای نتردام روآن

۹. کلیسای جامع نوتردام امی ین

«کلیسای جامع نوتردام اَمی ین» (Notre Dame d’Amiens) با ارتفاع داخلی ۴۲ متر بلندترین کلیسای جامع فرانسه به شمار می‌رود. علیرغم زیبایی این بنا، بسیاری از شیشه‌های رنگی‌ اصلی‌اش از بین رفتند، اما دلیل دیگری که این کلیسا خاص است، سر یوحنای تعمید دهنده است که در اینجا نگهداری می‌شود. اینکه چقدر پنجره‌های رنگی اینجا طی سالیان تغییر کرده‌اند به راحتی قابل درک نیست اما مطمئناً برخی از بهترین نمونه‌ها را پیش رو دارید.

کلیسای جامع نتردام امی ین

۱۰. کلیسای جامع سن پیتر

«کلیسای جامع سن پیتر» در «بووه» (Beauvais) هرگز به پایان نرسید. معمار این بنا می‌خواست بلندترین کلیسای قرن سیزدهم را بسازد و این کار را هم کرد اما به خاطر ناتمام ماندن بنا، آن را به حساب نمی‌آورند. از بیرون این بنا پیچیده‌تر به نظر می‌رسد. در داخل به خاطر سازه‌های حمایتی الحاقی ایده اصلی پنجره‌های رنگی کمی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

کلیسای جامع سن پیتر

صبا صفری صبا صفری
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}