هنر خیابانی شگفت‌ انگیز در اسلو

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1397/12/7
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

خیابان‌ها و ساختمان‌های اسلو در چند دهه‌ی اخیر، تبدیل به بوم نقاشی هنرمندان بین‌المللی شده‌اند. اکثر این هنرمندان در آثار خود به دنبال انتقال پیامی خاص هستند.

تور اروپا

اسلو شهری ایده‌آل برای تماشای جاذبه‌های فراوان است. هنر خیابانی نیز یکی از این جاذبه‌ها محسوب می‌شود. اسلو به لطف ترکیدن حباب مسکن در سال ۱۸۹۹، ساخت هرگونه ساختمان بین آپارتمان‌های موجود را متوقف و بسیاری از دیوارهای بزرگ خانه‌ها را به حال خود رها کرد. این دیوارهای بدون پنجره یا پلکان به یک بوم نقاشی عالی برای شکوفایی هنر خیابانی و دیوارنگاری تبدیل شدند. دیوارهای شهر اسلو در ابتدا مورد توجه هنرمندان محلی نظیر دولک (Dolk) قرار گرفتند، اما حالا به بومی برای هنرمندان از سراسر دنیا تبدیل شده‌اند.

نقاشی بی نام از گروه لاندن پلیس

گروه دونفره‌ی لاندن پلیس (London Police) در طول ۱۰ سال فعالیت خود در حوزه‌ی نقاشی خیابانی و برپایی گالری، مورد تحسین در بیش از ۳۵ کشور دنیا قرار گرفته است. آن‌ها در سال ۲۰۱۱ شماری از نمادهای خود با صورت‌های خندان را به اسلو آوردند. می‌توان آثار آن‌ها را در ابتدای خیابان بیگدوی (Bygdøy) مشاهده کرد.

هنر خیابانی اسلو

گوزن شمالی علیه شکارچیان، اثر زد وان

آکا مارکو بورسی (aka Marco Buressi)، هنرمند اهل ایتالیا با نام مستعار زِد وان (Zed1)، دارای یک زبان بصری منحصر به‌فرد و حس طنزپردازی قوی است. او چندین دیوارنگاری در اسلو انجام داده است، اما این اثر شاخص متعلق به سال ۲۰۱۲، در شمال تورشوف (Torshov) واقع شده است.

دیوارنگارهای اسلو

اثر بی نام از هاما وودز

هاما وودز (Hama Woods) یک هنرمند اهل نروژ درزمینه‌ی کار با شابلون است که در آثار خود احترام به طبیعت و ارتباط فوری آن با انسانیت را به‌تصویر می‌کشد؛ در ذهن خود شمار فراوانی از جانوران جذاب در حالاتی که زیاد شبیه به حیوانات نیستند را تصور کنید. می‌توان نقاشی بی‌نام او از یک ایگوانا را در حاشیه‌ی جنوبی رودخانه‌ی آکرشلوا (Akerselva) تماشا کرد.

هنر خیابانی اسلو

نقاشی بی نام از آریز

هنرمند اهل اسپانیا، آریز (Aryz) با بیش از یک نقاشی به دیوارهای شهر اسلو زیبایی بخشیده است. می‌توان دیگر اثر آریز را دروازه‌ی شوبلِش (Schubelers) در منطقه‌ی تویِن (Tøyen) مشاهده کرد. او اغلب با رنگ‌های خنثی و روشن کار کرده و سعی دارد توازن خوبی با رنگ‌های محله‌های اطراف برقرار کند. اثر بی‌نام او در خیابان نوردبیگاتا (Nordbygata)، بین توین و گرونلند (Grønland) به چشم می‌خورد.

هنر خیابانی اسلو

روئه که، اثر سوپر ای

آکا استیفن تیلن (aka Stephen Thelen)، موسوم به سوپر اِی (Super A)، هنرمندی از کشور هلند است که علاقه‌ی فراوانی به پرندگان، به‌خصوص کبوترها، دارد. نقاشی کبوترهای غول‌پیکر او، روئه‌ که (RøeKøe)، با همکاری کافه‌ آمستردام کشیده شده و می‌توان آن‌ها را در مرکز شهر و دروازه‌ی کریستین آگوست (Kristian Augusts) تماشا کرد.

هنر خیابانی اسلو

نقطه ذوب، اثر آتله اوسترم

آتله اوسترِم (Atle Østrem)، دیگر هنرمند نروژی است که می‌توان آثار وی را در بسیاری از نقاط اسلو تماشا کرد. اثر اوسترم با نام نقطه‌ی ذوب، در نزدیکی ایستگاه مرکزی اسلو واقع شده و نمونه‌ای ایده‌آل از سبک هنری رنگارنگ و پرشور او است.

هنر خیابانی اسلو

مونک، اثر استفن کورنلند و مونیکا تولنس

احتمالاً شما هم متوجه پس‌زمینه‌ی نقاشی جیغ، اثر مشهور ادوارد مونک، شده‌اید؛ اما در این اثر از استفن کوِرنِلند (Steffen Kverneland) و مونیکا تولنِس (Monica Tollnes) به‌جای تصویر آن صورتک در حال جیغ کشیدن، چهره‌ی خود ادوارد مونک دیده می‌شود. این اثر تماشایی در پشت جلد رمان تصویری «مونک» از استفن کورنلند هم به‌چشم می‌خورد. در این رمان، جملات مشهور مونک در قالب نقاشی به تصویر کشیده شده‌اند. این نقاشی در منطقه‌ی توین واقع شده است.

هنر خیابانی اسلو

آخرین موهیکان، اثر ساینر

ساینر (Sainer)، هنرمندی در عرصه‌ی نقاشی دیواری و نقاشی روی بوم است که در لهستان کار و زندگی می‌کند، اما نقاشی‌های او دیوارهای دنیا، از لس‌آنجلس و دبی گرفته تا پرتغال و سوئد، را زینت بخشیده‌اند. نقاشی آخرین موهیکان در دروازه‌ی اسکار براتن (Oskar Braatens) واقع شده و اثری عجیب‌وغریب با حال و هوایی مالیخولیایی، به‌مانند دیگر آثار ساینر، است.

هنر خیابانی اسلو

نقاشی بی نام، اثر آلیس پاسکوینی

آلیس پاسکوینی (Alice Pasquini) در آثار خود به دنبال موضوعاتی چون اتحاد و قدرت زنان است. این هنرمند ایتالیایی برای چندین موزه و گالری متعدد در رم کار کرده، اما با مشتریان تجاری بین‌المللی نیز کار می‌کند. نقاشی دیواری بی‌نام او در مقابل رودخانه‌ی بلا (Blå)، اثری بسیار پرشور است.

هنر خیابانی اسلو

گرگ خاکستری، اثر یوسی تو سون

هنرمند اهل فنلاند، یوسی تو سِوِن (Jussi TwoSeven)، اغلب اوقات با رنگ‌های سیاه‌ و سفید کار می‌کند و آثار وی طبیعت رام نشده در قالب نقاشی‌هایی از حیوانات باشکوه را به تصویر می‌کشند. گرگ خاکستری یکی از تازه‌ترین آثار اوست. یوسی تو سِوِن همچنین یک نقاشی دیگر به نام «خرس غران» دارد که در حال پرسه زدن در خیابان‌های اسلو است.

هنر خیابانی اسلو

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}