سوغات کامبوج، ارمغانی از سرزمین معابد آنکگور

    مریم رضایی
    • مریم رضایی
    • 1398/9/27
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

    اگر قصد سفر به کامبوج را دارید و قصد خرید سوغات کامبوج برای عزیزانتان را دارید اما نمی‌دانید چه سوغاتی را از کجا تهیه کنید، جای هیچ نگرانی نیست؛ زیرا کامبوج ازلحاظ صنایع‌دستی بسیار غنی است و انتخاب‌های فراوانی را پیش روی شما قرار خواهد داد.

    تور اروپا

    مسافران باتجربه می‌دانند همیشه باید جایی برای یادگاری‌ و سوغات در چمدان‌هایشان باز کنند. اما چنانچه قصد سفر به کامبوج را دارید، شاید بخواهید فضای بیشتری از کوله‌بار خود را به خرید سوغات اختصاص دهید، زیرا هنرمندان زبده و بیشماری در این سرزمین وجود دارند که آثار کم نظیری خلق می کنند. دقیقا به همین علت انتخاب بهترین سوغات‌ کامبوج از میان فهرستی که برای شما گرد آورده‌ایم، انتخاب دشواری خواهد بود.

    سفر به کامبوج با تورهای آژانس مسافرتی ایوار

    سوغات کامبوج

    اجناس ابریشمی

    کامبوج تاریخچه‌ای غنی در بافت ابریشم دارد. آثار کشف‌شده در کنده‌کاری‌های دیوارهای معبد انگکور وات، گواهی بر این قدمت است. در چندین دهه‌ی گذشته با کمک شرکت صنعتگران آنگکور (Artisans Angkor) در شهر سیم ریپ، تلاش‌های زیادی برای احیای دوباره این تجارت در کامبوج انجام گرفته است.

    این سازمان، تورهای رایگان همه‌روزه‌ای را برای دیدن مزارع ابریشم در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. وقتی ابریشم اصیل کامبوج را می‌خرید، سعی کنید از بازارهایی که اجناس وارداتی و تقلبی ویتنامی و چینی را در قالب ابریشم کامبوجی می‌فروشند، دوری کنید.

    در عوض می‌توانید به یکی از بوتیک‌های فراوانی که کالای اصل کامبوج را به فروش می‌رسانند، سری بزنید. بوتیک اجناس ابریشمی لوتوس سیلک (Lotus Silk) در پنوم پن مملو از شال، لباس و تزیینات ابریشمی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف است.

    سوغات کامبوج

    محصولات بازیافتی

    زباله در تمام دنیا به یک معضل تبدیل شده است و در کامبوج هم اوضاع تفاوت چندانی ندارد. بازدیدکنندگان در این کشور ترغیب می‌شوند کیسه‌های پلاستیکی غیرضروری را در طول سفرشان نپذیرند. خوشبختانه سازمان‌ها و نهادهایی با استخدام طبقات محروم، ضایعات را به کلکسیونی زیبا از کیف پول، کیسه‌ی خرید، کیف پاسپورت و تزیینات دیگر بدل ساخته‌اند.

    این کالاهای شیک و فانتزی را می‌توانید در فروشگاه‌های فرندز اِن استاف ( Friends’N’Stuff) وابسته به شرکت پیدا کنید.

    سوغات کامبوج

    آثار هنری

    خرید آثار هنری در کامبوج هزینه‌ی زیادی نخواهد داشت. در این سرزمین قطعه‌های هنری مقرون‌به‌صرفه‌ی فروان و زیبایی یافت می‌شود. در خیابان ۱۷۲ بین بلوار مونیوونگ (Monivong) و سوتیروس (Sothearos) چندین فروشگاه و گالری هنری به چشم می‌خورد.

    بیشتر این فروشگاه‌ها، چشم‌اندازهای قدیمی از معبد باشکوه انگکور وات یا طبیعت دست‌نخورده‌ی کامبوج را به فروش می‌رسانند اما گالری‌های زیادی هم وجود دارند که آثار زیبایی از مناظر بدیع و امروزی این کشور را به نمایش می‌گذارند.

    سوغات کامبوج

    مصنوعات حکاکی شده چوبی و سنگی

    کامبوج قدمت دیرینه‌ای در کنده‌کاری بر روی چوب و سنگ دارد. کافی است، نگاهی به معبد زیبای انگکور وات و معابد باستانی بیندازید تا حکاکی‌های ظریفی که بر دیوارها نقش بسته‌اند را مشاهده کنید. بازدیدکنندگان می‌توانند منبت‌کاران و سنگ تراشان را در جای‌جای کشور ببینند که سر بر روی قطعه‌ای از سنگ یا چوب خم کرده‌اند و مشغول تراشیدن و خلق آثار بی‌همتای هنری هستند.

    شاید مجسمه‌‌های سر عظیم‌الجثه‌ی بودا که اغلب در مقابل کارگاه‌ها چیده شده‌اند برای بردن به خانه بسیار سنگین باشند، اما در داخل کارگاه‌ها، مجسمه‌های کوچک‌تر و سبک‌تری هم خواهید یافت. باز هم شرکت صنعتگران آنگکور در سیم ریپ بهترین مکان برای آشنایی با این پیشه و دیدن صنعتگران در حال خلق آثار هنری است.

    سوغات کامبوج

    فلفل کمپوت

    امکان ندارد کامبوج را بدون یک بسته‌ فلفل در چمدانتان ترک کنید. این فلفل درجه‌یک توسط سرآشپزان مطرح سراسر جهان استفاده می‌شود و به‌طور طبیعی در شهری به نام کمپوت (Kampot) رشد می‌کند، جایی که خاک فوق‌العاده حاصلخیزی برای رشد انواع فلفل سبز، سیاه، سفید و قرمز دارد.

    ازآنجایی‌که محبوبیت این فلفل در جهان افزایش پیدا کرده است، نمونه‌های تقلبی فلفل کمپوت نیز به وفور دیده می‌شود؛ بنابراین در هنگام خرید احتیاط کنید. بهترین راه برای اینکه از خرید فلفل اصل کمپوت اطمینان حاصل کنید، این است که یک‌راست به سرچشمه‌ی آن بروید و درعین‌حال یکی از مزارع بی‌شمار فلفل را در شهر کمپوت و کپ (Kep) از نزدیک ببینید.

    سوغات کامبوج

    محصولات شکر پالم

    مناطق ییلاقی کامبوج مملو از درختان شکر پالم است. درواقع، این درختان به‌اندازه‌ای در کامبوج فراوان هستند که درخت ملی این کشور محسوب می‌شوند.

    برای جمع‌آوری محصول پالم، مردان از تنه‌ی درختان بالا می‌روند و این میوه‌ها را از بالای درخت می‌چینند. سپس عصاره‌ی آن را می‌گیرند و در قابلمه‌ی فلزی بزرگی حرارت می‌دهند تا به شکل خمیر در آید. بعد می‌گذارند خمیر سفت شده و شکل قطعه‌های جامدی را به خود بگیرد. سپس آن را به‌عنوان شکر مصرف می‌کنند نو یا محصولات دیگری از آن می‌سازند.

    کانفیرِل (Confirel) یکی از شرکت‌های کامبوجی است که خوراکی‌های شیرین و همچنین شمع و نوشیدنی از این میوه تهیه می‌کند.

    سوغات کامبوج

    کراما

    چنانچه به دنبال یک یادگاری اصیل خمری می‌گردید، هیچ سوغاتی بهتر از کراما (krama) پیدا نخواهید کرد. این شال ابریشمی یا کتانی که در هر گوشه‌ی این کشور به چشم می‌خورد، به‌طور سنتی دارای طرح شطرنجی سفید و قرمز است؛ اما امروزه طرح‌های فراوان مدرن و شیکی از کراما در بازار دیده می‌شوند.

    مردم کامبوج این شال چندمنظوره را به دور سر، کمر و گردن می‌بندند، بر روی شانه‌ها می‌اندازند یا برای حمل نوزاد و چیزهای دیگر از آن استفاده می‌کنند. انواع کراما با کیفیت، قیمت و طرح‌های متفاوتی در بازار موجود است و ارزان‌ترین آن‌ها از یک دلار شروع می‌شود.

    سوغات کامبوج

    زیورآلات

    استفاده از زیورآلات نقره در کامبوج رواج زیادی دارد. برخی از طراحان زیورآلات و جواهرات از روزگار تلخ گذشته بهره برده‌اند تا آینده‌ای روشن‌تر را برای کامبوج ترسیم کنند. شرکت آنگکور بولِت جوولری (Angkor Bullet Jewellery) یکی از این نمونه‌ها محسوب می‌شود که توانسته اقشار آسیب‌پذیر معلول حاشیه شهر سیم ریپ را به استخدام خود در بیاورد.

    این شرکت جواهرات بی‌نظیر و شیکی را با استفاده از پوشش بمب‌های بازیافتی برجای‌مانده از دوران جنگ می‌سازد. نتیجه کار، تولید انواع و اقسام، انگشتر، دستبند، گردنبند، گوشواره و زیورآلات دیگر است.

    سوغات کامبوج

    صنایع دستی نقره

    نقره‌کاری یکی دیگر از پیشه‌های سنتی به‌شمار می‌رود که در چندین دهه‌ی گذشته احیا شده است. در حال حاضر این سرزمین گنجینه‌ای از نقره جات را برای دوستداران اشیا زینتی نقره، فراهم کرده است. بشقاب‌های بزرگ با طرح‌های ظریف، جعبه‌های زینتی، زیورآلات و اشیا زینتی یکی دیگر از بهترین سوغات‌هایی است که می‌توانید در چمدان خود قرار دهید.

    سوغات کامبوج

    اشیا لاکی

    هنر باستانی نقاشی لاکی، یکی دیگر از سوغات کامبوج است که می‌توانید با خود به منزل ببرید. هنرمندان امروز با داشتن تجاربی که ریشه در قرن‌ها پیش دارد و ترکیب فنون سنتی با طراحی‌های امروزی، آثاری زیبا خلق می‌کنند. این آثار از جعبه‌ها و مجسمه‌های بودا گرفته تا اشیا تزیینی فراوانی را در بر می‌گیرد.

    روند انجام کار بسیار طولانی است؛ پیش از آنکه محصول نهایی به مدت سه روز خشک شود، پنج تا هفت روز لازم است تا کار بر روی آن به اتمام برسد. خانه‌ی تیم (Theam’s House) در شهر سیم ریپ مصنوعات لاکی فراوانی را برای فروش عرضه می‌کند؛ به‌علاوه، بازدیدکنندگان می‌توانند به اطراف کارگاه نگاهی بیندازند و با روند کار آشنا شوند.

    سوغات کامبوج

    مریم رضایی مریم رضایی
    {{selectedRate}}
    زوریخ، لوگانو

    تور زوریخ و لوگانو

    • 8 روز
    • هتل 4 و 5 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    1,890
    پاریس

    تور پاریس

    • 8 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    2,390
    کاپادوکیا، استانبول

    تور استانبول و کاپادوکیا

    • 7 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    59,900,000

    بنر تورهای تابستان

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}