لوی کراتونگ و یی پنگ، فستیوال نور تایلند

نیلوفر عباسیان
  • نیلوفر عباسیان
  • 1397/6/11
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

یکی از چشمگیر و تماشایی‌ترین جشن‌های دنیا جشنواره فانوس (نور) تایلند (The Thai Light Festival) یا به طور دقیق‌تر فستیوال «لوی کراتونگ و یی پنگ» (Loy Krathong and Yi Peng) است که هم در بین مردم محلی و هم گردشگران محبوب شناخته می‌شود.

تور اروپا

بدون شک می‌توان این فستیوال را پرطرفدارترین فستیوال پاییزی تایلند دانست. این جشنواره را در نوامبر وقتی که ماه کامل باشد، برگزار می‌کنند و در هر سال تاریخ میلادی متفاوتی دارد. در طی این جشنواره هزاران شمع روشن بر رودها و جویبارها شناور می‌شوند تا به ارواح رودخانه‌ها تقدیم شوند. در «چیانگ مای» و دیگر بخش‌های شمالی تایلند، فستیوال «لوی کراتونگ» با فستیوال «یی پنگ» مصادف شده و بدین ترتیب مردم هزاران فانوس کاغذی را با آرزوی شانس و اقبال نیک به آسمان می‌فرستند.

فستیوال نور تایلند

«کراتونگ» به سبدهای شناوری که در این جشن تدارک دیده می‌شود می‌گویند که با نان خشک یا برگ درخت موز با شکلی شبیه به گل نیلوفر ساخته شده، در وسط آن شمع روشنی قرار داده، با گل‌ها تزئین کرده و سپس به آب می‌اندازند. مقصود از این کار شکرگزاری به درگاه الهه‌ی آب به خاطر نعمت باران‌ و درخواست بخشش بابت آلودگی آن در طی جشن است. گاهی یک سکه هم برای خوش‌یمنی روی کراتونگ جای داده می‌شود تا بدشانسی را با خود ببرد. طبق گفته‌ی «پادشاه مانگ‌کوت» (King Mongkut) این جشنواره ریشه‌ی برهمایی دارد و بعدتر بوداییان در پاسداشت بودا، آن را اقتباس کردند که استفاده از شمع‌‌ها نشان از تجلیل از بودا و بیعت با او دارد. شما هم می‌توانید کراتونگ در سایز و قیمت‌های مختلف از فروشنده‌های خیابانی بخرید و بر آب رود شناور کنید. دقت کنید کراتونگ‌های زیست‌تخریب‌پذیر که مشکل زیست محیطی ایجاد نمی‌کنند را خریداری کنید تا ضرری به طبیعت نرسد.

فستیوال نور تایلند

فستیوال یی پنگ عمیقاً ریشه‌ی بودایی دارد و برخی مردم معتقدند به افسانه‌ی هندی بازمی‌گردد که پرنده‌ای حامل شمع به دیدن بودا رفت و در مورد شایستگی او با وی صحبت کرد. احترام به بودا به عنوان راهی برای تولد دوباره در زندگی بعدی همراه با محبوبیت و پاکی شمرده می‌شود. مردم معتقدند اگر فانوس در آسمان محو شود سال خوبی خواهید داشت اما اگر فانوس شما سقوط کند سال بدی پیش رو دارید. همچنین در این جشن مردم با فانوس‌های رنگارنگ خانه‌ها و معابد را تزئین می‌کنند و راهبان، مردم محلی و گردشگران فانوس‌های کاغذی را به آسمان می‌فرستند. معابد در فروش فانوس‌ها و کسب درآمد و کمک کردن به مردم برای بالا فرستادن آن‌ها نقش پررنگی دارند. این فانوس‌ها که «خم لویی» (khom loi) نام دارند از کاغذ برنج نازک ساخته شده و با سوخت قرصی روشن می‌شوند. اگر به درستی فانوس را آماده کنید می‌بینید که به طور شگفت‌آوری تا ارتفاع زیاد بالا می‌رود و مثل ستاره‌ای آتشین به نظر می‌رسد. اغلب پیام‌ها، دعاها و آرزوهای نیک قبل از رها شدن بر روی فانوس نوشته می‌شود.
فستیوال نور تایلند

در چیانگ مای، صحنه‌ای در « دروازه تافا» (Tha Phae Gate) و در قسمت شرقی محله قدیمی بنا می‌شود تا افتتاحیه‌ی جشنواره در آن‌جا برگزار گردد. سپس جمعیت رژه را دنبال کرده، به سمت شهر و شهرداری چیانگ‌ مای می‌روند تا فانوس‌ها را به آسمان بفرستند. یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای کراتونگ‌ها، آتش‌بازی و فانوس‌ها «پل ناوارات» (Nawarat Bridge) بر روی پینگ است که با پانزده دقیقه پیاده‌روی از دروازه تافا می‌توانید به آن برسید. در طی این فستیوال مراسم تصفیه روحی بودایی و رقص سنتی تایلندی هم برپا می‌شود و در طول شب شمع‌های فراوان در خیابان‌ها سوسو می‌زنند. علاوه بر چیانگ مای، شهرهای بانکوک و «سوخوتای» (Sukhothai) هم مکان‌هایی فوق‌العاده برای شرکت در این فستیوال هستند که می‌توانید آن‌ها را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید. 

نیلوفر عباسیان نیلوفر عباسیان
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}