برای دیدن شفق قطبی به این مکان ها سفر کنید

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1398/9/21
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

شفق‌ قطبی (Aurora) یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی در جهان است که عموما در عرض‌های جغرافیایی قطبی زمین به چشم می‌خورد. این شفق‌ها با رنگ‌های جادویی خود، موجب حیرت همگان می‌شوند.

تور اروپا

شفق یا سپیده‌‌ی قطبی، پدیده‌ی تماشاییِ طبیعی هستند که در برخی از ایام سال در نیم‌کره‌های شمالی یا جنوبی (در جنوبی‌ترین عرض جغرافیایی قابل رویت است) ظهور می‌کند. این پدیده زمانی پدیدار می‌شود که ذرات باردار خورشیدی وارد اتمسفر زمین می‌شوند و با ذرات گازدار نظیر اکسیژن و نیتروژن پیوند برقرار می‌کنند.

این تجربه با رنگ‌های پرشور آبی، سبز، صورتی و بنفش که در سراسر آسمان شب می‌رقصند، فراواقعی است. بهترین مکان‌ها برای تماشای شفق‌ قطبی، آسمان مناطقی با کمترین آلودگی نوری، بالاترین میزان صافی و حداقل بارش باران است.

بسیاری از مناطق مشهور برای تماشای شفق‌های قطبی دارای وب‌سایت‌های مخصوص به خود هستند و کارمندان هتل‌های این مناطق، مسافران را به هنگام ظهور شفق‌ از خواب بیدار می‌کنند. این مقاله به بررسی بهترین مقاصد دنیا برای تماشای شفق قطبی می‌پردازد.

شفق قطبی

فربنکس، آلاسکا

فِربَنکس (Fairbanks) یکی از بهترین نقاط جهان برای تماشای شفق‌ قطبی (شفق شمالی) است، زیرا این ناحیه دقیقاً در زیر منطقه‌ی موسوم به بیضی شفق قطبی قرار دارد. این ناحیه‌ی حلقه‌ای شکل، در بالای قطب ژئومغناطیسی شمال زمین واقع شده است؛ جایی که شفق‌های طبیعی بیشترین تمرکز را در این منطقه دارند.

گردشگران می‌توانند انتظار تماشای شفق‌ها در ۴ شب از ۵ شب اقامت خود در فصل تماشای شفق‌های قطبی در این ناحیه را داشته باشند. این زمان از ۲۱ اوت تا ۲۱ آوریل ادامه دارد. دیگر تفریحاتی که گردشگران می‌توانند در اواخر تابستان در این منطقه داشته باشند، قایق‌سواری همراه با تور کشتی‌رانی ریوِربوت دیسکاوری (Riverboat Discovery) یا جست‌وجو برای یافتن طلا است.

برای تجربه‌ی تعطیلات در این منطقه، راهی خانه‌ی بابانوئل در شهر نورث پُل (North Pole) در ۲۰ کیلومتری فربنکس شوید. مسافران همچنین می‌توانند شاهد برگزاری جشنواره‌ مجسمه‌های یخی در ماه فوریه و مارس در قالب مسابقات قهرمانی هنرهای یخی جهان یا حتی سورتمه‌سواری با سگ و اسنوموبیل باشند.

بهتر است برای افزایش شانس تماشای شفق‌های قطبی، از قبل اقدام به رزرو محلی برای اقامت در بهترین ایام سال کنید.

شفق قطبی در فربنکس

ترومسو، نروژ

ترومسو (Tromsø) که در بالای مدار قطب شمالی واقع شده، یکی از برترین نقاط دنیا برای تماشای شفق‌ قطبی در نروژ است. بخش شمالی نروژ از اواخر سپتامبر تا اواخر مارس، از بعدازظهر تا اواخر صبح تاریک می‌شود. با وجود این تاریکی مطلق، فرصت تماشای شفق‌های قطبی افزایش می‌یابد.

ترومسو در نوع خود شهری مدرن است، بنابراین جاذبه‌های فراوانی برای تماشا و تفریح در زمانی که نگاه شما به آسمان نیست، دارد. کلیسای جامع قطب شمال، یکی از این جاذبه‌ها محسوب می‌شود. در اواخر ژانویه تا اوایل فوریه، ترومسو میزبان فستیوال شفق‌های شمالی است.

این فستیوال ۱۰ روزه با موسیقی و هنرهای نمایشی از سوی خوانندگان، رقصندگان باله و نوازندگان سمفونی‌ها برگزار می‌شود. دنبال کنندگان شفق‌ قطبی می‌توانند به شیوه‌ی دلخواه خود از این پدیده‌ی طبیعی لذت ببرند یا اینکه با تورهای مخصوص تماشای شفق قطبی در طبیعت قطبی نروژ همراه شوند.

شفق قطبی در ترومسو

لپلند، فنلاند

لَپلَند (Lapland) در مدار قطب شمالی در شمال اروپا واقع شده است. شفق‌های شمالی تقریباً در ۲۰۰ شب از کل سال در این ناحیه از فنلاند قابل‌ مشاهده هستند. لپلند همچنین به‌عنوان خانه‌ی بابانوئل، مردمان سامی (تنها بومیان عضو اتحادیه‌ی اروپا) و ۱۹۰,۰۰۰ گوزن شمالی نیز مشهور است.

دنبال کنندگان شفق‌ قطبی می‌توانند انتظار تماشای این شفق‌ها در شب‌های صاف بین سپتامبر و مارس در لپلند شمالی را نیز داشته باشند. سانتاز هتل آرورا (Santa's Hotel Aurora) در لوستو (Luosto) فرصت ایده‌آلی برای تماشای شفق‌ قطبی از زیر اتاق‌هایی شیشه‌ای به شکل کلبه‌ی اسکیموها است.

این شهر تقریباً ۱۱۰ کیلومتر تا شمال شهر رُووانیِمی (Rovaniemi) فاصله داشته و در زمره‌ی تماشایی‌ترین چشم‌اندازهای زیبا و تپه‌ای پارک ملی پیها لوستو (Pyhä-Luosto) قرار دارد.

شفق قطبی لپلند

اورکنی، اسکاتلند

این گروه از جزایر تماشایی، در سواحل دورافتاده‌ی اسکاتلند در شمال این کشور قرار دارد و یکی از بهترین نقاط دنیا برای تماشای شفق‌ قطبی کشور است. پاییز و زمستان بهترین فصل برای تماشای شفق‌ قطبی هستند.

در این زمان از سال، شب‌ها سرد و بدون ابر می‌شود و فرصتی ایده‌آل برای تماشای شفق‌های شمالی فراهم می‌کند. معدود مناطقی برای تماشای شفق‌های قطبی از بالای تپه‌ی وایدفورد (Wideford) در امتداد ساحل بیرسِی (Birsay) یا دنیگیِشو (Dingieshow) وجود دارد.

اورکنی (Orkney) علاوه بر شفق قطبی، خانه‌ی چشم‌اندازهای نفس‌گیر ساحلی و گوسفندان فراوانی است که نمی‌توان آن‌ها را شمرد. مسافران می‌توانند از قلب منطقه‌ی نوسنگی اورکنی، یک محوطه‌ی ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، دیدن کنند و شاهد آثاری متعلق به ۵۰۰۰ سال پیش باشند. وقتی‌که به اورکنی سفر کردید، برای اقامت در شهر تاریخی کِرکوال (Kirkwall)، مرکز جزایر اورکنی، برنامه‌ریزی کنید.

شفق قطبی در اورکنی

یلونایف، کانادا

یلونایف (Yellowknife) مرکز قلمروهای شمال غربی کانادا است. این شهر همچنین پایتخت شفق‌های شمالی آمریکای شمالی محسوب می‌شود. یلونایف با قرارگیری در وسط منطقه‌ی بیضی‌شکل شفق شمالی، از ژانویه تا مارس میزبان شگفت‌انگیزترین شفق‌های قطبی جهان است.

یلونایف در کرانه‌ی شمالی دریاچه‌ی گرِیت اِسلِیو (Great Slave) واقع شده و به خاطر ورزش‌های زمستانی نظیر ماهیگیری در یخ و اسکی استقامت به خود می‌بالد. با گرم شدن هوا در اواخر ماه مارس، یلونایف میزبان جشنواره‌ی لانگ جان (Long John) در خلیج یلونایف است.

از برنامه‌های این فستیوال می‌توان به ساخت مجسمه‌های یخی و مسابقات سورتمه‌سواری با سگ اشاره کرد. دهکده‌ی شفق شمالی در یلونایف، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای اقامت در دوران سفر شما به این منطقه است. این دهکده اقدام به برگزاری تورهایی با موضوع شفق قطبی کرده و در برنامه‌های آن سورتمه‌سواری با سگ و اسنوموبیل نیز گنجانده شده است.

شفق قطبی یلونایف

یوکاسیروی، سوئد

بهترین زمان برای تماشای شفق‌ قطبی در سوئد، در طول تاریک‌ترین ماه‌های سال، از دسامبر تا مارس، است. گردشگران می‌توانند در بخش شمالی کشور در منطقه‌ی لپلند در سوئد، از اواخر اوت یا اوایل سپتامبر تا اواسط آوریل، شاهد آسمان‌هایی درخشان باشند.

دهکده‌ی کوچک یوکاسیِروی (Jukkasjärvi) تقریباً ۲۰۰ کیلومتر تا بالای مدار قطب شمالی فاصله دارد و منطقه‌ی ایده‌آلی برای تماشای شفق‌های شمالی است. آیس‌هتل ۳۶۵ (ICEHOTEL 365) اولین هتل یخی دائمی در جهان محسوب می‌شود که در این منطقه قرار دارد.

اگر به دنبال یک ماجراجویی واقعی هستید، اقدام به رزرو یکی از اتاق‌های سرد آن با دمای منفی ۸ درجه‌ی سانتی‌گراد کنید. این اتاق‌ها با یخ ساخته شده‌اند و تخت‌های آن پتوهایی از جنس پوست گوزن شمالی و کیسه‌های خواب برقی دارند. در طول اقامت خود، از تورهای سافاری شفق‌های شمالی همراه با راهنما و همچنین تورهای هتل کمپ آرورا (Camp Aurora) نهایت استفاده را ببرید.

شفق قطبی در یوکاسیروی -سوئد

ریکیاویک، ایسلند

سپتامبر تا آوریل بهترین زمان برای دنبال کردن شفق‌ قطبی در ایسلند است. برای بهترین تجربه از شفق‌های قطبی و فرار از آلودگی‌های نوری، راهی اوسکوهیل (Öskjuhlið) شوید. این منطقه‌ی جنگلی انبوه در رِیکیاویک (Reykjavik) دارای مسیرهایی است که می‌توان در آن آسمان نورانی شب را مشاهده کرد.

در بالای این جنگل، پرلان (Perlan) قرار دارد که تنها افلاک‌نمای کشور است و موزه‌ای با نمایشگاه‌هایی در مورد ایسلند در آن به چشم می‌خورد. به هنگام حضور در طبقه‌ی چهارم و سکوی دیدبانی این افلاک‌نما، تماشای مناظر ۳۶۰ درجه از شهر را فراموش نکنید. گردشگران می‌توانند از این مکان به تماشای کوه یخی اسنوفولگلیسیا (Snæfellsjökull)، آتش‌فشان کِیلیر (Keilir) و کوه ریکیاویک بپردازند.

شفق قطبی در ریکیاویک

کانگرلسواک، گرینلند

گرینلند شاید در دسترس‌ترین منطقه برای سفر به‌منظور تماشای شفق‌های قطبی نباشد اما افرادی که موفق به سفر به این منطقه می‌شوند، از این تجربه شگفت‌زده خواهند شد. دشت‌های کالالیت نانِت (Kalaallit Nunaat) یکی از بهترین نقاط جهان برای تماشای شفق‌ قطبی هستند.

بهترین زمان برای این کار از سپتامبر تا اوایل ژوئن است. در این زمان می‌توان از پدیده‌ی خورشید در نیمه‌شب نیز لذت برد. شهر کوچک کانگرلِسواک (Kangerlussuaq) درست در آبدره‌ای در امتداد مدار قطب شمالی قرار دارد. ۳۰۰ روز از سال در این منطقه، آسمان صاف است و همین موضوع تماشای شفق‌های شمالی، به‌خصوص از اکتبر تا آوریل، را ایده‌آل می‌کند. این شهر به‌عنوان پایگاه سابق نیروی هوایی آمریکا، خانه‌ی کوه یخی گرینلند نیز است.

شفق قطبی در کانگرلسواک

آپر پنینسولا، میشیگان

آپر پِنینسولا (Upper Peninsula)، به‌عنوان یکی از برترین نقاط دنیا برای تماشای شفق‌ قطبی در آمریکا در فصل بهار و پاییز و همچنین نمایش‌های نجومی شگفت‌انگیز در ماه‌های گرم‌تر سال به خود می‌بالد. کهکشان راه شیری در تمام فصل تابستان در سراسر آسمان قابل‌مشاهده است و گردشگران با تماشای شهاب‌سنگ‌ها در شب‌های اواخر تابستان سرگرم می‌شوند.

مسافران می‌توانند در هتل میشن پوینت (Mission Point) در جزیره‌ی مکیناک (Mackinac) در تلاقی دریاچه‌های میشیگان و هیورِن (Huron) اقامت کنند. خدمه‌ی این هتل میهمانان را در زمان ظهور پدیده‌ی شفق شمالی مطلع می‌کنند.

پارک بین‌المللی آسمان تاریک در شهر مکیناو (Mackinaw) دیگر جاذبه در همین حوالی است. این پارک یکی از ۱۰ پارک بین‌المللی معتبر برای تماشای شفق‌های شمالی در جهان محسوب می‌شود.

شفق قطبی در آپر پنینسولا

شبه جزیره کولا، روسیه

فصل شفق‌ قطبی در شبه‌جزیره‌ی کولا (Kola) در شمال شرق روسیه، از اواخر اوت تا آوریل ادامه دارد اما زمستان بهترین زمان برای تماشای این شفق‌ها است؛ زیرا این منطقه که در محدوده‌ی مدار قطب شمال قرار دارد، به خاطر داشتن ۴۲ شب قطبی به خود می‌بالد؛ به این معنی که این محوطه برای بیش از ۲۴ ساعت در تاریکی مطلق فرو می‌رود.

کولا همچنین یکی از مناطق در دسترس و معتدل آب و هوایی در روسیه است که می‌توان در آن شفق‌های قطبی را دنبال کرد. بهترین مکان برای تماشای شفق‌های قطبی در این شبه‌جزیره، شهر بندری و کوچک مورمانسک (Murmansk) است که در بخش شمال غربی این منطقه قرار دارد.

برای تماشای دیگر بخش‌های این منطقه، با تور راشا دیسکاوری به مدت ۸ شبانه‌روز همراه شوید. این تور شامل تماشای شفق‌های قطبی، دیدار از دشت‌های توندرا و سواحل اقیانوس منجمد شمالی، دیدار با مردمان بومی، اسنوموبیل سواری و گشت‌وگذار در سن پترزبورگ می‌شود.

شفق قطبی در کولا

تور کشتی کروز وایکینگ ها در امتداد ساحل نروژ

پذیرای زمستان باشید و برای تجربه‌ی شفق‌های قطبی در شمال نروژ راهی مدار قطب شمال شوید. این تور ۱۳ روزه از لندن و دریای شمال آغاز شده و در بنادری با بالاترین میزان گردشگر محلی برای تماشای شفق‌های قطبی، نظیر بودو (Bodø)، ترومسو، آلتا و نارویک (Narvik) توقف دارد.

تور کشتی کروز در برگن به پایان می‌رسد. وقتی‌که از کشتی پیاده شدید، محو زیبایی طبیعت با چشم‌اندازهای برفی شده و یک شب از سفر خود را در کلبه‌های مخصوص اسکیموها بگذرانید یا اینکه سورتمه‌سواری با گوزن‌های شمالی را تجربه کنید.

شما همچنین می‌توانید شفق‌های قطبی را همراه با اسنوموبیل در دشت‌های برفی دنبال کنید، در زیر آسمان پرستاره سوار بر سورتمه شوید یا شفق‌های شمالی را از داخل چادرهای مردمان بومی در بالای کوه پایسکاین (Pæskain) در آلتا تماشا کنید.

شفق قطبی در سفر دریایی

سفر دریایی به سوی ایسلند و جزایر فارو

سفر دریایی از لیورپول به‌سوی «سرزمین آتش و یخ» در جست‌وجوی شفق‌ قطبی از ماه اکتبر آغاز می‌شود. این سفر دریایی شامل دو توقف در بنادر ایسلند، همراه با تورسهاون (Tórshavn) در جزایر فارو، دوبلین و بلفاست می‌شود.

۴ روز کامل از این تور در آکوریری (Akureyri) و ریکیاویک برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان می‌توانند شفق‌های جادویی را در آسمان تماشا کنند. شهر زیبای آکوریری در انتهای طولانی‌ترین آبدره‌ی ایسلند، اِیافیوردور (Eyjafjördur) قرار دارد.

این شهر همچنین به خاطر داشتن شمالی‌ترین زمین گلف و باغ گیاه‌شناسی دنیا به خود می‌بالد. برنامه این سفر شامل کاوش در اشکال صخره‌ای منحصربه‌فرد در ایسلند، دیدار از آبشار هلالی شکل گودافوس (Godafoss) یا صرف زمان در موزه‌ی اقوام لائوفاس (Laufás) می‌شود.

شفق دریایی در سفر دریایی

سادیارو، استونی

مناطق متعددی در استونی وجود دارند که از سوی مردم محلی برای تماشای شفق‌های قطبی محبوب هستند اما سادیارو (Saadjärv) به خاطر داشتن بیشترین شفق‌های شمالی در طول ماه‌های زمستان، از همه معروف‌تر است.

این شهر تقریباً ۲۲ کیلومتر تا شمال تارتو (Tartu) در مرکز استونی فاصله دارد. سادیارو در حاشیه‌ی دریاچه‌ای به همین نام واقع شده و یکی از ۱۰ دریاچه‌ی عمیق و بزرگ کشور است. دریاچه‌ی سادیارو همچنین در نزدیکی پارک طبیعی وُرِما (Vooremaa) است، بنابراین تفریحات و جاذبه‌های فراوانی در این منطقه، در زمانی که شفق‌های قطبی در آسمان نمی‌درخشند، وجود دارد.

این دریاچه یک منطقه‌ تفریحی مهم با سواحل، مکان‌هایی برای اقامت و موزه‌هایی نظیر مرکز عصر یخبندان است. می‌توان در مدت اقامت در سادیارو، از قلعه‌ی آلاتسکیوی (Alatskivi) دیدار کرد و به کاوش در پارک الیست‌وِره (Elistvere) رفت.

شفق قطبی در سادیارو

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}